Tett partikkelfilter - 26000kr

Anbefalte innlegg

noe av grunne til at filteret sikkert er dyrere er sikkert pga av at hele den klumpen består av to ting, catalysator og partikkelfilter i en og samme enhet.

noe mer om hvorfor det er så mye dyrere en andre kan eg ikke forklare egentlig

 

Altså har de kombinert "en slitasjedel" med noe som normalt sett ikke man trenger å skifte. Genialt, sett fra et rent BI-ståsted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får man problemer på neste EU-kontroll når bilen først er med det vil jeg tro...

 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan VW kan være så mye dyrere på dette enn andre produsenter. Riktignok er det en del som bruker "enkle" filtre som i basis ikke gjør så mye mer enn å få bilen ned på et "ok" nivå, blant annet for å få EU4-godkjenningen. Andre igjen har vel mer avanserte filter som skal ta bort så mye som mulig. Men likevel...

 

Når du kjøper bilen så bytter du ut DPF med et rør, før eu så bytter du tilbake til DPF, kjører på eu, så bytter du tilbake etter EU.

Du slipper at det filteret blir tett og må byttes og du får lavere årsavgift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du kjøper bilen så bytter du ut DPF med et rør, før eu så bytter du tilbake til DPF, kjører på eu, så bytter du tilbake etter EU.

Du slipper at det filteret blir tett og må byttes og du får lavere årsavgift.

 

men det koster jo 6-7000 fra første dag..

Så hvis man får kjøpt uten med høyere årsavgift ville jeg gjort det

 

Vet Audi i starten la på partikkelfilteret til slutt på bilsummen, så den summen kom ikke frem

før kontrakt. Men man kunne da ikke velge å kjøpe uten dette filteret.. Merkelig! Men de har

sikkert endret det nå, at det er i startprisen på dieselbiler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvilken drømmeverden lever du i der du tror kunder leser intruksjoner ? 90% av bilkjøpere vet ikke hva halvparten av lampene betyr engang.. Dette er en ting som faktisk bør gjennomgåes grundig av selger ved overlevering av ny bil.

 

Det utspillet der blir like dumt som å si at jeg kan ikke beskyldes for å ha brutt fartsgrensen forde jeg ikke har lest loven.. eller no slikt.. som kunde så forpliker man seg faktisk til å sette se inn i innstruksjonsboka og bilens varslingssystemer i det man skriver under og tar bilen i bruk. det er derfor den er der... om 90% som du sier ikke gjør dette.. ja de er 90% idioter... for hvem med hue på rette plassen kjøper en ting til mange 100 tusen kr og starter bruke den før man har satt seg litt inn i innstruksjonsboka.. gjør man ikke dette da kan man rett og slett takke seg selv om ting går dritt grunnet at eier/bruker ikke har lært seg å bruke sin egen bil slik den skal... Alt står enkelt og godt forklart der... Og selgere opplyser om det også. Bili dag er ikke de det var for 10-20 år siden.. som alt annet.. så det er ikke slik at siden du har hatt feks 3 biler før så slipper du lese innstruksjonsboka... Nye ting skjer.. og nye lamper kommer opp.. å hvem med hue på rett plass bare overser en lampe uten å sjekke i boka hva den betyr, og bare kjører videre som om alt er ok... er det feks slik at det er nokia sin feil om din mobil går til helvete om du putter den i vann... forde du ikke gadd å lese innstruksjonsboka.. hvor det helt klart står at DET må du ikke gjøre... Så desverre er nok ikke jeg som lever i en drømmeverden.. men i en verden som er basert på at folk bruker hue å gjør det de faktisk er forpliktet å setter seg inn i hvordan bilen funker til før de kan komme å klage på produktet: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså har de kombinert "en slitasjedel" med noe som normalt sett ikke man trenger å skifte. Genialt, sett fra et rent BI-ståsted.

