Bygge om Touran fra vare til personbil - tips?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en 2007 Touran Exclusive med 170hk DSG. Flott familiebil med greit trykk i.

 

Jeg skal bygge denne om og har fått med det jeg trenger. Og mangler jeg noe så får jeg det hos Møller (kjøpte bilen der).

 

Er det noen som har gjort samme øvelsen og har noen tips å komme med? Det burde være grei skuring i mine øyne men det var kanskje en del flere deler enn hva jeg hadde regnet med.

 

Hadde satt stor pris på innspill som kan hjelpe meg på vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da regner jeg nesten med at mr. Farsund :P (Hans Arnt) er på banen i løpet av kort tid. Han har vel nettopp bygd om 2 slike. Bare å vente :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jo bare vært sjef å fått noen tips fra en erfaren mann!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er midt i samme prosess selv, med min Touran! så noe nyttige tips hadde vært veldig nyttig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en enkel jobb, men dere må ha to nye deksler som sitter fra terskelen og inn mot midten av sitteputen bak. (I forkant av sitteputen)

 

Brukte bare 1,5 time på å bygge om fra vare til personbil (5 seter)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg har fått med alle dekslene.

 

Hva med skruer og sånt? Er alt tilgjengelig eller gjenbrukes noe fra vareplaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passe på så det ikke blir knekk i taktrekk når du monterer midt selen bak i taket hvis den ikke sitter der ! må brettes ned noe får og få den inn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte min som varebil og bygget den om etter et år, så jeg hadde alle delene liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å sette i gang med å demontere, så ser man fort hva som må gjøres.

 

Det jeg syns var mest knot første gangen var å få på plass beltet til det midtre setet foran. Merk at det skal festet helt bakerst ved bakluka og trekkes fram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tips.. jeg tenkte akkurat på det i går da jeg sto med beltene i hånden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har funnet en god løsning for det stygge svære hullet som blir igjen i taktrekket bak etter stålplata?

Av den grunn blir jeg ikke å kjøpe vare/ex vare..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man ta bort den stålplata da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo et plastdeksel på personbilutgaven vel?

Som dekker minst like mye som den stålplata på varebilene...

 

 

*Skjønner de som har hatt Touranen sin som varebil og så vil bygge den om..

Kanskje det bare er meg, men syns det virker som varebilene holder seg bedre

i pris? (da jeg har hørt folk som vil bygge om for å selge,? butikk?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg havner rett under 300 for min ferdig bygget om. Jeg mener det er en bra pris for denne bilen som 5- seter.

 

Jeg fikk med plastdeksel som ser ut som det dekker minst stålplata ja. Men om den ikke må bort så ser jeg jo at det kan være greit å ha stålplata også, og så sette på plasten når bilen skal selges.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis handlet en hos Møller som de hadde bygd om. Stålplata var erstattet med en plastsak som var mindre. Jeg så fortsatt avtrykket av plata i taket og et hull som kanskje var 15mm i diameter. Dette var en pre-facelift, vet ikke om det har noe å si.

Stygt som JULINg var det i alle fall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stålplaten oppi taket må vekk da denne vil hindre at det midtre setebeltet kan rulles helt inn. Beltet havner i klem oppi der. Så bare å montere plastdekselet istedenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan plata ser ut er i grunnen uvesentlig totalt sett. Sånn at vi ikke kommer helt på villspor her. Dersom den må byttes på grunn av beltet så må det jo bare bli sånn.

 

Plastplaten i bånn; ligger den bare løst eller skal den skrus fast på noe vis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt og greit å bygge om.

De grå ytterste L-formede dekslene i gulvet, foran der setene festes, er kappet av innerst. Somregel er den avkappede delen med.

Jeg fikk nye hele fra en hugger, men går jo foreløpig å bare ha det med skjøt. Det er jo bare kosmetisk.

Tror ikke de er så dyre nye heller.

