Ulykke stjørdal, oppfølging.

Anbefalte innlegg

Takk, der understreka du mitt poeng hvertfall :)

 

Hvis jeg ringer adressa og sier jeg er blitt verdensmester i svømming og de skriver det.. Er det da min feil når de finner ut at det er kødd? Kildekritikk ;)

 

Er du seriøs nå? Mener du at dette kan sammenlignes?

Så du er like troverdig som Statens Vegvesen og Politiet burde være, å da en likebra kilde.? Her er det jo faktisk snakk om rapporten fra Statens Vegvesen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du seriøs nå? Mener du at dette kan sammenlignes?

Så du er like troverdig som Statens Vegvesen og Politiet burde være, å da en likebra kilde.? Her er det jo faktisk snakk om rapporten fra Statens Vegvesen....

 

Vi har skjønt at du er jounalist nå. Nok om det. Blir lei av at du ikke lar andre få ha sine meniger om hva de mener er god jounalistikk.

 

Ellers er dette en tragisk ulykke som jeg håper alle kommer fra uten varige men, og at dette kan sette søkelys på villmannskjøring i trafikken. Det er faktsik dette klubben arrangerer bane treff for å unngå.

 

Lykke til for alle involverte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en tragisk sak,ja. Hvis det er denne bilen jeg så til salgs på et svensk forum for en tid tilbake var det rimelig bra med effekt. Biltilsynet går ut i fra turbotypen når de beregner effekt hvis måling er umulig. Ser ut som en KX 600 evt KX700. Tror nok effekten politiet snakker om er mulig.

Ang Adreeseavisen og andre medier så er slike saker gull verdt i disse agurktider. De skriver det som selger. Får de respons av lesere er de fornøyde. Tror nok ikke det er siste gang vi får se sensasjonsoppslag om ulovlig trimming fra denne avisa. Har vært henvendelser fra adressa til tuningfirma i Trondheim med spørsmål om litt av hvert.

Det jeg føler er totalt forbigått i denne saken er hvilke prøveskilt som var brukt. Mener jeg så at det var brukt dagsskilt fra Biltilsynet. Hvis det var tilfelle og denne bilen var blitt kontrollert, så hadde denne ulykken vært unngått.

Lett og være etterpåklok,men allikevel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg føler er totalt forbigått i denne saken er hvilke prøveskilt som var brukt. Mener jeg så at det var brukt dagsskilt fra Biltilsynet. Hvis det var tilfelle og denne bilen var blitt kontrollert, så hadde denne ulykken vært unngått.

Lett og være etterpåklok,men allikevel

 

Jeg henger antagelig litt etter dere andre, men når begynte Biltilsynet å kontrollere bilen før man fikk prøveskilt?

 

Jeg har da benyttet prøveskilt ved noen anledninger, men har aldri opplevd at bilen har blitt kontrollert først...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt kontrollerer ikke biltilsynet biler ved dagsleie.I ettertid sier de at denne bilen ikke skulle vært på offentlig vei.

Fratar det dermed biltilsynet alt ansvar, hvis kjennemerkene er leid av de. Bare lurer jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har skjønt at du er jounalist nå. Nok om det. Blir lei av at du ikke lar andre få ha sine meniger om hva de mener er god jounalistikk.

 

Ellers er dette en tragisk ulykke som jeg håper alle kommer fra uten varige men, og at dette kan sette søkelys på villmannskjøring i trafikken. Det er faktsik dette klubben arrangerer bane treff for å unngå.

 

Lykke til for alle involverte.

 

Heisann Vegard

 

Jeg er nok ikke Journalist, men jobber av og til som freelance ja. Min jobb er Ambulansearbeider, derfor min avtar også.

Her spør jeg faktisk fordi jeg fikk et motargument som jeg satte spørsmålstegn ved. Og jeg er såpass voksen at jeg har lært at hvis man spør så får man svar...;)

 

Dumt at du blir lei, det er ikke mitt poeng. Mitt poeng er faktisk å kunne diskutere dette saklig. At man ikke blir enige i noen diskusjoner er da heller ikke noe nytt.

 

Ja dette er en tragisk ulykke for alle parter, men det gikk ingen liv tapt, og heldigvis for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt kontrollerer ikke biltilsynet biler ved dagsleie.I ettertid sier de at denne bilen ikke skulle vært på offentlig vei.

Fratar det dermed biltilsynet alt ansvar, hvis kjennemerkene er leid av de. Bare lurer jeg

 

Jeg tror det er slik at det er du som leier som har ansvar for bilens tilstand. Uten at jeg skal synse for mye, så tror jeg det er slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen skal godkjennes ombygd etc etc, så må den kunne testkjøres.. Det gjør en bl.a. med slike skilt.. Ekke no galt i dèt.

