Lekkasje skaper dårlig ladetrykk - hvordan komme til?

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Var å chippet bilen min i går, men fant i tillegg ut at den ikke lader skikkelig fordi jeg har en lekkasje. Etter chip lada den 0,3bar under load, noe som er 0,9bar for lite. Vi blåste luft med kompressor inn i innsuget, og hørte lekkasjelyden komme ut under innsuget en plass. Etter mye feilsøking frem og tilbake fant vi ut at lekkasjen kom fra det røret som går av først på innsuget.

 

Hvis noen skjønner hva jeg mener, så er det røret som går fra den "klokken" som som sitter over N75-ventilen, og som fører til en enveisventil som har med noe blandingsforhold å gjøre.

 

Det var hvertfall der lyden kom fra. Når vi nappet av slangen der og tettet den, kom det ikke noe lyd. Da var alt pottetett. Virket som om lyden kom fra under innsuget, til høyre bak for motorblokka en plass.

 

Så spørsmålet mitt er..

 

Hvor ender dette røret? Hvordan kan jeg komme til der? Hva er det som evt kan skape denne lekkasjen? En dårlig slange? Var en kraaaaaftig lekkasjelyd. Nesten så man skulle tro at det var en slange som stå åpen.

 

Håper det er noe hjelp å få her :) De som chippet mente det var et vanlig problem på 1.8t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta av innsuget og se. jeg hadde et t stykke under der som var helt oppmorknet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jeg ha på ny pakning hvis jeg tar av innsuget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg måtte ikke ha det. bare vær forsiktig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey :)

 

Bare kom med flere tips hvis dere har :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey :)

 

Bare kom med flere tips hvis dere har :)

 

etter det jeg har hørt er ikke innsugspakningene der dyre, så har møller denne på lager er det bare å handle. men er man forsiktig så skal man kunne bruke oppatt denne. jeg har brukt oppatt mi 2 ganger uten det er lekkasje:)

 

Berre å begynne å skru:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff, det så ut som en helvetes jobb, så jeg får se om det er noen som har lyst til å gjøre det for meg... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne feilkoden får jeg:

 

1 Fault Found:

17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation

P1556 - 35-00 - -

 

Er det en ventil eller noe i enden av den vakumslangen som kan ha røket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne feilkoden får jeg:

 

1 Fault Found:

17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation

P1556 - 35-00 - -

 

Er det en ventil eller noe i enden av den vakumslangen som kan ha røket?

 

Du får begynne med denne slangen,

det blir sikkert bra når du får tetta denne lekkasjen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en nabo som skal prøve å se på det til uka.. Vi har jo egentlig lokalisert lekkasjen, det er jo bare å få kommet til. Håper det er noe som er greit å skifte :)

 

Og ja, blir nok bra etterpå :) Programvaren virket hvertfall.. Merka bedre respons osv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en nabo som skal prøve å se på det til uka.. Vi har jo egentlig lokalisert lekkasjen, det er jo bare å få kommet til. Håper det er noe som er greit å skifte :)

 

Og ja, blir nok bra etterpå :) Programvaren virket hvertfall.. Merka bedre respons osv :)

Hehe... Ja det er stort sett bra forskjell på desse. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satser på det :)

 

Men kan noen bekrefte at det ikke skal komme noe lyd der bak når man blåser luft inn i systemet? Er ikke noe ventil der eller noe som feks står åpen hvis bilen er av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynner egentlig å lure på om denne chippen gjør jobben sin likevel..

 

Jeg tok av den slangen som sannsynligvis skaper lekkasjen jeg har, og tettet igjen med en kraftig gummipropp både på innsuget og på slangen jeg tok av. Tok en kjøretur med vag-com, og da ladet bilen 0,55bar ved høyeste registrerte ladetrykk. Dette er jo alt for lavt for å være chippet?