I taket bak får du det bortimot strøkent. Det har i allefall jeg fått det.

Jeg løsnet de bakerste takstolpedekslene, og slapp ned taktrekket. Best å ta bort de på C-stolpene også.

Så borret jeg ut naglene i metallplaten, og tok vekk denne. Løsne den store skruen også.

Så tok jeg rett og slett og fuktet kulen bak på trekket godt med vann, for så å massere selve kulen for å jevne den ut slik at den ble hel og fin igjen. Brukte litt tid på det, men resultatet ble bra.

Selen til midterste setet skal inn der. Pass på at du har riktige bolter og skiver. Også foran der selen går ned fra taket.

Der ligger også to tynne ståltrad-styringer, med stjerneskrue i hver ende, som holder selen på plass mellom snellen bak, og der selen går ned fra taket. Noen biler henger disse montert under trekket, mens andre er de fjernet.

Når du monterer sammen igjen, blir naglehullene skjult med den grå plastlisten som skal være oppe i midten.

Det store hullet plugget jeg med en liten plastplugg som jeg fikk tak i som lignet på fargen på trekket.

De bakre takstolpedekslene er noen ganger kappet litt i toppen pga plastlisten som er tredd på.

Mine var heldigvis ikke kappet av, men somregel blir det nesten ikke synlig.

Er du i tvil, ring meg på 93447559.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet for en meget informativ oppsummering Hans Arnt! Dette setter jeg veldig stor pris på og beviser virkelig for et flott forum vi har her i klubben. Helt genialt! Tusen takk for at du deler dine erfaringer, og ikke minst for at jeg kan ringe deg når jeg eventuelt skulle stå fast med noe.

 

Men jeg har noen tilleggsspørsmål før jeg slår meg til ro.

 

Jeg har nå sett over det jeg har fått med og lurer på om jeg har alt. Prøver å oppsummere her:

- Stor plastplate for bunnen med luke (skruer til denne? Sitter de der de skal eller må jeg ha nye?)

- Matte

- Plastlist som erstatter metallplaten (stolpene var ikke kappet.. yes!)

- Isoporbrønn for reservehjulsplassen

- 2 stag for å holde setene oppe i oppslått posisjon (skal det ikke være 3? En for alle tre setene?)

- Setebelte for midtsete

- En del svarte plastlokk/ plugglokk med rektangulert hull (kan se ut som det skal et belte gjennom)

- To avkappede biter av deksel ved setene - pluss to hele i samme form og farge

- Noe som ser ut som en klemme av noe slag (krympet eksosklemme med feite bolter på)

 

Er det noe som mangler her? Har jeg alle skruer og bolter eller må jeg legge det inn i beregningen?

Regner med jeg kjøper de avkappede dekslene nye.

 

Avgiften går ned noen og tyve tusen fra 6. mars så jeg har litt tid å fikse deler og få alt på plass på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet for en meget informativ oppsummering Hans Arnt! Dette setter jeg veldig stor pris på og beviser virkelig for et flott forum vi har her i klubben. Helt genialt! Tusen takk for at du deler dine erfaringer, og ikke minst for at jeg kan ringe deg når jeg eventuelt skulle stå fast med noe.

 

Men jeg har noen tilleggsspørsmål før jeg slår meg til ro.

 

Jeg har nå sett over det jeg har fått med og lurer på om jeg har alt. Prøver å oppsummere her:

- Stor plastplate for bunnen med luke (skruer til denne? Sitter de der de skal eller må jeg ha nye?)

- Matte

- Plastlist som erstatter metallplaten (stolpene var ikke kappet.. yes!)

- Isoporbrønn for reservehjulsplassen

- 2 stag for å holde setene oppe i oppslått posisjon (skal det ikke være 3? En for alle tre setene?)