 

Derimot, ikke lov å ha med passasjer ++ div regler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved henting av dagskjennermerker:

Man signerer vel på en erklæring om at bilen er i forskriftsmessig stand om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved henting av dagskjennermerker:

Man signerer vel på en erklæring om at bilen er i forskriftsmessig stand om jeg ikke husker feil.

 

Mener også å huske det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved henting av dagskjennermerker:

Man signerer vel på en erklæring om at bilen er i forskriftsmessig stand om jeg ikke husker feil.

 

Mener også å huske det...

 

Jeg har alltid måtte signere da jeg har kjøpt prøveskilt ihvertfall,

men at folk bare signerer å ikke leser er vel ikke noe nytt.

 

Uansett, her står jo litt:

"Det er førerens ansvar at et kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøvekjennemerker."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er umulig å teste/flytte en ombygd bil om "forskriftmessig stand" betyr det samme som godkjent ombygd.

 

Forskriftmessig stand er vel mer rettet til, ikke gjennomrustet, har lys, bremser, bra dekk etc..

 

Har selv kjørt forholdsvis hardt ombygde biler til godkjenning av biltilsyn med både prøveskilter og vanlige skilter, begge på oppfordring av biltilsyn. Den jeg ikke hadde skilt på, mente de jeg bare kunne leie skilter til så var alt i orden.

 

Mulig de tolker loven på forskjellige måter, men jeg ser ingen grunn til at denne aktuelle bilen ikke kunne kjøre på veien. Var fortsatt 60 sone der såvidt jeg husker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten fundering ang denne ulykken: Var det noe feil med bilen som forårsaket ulykken eller var det føreren ;)

Å skrive at bilen ikke skulle vært på veien osv er bare tull egentlig. Tipper bilen var teknisk OK, men "litt" mye effekt i forhold til vognkort. Denne ulykken hadde skjedd om han kjørte en annen bil som var godkjent/levert fra fabrikk med mye effekt også. Som så ofte er det lett å skylde på bilen når det er snakk om ombygde biler, men problemet er føreren og ikke bilen. For de som er glad i statistikk så kan de jo lage en statistikk over dødsulykker. Hvor mange av disse var med kraftig modifiserte biler? Statistisk sett skulle vi kanskje alle kjørt modifiserte biler......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha, utkobling av parkbrems? ALDRI hørt om!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden inneholder mange interessante betraktninger. Noe er åpenbart formulert i raseri og i frustrasjon. Det må være lov å bli sint når bakgrunnen er en alvorlig ulykke som lett kunne endt mye mye verre.

 

Startinnlegget uttrykker frustrasjon over et journalistisk arbeid. Jeg er journalist, og har mange veldig gode og noen ikke fullt så gode kolleger. Vi må leve med at det blir rettet skyts mot journalisten når presisjonsnivået er dårlig. Men skal vi tåle at det skytes i reaksjon over et budskap som ikke kan bli annet enn dårlig? Virkeligheten kan være veldig brutal. Jeg tror ikke det mest graverende ved denne ulykken var en formulering i Adressa om at det er mulig å trimme motoren.

 

Jer er også ansatt i Statens vegvesen og har mange gode og noen litt oppgitte kolleger som driver med bilkontroll. Gjennom noen år har de fått mindre mulighet til å bruke skjønn og det rammer de som liker å bygge om bil. Men slik er det i veldig mange bransjer, se flybransjen og bygningsbransjen. Bilverdenen er fortsatt det sted i samfunnet der det er lettest for enkeltmennesker å strekke regler og dermed utsette andre mennesker for alvorlig fare.

 

Ulykken i Stjørdal var dramatisk, men ikke unik. Sist vinter intervjuet jeg med en 21-åring fra Lillestrøm som fikk prøve en Audi S2 en kveld og krasjet. Nå sitter han i rullestol. Artikkelen står i Vegvesenets avis Vegen og vi, og det går an å laste ned en PDF her. Se side 4-5. Han er veldig klar over at han rett og slett ikke mestret å sitte bak rattet i en slik bil.

 

Jeg håper dere opplever dette som et positivt ment innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han er veldig klar over at han rett og slett ikke mestret å sitte bak rattet i en slik bil.

 

Og her er sakens kjerne: Var det bilen som var årsaken til ulykken eller var det føreren? Virker som om når bilen er modifisert så vinkles det dit at det alltid er bilen som er årsaken til ulykken.

