Anbefalte innlegg

Den vanlige mann i gata har ikke bruk for halvparten av egenskapene Torsen har. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, da trykker du litt på bremsen / lirker litt på brekket, evt. tar bedre fart, og krysser fingra :P

 

Alt ordner seg når man "lirker litt" på det elektroniske brekket. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt ordner seg når man "lirker litt" på det elektroniske brekket. : rolleyes

 

Du vet, det er faktisk biler med torsen og mekanisk brekk : rolleyes

Det å dra i brekket kan fungere på flere biler om du ikke har autolatgir som ikke vil ta igang når brekket er på selv om det er elektronisk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne viser vel forskjellen på ESP på og av, evt ESP OFFROAD om det er dette på gamle allroad.

 

her ser man ESP i offroad modus bremser hjulene for å overføre kraft til de som trenger det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet, det er faktisk biler med torsen og mekanisk brekk : rolleyes

Det å dra i brekket kan fungere på flere biler om du ikke har autolatgir som ikke vil ta igang når brekket er på selv om det er elektronisk....

greit nok det, men hva om det er forhjulene som er problemet? Trykker du på bremsa kutter også tenning/gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit nok det, men hva om det er forhjulene som er problemet? Trykker du på bremsa kutter også tenning/gass.

 

 

Jeg skal innrømme at jeg har aldri vært borti en bil hvor det skjer at du mister draget totalt, men det betyr ikke at jeg skal si at det ikke skjer. Kan jo se ut som audi faktisk har vært så smarte å lagd et elektronisk system på nyere biler som tar seg av problemet slik at utvitende førere slipper å tenke :)

Kanskje dette var avslått i bmw sin test? Hadde jo vært smart av dem... :)

 

Uansett, om dere måtte stoppe eller få et problem med en enkel modell så er det igrunn meg revnende likegyldig, mitt poeng gjelder mer generelt for torsen. Og at dere eller andre setter seg fast er heller ikke mitt problem :P

Så "hva om bremsene ikke fungerer foran" osv osv osv. er totalt uinteressant :)

Klart bremse trikset kan funke på biler som ikke har torsen også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg har aldri vært borti en bil hvor det skjer at du mister draget totalt, men det betyr ikke at jeg skal si at det ikke skjer. Kan jo se ut som audi faktisk har vært så smarte å lagd et elektronisk system på nyere biler som tar seg av problemet slik at utvitende førere slipper å tenke :)

Kanskje dette var avslått i bmw sin test? Hadde jo vært smart av dem... :)

 

Uansett, om dere måtte stoppe eller få et problem med en enkel modell så er det igrunn meg revnende likegyldig, mitt poeng gjelder mer generelt for torsen. Og at dere eller andre setter seg fast er heller ikke mitt problem :P

Så "hva om bremsene ikke fungerer foran" osv osv osv. er totalt uinteressant :)

Klart bremse trikset kan funke på biler som ikke har torsen også...

 

Vi diskuterer systemet, ikke hvor god du er til å kjøre. :) Systemet blir ikke bedre fordi du aldri har kommet opp i vansklige nok eller utfordrene nok situasjoner. Få av deg skylappene, når mange nok har hatt et problem så er det et problem selvom du aldri har opplevd det. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet, det er faktisk biler med torsen og mekanisk brekk : rolleyes

Det å dra i brekket kan fungere på flere biler om du ikke har autolatgir som ikke vil ta igang når brekket er på selv om det er elektronisk....

 

Jada påsan, jeg vet det. Men din kommentar var et svar på dette;

 

Det skjønner jeg helt klart. men tenk deg at du er ute i skogen med din q5/q7 (noe som sannsyneligvis aldri skjer) og mister grep på begge forhjula (noe som også sannsyneligvis aldri skjer) da vil du komme deg frem med en Xdrive..

 

Hvis du viser meg en Q5 med mekanisk brekk skal jeg si at jeg har tapt, og gladelig bøye meg i støvet for din ekspertise.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi diskuterer systemet, ikke hvor god du er til å kjøre. :) Systemet blir ikke bedre fordi du aldri har kommet opp i vansklige nok eller utfordrene nok situasjoner. Få av deg skylappene, når mange nok har hatt et problem så er det et problem selvom du aldri har opplevd det. ;)

 

For å svare deg på samme måte :)

Ja, najib, torsen er bare drit. Må selvfølgelig ha subaru om vinter ellers så setter man seg fast...og om du virkelig ikke har fått med deg at jeg diskuterer systemet og ikke hvor god jeg er til å kjøre så kan man begynne å snakke om skyggelapper ja. Du har jo vært ganske ferdig selv og sagt at du har problemer med audi sitt system flere ganger, mens andre ikke har vært enig... kanskje begynne å se på seg selv? : rolleyes

 

Jada påsan, jeg vet det. Men din kommentar var et svar på dette;

 

Hvis du viser meg en Q5 med mekanisk brekk skal jeg si at jeg har tapt, og gladelig bøye meg i støvet for din ekspertise.

