Anbefalte innlegg

Det var da fælt så negativt da. Sikker på du ikke har gått inn på feil forum? tror du leter etter denne siden: http://www.bmwccn.no/ : vinke :

 

Nei da.. prøver bare å få folk ut av illusjonen om at thorsen er et lysår foran alle andre systemer pr dags dato, hva gjelder fremkommelighet;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer som Stian skriver! Torsen er ubrukelig om man ikke har nogenlunde feste på alle hjul.

 

Kan dra to eksempler på dette som jeg har opplevd:

 

1: Rev i stykker splines mellom indre drivledd og stikkaksling for en tid tilbake. Skjedde ikke akkurat mye da me unntak av stygg lyd...

2: Når man går fort og trangt inn i krapp sving med tidlig gasspådrag spinner det indre hjulet bak uten at det er noen videre framdrift før man er mer eller mindre ferdig med svingen og får normal vektfordeling igjen til de respektive hjul og det dermed tar tak om man ikke har for mye gasspådrag kontra feste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så.. neste gang man setter seg fast i snøen med quattro, hjelper det ikke å sett bakhjula på en rulle :)

Nei, quattro har ingenting på en slik rulle å gjøre, de hører hjemme i skihopp og skibakker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utfordrer deg til å skru av drivknuta inne på ene drivakselen mot diff eller girkasse.. trust me.. uten sperre så kommer du ikke en millimeter:)'PS veit ikke hvor du får 74% fra.. men % fordelinga mellom for og bakaksel og ytterpunktene her er totalt avhengig av hvilken bil det er snakk om og årsmodell... feks thorsen i B8 har 40/60 deling som et utgangspunkt.. :)

 

Gode forklaringer du har gitt Stian, dette er ting eg ikkje har visst!!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jo 6-7 quattro generasjoner no, her er det som står i min f.eks (klippet fra wikipedia) her er det OPP til 75% fordeling mellom akslingene, så dersom en sånn hadde stått på de rullene så skulle det fortsatt være 25% igjen til å trekke bilen av, hvis de har tatt turen, så må det jo være noe gale med systemet - i teorien :)

Her står det forresten at hvis "systemet" mister friksjon på 3 hjul, så kommer man ikke av flekken.

 

quattro generation II

 

 

Starting from 1988 on older generation Audi 100 C3 platform and Audi Quattro turbo coupé until the end of their production, and on new generation B3 platform (1989–1992) Audi 80/90 quattro, B4 platform (1992–1995) Audi 80, Audi Coupé quattro, Audi S2, Audi RS2 Avant, C4 platform (1991–1994) Audi 100 quattro, Audi S4, earlier C4 platform (1995) Audi A6/S6.

 

System type: Permanent four-wheel drive.

 

Torsen centre differential, 50:50 'default' split, automatically apportioning up to 75% of torque transfer to either axle.

 

Open rear differential, manually lockable via switch on centre console located next to handbrake. ¹

 

Open front differential, no lock.

 

¹ - ABS disabled when locked, automatically unlocks if speed exceeds 25 km/h (16 mph).

 

How does the system perform: When rear differential is manually locked, the car will not be able to move if one front wheel and both rear wheels lose traction altogether.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

XC70'en har jo Haldex så det gir vel en viss pekepinn;)

 

Ja og nei. Vi snakker da om en eldre versjon av Haldex, samtidig som Haldex kan implementeres noe forskjellig, både mekanisk og programmeringsmessig.

 

Nyhetene som kom med Haldex 4 er ganske store, og når det gjelder totale implementasjoner kan man jo se at f.eks. Tiguan finnes i versjoner med og uten diffbrems så vidt jeg husker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi Quattro er noe for seg selv, ingen tvil ;)

Men jeg må si at det var jo ingen konkurrenter med i den bakketesten da :P

Hadde LETT kjørt opp med min egen bil :evil:

 

En annen test:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som med den gamle røde de gjorde det samme med for lenge siden så hadde den også låst senter diff og samme bak:) mao, ikke mulig med thorsen diff;)

 

Kan jo låse diffene på de gamle der, var jo std det? Min 100 kunne hvertfall det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil haldexen oppføre seg når jeg får samme problemstilling som over her? At ene hjulet har null feste.

