#26 Skrevet Mars 28, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mars 28, 2009 Om du vil ha mere lyd, så handler du ny eksos fra kat og bakover. Ang. dumpventil er ikke det fy fy, men ÅPEN dumpventil er fy fy med motorstyring som bruker lmm, da motoren får feil blandingsforhold om du slipper ut lufta som er gått igjennom lmm. jeg har allerede milltek eksos, i tillegg får jeg sportskat med 3" downpipe rundt den 6. april...så DEN lyden er ordnet, men jeg har lyst på "pysh pysh" lyd eller lignende i tillegg. har nå en lukket resirkventil, den lager ikke noe lyd egentlig men det skal ifølge teorien gi bedre gassrespons og anbefales ved trimming av biler. skadelig er den ikke, ihvertfall ikke enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mars 28, 2009 jeg har allerede milltek eksos, i tillegg får jeg sportskat med 3" downpipe rundt den 6. april...så DEN lyden er ordnet, men jeg har lyst på "pysh pysh" lyd eller lignende i tillegg. har nå en lukket resirkventil, den lager ikke noe lyd egentlig men det skal ifølge teorien gi bedre gassrespons og anbefales ved trimming av biler. skadelig er den ikke, ihvertfall ikke enda. Har du åpent luftfilter eller bruker du den orginale luftfilterboksen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mars 28, 2009 Du har absolutt INGENTING å tjene hverken effektmessig eller lydmessig på å bytte til ekstern wastegate på en 1.8T som kun er chippet! Derfor sier eg du skal la dette være... Skal du ha lyd finnes det andre veier å gå, invester i et skikkelig eksosanlegg og resirk ventil kombinert med åpent filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mars 28, 2009 Kan du beskrive lyden da? Var det når du slapp gassen etter gasspådrag at du fikk lyden. For å klarne opp litt for deg! Wastegate: Dette er kun en ventil som slipper eksosen ut i eksosanlegget istedenfor gjennom turboen. Dette for å få regulert turbotrykket ditt. Du har strammemuligheter på en wastegate, både på eksterne og interne. Disse skal ikke justeres på! Du kan f.eks ende opp med et helvetes baktrykk på høyt turtall om wastegaten din er justert på staget, eller justeringsskruen er skrudd inn slik det ofte er på eksterne wastegater. (Du kan jo kanskje spørre hvordan det gikk med gammel-motoren til Mikkel Bruer her på forumet) Wastegaten blir justert ved en magnetventil, noe som styres av ECUen i bilen din, og ved chiping blir altså dette parameteret med mange andre endret, på den måte at wastegaten holder igjen mer trykk. Ettersom du snakker om at denne bilen du hadde prøvd gikk bedre enn din med annen wastegate høres i mine ører ut som en "feil" justert wastegate, som gir mer trykk og bilen går selvfølgelig bedre. Problemet ved dette er som tidligere sagt her, at når trykket stiger skal også bensinmengden økes (Noe den forøvrig også blir ved hjelp av bensintrykksregulatoren og at den henger med trykket, men det er også flere faktorer som også skal endres ved høyere trykk, som da ikke blir det!) Med andre ord skadelig for motoren. En wastegate skal ikke gi så mye lyd som du snakker om her nå. Er du sikker på at det satt dumpventil på denne bilen? Da får du en rimelig tøff flerrelyd ut av filteret hvis denne er plombert, men dette er ikke bra for turboen i det hele tatt, ettersom den blir bremset som et helvete. Det du kan gjøre i ditt vedkommende er justerbar resirkventil. (Som jeg vil anbefale iallefall.) Det er mange meninger og syn på dette her, men dette er iallefall mitt syn på saken. setter pris på at du kommer med egne meninger, supert Even:D den lyden som jeg snakker om er nesten sånn som den lyden på den linken fra youtube bare at det er mer "brrrr brrr" ...den "ruller" litt mer på en måte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Mars 28, 2009 ok nå blir jeg litt usikker plutselig...finner ikke noen wastegate lyder på youtube, nettsiden der omtrent alt finnes. men jeg er helt sikker på hva jeg hørte. som noen her sa så er det tydeligvis mulighet for at noe ikke var som det skulle siden den lagde sånn lyd. om det var hull i luftfilteret, som jeg så godt på, eller om det var smeltet plastventil vet jeg ikke. men husker at det var luftfilter av stål, og det så ut som den var dobbelt så større en vanlige BSR luftfiltre som jeg har nå. luftilteret som jeg har nå, sammen med en resirkventil, lager litt lyd, men den lyden er kun fra luftfilteret, og den er ikke så høy som dump... