Tett partikkelfilter - 26000kr

Anbefalte innlegg

sånn er det når en skal spare noen få kr på import..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bare og drille hull i filteret da? så eksos kommer ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mn det som er med disse partikelfiltrene er at de går tette ved småkjøring. Men det kan ordne seg dersom man tar seg en ordentlig lang tur, for ved driftstemperatur vil det bli tilført diesel til filteret for å sette igang en forbrenning (regenerering) av sotet. Så dersom bilen kun rekker å komme seg til driftstemperatur for så å stoppe bilen, så blir det sprøytet inn diesel som ikke rekker å bli forbrent og derav mer/fortere sot i filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten rart det ikke gikk å regenerere via vas,pleier som oftest gå.

selv om jeg fikk opp : advarsel regenerering å ikke foretaes,filter 100% tett,fare for brann:P på en bil ei gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

26000,- Kr : eek :, Ja,ja, han får se det på det positivt da,siden han får 445,-Kr i redusert vei avgift,så da er jo partikkelfilteret spart inn på ca 58 år!: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke noe uvanlig problem at disse filterene går tett, men det virker som VAG må ha en laaaangt høyere pris på dette enn andre produsenter. Prisen her er vel det dobbelte av den høyeste summen jeg har hørt før.

 

Ser ellers noen Volvo-eiere klager på servicekostnadene da skifte av filter ligger i serviceplanen - da var det vel snakk om 7000 kr. Fant en artikkel om fiksing av filter på en Nissan der prisen var 6-7000 kr elns. En kollega mener jeg sa at nytt filter til hans CR-V kostet 14000 kr elns om han kjørte det tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns jeg hører det: "Onkel blå: Dette gikk litt fort... Bilfører: Hva?!? Neida, måtte bare gasse på litt, så ikke partikkelfilteret går tett." : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

glad for att jeg ikke har det jeg !

 

hørt om mange som må ha byttet dette før 100 000km

men da heldigvis på garantien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan virkelig denne prisen på nesten 30 000 kr stemme? Noen som har sett priser på dette i utlandet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det er filteret som begynner å fjuske litt av og til på min.

 

Bilen begynner å nykke og gå dårlig, et gir ned og ligge på turtall en stund så forsvinner det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er denne regenereringa du merker som nykking;) når du slutter merke noe til den.. da har du et større problem;)

Lureste du gjør når du merker dette er å kjøre på 2-3000rpm, lett jevn belastning, unngå full gass. resultatet ved dra på når dette skjer er at du ødelegger/forsinker regenererings prosessen og i værste fall avbrytes den som igjen over tid kan føre til at filteret blir for fullt. man kan få info brosjyre om DPF og hvordan dette virker hos ditt møller verksted. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man kan også spyle de med varmt vann i motsatt retning,

det renser en del, eller¨s så er det bare og fjerne hele driten=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter det svidd når regenereringen pågår? Har merket det innimellom en sjelden gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det lukter svidd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det som er det verste med dette er jo at forhandlerene som regel ikke opplyser de at det kanskje er "bare" å ta en lang kjøretur så er filteret bedre igjen.. De ser sitt snitt til å tjene +/- 26000 kjappe.. Og da begynner jeg å miste respekten for forhandleren.. Men som sagt, dette gjelder ikke alle, men garantert noen steder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

26000 for bytte av filter eller 500 kr for å bytte dritten med ett rør???

 

Vet hvertfall hva jeg ville gjort;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

26000 for bytte av filter eller 500 kr for å bytte dritten med ett rør???

 

Vet hvertfall hva jeg ville gjort;)

 

 

 

X2 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det som er det verste med dette er jo at forhandlerene som regel ikke opplyser de at det kanskje er "bare" å ta en lang kjøretur så er filteret bedre igjen.. De ser sitt snitt til å tjene +/- 26000 kjappe.. Og da begynner jeg å miste respekten for forhandleren.. Men som sagt, dette gjelder ikke alle, men garantert noen steder..

 

Saken er at hvis det først har gått så langt at det lyser både DPF lampe og motor lampe så får man ikke gjort dette selv.. da MÅ man inn med vasen å kjøre en tvungen regenerering.. men om kunden har kjørt for lenge med lampene på så er de ikke alltid dette går heller.. I bunn og grunn hvis man må bytte filteret så er det så og si alltid kundens egen feil.. da personen ikke har kjørt en aktiv regenerering slv når bare DPF lampe lyser.. står bekrevet i innstruksjonsboka. Og først når kunde har driti i dette en stund å kjørt med lampen der så kommer motor/glødelampen opp.. å da må man på verkstedet... å der er det faste verdier i mengde sot i gram og fyllingsgraden i % som avgjør hvorvidt det er for sent for oss å redde filteret etter at kunden selv har forsømt sin egen plikt som eier av bil.. med å sette seg inn i de som står i innstruksjonsboka og i allefall sjekke opp hva lamper som lysr betyr og tilhørende tiltak som hadde forhindret dette utfallet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

26000 for bytte av filter eller 500 kr for å bytte dritten med ett rør???

