Anbefalte innlegg

hva anbefales?

kjøpe dioder ferdig med motstand, eller kjøpe delene og koble selv?

hilsen en som ikke har mere enn nok greie på elektronikk(ser helst at alt er ferdig koblet og det er bare å montere...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva anbefales?

kjøpe dioder ferdig med motstand, eller kjøpe delene og koble selv?

hilsen en som ikke har mere enn nok greie på elektronikk(ser helst at alt er ferdig koblet og det er bare å montere...:)

 

Kjøp ferdige du da. Løse kjøper man som regel bare hvis man skal lage spesielle serier, lysrekker, kretskort med dioder på osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. tror nok det er best ja.

fikk vannvittig kløe i fingrene etter å ha lest denn tråden. ideene kommer poppende fram fortere enn jeg klarer å memorere her:)

 

men, en ting til. som sagt så har jeg ikke så mye greie på det her,

det prates om "LED`s" og det prates om "dioder".

er det det samme, eller hva skjer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan bli litt for mange LEDs noen ganger....

 

Tranni2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ferdige du da. Løse kjøper man som regel bare hvis man skal lage spesielle serier, lysrekker, kretskort med dioder på osv.

 

Jepp, jeg synes ikke prisforskjellen var så stor på løse kontra ferdige så jeg kjøpte likesågodt ferdige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette ferdig med motstand og alt?

http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?products_id=419&osCsid=d6561a8167bcb668b3cf812f58a5c15d

 

Er det mykje arbeid å få det til å følge instrumentbelysninga,

når du dimmer`?

 

De i linken din er ferdig med motstand og alt du trenger, men ikke loddet sammen. Hvis du vil ha ferdig loddet så er det disse:

http://www.dioder.no/catalog/index.php?cPath=22_58

 

Slik som jeg har koblet det så følger de blå lysdiodene etter når jeg justerer lysstyrken på instrumentbelysningen i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått inn et par LEDs til i bilen. Denne gangen er det rødt lys i dørhåndtaka foran. Bilder av prosessen:

DSC00223_800.jpg

DSC00226_800.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og jeg fikk BLÅ LED i dørkarmen...(bilde mangler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strømmen i førerdøra har jeg tatt fra den kilden som gir det røde lyset i sentrallåsknappen. På passasjerdøra så er kilden det som gir rødt lys i vindusheverknappen.

 

Lysene er en anelse sterke, kommer nok til å redusere lysmengden litt ved å file eller dekke til dioden på en måte.

DSC00227_800.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arne fikk satt inn blå LEDs i døra (alarmblinkdiodene), ble veldig bra. Skulle egentlig gjøre det samme på min også, men det funka dårlig, mine originale alarmleds får lavere spenning enn 12V, og diodene som skulle monteres funka derfor dårlig :( . Prøvde å måle spenningen med voltmeter, men det blinker litt for fort til at meteret klarer å måle det skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått satt inn nye i park og skilt lys. Ble mye bedre enn org. ihvertfall.

Tenkte på den i taket, men ser jeg har ikke belysning på knappene der, desverre:( Da får jeg jo ikke dimmet de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har satt i røde dioder foran (der BB har blå) kommer røde bakover også.

 

Har også satt i LED i skiltlys og parklys.

 

Bilder kommer senere når alt er ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det mulig å få dimma det i ein A3 da???

er vel likt som S3?

 

Da blir det ikkje leds der, om ein ikkje får dimma..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det mulig å få dimma det i ein A3 da???

er vel likt som S3?

 

Da blir det ikkje leds der, om ein ikkje får dimma..

 

Er det så viktig med dimming?

Har du dimming på instrument og knappebelysningen ellers i bilen så er det bare å ta strømmen derifra. Du kan jo koble en bryter på LEDene også slik at det går an å slå det helt av ved behov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med unntak av litt for sterkt lys, syns du det ble bra Bjørn? Har lurt litt på samme mod selv etter en tråd som lå her for en god stund siden, men har vært litt i tvil om det kanskje ser litt for tilgjort ut, hvis du skjønner? Så veldig bra ut på bildene iallefall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det blir veldig bra etter å ha dempet lyset litt. På A6 bla så er det rødt lys i dørhåndtaket originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så viktig med dimming?

Har du dimming på instrument og knappebelysningen ellers i bilen så er det bare å ta strømmen derifra. Du kan jo koble en bryter på LEDene også slik at det går an å slå det helt av ved behov.

