#1 Skrevet Februar 18, 2010 (endret) Jeg hadde egentlig tenkt å sette bort denne jobben til et felgfirma, men jeg ble lurt til å prøve dette på egen hånd av en del medlemmer her inne. Jeg angrer ikke! Penger spart, ting har blitt lært og sist men ikke minst - når felgene til slutt blir ferdige er det jo mye deiligere å vite at man har gjort det uten hjelp(fysisk) fra andre TAKK TIL ESPEN A. SØRLIE HER PÅ FORUMET FOR LÅN AV VARLUFTPISTOL! Glad i deg, vennen Felgene er opprinnelig 8.5x17" rundt hele, men to av dem er smalna (delt tønna og sveisa sammen igjen) til 7.5". Har kjøpt 1.5" ringer til framfelgene slik at de blir 8", og 2" ringer til bakfelgene slik at de blir 9.5". Blir det ikke breit nok så kjøper jeg 2.5" ringer og monterer bak og evt flytter 2" ringene til framfelgene Har også bestilt div. deler til felgene fra Håkon Sandberg her på forumet ( http://www.partsandretards.no ): - 2 stk. ytterringer - 136 bolter/muttere - 4 stk. lave senterkopper Utstyr som har blitt brukt hittil: (listen fylles opp etterhvert som nye ting blir brukt ifbm. restaureringen) - Vanlig jaktkniv(for å skjære bort litt av massen som er brukt for tette felgen) - Malingsfjerner(for å fjerne klarlakk) - Kald pils og musikk(kanskje det viktigste) - Varmepistol(for å varme opp massen som er brukt til å tette felgen slik at delene lettere kan skilles fra hverandre) - Pussepapir/sandpapir(150-1200 korning) NB: Våtslipes fra 600 og oppover - GUMMIKLUBBE - Tålmodighet Tilstand ved kjøp: "IKKE-VAG-PRODUKTET" FELGENE SKAL SITTE PÅ ETTERHVERT 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 18, 2010 (endret) Fjerning av tetningsmasse(uoriginal og et helv*te å få bort) Div. kantskader på ytterringer Bakside av ytterring må naturligvis pusses helt ren før den monteres igjen. Pusses med grov korning slik at tetningsmasse lettere fester seg. Påført malingsfjerner som gjør at klarlakken, etter å ha ligget i 30-45 min, enkelt kan spyles av med høytrykk e.l. Klarlakken kunne bare dras av for hånd på sentermutter etter at malingsfjerneren hadde fått ligge på litt Det synes iallefall godt det lille som er pusset Ring nr. 1 ferdigpusset(NB: våtsliping fra 600 t.o.m. 1200 korning) Ferdig ring(gjenstår polering) VS. ikke ferdig ring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 18, 2010 Se her ja, alltid en god følelse når jobben blir gjort selv Litt av en jobb du har satt igang da! Gleder meg til å se resultatet überfete felger: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 18, 2010 Ja, det er sant! En del jobb ja..spesielt når alt må gjøres for hånd. Pussinga tar "greit" med tid for å si det sånn Du har skaffa deg noen win-win felger du også så jeg i tråden din! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 18, 2010 Blitt kjempe bra dette:) Stå på videre: ja : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 21, 2010 Takker Frank! Det hjelper på med litt skryt Til uka skal jeg saumfare Oslo for å prøve å finne noen ok pusserondeller av no slag til vinkelsliperen. Hvis jeg finner det skal jeg vurdere å dele vinterfelgene til Audi'n og pusse opp dem også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 21, 2010 på biltema har di noen supre flapdisc grejer med stålull.. disse er supre på sånt. brukte det på felgene til golfen da jeg pussa ned di.. så var d å polere med autosol etterpå å det ble knall;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 4, 2010 Fant ut noe litt morsomt. Her er org. felgspecs på mine BBS RS: RS236 8 1/2 x 17 30.0 112.00 5 57.0 Audi 200 V8 Dette vil da si at mine felger opprinnelig kommer fra noe som sjeldent som en Audi 200 V8? Hmmm..da får altså bmw'n i teorien audi-felger... Haff. Noen som vil kjøpe? Edit: Det vil jo også si at to av felgene ikke er bredda, men "smalna" faktisk! Det tilhører sjeldenheten moro for unga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 4, 2010 Hvordan skal senteret til felgene lakkeres? Hele sulamitten, eller burde kontaktflata til tønne og ytterring få være i fred? