Ettermontering av OEM LED baklys på Golf MK6

Anbefalte innlegg

Leste litt i den tråden i går på motortalk.de...kan det stemme at flere hadde hatt problemer selvom de installerte kodingen på kufatec donglen? Noe med parklys som blei dimma og innerste baklykter som stod på når de ikke skulle...eller er mitt tyske blitt rustent ;-) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

visst det er vagcom hjelp du trenger så hjelper jeg deg gjerne

 

sender deg PM!

 

er det prisforskjell på R20 og GTI lyktene?

 

Ikke som jeg vet om, men det var aldri aktuelt for meg å kjøpe disse på Møller "ran" bil.

 

Leste litt i den tråden i går på motortalk.de...kan det stemme at flere hadde hatt problemer selvom de installerte kodingen på kufatec donglen? Noe med parklys som blei dimma og innerste baklykter som stod på når de ikke skulle...eller er mitt tyske blitt rustent ;-) ?

 

Fikk med meg det samme, men jeg kan seriøst ikke tysk så sleit litt med å forstå sammenhengen..

Så det dukket opp en ny kode også, "BYTE 18 = 04" - EVENTYR...

 

Lampene på min fungerer i hvert fall 100%, lyser der de skal og slukker når man lukker opp luken, bare det at bilen tror pærene har gått..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har vært borti noe av det samme på en t5 det ble montert led lamper på. han monterte en w5w pæresokkel på ene ledningen fra lampene og feilmeldingen var borte. kan jo være at det har noe å si har også.

 

han sa også at før han gjorde dette så lyste det både oppe og nede på disse men når han fikk den rette motstanden så lyste det kun oppe.

 

men, vi får se litt hva vi finner ut til helgen christian.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pressemelding fra Volkswagen i tyskland i går:

 

http://www.volkswagen-zubehoer.de/fileadmin/pdf/pressetexte_2010/20100121_LED_Rueckleuchten_Golf.pdf

 

Ettermonteringskit av LED for 339 Euro. Blir spennende å se hva denne pakken vil koste på Møller. Skal vi tippe 2-3 ganger så mye...

 

Uansett, det ser ut som om det ikke er mulig å kode vekk alle feilene som dukker opp i display med mindre man kjøper ny software som er tilpasset LED baklys foreløpig. Dvs ny BCM. Dette skal vistnok løses når ettermonteringskittet kommer i salg fra Volkswagen. Det skal følge med programvare som løser dette, alternativt er det innebygd motstand i lampene.

 

Arve og jeg tester vel på min bil til helgen, men tror det skal komme et par andre problemer. Lavere spenning på parklys bla.

 

Får jeg ikke dette til å funke, venter jeg med videre forskning til ettermonteringskittet kommer i salg, alternativt monterer på canbus feilmeldingsfjerner. Det er vel sannsynligvis den enkleste måten å bli kvitt problemet på. vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der kom det ja...Hmm...tipper pris i Norge blir under 5500,....med tyskland-Møller rabatter blir det rundt 4000,-

 

Blir spennende å høre hva dere finner ut nå i helgen...!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når noen finner Møller prisen så kom gjerne med den her eller ett delenummer så sjekker jeg selv. Kufatec er satt på saken, men tviler litt på om de skal tilby hele settet eller bare "tilbehøret" avhengig av min interesse for produktet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update:

 

Kommer fra et hyggelig møte med Arve Egeberg nå (takk for det). Han stillte velvillig opp med VAGCOM og god kunnskap. Koden hadde jeg som kjent fra før av.

 

Feilmeldingene som dukker opp etter montering av led er:

Check rear breaking light left

Check rear parking light left

Check rear breaking light right

Check rear paking light right

Check rear fog light

 

Arve la så inn koden:

Byte 18 Bit 2 aktiv

04 = 00000100

 

Alle feilkodene forsvinner.

 

Så til de kjente "bivirkningene":

 

Spenningen i parklysene blir lavere, fra dette:

 

IMG_8184.jpg

 

Til dette:

 

IMG_8185.jpg

 

Dette gjør forsåvidt ingenting for meg, synes i utgangspunktet de lyste vel mye blått.

 

Det siste som ikke da er løst er at de innerste lampene ikke vil lyse sterkere når man tråkker på bremsepedalen. Det er med andre ord bare de ytterste ledlampene som øker i styrke, samt det høye i takspolieren da..

Da de originale lyktene på min bil var montert, lyste alle fire sterkere når man bremset.

Det skal led-lampene også gjøre.

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke pt. noen mulighet til å fikse dette. Men jeg følger med på diverse utenlandske forum for å komme til bunns i dette.

 

Om noen har noen betraktninger om hvordan dette kan kodes/løses tar jeg gjerne imot innspill!

Foreløpig finnes det ingen info om Golf 6 hos http://en.openobd.org/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at det løste seg, at alle feilkodene forsvant! Det med parklyset er jo som du sier mindre vesentlig da de er kraftige nok fra før...det andre med de innerste lamper som ikke lyser løser seg nok på et tidspunkt, det er jeg sikker på. Hvis ikke blir jeg overrasket...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra at det løste seg, at alle feilkodene forsvant! Det med parklyset er jo som du sier mindre vesentlig da de er kraftige nok fra før...det andre med de innerste lamper som ikke lyser løser seg nok på et tidspunkt, det er jeg sikker på. Hvis ikke blir jeg overrasket...