 

Her kan dere se logg:

http://dump.no/files/2d3f0d105177/asdasdas.html

 

Jaja, jeg får få tettet lekkasjen først slik at alt er 100% hos meg, så får jeg ta en ny måling. Men tror egentlig den loggen der er ganske bombesikker.

 

Så får jeg ta det derfra.

 

noen som har innvendinger her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynner egentlig å lure på om denne chippen gjør jobben sin likevel..

 

Jeg tok av den slangen som sannsynligvis skaper lekkasjen jeg har, og tettet igjen med en kraftig gummipropp både på innsuget og på slangen jeg tok av. Tok en kjøretur med vag-com, og da ladet bilen 0,55bar ved høyeste registrerte ladetrykk. Dette er jo alt for lavt for å være chippet?

 

Her kan dere se logg:

http://dump.no/files/2d3f0d105177/asdasdas.html

 

Jaja, jeg får få tettet lekkasjen først slik at alt er 100% hos meg, så får jeg ta en ny måling. Men tror egentlig den loggen der er ganske bombesikker.

 

Så får jeg ta det derfra.

 

noen som har innvendinger her?

 

I følge loggen så ber softwaren i chippen om opptil 1,3 bar,

så du må nok få tetta systemet ditt. ;)

 

Du kan jo ha fleire lekkasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, då er det nok jeg som sliter med kompetansen her :D Kan du vise meg hvor det står? Ny med VAG-COM :)

 

Er ladetrykket softwaren spør om "SPEC BOOST" ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er der det står spec boost;)

 

So du vil mildt sagt få en overaskelse når du får systemet tett;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser slik ut ja :D

 

Men er det slik å forstå at eg kanskje har endå ein lekkasje, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hender man kan finne luftlekkasjer i innsug\rørgate ved å gå litt amok med startgass i motorrommet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk resirkventilen din. Hvis denne er lekk, kan den være vanskelig å finne. Du må sette trykk på systemet fra turboen, ta av slangen ut fra turboen og sette trykk på derfra. Ikke for mye, 1 bar er nok. Hvis lekkasjen er der, vil du ikke få noen feilkoder, siden systemet er "tett" utenfra, men lekker internt innenfor lmm. Dette gir bare dårligere ladetrykk. Merket det på min når jeg bare fikk 0,7 bar, men ingen feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm, tusen takk! :) Skal ta dette med meg når Cato skal se på det til uken.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg logget med VAG-com og feilsøkt enda mer i dag, og det virker jo egentlig ikke som om det er den slangen jeg først trodde var problemet som ER problemet.

 

Etter å ha plugget denne på innsuget igjen og hatt en lang prøvetur med masse forskjellig turtall, ser det egentlig ut til at bilen lader ganske likt. Ny logg her for de som ønsker å se:

 

http://dump.no/files/b47aa262162f/asdasda2.html

 

Det jeg også reagerer på er hvor SENT trykket kommer. Ser på "SPEC BOOST" at trykket skulle vært på plass x, men kommer ikke før hakket etterpå. Kan falskluft ha skylden for dette også?

 

Prøvde å se etter noen slanger som var dårlige rundt LMM, men fant intet, Trykkslangen fra turbo så også bra ut.

 

Prøvde å skifte tilbake til gammel resirk, og det var ingen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan feilsøker jeg med startgass forresten? Hva er dette, og hvor får jeg kjøpt det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som kan gi meg en kjapp innføring i feilsøking med startgass? Og kanskje noe info om hvor jeg kjøper det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som kan gi meg en kjapp innføring i feilsøking med startgass? Og kanskje noe info om hvor jeg kjøper det?

Startgass får du på bilrekvisita butikkar. Bensinstasjoner o.l.

 

Bilen går på tomgang, å så sprayer du slangane med startgass, når du sprayer over eit hol så skal turtallet gå opp. Men dette er ikkje ein idiotsikker måte.

Er det små lekkasjar så vil du ikkje få utslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, takker :)

 

Virker jo som om det er en ganske kraftig lekkasje siden jeg mister såpass mye trykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.