Noen som har en DIY med å sveise kanaler? Hva behandle kanalene med?

Anbefalte innlegg

Mine kanaler er som alle andre Golf kanaler.. dvs jekket i stykker i front.. Forrige eier har brukt div jekker som har ødelag jekkfestet helt, dvs klemt flat/sprekt osv..

 

Bør man bytte hele kanalen eller holder det med å bytte kun det skadede området+ litt til?

 

Hvordan skal kanalene sveises evt? punktes eller helsveises?

 

Kan man fint klare det med flussfylt tråd?(har liggende nesten en helt ny kveil med slik tråd og har ikke gassflaske)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du først er i gang er det vel like greit å skifte hele kanalen..

 

Kanalen skal punktsveises på i øverkant og nedkant, om du gjør kanalen på bilen ren klarer du å se punktsveisene som er der.

Men om du skal skifte ut bare f.eks halve kanalen må du helsveise der den nye og den gamle møtes.

Du skal du borre med en "punktborr" for å få løs den gamle kanalen. Det denne gjør er å bare borre igjennom det første blekket, sånn at du har noe å sveise den nye kanalen i.

Nye kanaler kommer ikke med ferdige hull, så prøv å lag hull på samme plass som den orginale hadde hull.

 

Jeg har ingen erfaring med flussfylt tråd, så det får noen andre svare på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjør du det pent falser du kanten på overlappen så den ikke blir så synelig,og legger den på innsida,da borrer du noen hull så du får punktet fast den på innsiden...pass på å ikke sveise for mye på ett sted,da slår platene seg...

flusstråd ville jeg ikke prøvd engang,sprutende sveis osv...blir ikke pent...gass is the way to go!..

lykke til!..Øyvind

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er det nødvendig å skifte hele? er snakk om max 10x50cm som må kappes vekk.. eller er kanalene veldig bra! Kun jekkskade.. er jo en del mindre jobb og kappe ut og sveise inn...

 

Hvis det er holdbart da.. ?

 

får vel handle inn noen slike engangsflasker.. 5L eller 11L har jeg ikke råd til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Hadde ett enkelt spørsmål her:

Går kanalene inn som bærende element på Golf 3 ?

Skal ikke det stå på EU om dei e rusta høl i ?

Blei visst to :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift den halvmeteren da, men du kan ikke skifte f.eks halve kanalen i høyden. Du må punktborre bortover både i over og underkant.

 

Kanal går som bærende element ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis kanalen er bra i overkant, dvs inn under døra, må man ikke bytte kanalen "helt opp" heller. Kjøp 1 mm tykk stålplate hos en blikkenslager og klipp til en passende bit med platesaks. Jekkekanten på den nye plata bøyer du til i en skrustikke e.l.

 

Flussfylt tråd er helt greit å sveise med synes jeg på slike tynnplater. Men selvsagt bedre med gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså helsveise vannrett 50 cm bortover kanalen? Hadde ikke latt noen få gjøre det på min bil.. Ihvertfall ikke en som ikke er trygg på sveising! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lekt meg litt med sveiseapparatet og funnet ut at jeg skal prøve meg på dette :) Men først skal jeg sveise ny eksos for litt trening..

 

Men hva bruker dere til å behandle kanalene med?(innvendig) sveisegrunning på stålet før man sveiser? Noe mer? Tenker på å oljebehandle de innvendig siden jeg har slike hull for det i a og b stolpen(i bunn)

 

Hva bruker dere utvendig? i bunn der man punkter? tetter med karroserikitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså helsveise vannrett 50 cm bortover kanalen? Hadde ikke latt noen få gjøre det på min bil.. Ihvertfall ikke en som ikke er trygg på sveising! :P

 

Enten helsveise platene butt i butt eller lage en fals på den nye plata (slik at overgangen blir jevn), og deretter stanse ut hull i kanalen på bilen for punktsveising .

 

Kan bruke sveisegrunning på platen før sveising ja. Etterpå blir det å sause inn kanalen fra innsiden slik at sveisen blir dekket av noe rusthindrende. Ofte er det brukt overlakkerbar Body på kanalen fra fabrikk. Dette funker gull til å dekke over ujevnheter etter punktsveising o.l. Etter et lag med grunning selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker :)

 

Da blir det en tur på würth å handle inn grunning, body, hulromsbeskyttelse(hvis det er det jeg skal bruke i kanalene?)