 

Husker jeg jeg skulle snu bilen bilen i utkjørselen til naboen i vinter når det var 20cm nysnø, og da hørte jeg den elektroniske sperra begynte å jobbe med en gang da det var ca 0 feste under det ene hjulet. Og da hadde jeg nesten ikke mye pådrag. Var ikke noe problem å komme seg løs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi Quattro er noe for seg selv, ingen tvil ;)

Men jeg må si at det var jo ingen konkurrenter med i den bakketesten da :P

Hadde LETT kjørt opp med min egen bil :evil:

 

En annen test:

 

Ja for den testen er jo ikke laget av Subaru ;)

Sier jo i testen at det er en Subaru selger som prøver å kjøre Volvoen opp bakken :D

Og at haldex bilene spinner litt i forhold til de som er permanent 4x4 er vel heller ikke så rart, er sånn det er bygget opp.

 

De fleste av disse filmene som ligger på jutube er laget av folk som har interesse av å rakke ned på de andre produsentene. Er ikke noe problem å lage en film som viser akkuratt det man vil. Ligger filmer som "beviser" at noen sprengte WTC og på youtube, er vel nødvendigvis ikke fakta av den grunn.

 

Hvis noen finner en objektiv test, så er det noe annet. Ikke noe som er laget av "mpowerforever" eller en annen merkefanboy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jo 6-7 quattro generasjoner no, her er det som står i min f.eks (klippet fra wikipedia) her er det OPP til 75% fordeling mellom akslingene, så dersom en sånn hadde stått på de rullene så skulle det fortsatt være 25% igjen til å trekke bilen av, hvis de har tatt turen, så må det jo være noe gale med systemet - i teorien :)

Her står det forresten at hvis "systemet" mister friksjon på 3 hjul, så kommer man ikke av flekken.

 

Hehe om du LESER det som står der så står det at når man manuelt låser diffen bak så må man miste grepet på 3 hjul for å ikke komme noe sted.-.. 100% riktig det.. For de som har sperre bak.. Om man ikke låser bakdiffen holder det med ett hjul uten friksjon;) Mulig dette knuser mange våte guttedrømmer her, men det er sånn det fungerer enten man liker det eller ei;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo låse diffene på de gamle der, var jo std det? Min 100 kunne hvertfall det.

 

Det stemmer det;) men det er det ikke på den nye der;) så der låste de både bkdiffen og senterdiffen på akkurat den bilen før de kjørte opp på tv;) Med sperrer (manuelle) så er thorsen gull:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil haldexen oppføre seg når jeg får samme problemstilling som over her? At ene hjulet har null feste.

 

Husker jeg jeg skulle snu bilen bilen i utkjørselen til naboen i vinter når det var 20cm nysnø, og da hørte jeg den elektroniske sperra begynte å jobbe med en gang da det var ca 0 feste under det ene hjulet. Og da hadde jeg nesten ikke mye pådrag. Var ikke noe problem å komme seg løs.

 

Feks om du har et forhjul i lufta eller mister en drivaksel foran.. da vil du ha full drivkraft bak fortsatt på haldex. den kan faktisk kjøres som bakhjulstrekk om man tar av drivakslene foran;) (ikke at det er sunnt.. men det går)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra wikipedia om thorsen på quattro. ;2.The nature of the Torsen is akin to that of a Limited Slip Differential in that, rather than actively allocating torque (as a computer controlled clutch can do), it supports a torque difference across the differential (the Torque Bias Ratio (TBR)), from the side with the least grip to the side with the most. Hence by nature the Torsen is limited in the amount of torque that can be supplied to the axle with the most grip by the torque available at the axle with the least amount of grip. Therefore if one axle has no grip, regardless of the TBR, the other axle will not be supplied substantial torque. In the extreme, for a centre differential implementation, complete loss of traction on a single wheel will result in very limited torque to the other three wheels.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja for den testen er jo ikke laget av Subaru ;)

Sier jo i testen at det er en Subaru selger som prøver å kjøre Volvoen opp bakken :D

Og at haldex bilene spinner litt i forhold til de som er permanent 4x4 er vel heller ikke så rart, er sånn det er bygget opp.

 

De fleste av disse filmene som ligger på jutube er laget av folk som har interesse av å rakke ned på de andre produsentene. Er ikke noe problem å lage en film som viser akkuratt det man vil. Ligger filmer som "beviser" at noen sprengte WTC og på youtube, er vel nødvendigvis ikke fakta av den grunn.

 

Hvis noen finner en objektiv test, så er det noe annet. Ikke noe som er laget av "mpowerforever" eller en annen merkefanboy.

 

Hehe, ja den var ikke helt "nøytral" denne testen heller : smil :

Vi får heller lage vår egen test, jeg kan stille opp her i nordland :P

 

Glemmer aldri i min gamle jobb da jeg hadde en splitter ny RAV4 2006 modell som alle skrøt så mye av.