 

vanligvis så skal det ikke være nødvendig å skifte noen av dem vet rett bruk, dvs at begge deler skal holde ut bilens levetid vanligvis

men dette kommer veldig ann på føreren og om han har den vedlikehold å det som skal til for at dette skal kunne gjennomføres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det utspillet der blir like dumt som å si at jeg kan ikke beskyldes for å ha brutt fartsgrensen forde jeg ikke har lest loven.. eller no slikt.. som kunde så forpliker man seg faktisk til å sette se inn i innstruksjonsboka og bilens varslingssystemer i det man skriver under og tar bilen i bruk. det er derfor den er der... om 90% som du sier ikke gjør dette.. ja de er 90% idioter... for hvem med hue på rette plassen kjøper en ting til mange 100 tusen kr og starter bruke den før man har satt seg litt inn i innstruksjonsboka.. gjør man ikke dette da kan man rett og slett takke seg selv om ting går dritt grunnet at eier/bruker ikke har lært seg å bruke sin egen bil slik den skal... Alt står enkelt og godt forklart der... Og selgere opplyser om det også. Bili dag er ikke de det var for 10-20 år siden.. som alt annet.. så det er ikke slik at siden du har hatt feks 3 biler før så slipper du lese innstruksjonsboka... Nye ting skjer.. og nye lamper kommer opp.. å hvem med hue på rett plass bare overser en lampe uten å sjekke i boka hva den betyr, og bare kjører videre som om alt er ok... er det feks slik at det er nokia sin feil om din mobil går til helvete om du putter den i vann... forde du ikke gadd å lese innstruksjonsboka.. hvor det helt klart står at DET må du ikke gjøre... Så desverre er nok ikke jeg som lever i en drømmeverden.. men i en verden som er basert på at folk bruker hue å gjør det de faktisk er forpliktet å setter seg inn i hvordan bilen funker til før de kan komme å klage på produktet: bh :

 

Dumt eller ikke,men sånn er det nok i det virkelige liv mister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det utspillet der blir like dumt som å si at jeg kan ikke beskyldes for å ha brutt fartsgrensen forde jeg ikke har lest loven.. eller no slikt.. som kunde så forpliker man seg faktisk til å sette se inn i innstruksjonsboka og bilens varslingssystemer i det man skriver under og tar bilen i bruk. det er derfor den er der... om 90% som du sier ikke gjør dette.. ja de er 90% idioter... for hvem med hue på rette plassen kjøper en ting til mange 100 tusen kr og starter bruke den før man har satt seg litt inn i innstruksjonsboka.. gjør man ikke dette da kan man rett og slett takke seg selv om ting går dritt grunnet at eier/bruker ikke har lært seg å bruke sin egen bil slik den skal... Alt står enkelt og godt forklart der... Og selgere opplyser om det også. Bili dag er ikke de det var for 10-20 år siden.. som alt annet.. så det er ikke slik at siden du har hatt feks 3 biler før så slipper du lese innstruksjonsboka... Nye ting skjer.. og nye lamper kommer opp.. å hvem med hue på rett plass bare overser en lampe uten å sjekke i boka hva den betyr, og bare kjører videre som om alt er ok... er det feks slik at det er nokia sin feil om din mobil går til helvete om du putter den i vann... forde du ikke gadd å lese innstruksjonsboka.. hvor det helt klart står at DET må du ikke gjøre... Så desverre er nok ikke jeg som lever i en drømmeverden.. men i en verden som er basert på at folk bruker hue å gjør det de faktisk er forpliktet å setter seg inn i hvordan bilen funker til før de kan komme å klage på produktet: bh :

 

