#76 Skrevet Mars 30, 2009 på en diesel er det dieselpumpa som bestemmer luftinntak,når den ikke får beskjed om å gi diesel fosser det da heller ikke igjennom luft!.. og hva stopper luften da liksom ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#77 Skrevet Mars 30, 2009 Begynner å bli litt offtopic dette, men du vil da altså si at det blir vakuum i innsugsmanifolden lik ofte på en dieselmotor som en bensinmotor? Altså når man går av gassen?Prøv å koble en helt vanlig dump/resirk-ventil (som jo er vakuumavhengig) til feks. en tilfeldig 1.9TDI, åpner den når du går av gassen? hehe dette ble offtopic for lenge siden, men like greit å få vite mer rundt emnet dump/wastegate og det der. da har jeg og andre som lurer svar på spørsmål som kommer opp senere...like greit:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#78 Skrevet Mars 30, 2009 Begynner å bli litt offtopic dette, men du vil da altså si at det blir vakuum i innsugsmanifolden lik ofte på en dieselmotor som en bensinmotor? Altså når man går av gassen?Prøv å koble en helt vanlig dump/resirk-ventil (som jo er vakuumavhengig) til feks. en tilfeldig 1.9TDI, åpner den når du går av gassen? Nei:) Men nyere audi 2.0tdi har ett slags stopp spjeld i innsugs manifold. For å lage undertrykk TROR jeg. Du kan da høre turbo-blafring:) Veldig enkelt å fa frem lyden på A6 fra 05 opp oppover med 2.0tdi og mlt kasse for eks.. Morsom lyd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#79 Skrevet September 30, 2010 Det er vel bare å se på denne videon det så forstår man hva trådstarter mener.. Som f.eks på 11min34sek Det er vel kvittre lyden han mener.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#80 Skrevet Oktober 17, 2010 jeg ser vi ikke gir oss her? Her har du vel en ganske fin beskrivelse.. Når han smågasser, så flaggrer turboen fordi det er ikke bygd opp trykk for at dumpventilen(BOV) åpner, men så når du hører han åpner gasspjeldet mye og ruser opp, så lader turboen opp til 1bar atmosfærisk (0i trykk) og dumpen slår inn når han slipper gassen, pga. trykkforskjellen Dette går vel også som flaggring, bare en rar måte.. Edit: Ooooog for å gjøre det skikkelig, så har du noe som heter flutterdump.. Som betyr at dumpen åpner lit for sent, slik at turboen rekker og få en liten turbosurge før dumpen slår inn: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#81 Skrevet Oktober 17, 2010 jeg ser vi ikke gir oss her? Her har du vel en ganske fin beskrivelse.. Når han smågasser, så flaggrer turboen fordi det er ikke bygd opp trykk for at dumpventilen(BOV) åpner, men så når du hører han åpner gasspjeldet mye og ruser opp, så lader turboen opp til 1bar atmosfærisk (0i trykk) og dumpen slår inn når han slipper gassen, pga. trykkforskjellen filmen min jo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#82 Skrevet Oktober 17, 2010 Skal du ha lyd finnes det andre veier å gå, invester i et skikkelig eksosanlegg og resirk ventil kombinert med åpent filter. Jeg vil heller si det motsatt. Han bør ha et dårlig eksosanlegg. Med dårlig demping. Og som du sier, åpent filter. Da bråker motoren, turboen, wastegaten og dumpen skikkelig. Resirkulerende dumpeventil fins orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#83 Skrevet Oktober 18, 2010 Jeg vil heller si det motsatt. Han bør ha et dårlig eksosanlegg. Med dårlig demping. Og som du sier, åpent filter. Da bråker motoren, turboen, wastegaten og dumpen skikkelig. Resirkulerende dumpeventil fins orginalt. erhm, håper du er ute på ironitokt her... noe ulik lyd i forskjellige anlegg da, går en for noe rustfritt hele veien får en mye skarpere lyd enn orginalt, og så demper det gjerne på normalt pådrag, mens det slipper mye mere lyd ut ved full gass... mens dårlig anlegg med lite demping vil nok gi rævva lyd hele tiden. Og om du tror at den orginale resirken virker på samme måte og gir akkurat samme lyd som en noe kraftigere sak i alu så må du gjerne tro det, men du tar voldsomt feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#84 Skrevet Oktober 19, 2010 erhm, håper du er ute på ironitokt her... noe ulik lyd i forskjellige anlegg da, går en for noe rustfritt hele veien får en mye skarpere lyd enn orginalt, og så demper det gjerne på normalt pådrag, mens det slipper mye mere lyd ut ved full gass... mens dårlig anlegg med lite demping vil nok gi rævva lyd hele tiden. Og om du tror at den orginale resirken virker på samme måte og gir akkurat samme lyd som en noe kraftigere sak i alu så må du gjerne tro det, men du tar voldsomt feil. x 2 mener også å ha lest en plass at den originale Bosch plastikkventilen tar kvelden på rundt 0.8 bar, og bør dermed være første bud å bytte ved trimming/trykkøkning. dette er vel hovedsaklig fordi den har membran i stedet for stempel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#85 Skrevet Oktober 27, 2010 på en diesel er det dieselpumpa som bestemmer luftinntak,når den ikke får beskjed om å gi diesel fosser det da heller ikke igjennom luft!.. Bare for å klarne opp i dette her med diesel I større diesel motorer er det kun pådraget/belastningen som reduserer /øker turbotrykket. I noen tilfeller kan motorene være utstyrt med sikkerhets ventiler, såkalte dumper for å redusere et eventuelt sårbart trykk ovenfor motorene og da også turbo..... Noe wastgate har aldri jeg sett.. strakrør fra cyl - turbo Om man belaster en dieselmotor opp mot max, for så å redusere belastningen vil man kunne få turbo stalling, noe som kan høres ut som "Dump" og noen ganger som et pistolskudd, men det vil jo bare si at luften får tilbakeslag i turbo... altså at den har ladet for mye trykk.. jeg snakker nå om motorer på 2000 - 10 000hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...