- Setebelte for midtsete

- En del svarte plastlokk/ plugglokk med rektangulert hull (kan se ut som det skal et belte gjennom)

- To avkappede biter av deksel ved setene - pluss to hele i samme form og farge

- Noe som ser ut som en klemme av noe slag (krympet eksosklemme med feite bolter på)

 

Er det noe som mangler her? Har jeg alle skruer og bolter eller må jeg legge det inn i beregningen?

Regner med jeg kjøper de avkappede dekslene nye.

 

Avgiften går ned noen og tyve tusen fra 6. mars så jeg har litt tid å fikse deler og få alt på plass på.

 

Bare moro:)

Jeg setter inn setene i min 170 hester etter 21 februar. Skal til biltilsynet 26:)

PS: Husk når du bestiller time å også kontakte vegstasjonen der du viser bilen, og bestill skiltene.

Det må du gjøre selv, de gjør det ikke automatisk.

Og, men det vet du sikkert: Registrerer du den FØRST som varebil, så slipper du mellomlegg på selve registreringen.

En annen ting, som jeg senere vurderer, er å sette inn de bakerste setene også.

Endel mer styr, og deler som må skaffes, men det koster ikke mer i avgift. Da er det evt. bare å betale for selve timen.

Der skal være 3 stag ja, og de rektangulære lokkene tror jeg er de som skal trykkes gjennom hullene i teppet der setene festes. Tror der er 8 av dem. De er grå som interiøret.

Festeskruer til bunnplate er sorte plastmuttere.

Klemme med bolter? Der vet jeg ikke helt hva du mener:)

Sorte små Torx skruer til de grå plastdekslene som blir under setene.

Lappesett og kompressor skal ha plass i isopordingsen.

Selen bak, der skal der en mutter. Den har spesielle gjenger mener jeg. Husker ikke om der også skal en skive der. Der er liksom et hakk du treffer når spolen er vridd sideveis i riktig posisjon for at selen ruller greit bort til der den skal ned i taket. Der skal en bolt, tror den har tolvkanthode. Enten der eller bak der skal en skive, husker desverre ikke det, men sjekker dette når jeg skal montere.

Husk også de to ståltrådlignende dingsene oppi der som holder selen på plass mellom spolen bak, og føringen foran.

Håper dette klarer opp litt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gullfint - da kan jeg jo høste litt erfaringer fra din ombygging uken etter. Den er registrert som vare nå så jeg bruker den frem og tilbake til jobb. Helt nydelig bil og motor.

 

Det kan godt være at den klemmen ikke hører til altså, men den var nå der.

 

Lappesett og kompressor, skal dette følge med bilen som vare også? Dvs jeg mangler?

 

Ellers takk for gode tips så langt. Jeg kontakter deg nok underveis om jeg støter borti noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lappesett(dekkskum) ligger nok i dørlomma. Hvis ikke under bak forsetene, eller i det lille rommet under på gulvet bak der gulvmattene ligger for passasjerene. Samme med kompressor.

Bil og motor ja.... Helt konge! Er selv kjempefornøyd! Går som ei kule, og DSG er bare helt deilig å kjøre med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK - da får jeg lete litt etter dekkrep-settet.

 

Ellers har jeg fått det jeg manglet på Møller. Frank på Møller Stavanger fikser opp og er til å stole 100% på. Nå har jeg det klart for meg hvordan det skal gjøres og jeg mener det ikke skal være noen stor sak.

 

Har du Auto lys på 170 hesteren da Hans Arnt? Det er det eneste jeg savner på min. Eller det jeg vil ha er bare å få programmert coming og leaving home (uten lyssensor - ergo lysene kommer alltid på). Du har kanskje vært borti det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye nyttige tips her!!

Men jeg har også tenkt til å godkjenne et justerbart understell samtidig med omreggen.

Vil dette by på noe problem tro? vet at man må ha tuv,firehjuls/lyskontroll..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kunne jeg også tenkt meg å høre om var mulig. Greit å minimere tiden borte hos den gjengen der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.