 

Q5 har sikkert elektrisk brekk ja. Skal innrømme at jeg ikke gadd å sjekke det opp da jeg ikke anser svaret mitt som " det utlimate svaret" og at det bare var en ide på et mer generelt grunnlag enn kun en bil. Hadde igrunn ikke tenkt at det var løker som hadde såpass snevert syn at de ikke klarte å se den, noe som følgelig kom til å ende opp i å lage en stor sak av det. Det burde jeg selvfølgelig ha tenkt på, så beklager for den, hehe :):P

Og om jeg får gi deg et råd, så kan du få lov til å titte gjennom denne og andre tråder også. Da tenker jeg du finner flere poengløse detaljer å henge seg opp i.. mmm.. snadder : smil :

 

 

 

 

Men virker igrunn ikke som det er så veldig mye vits å fortsette denne tråden for min del. Konklusjonen ble åpenbart at torsen løsningene til audi er helt ubrukelig, nesten like dårlige som fwd, så man kan like greit selge driten å kjøpe seg noe annet (subaru). Jeg mener, prosentandel av tiden man bruker pga. man står fast med en quattro der noe annet hadde klart å komme seg frem er jo så enorm at man bør nesten bytte bil med alle de fordeler/ulemper det innebærer :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morten, mener ikke du det er sneversynt å ikke kunne se at et system fra 90tallet kanskje har svakheter i 20 år senere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

Men virker igrunn ikke som det er så veldig mye vits å fortsette denne tråden for min del. Konklusjonen ble åpenbart at torsen løsningene til audi er helt ubrukelig, nesten like dårlige som fwd, så man kan like greit selge driten å kjøpe seg noe annet (subaru). Jeg mener, prosentandel av tiden man bruker pga. man står fast med en quattro der noe annet hadde klart å komme seg frem er jo så enorm at man bør nesten bytte bil med alle de fordeler/ulemper det innebærer :P

 

Hør hør :) Kjører jo trossalt Audi fordi jeg bruker den mest i tererenget og opp skitrekk, at den er ufattelig mye bedre å kjøre på landeveien og føles som en 20 år nyere bil innvedig er jo ikke noe jeg tenker på i det heletatt.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morten, mener ikke du det er sneversynt å ikke kunne se at et system fra 90tallet kanskje har svakheter i 20 år senere?

 

Alt har svakheter, så helt klart, ja, selvfølgelig.

Så at torsen har svakheter både på 90-tallet og nå er ikke feil. Men jeg gjentar meg til de kjedsommelig når jeg sier at torsensystemet er et bra system når det kommer til vanlige biler. Så okey, kanksje full sperrer er bedre om du havner utenfor veien... Men det er jo ikke akkurat best å kjøre med inne hele tida, så da må man drive å slå det av og på hele tida, noe man gjerne må stoppe for sånn at ikke noen drev herpes..

 

Så har man subaru sitt system, og ja, det for all del bra det også. I de aller aller fleste tilfeller så er det ikke vesentlig bedre. Mao. blir det litt feil å si at quattro er dårligere. LSD differ har faktsik ulemper de også.

 

torsen er for eksempel forsåvidt veldig bra når det gjelder vedlikehold i forhold til clutchbaserte løsninger som ytterst tvilsomt vil holde noe i nærheten av like lenge og vedlikeholdet er dyrt på disse. Og er den permanente clutchløsninga for stiv, så er det noe drit å kjøre med på en vanlig bil.... Alle som har hatt en eldre quattro med sperrer har sikkert notert seg det at feks svingraduis o.l. herpes.

 

Seff, ser du på worst-case så vil det være bedre med en formulaoffroad med låstediffer og what not..

 

Det er grunner til at det finnes torsendiffer som feks. t-2r, eller racemaster som den også kalles mener jeg. Man må tenke på hva man skal bruke drivverket til og hva som er prioritert. Det er alltid avveininger og kompromi som blir tatt, måtte det være hvordan bilene blir markedsført eller hva forventningene er hos kunden.