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Mars 28, 2009 denne har jeg nå: http://www.turbofun.no/product/436452/ForgeMotorsport_07_Resirkulerings_ventil.html har lyst å bytte til denne: http://www.turbofun.no/product/436875/Forge_Hybrid_Valve.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Mars 28, 2009 (endret) setter pris på at du kommer med egne meninger, supert Even:D den lyden som jeg snakker om er nesten sånn som den lyden på den linken fra youtube bare at det er mer "brrrr brrr" ...den "ruller" litt mer på en måte.. Hvis det er plystrelyd når du slipper gassen etter pådrag du er ute etter så har du hovedsaklig 3 valg. 1: Sett på åpen dumpventil (ikke så bra for motoren pga blandingsforhold osv) ptsjjj lyd 2: Bruk resirk.ventil/ med åpent luftfilter. Evt hybridventil (bra for motoren) ptsjjj lyd 3: Fjern dumpventilen og plugg igjen hullene. (sliter mere på turboen) brrr,brrr,brrr lyd Så valget er ditt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Mars 28, 2009 Du har absolutt INGENTING å tjene hverken effektmessig eller lydmessig på å bytte til ekstern wastegate på en 1.8T som kun er chippet! Derfor sier eg du skal la dette være... Skal du ha lyd finnes det andre veier å gå, invester i et skikkelig eksosanlegg og resirk ventil kombinert med åpent filter. har det allerede. eksosanlegg fra milltek, sportskat med 3" downpipe får jeg snart + BSR optiflow luftfilter + resirkventil...og det er her jeg er litt usikker, om jeg skal skifte til åpent dumpventil, men folk sier det er skadelig pga feil blanding...så jeg er litt skeptisk til dumpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Mars 28, 2009 Hvis det er plystrelyd når du slipper gassen etter pådrag du er ute etter så har du hovedsaklig 3 valg. 1: Sett på åpen dumpventil (ikke så bra for motoren pga blandingsforhold osv) ptsjjj lyd 2: Bruk resirk.ventil med åpent luftfilter. (bra for motoren) ptsjjj lyd 3: Fjern dumpventilen og plugg igjen hullene. (sliter mere på turboen) brrr,brrr,brrr lyd Så valget er ditt;) supert oppsett eirik:D liker det: ja : som skrevet litt tidligere...jeg har alt. nr. 2: resirk med åpent luftfilter...og ja det skal være bra for motoren:) til nå har det fungert utmerket, så jeg vet at DEN kombinasjonen fungerer...men hvis jeg putter inn dump så får jeg mer lyd, men om det vil slå ut på motoren...det vet jeg ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Mars 28, 2009 http://www.youtube.com/watch?v=vcFN07nzn8c&feature=related ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Mars 28, 2009 http://www.youtube.com/watch?v=vcFN07nzn8c&feature=related ? DER har vi det....SÅNN lyd var det...siden stålfilteret på den TT`en jeg prøvekjørte var større så var også lyden LITT høyere....men da vil det si at det kom fra stålfilteret da? ok...nå blir jeg litt forvirret...så wastegate lager ikke noe spesiell lyd egentlig...i såfall har jeg trodd feil hele tiden, og fått høre feil: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Mars 28, 2009 Jeg har hatt a4 1,8t med resirk ventil og åpent filter, og den laga bra dump lyd den. Ikke noe mindre enn med åpen ventil. Det kommer ann på hvilket trykk du kjører på. Denne bilen gikk på 1,4 bar og fikk god lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Mars 28, 2009 DER har vi det....SÅNN lyd var det...siden stålfilteret på den TT`en jeg prøvekjørte var større så var også lyden LITT høyere....men da vil det si at det kom fra stålfilteret da? ok...nå blir jeg litt forvirret...så wastegate lager ikke noe spesiell lyd egentlig...i såfall har jeg trodd feil hele tiden, og fått høre feil: klø : Det er jo det folk har sagt hele tiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Mars 