Rustfritt grenrør Audi 80/90/Coupè

Anbefalte innlegg

Bilde som gjerne illustrerer bedre.

 

Quality_3_5_V_Band_Clamp_Rings.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja var det ikke værre ;-)

Hvis dere anbefaler vband så tar eg det :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som ikke skiver noe annet regner jeg med samtykker i 57 mm endestuss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som ikke skiver noe annet regner jeg med samtykker i 57 mm endestuss.

 

Eg har ombestemt meg, så tar vanlig 57 mm endestuss ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som ikke skiver noe annet regner jeg med samtykker i 57 mm endestuss.

 

Jeg vil ha 2,5", eller 63,5mm, og vband. Må planlegge litt framover :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. da har jeg fåt svar i fra alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer til å bli sendt ut mail med betalingsinfo og info om grenrørene til hver enkelt kjøper til neste uke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Velox. Det viser seg at grenrøret ble mere komplisert å lage enn først antatt, men det ser nå ut til at han nærmer seg et ferdig produkt etter flere prototyper. Den gode nyheten er at grenrøret høyst sannsynlig vil passe både 80/90 og 100 med og uten quattro og med originale motorfester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres lovende ut ;-) fekk du ca leveringsdato?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres lovende ut ;-) fekk du ca leveringsdato?

 

Nei. Det kommer når det kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og til biler med ac ;)

 

Da jeg så den halvferdige prototypen så var det forsøkt å ta hensyn til klimakompressor. Det største problemet var innsuget og diverse forskjellige motorfester alt etter bil/modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg så den halvferdige prototypen så var det forsøkt å ta hensyn til klimakompressor. Det største problemet var innsuget og diverse forskjellige motorfester alt etter bil/modell.

 

hmm, okey, forsto det som at det var sure thing. Men gjør ikke meg noe, jeg trenger ikke plass til den :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett, prototypen jeg så ble bygget på en 2.3E-motor med klimakompressor (som også var i veien) ;)

 

Edit. Klimakompressor går nå klar, og samtlige motorfester, men på Coupe må rør til klimabeholder routes litt om og brakett til ProconTen modifiseres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi%205-1%20grenr%C3%B8r%20%281%29.JPG

(prototype med merge collector om jeg ikke tar feil)

Bildet snakker for seg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en mail av Velox for noen dager siden. Grenrørere er under produksjon! Blir ikke noe denne måneden, men vi får håpe på i september.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe forsinket grunnet fabrikken der primærrørene lages stod delvis under vann, såvidt jeg husker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får bare ha tålmodighet å smøre seg med :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forseint å melde seg på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøpe er ikke for sent men du får det ikke til den prisen som står her i tråden da det koster mer å lage en de tallene som er oppgitt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt info.

 

Første grenrør fabrikken produserte var ikke helt likt prototypen Velox hadde lagd. Ble montert i en Coupe B4 men avvik var for store til at det ble akseptert. Ny type ble så lagd, dette ble nylig montert i samme Coupe Quattro B4 og det passer, både med originalt innsug og separate spjeldhus. Passer også i B3, C3 og C4.

Jeg var siste som testet det og noe små modifiseringer må til i C4. Procon Ten er ikke i veien på C4, men et ubrukt festeøre framme på motorfestet må files/slipes bort, i tillegg bør jording mellom karosseri og motor flyttes fra høyre motorfeste og ned på ledig festeøre på fremre motorfeste.

På nedre festehull (på eksosflensen) på sylinder 3, 4 og 5 måtte jeg slisse ut i flensen slik at grenrøret kan slides ned på boltene som i forveien er skrudd inn i topp, dette siden det er trangt ut til primærrør. I tillegg la jeg varmeskjerm rundt kjølevannslange bak på toppen, samt monterte en aluskjerm på primærrøret på samme sted, festet med slangeklemme.

 

Primærrørene er slik montert at nedre kant i de ligger plant med nedre kant i eksosporten, dette pga at det uten tvil er effektmessig mest gunstig - prøvd og testet. Samtidig medfører dette at originale eksospakninger ikke kan brukes. Jeg tegnet pakninger og fikk de lagd hos http://www.gasketstogo.com/ som nå sitter med tegning av denne type pakning.

 

Grenrør er nå montert på min bil, og de plagene jeg har hatt med særdeles ulik blanding på sylindrene grunnet original eksos, de er borte :) Effektmessig er ingenting målt, får ikke tid til dette da reiser offshore på kommende mandag, men blir muligens utført når kommer hjem igjen. Men, jeg har ikke bygget motor for mest mulig toppeffekt, men for best mulig gjennomsnittlig effekt. Siden det er en hverdagsbil så skal den være 100% kjørbar, bensingjerrig og kjørevennlig. Har derfor, og fortsatt, en snill 272' kam montert og vil ikke klare hente ut det potensialet som er i motoren, ei da heller få full utnyttelse av grenrøret. Uansett, etter litt mapping på vei så tør jeg konstantere at en original S4 hadde hatt problemer med å kjøre ifra min :)

 

Bilen kan fortsatt (plassmessig) brukes med original KE3-Jet, selv om dette sikkert ikke blir tema for noen, men krever da en avskjerming mellom luftfilterboks og grenrør.

 

Original eksospakning og den jeg fikk laget

DSC_1003_zpsd812269d.jpg

 

Ny eksospakning mot topp

DSC_0994_zps787a89e6.jpg

 

Ny eksospakning mot grenrør

DSC_0996_zps9e052c39.jpg

 

Grenrør mot topp (C4)

DSC_0871_zps22b7219b.jpg

 

Siste bilde er av festeøre på motorfestet.

DSC_0962.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du holder oss oppdatert Hermann!

 

Hvis vi vil kjøpe eksospakninger at gasketstogo, har du noe vi kan refere til når vi bestiller? delenummer e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noe delenummer da dette er en pakning jeg har tegnet selv, dog har de navnet mitt og kan derfra hente ut tegningen. Om det skulle bli nødvenedig så har jeg også tegningene. Er også mulig Velox lager pakninger til grenrøret, vil da bli billigere enn i mitt tilfelle, kom på NOK 350,-

 

Quattro73 Gasket 10v.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til Velox i går og som vanlig fikk jeg kjapt svar tilbake:

 

----

Grenrørene har vært i produksjon fortløpende siden i fjor. På grunn av kompleksiteten har alla blitt laget og sveist for hånd. Med andre ord ca. 2 uker pr. grenrør. 10 grenrør var ferdig nå den 20. Mai.

 

Siden flere biler får problem med plass til fjører for festing av kollektoren har vi valgt å sveise de fast. Dette gikk da grenrøret lot seg montere komplett. Denne prosessen er nå også ferdig. Gjenstår kun transport til oss, og deretter transport ut til alle Dere.

 

Har også fått laget ny eksospakning som er hel og dekker alle portene, dette letter monteringen en hel del i forhold til 5 enkle pakninger.

 

---

 

Så da nærmer det seg med stormskritt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at det grenrøret jeg har i min bil var 2-delt, altså var intensjonen å feste primærrør mot kollektor med fjører. Siden jeg kunne montere grenrøret helt, uten at noe kom i veien, så sveiset jeg i stedet for å bruke fjører.

Som Velox (Karl) har antydet så er det mulig at indre drivknute må løsnes på B3-B4 når grenrøret skal monteres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.