 

enig, uansett ikke noe big deal, kun de meget spesielt interesserte som ser forskjell uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update:

 

Kommer fra et hyggelig møte med Arve Egeberg nå (takk for det). Han stillte velvillig opp med VAGCOM og god kunnskap. Koden hadde jeg som kjent fra før av.

 

Feilmeldingene som dukker opp etter montering av led er:

Check rear breaking light left

Check rear parking light left

Check rear breaking light right

Check rear paking light right

Check rear fog light

 

Arve la så inn koden:

Byte 18 Bit 2 aktiv

04 = 00000100

 

Alle feilkodene forsvinner.

 

Så til de kjente "bivirkningene":

 

Spenningen i parklysene blir lavere, fra dette:

 

edit: fjernet bilde på sitering

 

Til dette:

 

edit: fjernet bilde på sitering

 

Dette gjør forsåvidt ingenting for meg, synes i utgangspunktet de lyste vel mye blått.

 

Det siste som ikke da er løst er at de innerste lampene ikke vil lyse sterkere når man tråkker på bremsepedalen. Det er med andre ord bare de ytterste ledlampene som øker i styrke, samt det høye i takspolieren da..

Da de originale lyktene på min bil var montert, lyste alle fire sterkere når man bremset.

Det skal led-lampene også gjøre.

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke pt. noen mulighet til å fikse dette. Men jeg følger med på diverse utenlandske forum for å komme til bunns i dette.

 

Om noen har noen betraktninger om hvordan dette kan kodes/løses tar jeg gjerne imot innspill!

Foreløpig finnes det ingen info om Golf 6 hos http://en.openobd.org/

 

Hmm... Kjørte bak en Golf 6 highline i stad, 2010 modell (normale lamper, ikke LED). Der lyste heller ikke de innerste bremselysene når bilen bremset. Var sikker på at dette var standard, men tror nå egentlig at det skal være slik, også på LED lampene.

 

Denne filmen

viser jo noe annet, men den er fra prototypen som ble vist i Wörthersee første gang i fjor. Det kan jo være spesiell for denne bilen. Klarer ikke finne noen andre bilder eller filmer som viser at alle fire LED lampene skal lyse sterkere under oppbremsing.

 

Kanskje det skal være slik?

 

Post om du vet svaret. Er jo noen andre her inne med GTD med originale LED fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter 5 meter ved siden av en 2010 GTI på jobben, skal sjekke i morra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Denne bilen viser det samme som min gjør nå. De ytterste lyser kraftigere sammen med det på toppen av luken når man bremser. Så da skal det vel sikkert være slik som min er nå.

 

Hvis dette er lykter som kommer fra fabrikk, så betyr det i så fall at løsningen var veldig enkel på min bil.

 

Registrerte et par andre ting som skjedde med min bil etter koding i går.

 

- Baklysene lyser ikke når lysbryteren står på auto og bilen går, men xenonlysene er auto. Baklysene lyser når man bremser. Dette blir en kombiløsning av nordisk og europeisk innstilling tror jeg.

- Bryteren må stå på parklys eller nærlys for at baklysene skal lyse permanent.

- Nærlysinnstillingen er den nye "auto" innstillingen. Alle lysene slukker og det piper ikke når man tar ut nøkkel fra tenningen.

 

Litt merkelig, men dette finner vi nok en løsning på etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter 5 meter ved siden av en 2010 GTI på jobben, skal sjekke i morra!

 

Er dette en GTI med led fra fabrikk? Hvis det er det er jeg veldig keen på at du skal lese ut litt koding.

Sjekk hva innstillingene er på BYTE 18? Er det satt av "hake" på flere enn 2 osv.

 

Fint også om du kan poste hvilken versjon BCM bilen har.

Min er denne: PQ35 H103 0573

 

Dette blir jo strålende, du sitter rett ved siden av fasiten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe..tror ikke jeg kommer til å dra med VAS'en inn i butikken for å lese ut koder, BCM'er eller BYTE's ;-) Ikke sikkert det er så populært hehe...men jeg kan iallfall sjekke om de innerste bremselysene er på når du tråkker på bremsepedalen!

 

Ja det er en original GTI med LED...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe..tror ikke jeg kommer til å dra med VAS'en inn i butikken for å lese ut koder, BCM'er eller BYTE's ;-) Ikke sikkert det er så populært hehe...men jeg kan iallfall sjekke om de innerste bremselysene er på når du tråkker på bremsepedalen!

 

Ja det er en original GTI med LED...

 

kom i´jen a.. ikke vær så feig...:) du kan liste deg ut på hobbykvelden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært en mulighet...skal sjekke litt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært en mulighet...skal sjekke litt!

 

DO IT - DO IT...og bli helten som løser gåten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen nyheter eller Dennis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se i morra på hobbykvelden om jeg kan få en mekaniker til å koble opp VAS'n og sjekke litt koder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen mekanikere hadde tid til å gjøre et forsøk desverre...de drev med andre prosjekter fikk jeg beskjed om...får satse på neste torsdag da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende. Bokmerker denne tråden. Dette er definitivt lykter jeg ønsker på min. Kanskje ettermonteringskittet allerede har kommet når jeg får bilen min i mai.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de lampene som er montert over her R20 eller GTI/GTD?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de lampene som er montert over her R20 eller GTI/GTD?

 

Den svarte min har R-lamper, den røde i første post er en GTD med lamper fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.