28, 2009 nei skal ikke trimme noe sinnsykt, ikke nå men jeg vil ha mektig lyd, derfor vil jeg har Wg eller dump...vil finne ut vha som er best, har hørt MYEEE forskjellig. Er ikke enten eller...WG har du alltid ! Men du kan velge som sagt mellom det andre..Dump osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Mars 28, 2009 Er ikke enten eller...WG har du alltid ! Men du kan velge som sagt mellom det andre..Dump osv.. ja jeg vet, men jeg mente egntlig å enten oppgradere WG eller gå for dump. lurer på om jeg skal prøve selv og så gi tilbakemeldinger om hvordan den fungerer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Mars 28, 2009 Jeg har hatt a4 1,8t med resirk ventil og åpent filter, og den laga bra dump lyd den. Ikke noe mindre enn med åpen ventil. Det kommer ann på hvilket trykk du kjører på. Denne bilen gikk på 1,4 bar og fikk god lyd. ok...hvordan regulerer man trykket da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Mars 28, 2009 DER har vi det....SÅNN lyd var det...siden stålfilteret på den TT`en jeg prøvekjørte var større så var også lyden LITT høyere....men da vil det si at det kom fra stålfilteret da? ok...nå blir jeg litt forvirret...så wastegate lager ikke noe spesiell lyd egentlig...i såfall har jeg trodd feil hele tiden, og fått høre feil: klø : Denne lyden fikk jeg på S3'n ved å sette inn en Turbosmart Resirk. Som man kunne justere strammheten på. Likte ikke denne ventilen i det hele tatt. Virket som det slotilbake og bilen stalla en gang i ny og ned. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Mars 28, 2009 Vil nesten påstå at jeg har identisk lyd i min a41.8tq med det gigantiske stålfilteret fra TS uten noe som helst mere modifikasjoner på motoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Mars 28, 2009 Hvis du plomberer ventilen din får du slik lyd.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Mars 28, 2009 Som tidliger nevnt. Turbo som reverserer. Lyden høre forskjellig ut på forskjellige turboer/biler. IKKE bra for turbo i lengden og har ingenting med wastegate å gjøre. Mange kan sikkert fortelle om hva som i værste fall kan skje hvis man kjører slik over lengre tid. Tror det finnes noen tråder her om det en plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Mars 28, 2009 ok...hvordan regulerer man trykket da? Det er ikke noe vits å begynne å tukle med hvertfall. Chippen din styrer dette eletronisk med en N75 ventil. så la det være.. Blend den resirk ventilen du har, så får du mye tøff lyd.. ikke bra for turbo, som nevnt maaange ganger over her, men det koster å være "kar" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Mars 28, 2009 Nå som du sa du var ute etter billig høy lyd, her har du de billigste alternativene: Nr. 1: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?cPath=129_24&products_id=34 Bakdelen med denne er som sagt at man får litt mye bensin inn i systemet når den slipper ut luft, det tar ikke noe skade på motoren din, men det tar livet av katten din! Nr. 2: Noe som er enda billigere er å kjøpe to blendeplugger å sette inn disse istedet for resirken din! Da får du denne kvitre lyden du drømmer om! Men det sliter på turboen som sagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Mars 28, 2009 Nå som du sa du var ute etter billig høy lyd, her har du de billigste alternativene:Nr. 1: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?cPath=129_24&products_id=34 Bakdelen med denne er som sagt at man får litt mye bensin inn i systemet når den slipper ut luft, det tar ikke noe skade på motoren din, men det tar livet av katten din! En bil med LMM går ikke bra med åpen dump. Så på en 1,8t uten hiddensprut kan du bare glemme en slik ventil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Mars 28, 2009 Dette er ifra min bil, kjører 0,4 bar ladetrykk og ingen dump.. Dette er da lyden av luft som går mot turboen. Som folk sier, ikke bra over tid. http://marjoh.net/tmp/DSCI7771.AVI (Høyreklikk, lagre som) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...