Klart at en mer motorsterk bil kan fortere få deg opp i trøbbel, men det finnes da motorsterke orginalbiler også. Skal disse også forbys av BT? : klø : Eller er det bare vi "fattige" som skal "diskrimineres" fordi vi ikke har råd til å kjøpe Porsche Turbo, Ferrari osv, men heller fikser litt på billigere biler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som representant for aldersgruppen forøvrig; virker som 86% av eiere/brukere av 2.2T biler, under 26, kjører tulling...

 

Da er det kanskje mer i å kjenne sine egne begrensninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som representant for aldersgruppen forøvrig; virker som 86% av eiere/brukere av 2.2T biler, under 26, kjører tulling...

 

Takk for det stemplet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som representant for aldersgruppen forøvrig; virker som 86% av eiere/brukere av 2.2T biler, under 26, kjører tulling...

 

Da er det kanskje mer i å kjenne sine egne begrensninger?

 

 

Hvor mange innvandrere er det ikke som gjør en skikkelig jobb? De som jobber for lønna si, og aksepterer lover og normer i Norge. Ser man de???? som regel ikke, de er der, men blir ikke lagt merke til..

Men de som stikker seg ut, krever at nordmenn tar hensyn til de, voldtar og raner - ja de vises!!: bh :

 

Hva har det å si i denne sammenheng?

Jo, alle de som vises i trafikken, er nok mest sannsynlig de som stikker seg ut, ikke pga bilens utseende, men pga bruk av bilen og oppførsel.

 

Så for alle de som er litt yngre enn meg og kjører fornuftig, så er i allefall dette mitt syn på saken!! Dere blir ikke alle sett på som svin i trafikken ;)

 

Men så klart, vi bor i norge, og får nok felles avstraffing iform av skjerpelser av alle slag i tillegg til vedkommendes personlige straff i slike og tilsvarende saker hvor sjåføren skulle bli dømt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det stemplet!

 

Stempel? er da ikke det, du er jo bare en av dem 14% som ikke kjører idiot med 2.2T og er under 26;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det stemplet!

Værsågod..? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden inneholder mange interessante betraktninger. Noe er åpenbart formulert i raseri og i frustrasjon. Det må være lov å bli sint når bakgrunnen er en alvorlig ulykke som lett kunne endt mye mye verre.

 

Startinnlegget uttrykker frustrasjon over et journalistisk arbeid. Jeg er journalist, og har mange veldig gode og noen ikke fullt så gode kolleger. Vi må leve med at det blir rettet skyts mot journalisten når presisjonsnivået er dårlig. Men skal vi tåle at det skytes i reaksjon over et budskap som ikke kan bli annet enn dårlig? Virkeligheten kan være veldig brutal. Jeg tror ikke det mest graverende ved denne ulykken var en formulering i Adressa om at det er mulig å trimme motoren.

 

Jer er også ansatt i Statens vegvesen og har mange gode og noen litt oppgitte kolleger som driver med bilkontroll. Gjennom noen år har de fått mindre mulighet til å bruke skjønn og det rammer de som liker å bygge om bil. Men slik er det i veldig mange bransjer, se flybransjen og bygningsbransjen. Bilverdenen er fortsatt det sted i samfunnet der det er lettest for enkeltmennesker å strekke regler og dermed utsette andre mennesker for alvorlig fare.

 

Ulykken i Stjørdal var dramatisk, men ikke unik. Sist vinter intervjuet jeg med en 21-åring fra Lillestrøm som fikk prøve en Audi S2 en kveld og krasjet. Nå sitter han i rullestol. Artikkelen står i Vegvesenets avis Vegen og vi, og det går an å laste ned en PDF her. Se side 4-5. Han er veldig klar over at han rett og slett ikke mestret å sitte bak rattet i en slik bil.

 

Jeg håper dere opplever dette som et positivt ment innlegg.

 

Det siste moren sier her i denne artikkelen er noe av det viktigeste av alt! Norge har alt for dårlig opplærling når det gjelder bil. Helt håpløs faktisk!

Et lite utklipp fra den artikkelen:

"De er ikke blitt ansvarliggjort

som oss, har lært kjøreferdighet

på hiddenspill og tror at

dette skal gå så bra. Ikke får de

prøvd seg på bane og avkreftet

forestillingene heller, sier

hun."

 

Å akkurat banekjøring er det Norges ungdom trenger når de/vi skal lære å kjøre bil. Da får de vite at ting er ikke som hjemme på PC'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette blåses opp i det uendlige!..jeg syns hvertfall at det skal fremlegges dokumentasjon på at det er 600hk i den!..

jeg veit med meg sjøl at skulle politiet eller biltilsynet effektmåle en av bilene/motorene mine skulle de fått lov til det,men ikke på hvilkensomhelst jallabenk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.