Skal vel si meg enig i den der ja...pleier å støve igjennom instruksjonsboka når jeg kjøper ny bil uansett....men var endel greie ting å få meg seg i boka til touran ihvertfall....for noen år tilbake var nordmenn faktisk de i verden som var dårligst til å lese instruksjonsbøker...men når sant skal sies så har vi samme opplegg på jobben,men det dreier seg om kjøleaggregater innen transportsektor...så det hender noen bommer litt og tar ett fryselass til 1mill eller mer...så klager de på aggregatet...: klø : riktig bruk er viktig uansett hva det er spør du meg!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det utspillet der blir like dumt som å si at jeg kan ikke beskyldes for å ha brutt fartsgrensen forde jeg ikke har lest loven.. eller no slikt.. som kunde så forpliker man seg faktisk til å sette se inn i innstruksjonsboka og bilens varslingssystemer i det man skriver under og tar bilen i bruk. det er derfor den er der... om 90% som du sier ikke gjør dette.. ja de er 90% idioter... for hvem med hue på rette plassen kjøper en ting til mange 100 tusen kr og starter bruke den før man har satt seg litt inn i innstruksjonsboka.. gjør man ikke dette da kan man rett og slett takke seg selv om ting går dritt grunnet at eier/bruker ikke har lært seg å bruke sin egen bil slik den skal... Alt står enkelt og godt forklart der... Og selgere opplyser om det også. Bili dag er ikke de det var for 10-20 år siden.. som alt annet.. så det er ikke slik at siden du har hatt feks 3 biler før så slipper du lese innstruksjonsboka... Nye ting skjer.. og nye lamper kommer opp.. å hvem med hue på rett plass bare overser en lampe uten å sjekke i boka hva den betyr, og bare kjører videre som om alt er ok... er det feks slik at det er nokia sin feil om din mobil går til helvete om du putter den i vann... forde du ikke gadd å lese innstruksjonsboka.. hvor det helt klart står at DET må du ikke gjøre... Så desverre er nok ikke jeg som lever i en drømmeverden.. men i en verden som er basert på at folk bruker hue å gjør det de faktisk er forpliktet å setter seg inn i hvordan bilen funker til før de kan komme å klage på produktet: bh :

 

Den som ikke er mer interessert i en ny bil til mange hundretusen, kan gjerne få ei regning på grunn av slike idiotiske feil. Og jeg vil også ha meg frabedt klaging fra slike personer, som tror alt er plug and play, uansett om det er bil, hidden, eller brødrister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt eller ikke,men sånn er det nok i det virkelige liv mister.

 

Som med biler og alt annet så står ikke produsenten til ansvar dersom kunden ikke leser brukerveiledningen. Du får ikke dekket motorhavari dersom du kjører 10 mil etter oljelampen lyser og du ikke stoppet fordi du ikke gadd å lese i bruksanvisningen hva du skulle gjøre når lampen lyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som med biler og alt annet så står ikke produsenten til ansvar dersom kunden ikke leser brukerveiledningen. Du får ikke dekket motorhavari dersom du kjører 10 mil etter oljelampen lyser og du ikke stoppet fordi du ikke gadd å lese i bruksanvisningen hva du skulle gjøre når lampen lyser.

 

Det er jeg fullstendig enig i,men jeg er nok redd for at flertallet av dagens bilkjøpere ikke leser den.

Og med dagens utvikling og nyvinninger på bilfronten så kan det jo kanskje være greit med litt ekstra innsats av selger slik at nybileieren vet hva som er hva på bilen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vi forvente at man gjør som en dame i 40åra sa på et verksted på Levanger;

"Kan dere sjekke den lampa i dashbordet? Den har sjenert meg, så jeg satte en bit sort tape foran."

Dette var oljelampa, og motoren var så klart helt rasert. Hun hadde kjørt slik i 2-3 uker.

Kan man ikke forvente at folk som får en lampe i dashbordet kan sjekke instruksjonsboka, evt ta en kjapp telefon til forhandler/verksted???

 

Dersom de ikke bryr seg mer om bilen, til kanskje langt over en halv million, ja da kan de for meg bare ha det så godt.

Selvgjort er velgjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et hovedproblem med partikkelfiltrene er den utrolig daffe farten det går i i Norge. F.eks. i Tyskland vil man ofte ha lengre kjøreturer med høyere turtall og lett belastning, akkurat det som skal til for å rense partikkelfilteret uten at man trenger å tenke noe spesielt over det - det bare skjer av seg selv gjennom det naturlige kjøremønsteret. Med de sneglefartsgrensene i Norge og en "forsiktig" sjåfør vil motoren kanskje nesten aldri se over 2500 rpm, og det er ikke rart det blir tett da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig enig i,men jeg er nok redd for at flertallet av dagens bilkjøpere ikke leser den.

