wastegate...hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

En bil med LMM går ikke bra med åpen dump. Så på en 1,8t uten hiddensprut kan du bare glemme en slik ventil.

 

Man får programvare til den orginale ECU'en som eliminerer LMMen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bil med LMM går ikke bra med åpen dump. Så på en 1,8t uten hiddensprut kan du bare glemme en slik ventil.

 

For å slå meg litt vrang på denne påstanden her da :evil:

Hvis man justerer denne ventilen til å slippe ut trykket ved lavt trykk, JA da føkker det seg, da kan motoren stoppe på vei inn mot lyskryss evt bruker litt tid på å hente seg inn igjen. Men hvis man setter denne ventilen veldig stramt så den ikke slipper ut trykk under ca 0.5-0.7 bar så blir det problemet lite.

 

Det at bilen kan dø inn mot lyskryss kan man også oppleve ved å blende hullene til resirken.

 

Det er klart skal man ha motoren sin til å gi best respons hele tiden så må man forholde seg til slik bilen er lagd orginalt, dvs med resirk!

Men det virker som for meg at trådstarter er villig til å ofre litt for denne "lyden". Bilen mister ikke noe effekt ihvertfall med åpen dump.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får programvare til den orginale ECU'en som eliminerer LMMen

 

Hva bruker da motoren til å måle blandingsforholdet med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg ikke svare på. Men du har b.l.a et firma som heter Unitronic som leverer slik programvare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lambda kan brukes å måle blandingsforholdet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt uten dump et år og ikke noe slakke på akslingen enda. kjører på 1.8bar.

men det er vell ikke å anbefale :P

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt uten dump et år og ikke noe slakke på akslingen enda. kjører på 1.8bar.

men det er vell ikke å anbefale :P

:)

 

En turbo skal holde rimelig mange tusen km, men såklart så begrenser det seg jo litt når man nærmer seg to bars ladetrykk: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lambda kan brukes å måle blandingsforholdet

 

Til å måle forholdet i avgassene ja, men det blir vel ikke tilstrekkelig for at ECU kan beregne bensinmengden til den luften som er på vei inn i motoren? Holder jo ikke med et forholdstall da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En turbo skal holde rimelig mange tusen km, men såklart så begrenser det seg jo litt når man nærmer seg to bars ladetrykk: rolleyes

 

hva med dieselmotorer da?finnes da ikke noe slags avlastningssystem på de...kommer du opp i stort volum og så er det ikke wastegate heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med dieselmotorer da?finnes da ikke noe slags avlastningssystem på de...kommer du opp i stort volum og så er det ikke wastegate heller...

 

avlastning på diesel? har bare hørt om store turbomotorer, lastebiler f eks...skikkelig skrik fra turboen under trykk:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok....så hele konklusjonen her ble følgende:

 

dumventil lager skikkelig kul "pyysj" lyd men er ikke å anbefale på 1.8T motorer pga feil blandingsforhold, med andre ord, buker mer besnin og kan skade motoren og turboen, men selv om mange vet dette så bruker de likevel denne ventilen BARE pga lyden. resirkventil dermed....(lukket ventil) sammen med åpent luftfilter er den beste løsningen da du får både lyd og unngår skade. denne ventilen har jeg allerede, og åpent luftfilter fra BSR, med andre ord, jeg burde ikke gjøre noe mer med dette, bare la det være og nøye meg med lyden jeg har nå....kanskje jeg skal gjøre det...ville bare finne ut av det. wastegate er da en glemmesak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok....så hele konklusjonen her ble følgende:

 

dumventil lager skikkelig kul "pyysj" lyd men er ikke å anbefale på 1.8T motorer pga feil blandingsforhold, med andre ord, buker mer besnin og kan skade motoren og turboen, men selv om mange vet dette så bruker de likevel denne ventilen BARE pga lyden. resirkventil dermed....(lukket ventil) sammen med åpent luftfilter er den beste løsningen da du får både lyd og unngår skade. denne ventilen har jeg allerede, og åpent luftfilter fra BSR, med andre ord, jeg burde ikke gjøre noe mer med dette, bare la det være og nøye meg med lyden jeg har nå....kanskje jeg skal gjøre det...ville bare finne ut av det. wastegate er da en glemmesak...