Skulle på en befaring der det var ca.25cm snø og det var kun brøytet på hovedvei og ikke stikkveiene.

Grunnet bakkeklaring og Toyota's 4x4 (som alle kollegaer skrøt så mye av), så ble det denne bilen tatt med. Jeg kjørte meg nesten fast..endingen på visen var at jeg kjørte tilbake til kontoret og hentet 200'en.

For å si det slik, jeg fikk endel rare blikk fra naboer i felten. :P Jeg rygget til og med inn og snudde : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe om du LESER det som står der så står det at når man manuelt låser diffen bak så må man miste grepet på 3 hjul for å ikke komme noe sted.-.. 100% riktig det.. For de som har sperre bak.. Om man ikke låser bakdiffen holder det med ett hjul uten friksjon;) Mulig dette knuser mange våte guttedrømmer her, men det er sånn det fungerer enten man liker det eller ei;)

 

Det stemmer vel ikke. Mister man alt grepet på ett (1) forhjul hjelper det ikke om sperra på bakakslingen er på eller ikke. Det er jo TorSen-diffen som fordeler kreftene mellom akslingene. Derimot må man miste grepet på begge bakhjulene med sperra på for å ikke komme noe sted. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feks om du har et forhjul i lufta eller mister en drivaksel foran.. da vil du ha full drivkraft bak fortsatt på haldex. den kan faktisk kjøres som bakhjulstrekk om man tar av drivakslene foran;) (ikke at det er sunnt.. men det går)

 

for meg er dette veldig interessant egentlig! vil ikke dette faktisk si at en haldex lett vil være overlegen thorsen i nevnte situasjoner?

 

Hvordan er det hvis jeg har null feste på et hjul bak, ikke fremme?

 

Takker for nyttig info stian! Du er rå på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men likevel: sett at man er helt uten grep (eller drivaksling) på f.eks høyre forhjul - og torsen gen.2 kan maksimalt overføre 75% av kreftene til akslingen foran, de forsvinner ut til høyre forhjul som da altså ikke har grep med underlaget , så skal det likevel være 25% tilgjengelig til akslingen bak - kompensert med hundrevis av hester og pedalen i bunn - så kan jeg ikke forstå at det ikke skal være mulig å komme seg av en sånn rulle - i teorien :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja den var ikke helt "nøytral" denne testen heller : smil :

Vi får heller lage vår egen test, jeg kan stille opp her i nordland :P

 

Glemmer aldri i min gamle jobb da jeg hadde en splitter ny RAV4 2006 modell som alle skrøt så mye av.

Skulle på en befaring der det var ca.25cm snø og det var kun brøytet på hovedvei og ikke stikkveiene.

Grunnet bakkeklaring og Toyota's 4x4 (som alle kollegaer skrøt så mye av), så ble det denne bilen tatt med. Jeg kjørte meg nesten fast..endingen på visen var at jeg kjørte tilbake til kontoret og hentet 200'en.

For å si det slik, jeg fikk endel rare blikk fra naboer i felten. :P Jeg rygget til og med inn og snudde : smil :

 

Hehe, kjenner til den der..

 

Nå var det ikke en annen bil med 4x4 som hadde vært der, men mamma satt seg fast i en NEDOVERbakke i et byggefelt her i byen med vår 99mod scenic FWD . Jeg skulle til samme plass med min S3, men mamma ringte og sa at føret var så jævlig at jeg bare måtte glemme det. (Var vel 20-30cm nysnø.) Jeg svarte bare "watch me", og satt avgårde. Kjørte ned bakken, snudde i innkjørselen utenfor garasjen (rygga meg ned), og kjørte igjen for å parkere :) Hadde antydninger til å spinne framme, men da kom EDS'en med en gang og bilen flytta på seg som den skulle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men likevel: sett at man er helt uten grep (eller drivaksling) på f.eks høyre forhjul - og torsen gen.2 kan maksimalt overføre 75% av kreftene til akslingen foran, de forsvinner ut til høyre forhjul som da altså ikke har grep med underlaget , så skal det likevel være 25% tilgjengelig til akslingen bak - kompensert med hundrevis av hester og pedalen i bunn - så kan jeg ikke forstå at det ikke skal være mulig å komme seg av en sånn rulle - i teorien :)

 

Det er ikke helt slik en differensial fungerer. Selv om du har en motor på mange hundre hester produserer den aldri mer enn den klarer å legge ned i underlaget. Man kan fort tape et lyskryssrace på vinteren med en Dodge Viper SRT10 hvis duellanten kjører en 86 Toyota Tercel 4WD. Selv om man spinner av gårde på snøen produseres ikke mange av de 500 gampene i Dodgen. Selvsagt produseres noe til å akselerere et spinnende hjul opp i hastighet, men ikke nevneverdig mye. Om Tercelen klarer å legge ned alle 62hk i i underlaget og festet tilsier at Viperen kun klarer 50hk, ja da går Yotaen av med seieren.