 

Regner med würth sine saker er bra til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok Würth sine saker er prima vare. Sparkel uten porer og greier!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det å handle inn litt saker der :)

 

 

men bare å komme med tips til hva jeg bør gjøre! Vil ikke ha rusta igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor bra er denne sveisegrunninga egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanalene mine er jekket i stykker av forrige eier.. er det mulig å forsterke kanalene så de tåler å bruke jekken på kanalen uten å bøye/knekke kanalen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanalene mine er jekket i stykker av forrige eier.. er det mulig å forsterke kanalene så de tåler å bruke jekken på kanalen uten å bøye/knekke kanalen?

 

Har sett noen som sveiser inn firkantrør på innsiden av falsen.

Det holder fint til å jekke i.

 

PS. Dette var da bilcrossbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og siden du sikkert må bytte ut selve jekkekanten så bruker du 2 eller 2,5 mm plate til denne. Den bøyer du ikke så lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner tråden jeg, om det er greit :)

 

holder på selv og skal bytte ut kanalen på min audi 100, og har samme problemet med rust og jekken ødelegger kanalen.

har fjernet hele kanalen nå, men det er rust på innerplaten av kanalen også. altså der jeg skal punktsveise nedre del.

har liggende 1.25mm stålplate, men er dette nok eller må jeg bruke tykkere plate?

 

er det noe jeg må passe på, når jeg holder på med kanal arbeidet? men utbytting av plater.

 

Mvh

Eivin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg i gang til helgen med å byte kanal, men hva bør jeg behandle yttersiden med?

 

Syregrunnning, noe form for lakk og så body? "Kanalskjørt" kommer på så lakkfinish har ikke så mye og si.. Vil ha det rustfritt bare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syregrunning først, så body, så lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at det skal være smart å "lodde" skjøten med tinn etter at du har punktsveiset for at det skal bli helt tett. Dette krever da skikkelig rengjøring og sikkert også egnet "flussmateriale". Man får kjøpt "staver" med tinn på jernvaren, sikkert også på biltema og lignende butikker. Tinn vil vel også fungere som offermateriale i spenningsrekken til metallet?

Er det noen karroserieksperter som kan bekefte/avkrefte dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syregrunning først, så body, så lakk.

 

Har du tips om en rimelig og bra syregrunning og "body"? (gjerne med link)

 

Trådstarter: låner tråden din litt, har planer om det samme og er usikker på hva som er den beste måten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri "loddet" skjøten. Du kan selvfølgelig smøre tettemasse langs skjøten med fingeren.

 

Ang. syregrunning så har jeg gode erfaringer med Kent sin. "Kent etch primer"

83270.jpg

 

 

Body har jeg brukt noe vi har på jobb, som er på en trykkluftssprøyte, dette er ikke noe den vanlige mannen i gaten kjøper.

Men på rammen til pontiac'en brukte jeg Kent sin "body", den er litt mykere enn vanlig body, men jeg liker den. Men den må du ha lakk over. "Kent Rubber Guard"

50110.jpg

(Den sprayboksen)

 

Begge får du ved å stikke innom et lakkverksted i nærheten av deg vil jeg tro. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker :)

 

Når dere snakker om "lodde" tenker dere på der man pukter i topp/bunn?

 

Men er wurth sin sinkgrunning og body også bra? har god pris der ser du..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker :)

 

Når dere snakker om "lodde" tenker dere på der man pukter i topp/bunn?

 

Men er wurth sin sinkgrunning og body også bra? har god pris der ser du..

 

Det jeg ble fortalt er at det var bra å lodde hele skjøtenmellom karrosseri og ny kanal, du varmer opp og setter loddetinnet inntil og det flyter inn imellom manal og karrosseri. Danner en helt tett skjøt som er både sterkere og tettere enn vanlig fugestoff.

Det vil ikke ruste der heller pga tinnet slipper ikke til luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.