Og med dagens utvikling og nyvinninger på bilfronten så kan det jo kanskje være greit med litt ekstra innsats av selger slik at nybileieren vet hva som er hva på bilen. :)

 

Helt klart at selgere kan informere mer (kan aldri få for mye) men det hadde vel ikke hjelpet i denne saken da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten så jeg ikke klarer å se en danm shit positivt i DPF.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Greit nok at en del ting er billigere i sverige, men her bør Møller se på seg selv - dette blir i overkant mye i forskjell og kan ikke forsvares ut i fra høyere lønnskostnader m.m.

 

Var det ikke også slik at norske merkeverksteder forlangt flere ganger mer for Multitronic-ombygging/reperasjoner enn svenske forhandlere tok?

 

Neste er vel at det er svenske VW/Audi-verksteder som starter å ha en biltransport stående i Oslo for dem som har feil på biler og ikke kan kjøre dem over grensa....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok at en del ting er billigere i sverige, men her bør Møller se på seg selv - dette blir i overkant mye i forskjell og kan ikke forsvares ut i fra høyere lønnskostnader m.m.

 

Var det ikke også slik at norske merkeverksteder forlangt flere ganger mer for Multitronic-ombygging/reperasjoner enn svenske forhandlere tok?

 

Neste er vel at det er svenske VW/Audi-verksteder som starter å ha en biltransport stående i Oslo for dem som har feil på biler og ikke kan kjøre dem over grensa....

 

Jeg bare fant artikkelen og konstanterer at jeg uansett er fornøyde med at det ikke er dpf på min bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Jeg fraråder også chiptrimming på biler med partikkelfilter. Man får en annen type forbrenning, som kan gi alvorlige motorproblemer, sier Midtlien.

 

Enda en grunn til og ikke kjøpe diesel med dpf? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får man en annen type forbrenning av å la dieselmotoren få "full effekt" å ikke "norge" effekt?

 

Yeah right....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok at en del ting er billigere i sverige, men her bør Møller se på seg selv - dette blir i overkant mye i forskjell og kan ikke forsvares ut i fra høyere lønnskostnader m.m.

 

Var det ikke også slik at norske merkeverksteder forlangt flere ganger mer for Multitronic-ombygging/reperasjoner enn svenske forhandlere tok?

 

Neste er vel at det er svenske VW/Audi-verksteder som starter å ha en biltransport stående i Oslo for dem som har feil på biler og ikke kan kjøre dem over grensa....

 

Det er sannsynligvis en BMT motor i denne bilen og avhengig av chassisnr er det to forskjellige utgaver av DPF/kat i den.... den ene veil 6-7+mva og den andre 14+mva

Så har journalisten ikke spesifisert chassisnr kan han ha fått pris på "feil" del ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne fortjener en bump!

 

har en kamarat med touran som har vært på møller å påvist tett partikkelfilter. Dette måtte byttes ifølge dem. fikk pris på mellom 25-30000 tusen. :)

 

jeg hadde bilen en kveld og utførte denne behandlingen:

http://www.tunap.com/en/news/diesel-particle-filter-clean-instead-of-replace.html

 

og nå er både bil og eier meget fornøyd :)

bare et lite tips til de som vil spare 25 lapper

 

(har snakket med noen som har brukt dette mer enn meg å de har pr. dags dato ikke skifet et filter!)

 

får å si det sånn så kommer ikke min kamerat til å komme tilbake til møller. ever.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er ran på høylys da og det irriterer meg grenseløst at møller skal melke oss. dette er helt på kanten av det som skulle vært lovlig syns nå jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tunap middlet funker en liten stund, men du får ikke fjerna aske mengden i filteret. Dvs du må regne med å bytte filteret etter noen mnd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg det i kaustisk soda et døgn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe alltid noen som er skeptiske til sånne produkter og det er jo helt greit :)

 

de jeg kjenner som har prøvd dette middelet er det frittstående verksted som har gjort dette X antall ganger uten 1 eneste rekalmasjon.

 

for å ta riktig effekt må prosedyren følges salvisk.

 

men jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det går med den jeg tok i går ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.