 

Si du har røket en drivaksel foran på en bil med TorSen quattro. TorSen-diffen sender da 3 ganger av kraften (75/25) du legger ned i underlaget foran bakover til bakakslingen. Men fordi du ikke klarer å legge ned noe kraft igjennom den defekte akselen vil heller ikke kraften som sendes bakover være særlig betydlig, selv om den er 3 ganger så stor. Blir litt som at tre ganger null fortsatt er null (0).

 

Ang. rulletesten: Du tenker sikkert at et kjapt tramp på gassen vil få en TorSen-bil av rulla. Det stemmer også som regel. Det er fordi at den raske aksellerasjonen av de spinnende hjul (og spinnede rulle) akkurat genererer nok moment (treghetsmoment til et roterende legeme) som kan sendes til hjulparet som har feste. Vips er man av rulla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer vel ikke. Mister man alt grepet på ett (1) forhjul hjelper det ikke om sperra på bakakslingen er på eller ikke. Det er jo TorSen-diffen som fordeler kreftene mellom akslingene. Derimot må man miste grepet på begge bakhjulene med sperra på for å ikke komme noe sted. ;)

 

Sant som du sier her, litt feilformulert av meg der. men om man har bakdiff sperre så gjør det ikke noe om et bakhjul mister grepet:) Utifra hva du skriver nedover her så er vi nok enige;)

Mye tyder på at mange ikke helt veit hvordan thorsen funker hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for meg er dette veldig interessant egentlig! vil ikke dette faktisk si at en haldex lett vil være overlegen thorsen i nevnte situasjoner?

 

Hvordan er det hvis jeg har null feste på et hjul bak, ikke fremme?

 

Takker for nyttig info stian! Du er rå på dette :)

 

Om du har ett hjul i lufta bak så vil EDL systemet prøve å bremse dette hjulet.. noe som kun virker til en viss grad.. om det ikke hjelper så har man alltid fast inngrep foran på haldex, det vil si at så lenge akslingene sitter på foran så vil man ha drivkraft der uansett.. så minimum ett hjul foran vil alltid ha drivkraft foran uansett grep på bakakslingen på en bil med haldex. I praksis da om ene bakhjulet ditt er i lufta og edl ikke klarer å bremse dette hjulet ned så kraften må gå til det andre bakhjulet, så vil bilen da fungere som en vanlig forhjulstrekker, alltså minimum et hjul som går rundt uansett. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord kommer jeg meg løs der jeg ville stått fast med Thorsen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt fast på flatmark med en passat tdi 4 motion 01 mod med torson, pakket fult med hard våt snø under og Hjulene bare 2 stk sto og spant. makan til dritt! Skuffet, trodde alle skulle dra jeg, men det var det ikke. Senket 45mm ca og snø opp til skiltet på fangeren foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord kommer jeg meg løs der jeg ville stått fast med Thorsen :)

 

Det veit man aldri men med ett hjul i lufta så har du bedre sjangs.. eller ett hjul på speilblank is i en bakke feks;) Men Begge har svake sider og begge har gode sider. thorsen er feks mye mere stabil sånn rent kjøreegenskapsmessig om begge er i standard utførelse:) inngang i sving feks har thorsen en fordel, da bakhjulene kobles ut når du bremser med haldex typen du har noe som gjør at man kan få uunsket ustabilitet i bilen ved inngangen av en sving ved aktiv kjøring:) Mens thorsen gjør at man beholder mye mere stabilitet inn i svingen under bremsing, Bakdelen igjen inn i sving med thorsen er at det tvinger somregel bilen til å få en ufordelaktig fortung og derav understyrt bil. men begge har positive og negative sider ved seg:) Alle mine innlegg her i denne tråden var egentli mest for å opplyse om at thorsen ikke på noen måte er et failsafe 4x4 system som mange kansje tror:)

Ikke for å rakke ned på thorsen.. bare få frem fakta om begrensningene til systemet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.