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 4, 2010 ser du ska ha de på en e30 er ute etter slike felger til e30 blir meeeget bra dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 4, 2010 Takker! Håper det blir bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 4, 2010 Artig å fikse felger. Lykke til PS: Skal du selge de Alpinasene eller..? Har en grå e34 5-serie de kunne hatt det fint på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 4, 2010 Arti og arti Takker! Er nok redd felga har litt for få hull til å passe e34'n du har gitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 5, 2010 Arti og arti Takker! Er nok redd felga har litt for få hull til å passe e34'n du har gitt Jah for pokker..det har du jo rett i..var litt for rask i tenker`n der gitt.. Ser det er en som selger/solgte samme alpinahjul på finn med 5-bolt. Han hadde bud på 22 når jeg snakket med han. Gromme hjul på bmw.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 6, 2010 200 ble ikke levert med V8.. Men er fra Audi 200 0g Audi V8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 7, 2010 Jah for pokker..det har du jo rett i..var litt for rask i tenker`n der gitt..Ser det er en som selger/solgte samme alpinahjul på finn med 5-bolt. Han hadde bud på 22 når jeg snakket med han. Gromme hjul på bmw.. Ja, de er ganske fete..og ganske dyre! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 17, 2010 Hvor får jeg kjøpt sånn pipedrit for å bruke til skruene? ..og hva slags type trenger jeg? Det er vel enten 8- eller 10 kantpipe jeg trenger? Har ikke skruer til felga, derfor spørsmålet. Fill me up! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 17, 2010 org. bbs bolter er 12 kant.. Det har de på biltema 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 17, 2010 åååja Biltema er bra..billig der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 18, 2010 Her har du fått satt igang ja, ikke feil med 17" BBS Jeg har E30 hjul, så det er mange versjoner rundtom Hva har du tenkt å polere de med? Jeg kan anbefale det settet som selges på gasolin. Gjør du det riktig blir det blankt! Ser frem til litt updates her Edit: Alpina- felgene er jo helt nydelige, tror du må bytte litt om i sommer, kan ikke la de vike vettu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 18, 2010 Edit: Alpina- felgene er jo helt nydelige, tror du må bytte litt om i sommer, kan ikke la de vike vettu Henger meg på denne kommentaren! Men tror ikke det kommer til å by på noen problemer med et par felgbytter ila sommeren, eller hva Tore? Kjekt med litt fysisk trening innimella vettu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 18, 2010 (endret) Petter T: Neida..riv ruskende gæli' er det vel ikke BBS E30 er ORDENTLIG gromme hjul! Synd de ikke fåes i større enn 15". Jeg drømmer selv om BBS E50 i 17"..aaahh Updates kommer vel ganske fortløpende nå håper jeg. Venter bare på deler til felgene + lakkering av senter. Polerings-sett blir kjøpt fra Gasolin ja. Flytende pasta og 4" skiver er planen. Bestilles vel ila. uka. Hehe..blir sikkert litt bytting ja Alpinaene skal i år spaces ut 10-15 mm. bak, slik at de fyller litt bedre. Anders: Felgbytte er bare gøøøøy(!), så litt fysisk trim pga. felger er HELT GREIT! Edit: Har også funnet ut hva slags dekkdim jeg skal kjøre med. Alt for smalt for noen sikkert, men smaken er som rævva. Ligger klart for å taes med til lakkerer: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 25, 2010 Liten oppdatering: Kom hjem igjen en tur og da var det div. godsaker som lå og ventet Skruer, muttere, senterkopper og ytterringer kjøpt nytt av Håkon Sandberg her på forumet ( http://www.partsandretards.no ) To stk. ytterringer Nye, lave senterkopper VS. de gamle originale Polérsett kjøpt fra GASOLIN ( http://www.gasolin.no ) Bestående av grov OG fin flytende pasta(mye enklere å jobbe med vs. fast iflg. de som har prøvd begge deler), grov og fin skive samt. spindel for montering på drill. Link til polérsett: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=30&products_id=613&zenid=pe4u8tfanqkfa4hsmtl2iqq2j6 Nå gjenstår kun lakkering av senterene før jeg kan begynne med å sette delene sammen igjen. Kommer info. om dette senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 14, 2010 (endret) Har nå kjøpt 2 felgsett til, hvor det ene er noen 8" og 9x17" 3-delte 17" Speedline Mistral med 5x120 boltmønster. Disse har nå blitt omborret til 4x100 og blir nylakkerte bare jeg får bestemt meg for farge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 14, 2010 Hva i alle dager har de gjort med senterene på de Speedline felga da ? Ser jo ut som det har vært brann der..... Har de helt smelta alu nedi org.hulla eller ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...