 

Riktig konklusjon: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo bytte dumpventil fritt, så lenge det er av typen resirk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo bytte dumpventil fritt, så lenge det er av typen resirk

 

forresten...lyden til bilen din høres jo ganske bra ut ;)

 

hvis du mener at jeg kan leke med å sette inn og ta ut dumpventilen bare for å prøve så har jeg tenkt på det faktisk...men har ikke lyst å bruke 1700kr bare for å prøve og bruke den noen ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, den får man ikke gjort noe med, flaggring er flaggring... : rock : Mulig den blir en god del høyere med økt trykk, iom. jeg fortsatt kjører org.trykk 0.4 bar... Planen er vel en 1.2-1.4 bar. Da kommer såklart ny video ut ;)

 

Njaa.. Jeg mente heller om du kjenner noen som har en annen dump med fet lyd i sin bil, så kan du låne den. Liker du den, så kjøper du deg en slik en :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får turboer som er bygd for å leve på høyt ladetrykk ja. Holset som et eksempel er bygd for opp mot 2bars ladetrykk orginalt som de leveres på bl.a lastebiler. Veldig solide turboer, men dessverre slås dette tilbake på teknologien, samt oppbygningen av turboen. En turbo som er tiltenkt en racerbil har ikke samme holdbarhet som en lastebilturbo, men en helt annen oppbygning, noe som resulterer i en turbo som ikke ødelegger hele oppsettet på en motor grunnet feil teknologi og oppbygning.

 

Du kan sjekke http://www.savarturbo.se . Kara inne der er spesialister på 2-3bars ladetrykk med lastebilturbo på biler. Bilene der inne går forsåvidt rimelig godt, men jeg anbefaler deg å se på diverse effektkurver som ligger der inne. Sprut & tøm.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

avlastning på diesel? har bare hørt om store turbomotorer, lastebiler f eks...skikkelig skrik fra turboen under trykk:D

 

er nok ingen slags avlastning på sånt...på lastebiler er det tilogmed ikke wastegate...men avlastning er det normaltvis ikke på diesel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok ingen slags avlastning på sånt...på lastebiler er det tilogmed ikke wastegate...men avlastning er det normaltvis ikke på diesel...

 

Det er vel ikke nødvendig heller, da dieselmotorer ikke har gasspjeld, så trykket blåser bare gjennom motoren, man får altså ingen bråstopp på turboen slik man gjør på bensinmotorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendig heller, da dieselmotorer ikke har gasspjeld, så trykket blåser bare gjennom motoren, man får altså ingen bråstopp på turboen slik man gjør på bensinmotorer.

 

jeg vil da påstå at lufta snur like fort jeg men...en dieselmotor er tettere enn en bensinmotor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vil da påstå at lufta snur like fort jeg men...en dieselmotor er tettere enn en bensinmotor...

 

Hva skal luften stoppe i/mot?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal luften stoppe i/mot?

 

på en diesel er det dieselpumpa som bestemmer luftinntak,når den ikke får beskjed om å gi diesel fosser det da heller ikke igjennom luft!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en diesel er det dieselpumpa som bestemmer luftinntak,når den ikke får beskjed om å gi diesel fosser det da heller ikke igjennom luft!..

 

Alright... Jeg har ikke intim kjennskap til dieselmotorer, det skal jeg innrømme. Meget mulig du har rett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok hvis dieselmotorer ikke har avlastning så hva er den lyden som høres ut som dump når de kjører under høyt trykk? nå snakker jeg om lastebiler...og faktisk: en del dieselbiler har en slags avlastning/dump...for det har jeg hørt...tror ikke det er luftfilteret, så det må være et eller annet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en diesel er det dieselpumpa som bestemmer luftinntak,når den ikke får beskjed om å gi diesel fosser det da heller ikke igjennom luft!..

 

Begynner å bli litt offtopic dette, men du vil da altså si at det blir vakuum i innsugsmanifolden lik ofte på en dieselmotor som en bensinmotor? Altså når man går av gassen?

Prøv å koble en helt vanlig dump/resirk-ventil (som jo er vakuumavhengig) til feks. en tilfeldig 1.9TDI, åpner den når du går av gassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.