Anbefalte innlegg

Jeg må ha nye sommerdekk i år i dim. 245/40-18, og lurer på deres erfaringer.

 

Jeg vil ha noen retningsstabile (lite sporing) og støysvake dekk, det gjør heller ingenting om de sitter godt, og jeg vil helst ha med felgkantbeskytter da jeg synes det er mye penere.

 

De gamle dekkene mine var Michelin Pilot Sport, men de synes jeg var vel mye støy fra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS1 eller PS2? PS2 er jo ekstremt støysvake med ett vanvittig grep (og såklart svindyre dyre...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS1 eller PS2? PS2 er jo ekstremt støysvake med ett vanvittig grep (og såklart svindyre dyre...)

 

Det vet jeg ikke....

 

Dekkene fulgte med bilen, og er nå kastet mens felgene lakkes...

 

Men hvis PS2 er støysvake er det vel rimelig å anta at det sto PS1 på den...

 

Det skulle ikke forundre meg om det er de samme dekkene som ble levert med bilen originalt, siden den er veldig godt tatt vare på, og har alt vedlikehold hos forhandleren som solgte den ny i Tyskland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde heller valgt Michelin Primacy HP.

 

Dette er et komfort/sport-dekk som passer utmerket på litt større biler som f.eks A6/5-serie/E-klasse osv.

 

Lavere støynivå(enn Pilot Sport-serien) og mer enn nok grep for de fleste biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde heller valgt Michelin Primacy HP.

 

Dette er et komfort/sport-dekk som passer utmerket på litt større biler som f.eks A6/5-serie/E-klasse osv.

 

Lavere støynivå(enn Pilot Sport-serien) og mer enn nok grep for de fleste biler.

 

Men Michelin selv sier at dette er ett høyhastighetsdekk for supersportsbiler: klø :

 

Uansett er jo prisen omtrent den samme på alle Michelin dekkene, og når jeg først er i denne prisklassen betyr ikke 1600,- ekstra noenting hvis dekkene er verdt det. Tenker da på PS2...

 

Men jeg ser de har kommet med PS3, har noen testet de?

 

Har evt. noen innspill om andre dekk? På Passaten min er jeg veldig fornøyd med Conti sport 3, men det er jo en heeeeelt annen dimensjon (185/65-14).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Michelin Pilot Sport og Vredestein Sessanta i reserve.. Knallfornøyd med Pilot Sport.. De holder taket lenger enn jeg tørr og tyne dem såfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men Michelin selv sier at dette er ett høyhastighetsdekk for supersportsbiler: klø :

 

Uansett er jo prisen omtrent den samme på alle Michelin dekkene, og når jeg først er i denne prisklassen betyr ikke 1600,- ekstra noenting hvis dekkene er verdt det. Tenker da på PS2...

 

Men jeg ser de har kommet med PS3, har noen testet de?

 

Har evt. noen innspill om andre dekk? På Passaten min er jeg veldig fornøyd med Conti sport 3, men det er jo en heeeeelt annen dimensjon (185/65-14).

 

Beklager hvis jeg formulerte meg dårlig, skal prøve å forklare bedre.

 

Primacy HP er et dekk som er mer egnet for norske veier dersom man ikke kjører hardt hver dag. Mer enn nok grep for 90% av oss, funker noen runder rundt Nordsløyfa også;)

 

Pilot Sport 3 er en videreutvikling av PS2, med høyere fokus på våtgrep og levetid enn slike dekk har hatt tidligere. Jeg har pratet med personer internt i Michelin som har testet dekket, og tilbakemeldingene er bedre våtgrep og bedre komfort enn PS2.

 

245/40-18 i PS2 produseres ikke lenger såvidt jeg vet. Derfor blir valget;

 

Primacy HP for et komfortabelt dekk med sporty egenskaper.

Pilot Sport 3 for mer sport, og mer grep.