Er litt redd at det blir litt mykje lys...

Men eg trur ikkje det blir aktuelt å dra ledning fra knappane og opp i taket.

skal prøve,

så får ein sjå korleis det blir..

 

Dørhåndtaket er jo tøft og da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det blir veldig bra etter å ha dempet lyset litt. På A6 bla så er det rødt lys i dørhåndtaket originalt.

 

Svarer til meg selv her :)

 

Jeg har nå lagt inn lys i håndtakene i bakdørene også. Før jeg gjorde det så koblet jeg til LED'en til en 12V strømforsyning, og testet med forskjellige motstander for å dempe lyset. Fant ut at en 3k ohm motstand i serie gjorde at lysmengden ble riktig. Har også modifisert dørene foran med en slik motstand. Det ser mye bedre ut nå.

 

Har også gjort om i førerdøra slik at strømkilden er vindusheverknappen. Ved å hente strømmen derfra i alle dører så har jeg også fått et par ekstrafunksjoner/bivirkninger:

Når jeg slår på barnesikring for vinduene i baksetet (dvs deaktiverer de) så slår LED'ene seg av i bakdørene.

Hvis jeg bruker fjernkontrollen for å kjøre opp vinduene så slår også LEDlysene i håndtakene seg på. På den måten kan jeg demonstrere lysa bare ved å holde låseknappen på fjernkontrollen inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ble resultatet i bakdørene:

752.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ble resultatet i bakdørene:

752.jpg

 

Ser skikkelig bra ut det her! Frister til å gjøre det samme med min.. Må bare bli litt varmere i været først.. ;)

 

3 k ohms motstand i serie er greit.. Men på + eller - på led'en? Heter kanskje anode og katode.. ;) (husker litt fra skolen.. hehe..) Blir vel på +'en??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser skikkelig bra ut det her! Frister til å gjøre det samme med min.. Må bare bli litt varmere i været først.. ;)

 

3 k ohms motstand i serie er greit.. Men på + eller - på led'en? Heter kanskje anode og katode.. ;) (husker litt fra skolen.. hehe..) Blir vel på +'en??

 

Det har ingen betydning hvilken side du setter motstanden. Spenningen vil fordele seg riktig uansett, det er verdien som bestemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har ingen betydning hvilken side du setter motstanden. Spenningen vil fordele seg riktig uansett, det er verdien som bestemmer.

 

 

Noen år siden jeg gikk på skole skjønner jeg... :o Takker for hjelpa.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det ikke finnes midler til de store tingene må man pusle litt med de små så jeg var på Klaus Olsen før helga og handla dioder, motstander og loddetinn. De ultrablå og -hvite funka skikkelig bra men i kveld skulle jeg til med de røde. Etter å ha prøvd alt fra 0 motstand til flere 1000 ohm fikk jeg dem fortsatt ikke til å lyse opp. De lyser, men det blir ikke noe lys utav det hvis dere skjønner hva jeg mener: klø :

Nok om det, en kjapp titt på hjemesiden til Klaus ga jo svaret: de hvite er 3000 mcd, de blå 1000, og de røde er 10mcd: dum : Klart det ikke blir lys av sånt: bh :

Kikker jeg på dioder.no ser jeg de har røde 1000mcd, men kr. 91.- + P&P for 5 stk. synes jeg er ran. Elfa, røde 600mcd 3,89+mva pr stk. men legger du på P&P på 5 dioder blir totalen kr. 150.- og det er et stykke fra kr. 19.- hos Klaus.

Noen som vet om et sted i nærheten av Ålesund de selger røde (helst klare) 3mm 1000mcd dioder til fornuftig pris? Alternativt et sted det går an å ringe, overføre penger og få dem til å putte 5 dioder i en konvolutt uten at de skal ha en hundrings + mva for å gjøre det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen en litt gammel tråd her.. Ser på dioder.no og tenkte å bestille noen leds til skiltlys sånn at det blir HVITT lys og ikke GULT..

 

Hvor lange pinol-pærer sitter i skiltlyset på en A4 B5?

Går det med denne?

http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=26_87_41&products_id=97&osCsid=162625fe47ff8135af03b096adf4bfc3

 

Eller er det den som er 39/41mm? Mener det er den minste som sitter der men..

 

Hvordan blir dette med autocheck på bilen? Må jeg ha motstand på dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke lengde, men det er vel bare å ta ut en og måle lengden.

Er ganske sikker på at det ikke er autocheck på dette området.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.