 

Og ikke minst, det blir vel litt smak og behag uansett og alt til sitt formål. Om noen mener at quattro ikke funker bra så synes jeg de bør ta seg en prat med ingeniørene hos audi... jeg har en følelse at de kommer til kort når de skjønner hvilke avgjørrelser som er lagt til grunne for valget :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør hør :) Kjører jo trossalt Audi fordi jeg bruker den mest i tererenget og opp skitrekk, at den er ufattelig mye bedre å kjøre på landeveien og føles som en 20 år nyere bil innvedig er jo ikke noe jeg tenker på i det heletatt.. : klø :

 

det funker det også, helt sjukt hva? :P

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør hør :) Kjører jo trossalt Audi fordi jeg bruker den mest i tererenget og opp skitrekk, at den er ufattelig mye bedre å kjøre på landeveien og føles som en 20 år nyere bil innvedig er jo ikke noe jeg tenker på i det heletatt.. : klø :

 

Denne diskusjonen handler ikke om hvilken bil som er best eller hvilke betjeningsknapper som er mest fancy. quattro vs xDrive...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne diskusjonen handler ikke om hvilken bil som er best eller hvilke betjeningsknapper som er mest fancy. quattro vs xDrive...

 

Å? handler den ikke om at q5 ikke har mekanisk håndbrekk altså? Eller enda bedre, det å faktisk ikke bidra med noe konstruktivt? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å? handler den ikke om at q5 ikke har mekanisk håndbrekk altså? Eller enda bedre, det å faktisk ikke bidra med noe konstruktivt? ;)

 

Det var jo du som kom med forslaget om hvordan man skulle redde Q5ens firehjulstrekk i en situasjon der det er ubrukelig (eller exploited, som du ville kalt det). Å påstå at du tar feil, vil vel være ytterst konstruktivt mener nå jeg. :)

 

greit nok det, men hva om det er forhjulene som er problemet? Trykker du på bremsa kutter også tenning/gass.

 

Det er som du sier riktig at den kutter (hele) gasspådraget når du bremser samtidig som du holder gassen inne. Dersom du fortsatt holder bremsen inne, slipper gasspedalen helt opp og tråkker på nytt, fungerer det. Det er ganske vanskelig og klønete, men om du allerede står stille klarer man fint å få det til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo du som kom med forslaget om hvordan man skulle redde Q5ens firehjulstrekk i en situasjon der det er ubrukelig (eller exploited, som du ville kalt det). Å påstå at du tar feil, vil vel være ytterst konstruktivt mener nå jeg. :)

 

Heh, kanskje :P

 

Hadde hvert fall vært litt interessant å få kjørt en q5 bmw ikke hadde hatt mulighet til å tukla med over den samme hindringen og sett hvordan det gikk og evt hva som måtte til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart. Stoler fint lite på tester utført av "profesjonelle", enten det er mellom konkurrenter eller utført av "uavhengige". Skal man se hvordan noe virker, må man oppleve det selv. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart. Stoler fint lite på tester utført av "profesjonelle", enten det er mellom konkurrenter eller utført av "uavhengige". Skal man se hvordan noe virker, må man oppleve det selv. :)

 

Enig, har feks. litt vondt for å tro den eneste testen med allroaden som slår alle de andre merkene i skiløypa er helt objektiv... var lissom ikke måte på hvor stor forskjell det var i forhold til enkelte andre biler og det ser jo nesten ut som at sjåførene stopper "planlagt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å svare deg på samme måte :)

Ja, najib, torsen er bare drit. Må selvfølgelig ha subaru om vinter ellers så setter man seg fast...og om du virkelig ikke har fått med deg at jeg diskuterer systemet og ikke hvor god jeg er til å kjøre så kan man begynne å snakke om skyggelapper ja. Du har jo vært ganske ferdig selv og sagt at du har problemer med audi sitt system flere ganger, mens andre ikke har vært enig... kanskje begynne å se på seg selv? : rolleyes

 

Du forsvarer jo systemet med "nebb og klør", her har du metoder på hvordan man skal komme seg løs, selv om dette viser seg å ikke fungere på nyere modeller.??

Syns ikke du har fulgt med i timen, Subaru har et overlegent 4wd, det tviler jeg lite på. At Aud er en generelt mye bedre bil tviler jeg heller ikke på. At jeg faktisk har satt meg fast meg quattro flere ganger er helt korrekt, prøv å plasser forhjulene din på is i en bakke, spiller ingen rolle om du har asfalt under bakhjulene. Tyder ikke dette på en svakhet med systemet??