 

Michelin-dekkene bør gi dobbelt så mange km som Sport Contact uten problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en bra tråd. Jeg sliter med akkurat det samme som trådstarter; velge nye sommerdekk. Jeg føler at det blir tull å starte en egen tråd da jeg lurer på det samme. Jeg skal ha dekk i 225 45 17W til min Golf GT og har vurdert både Michelin Primacy HP og Pilotsport 2/3, Continental contisportcontact 3 og Dunlop sportmaxx. Jeg er på jakt etter det mest støysvake alternativet med noenlunde bra andre egenskaper også. Jeg har forøvrig ingen planer om banekjøring. Er åpen for andre forslag også om noen har noen.

 

Det er mange nettbutikker som selger dekk og flere av dem selger en haug med forskjellige utgaver av samme dekk. Har funnet ut at dette er modelltilpassede dekk. Altså dekk produsert spesielt for BMW, Jaguar, etc. Disse er som regel litt billigere. Noen som vet om det faktisk er stor forskjell på disse modelltilpassede dekkene kontra "orginalen". Noen grunn til å ikke spare noen kroner på å velge et slikt dekk selv om gjerne ikke har modellen de er laget for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en bra tråd. Jeg sliter med akkurat det samme som trådstarter; velge nye sommerdekk. Jeg føler at det blir tull å starte en egen tråd da jeg lurer på det samme. Jeg skal ha dekk i 225 45 17W til min Golf GT og har vurdert både Michelin Primacy HP og Pilotsport 2/3, Continental contisportcontact 3 og Dunlop sportmaxx. Jeg er på jakt etter det mest støysvake alternativet med noenlunde bra andre egenskaper også. Jeg har forøvrig ingen planer om banekjøring. Er åpen for andre forslag også om noen har noen.

 

Det er mange nettbutikker som selger dekk og flere av dem selger en haug med forskjellige utgaver av samme dekk. Har funnet ut at dette er modelltilpassede dekk. Altså dekk produsert spesielt for BMW, Jaguar, etc. Disse er som regel litt billigere. Noen som vet om det faktisk er stor forskjell på disse modelltilpassede dekkene kontra "orginalen". Noen grunn til å ikke spare noen kroner på å velge et slikt dekk selv om gjerne ikke har modellen de er laget for?

 

Jeg kommer selv til å velge Primacy HP i 225/45-17 91V på min nye Golf, siden jeg kjører 50.000km i året og vil begrense støynivået litt. Velg lavest mulig lasteindeks og hastighetsmerking (91V er laveste). Jo høyere disse verdiene er, dess hardere er gummiblanding og dekksidene er stivere.

 

Jeg vil påstå at du blir fornøyd uansett hvilket av Michelin-dekkene du velger(nå er jeg litt inhabil da, men jeg mener det likevel:o). Mine erfaringer med Sport Contact 3 er at de støyer og gir veldig lite km. Dunlop-dekkene støyer endel syns jeg, ville kanskje valgt disse fremfor Conti.

 

Ang. dekk med spesialmerking så er det stort sett godt bevarte hemmeligheter mellom dekkprodusent og bilfabrikant hvilke endringer som er gjort. Det kan være enkle ting som små endringer i mønsteret for å endre på støybildet eller rullemotstand, til større endringer i stamme og sidevegger for å gi økt stabilitet.

 

Stort sett går det greit å bruke slike dekk på andre biler også, men siden man ikke vet hvilke endringer som er gjort i dekket så anbefales det ikke. Uansett hva du gjør, så ville jeg ihvertfall ikke blandet vanlige dekk og "spesial-dekk" på samme bil. Det kan gi en helt feil balanse i bilen, og i verste fall skumle opplevelser i svinger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så vidt jeg husker har jeg Nankang NS-2 (235/35-19).. gode dekk til den prisen.. kostet rundt 900kr pr dekk fra dekkonline.com :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer selv til å velge Primacy HP i 225/45-17 91V på min nye Golf, siden jeg kjører 50.000km i året og vil begrense støynivået litt. Velg lavest mulig lasteindeks og hastighetsmerking (91V er laveste). Jo høyere disse verdiene er, dess hardere er gummiblanding og dekksidene er stivere.