 

Vet hvertfall hva jeg ville gjort;)

 

Vet hva JEG ville ha gjort... latt være å kjøpe dieselbil!! :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken er at hvis det først har gått så langt at det lyser både DPF lampe og motor lampe så får man ikke gjort dette selv.. da MÅ man inn med vasen å kjøre en tvungen regenerering.. men om kunden har kjørt for lenge med lampene på så er de ikke alltid dette går heller.. I bunn og grunn hvis man må bytte filteret så er det så og si alltid kundens egen feil.. da personen ikke har kjørt en aktiv regenerering slv når bare DPF lampe lyser.. står bekrevet i innstruksjonsboka. Og først når kunde har driti i dette en stund å kjørt med lampen der så kommer motor/glødelampen opp.. å da må man på verkstedet... å der er det faste verdier i mengde sot i gram og fyllingsgraden i % som avgjør hvorvidt det er for sent for oss å redde filteret etter at kunden selv har forsømt sin egen plikt som eier av bil.. med å sette seg inn i de som står i innstruksjonsboka og i allefall sjekke opp hva lamper som lysr betyr og tilhørende tiltak som hadde forhindret dette utfallet

 

alt det du sier her er eg helt enig i, når dpf lampa lyser så skal man gå inn i instruksjonsboka å lese det som står der, der står det enkelt å greit forklart hva man skal gjøre for å kjøre regenerering på dpf'en. dette blir vanligvis gitt beskjed om ved kjøp av ny bil med dpf.

angående det med å kjøre tvangs regenerering med vasen på dpf'en er kun mulig visst dpf'en er max 90% tett ca, alt over er ikke mulig å dpf må dermed skiftes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken er at hvis det først har gått så langt at det lyser både DPF lampe og motor lampe så får man ikke gjort dette selv.. da MÅ man inn med vasen å kjøre en tvungen regenerering.. men om kunden har kjørt for lenge med lampene på så er de ikke alltid dette går heller.. I bunn og grunn hvis man må bytte filteret så er det så og si alltid kundens egen feil.. da personen ikke har kjørt en aktiv regenerering slv når bare DPF lampe lyser.. står bekrevet i innstruksjonsboka. Og først når kunde har driti i dette en stund å kjørt med lampen der så kommer motor/glødelampen opp.. å da må man på verkstedet... å der er det faste verdier i mengde sot i gram og fyllingsgraden i % som avgjør hvorvidt det er for sent for oss å redde filteret etter at kunden selv har forsømt sin egen plikt som eier av bil.. med å sette seg inn i de som står i innstruksjonsboka og i allefall sjekke opp hva lamper som lysr betyr og tilhørende tiltak som hadde forhindret dette utfallet

 

Og hvilken drømmeverden lever du i der du tror kunder leser intruksjoner ? 90% av bilkjøpere vet ikke hva halvparten av lampene betyr engang.. Dette er en ting som faktisk bør gjennomgåes grundig av selger ved overlevering av ny bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

26000 for bytte av filter eller 500 kr for å bytte dritten med ett rør???

 

Vet hvertfall hva jeg ville gjort;)

 

Da får man problemer på neste EU-kontroll når bilen først er med det vil jeg tro...

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan VW kan være så mye dyrere på dette enn andre produsenter. Riktignok er det en del som bruker "enkle" filtre som i basis ikke gjør så mye mer enn å få bilen ned på et "ok" nivå, blant annet for å få EU4-godkjenningen. Andre igjen har vel mer avanserte filter som skal ta bort så mye som mulig. Men likevel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får man problemer på neste EU-kontroll når bilen først er med det vil jeg tro...

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan VW kan være så mye dyrere på dette enn andre produsenter. Riktignok er det en del som bruker "enkle" filtre som i basis ikke gjør så mye mer enn å få bilen ned på et "ok" nivå, blant annet for å få EU4-godkjenningen. Andre igjen har vel mer avanserte filter som skal ta bort så mye som mulig. Men likevel...

 

noe av grunne til at filteret sikkert er dyrere er sikkert pga av at hele den klumpen består av to ting, catalysator og partikkelfilter i en og samme enhet.

noe mer om hvorfor det er så mye dyrere en andre kan eg ikke forklare egentlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

26000,- Kr : eek :, Ja,ja, han får se det på det positivt da,siden han får 445,-Kr i redusert vei avgift,så da er jo partikkelfilteret spart inn på ca 58 år!: rolleyes

 

: rock :

Plutselig glad for å kjøre gammal diesel :)

Med økt årsavgift

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.