 

Jeg vil påstå at du blir fornøyd uansett hvilket av Michelin-dekkene du velger(nå er jeg litt inhabil da, men jeg mener det likevel:o). Mine erfaringer med Sport Contact 3 er at de støyer og gir veldig lite km. Dunlop-dekkene støyer endel syns jeg, ville kanskje valgt disse fremfor Conti.

 

Ang. dekk med spesialmerking så er det stort sett godt bevarte hemmeligheter mellom dekkprodusent og bilfabrikant hvilke endringer som er gjort. Det kan være enkle ting som små endringer i mønsteret for å endre på støybildet eller rullemotstand, til større endringer i stamme og sidevegger for å gi økt stabilitet.

 

Stort sett går det greit å bruke slike dekk på andre biler også, men siden man ikke vet hvilke endringer som er gjort i dekket så anbefales det ikke. Uansett hva du gjør, så ville jeg ihvertfall ikke blandet vanlige dekk og "spesial-dekk" på samme bil. Det kan gi en helt feil balanse i bilen, og i verste fall skumle opplevelser i svinger..

 

Tusen takk for et kjempegodt svar:) Jeg regner med at jeg gjerne havner på Primacy HP jeg også, dog med hastighetsmerking W grunnet høyere toppfart. Jeg har plukket opp på diverse forum at folk er fornøyde med Continental, men som du sier, de gir lite km for pengene. Fruen har dunlop på sin Audi og der funker de veldig fint, men den bilen er nok et par hakk bedre støyisolert enn min.

 

Det er rart at ikke nettbutikkene faktisk oppgir at noen av dekkene de selger er beregnet for spesielle bilmerker. Det er jo ikke alle som faktisk sjekker opp hva de forskjellige bokstavkodene faktisk betyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så vidt jeg husker har jeg Nankang NS-2 (235/35-19).. gode dekk til den prisen.. kostet rundt 900kr pr dekk fra dekkonline.com :)

 

Jeg takker for tipset, men har hørt så mange forskjellige erfaringer når det gjelder Nankang at jeg kommer til å holde meg til et av premium merkene. Føler at det i mange tilfeller er verdt det lille mellomlegget:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte på Nankang ifjor, 225/40-18 på A4, fungerte helt greit, ikke imponerende slitestyrke, men vesentlig mindre støy fra de enn dunlop sportmax som sto på bilen tidligere, dog de var 235 bredde da. Og sistnevnte sporet noe voldsomt, så jeg kastet de når de var halvslitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I denne tråden diskuteres det premium dekk. Nankang burde vel strengt tatt ikke engang nevnes : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I denne tråden diskuteres det premium dekk. Nankang burde vel strengt tatt ikke engang nevnes : rolleyes

 

Ok, dersom det var kun premium dekk som skulle diskuteres i denne tråden så burde vel strengt talt overskriften vært noe annet enn "hvilke sommerdekk i 2010"! Dessuten så for å uttrykke det jeg ville få frem, så måtte jeg nevne nankang dekkene, dunlop regnes vel strengt talt som et "premiumdekk", iallefall dersom man ser på prisen, og jeg hadde en erfaring å komme med angående dunlop kontra billigdekket nankang som du "hisset" deg opp over....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hisset meg opp har jeg det? :)

 

Trådstarter var ikke helt fornøyd med Michelin PS1, og da er ikke engang verdt å nevne Nankang etter mine erfaringer. Ville bare nevne det så dette ikke ble enda en Nankang-er-verdens-beste-dekk tråd (ok, og litt for å provosere Nankang fans) :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har kjennskap til Kormoran da? de skal etter sigende være produsert på lisens fra Michelin og deres tidligere varianter? Jeg har skaffet meg 2 Michelin, men skal bytte 2 til i løpet av sommeren ser det ut til, men tenkte å prøve Kormoran - om ikke noen har skummelt negative opplevelser med de?

Jeg har og kjørt på Nankang, helt ok - men ikke mer!

Har og hatt Duro - fungerer helt ok, betydelig bedre enn Nankang - noe bedre på våt vei - men vil gjerne ha bedre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hisset meg opp har jeg det? :)

 

Trådstarter var ikke helt fornøyd med Michelin PS1, og da er ikke engang verdt å nevne Nankang etter mine erfaringer. Ville bare nevne det så dette ikke ble enda en Nankang-er-verdens-beste-dekk tråd (ok, og litt for å provosere Nankang fans) :P

 

hehe, neida, virker ikke så hissig akkurat;) Nankang er det man betaler for, et billigdekk rett og slett. men når det gjaldt sporing så ble jeg kvitt det når jeg byttet fra dunlop til ns-2 dekket, var igrunnen bare det jeg ville få frem med mitt første innlegg.:) Og det er ikke verst det på vestlandsveiene heller, her er jo så dype hjulspor at bmw'n som jeg hadde hang fast på gulestripa når jeg skulle legge meg ut for å kjøre forbi en bil, det sier jo litt. Greit at den var lav da men.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har kjennskap til Kormoran da? de skal etter sigende være produsert på lisens fra Michelin og deres tidligere varianter? Jeg har skaffet meg 2 Michelin, men skal bytte 2 til i løpet av sommeren ser det ut til, men tenkte å prøve Kormoran - om ikke noen har skummelt negative opplevelser med de?

Jeg har og kjørt på Nankang, helt ok - men ikke mer!

Har og hatt Duro - fungerer helt ok, betydelig bedre enn Nankang - noe bedre på våt vei - men vil gjerne ha bedre...

 

Kormoran er Michelin-eid, og et budsjettdekk med de fordeler og ulemper det fører med seg.

Når det er sagt så er det GODE budsjettdekk. De er helt runde, i motsetning til noen billigdekk som man aldri får balansert riktig.

Alle som selger Michelin, BF Goodrich eller Kleber i Norge har tilgang til Kormoran-produktene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kormoran er Michelin-eid, og et budsjettdekk med de fordeler og ulemper det fører med seg.

Når det er sagt så er det GODE budsjettdekk. De er helt runde, i motsetning til noen billigdekk som man aldri får balansert riktig.

Alle som selger Michelin, BF Goodrich eller Kleber i Norge har tilgang til Kormoran-produktene.

 

Takk!! her var et svar jeg kan nyttegjøre meg :D

Og gode budsjettdekk vil nok for min del være godt nok ;) Ettersom jeg har klart meg med Nankang også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke hisset meg opp har jeg det? :)

 

Trådstarter var ikke helt fornøyd med Michelin PS1, og da er ikke engang verdt å nevne Nankang etter mine erfaringer. Ville bare nevne det så dette ikke ble enda en Nankang-er-verdens-beste-dekk tråd (ok, og litt for å provosere Nankang fans) :P

 

Nankang er gode dekk til den prisen, men kan ikke sammenlignes med Michelin, men de koster jo dog en god del mere! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestilt Michelin Primacy HP, så dere kan bare diskutere Nankang eller kjing kjong så mye dere bare vil :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestilt Michelin Primacy HP, så dere kan bare diskutere Nankang eller kjing kjong så mye dere bare vil :D

 

He he klar tale:)

 

Det går nok mot bestilling av Michelin Primacy HP for mitt vedkommende også tror jeg. Dekkonline har 5% rabatt for tiden så da sparer jeg ca. en 200-lapp på en allerede bra pris:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I årets sommerdekk test foretatt av Forbrukerrådet så kommer Pirelli Cinturato P7 på førsteplass i sin gruppe. Noen som har noen synspunkter vedrørende Pirelli og testen generelt?

 

Valget mitt står nå mellom nevnte Pirelli dekk og Michelin Primacy HP. Vanskelig dette.........

 

Testen finnes her: http://forbrukerportalen.no/Tester/2010/test_av_sommerdekk_mars_2010

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.