Syns heller ikke Audi går riktig vei når 20år gamle biler overgår helt nye modeller på firehjulstrekk. Men dette har du sikkert en løsning på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er no hvertfall tydelig at om de har funnet ett svakt punkt, så utnytter de det til det fulle i "testene sine" (bmw altså)

Men hvem vil ha ett system basert på at alle følere og sensorer og computere fungerer 100% for at det skal virke?

Jeg liker best å ha ett system som er 100% mekanisk, og jeg har enda til gode å stå fast noe sted :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er no hvertfall tydelig at om de har funnet ett svakt punkt, så utnytter de det til det fulle i "testene sine" (bmw altså)

Men hvem vil ha ett system basert på at alle følere og sensorer og computere fungerer 100% for at det skal virke?

Jeg liker best å ha ett system som er 100% mekanisk, og jeg har enda til gode å stå fast noe sted :)

 

Men har du ikke bare sperre bak? Samme problemet med den... Hjelper ikke at bakhjulene går likt, når det slipper foran, da overfører den ingenting bak. Er som tidligere nevnt avhenging av motstand for å overføre krefter. (torson= torque) Men så lenge du har litt grep på forhjulene vil sperra bak bidra sterkt til å få deg fram. :)

 

(er det ikke bilen du har i profilen, men eldre versjon så hadde de sperre på midt og foran i tilegg. Da har man nesten en traktor når det kommer til fremkommelighet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for slenge mere ved på bålet så finnes det 3 forskjellige konstruksjoner av Torsen.

Subaru WRX som er referert til her i tråden som noe av det ultimate bruker også Torsen.

 

LGdIpPqX9nEARPTnLyAig.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for slenge mere ved på bålet så finnes det 3 forskjellige konstruksjoner av Torsen.

Subaru WRX som er referert til her i tråden som noe av det ultimate bruker også Torsen.

 

LGdIpPqX9nEARPTnLyAig.gif

 

Har "hørt" at også begge bilprodusentene benytter seg av fire hjul for å sette dette på spissen. :) Det spiller ingen rolle om begge bruker torson, det som spiller en rolle er hvordan de fungerer. Man vill ALDRI se en Subaru spinne på et eller to hjul, samme systemer men langt ifra den samme teknikken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du forsvarer jo systemet med "nebb og klør", her har du metoder på hvordan man skal komme seg løs, selv om dette viser seg å ikke fungere på nyere modeller.??

Syns ikke du har fulgt med i timen, Subaru har et overlegent 4wd, det tviler jeg lite på. At Aud er en generelt mye bedre bil tviler jeg heller ikke på. At jeg faktisk har satt meg fast meg quattro flere ganger er helt korrekt, prøv å plasser forhjulene din på is i en bakke, spiller ingen rolle om du har asfalt under bakhjulene. Tyder ikke dette på en svakhet med systemet??

Syns heller ikke Audi går riktig vei når 20år gamle biler overgår helt nye modeller på firehjulstrekk. Men dette har du sikkert en løsning på.

 

Du evner virkelig ikke å forstå.... og bremsetrikset funker det, som marius sier, men virker ikke ut som det er nødvendig pga. esp...

Hva baserer du uttalelsen din på om at subaru sitt system er "overlegent"? At den kan muligens slå audi i et (1) tilfelle som sjeldent oppstår ?

Himmel.. NÅR sa jeg at quattro IKKE hadde en svakhet da? Jeg har jo forsvingende sagt at det har ulemper, men det er en avveiningssak!

 

... jeg blir helt matt av deg akkurat nå :)

Hva har det med saken om jeg kunne tenkes å hatt en løsning på det eller ikke? Og hvem er du til å si at systemet dems er dårligere? Du har hørt om kompromi før? Du skjønner at audi ikke KUN vurderer situasjonen hvor en kål ha parkert forhjula på holka og bakhjula på asfalt? Tror du virkelig de er interessert i å sette på 90% clutch sperrediffer for å redde deg ut av den situasjonen og ofre både levetid og comfort?

 

Og det dessuten, om du virkelig tror at audi ikke har utvikla systemet sitt de siste åra så er du i utgangspunktet rimlig ignorant... Det er jo en drøy antagelse å ta mtp. på et selskap som har som motto "vorsprung durch technik"... men for å få avkrefta illusjonen din med en gang, ta en titt på s5 :)

 

Men har du ikke bare sperre bak? Samme problemet med den... Hjelper ikke at bakhjulene går likt, når det slipper foran, da overfører den ingenting bak. Er som tidligere nevnt avhenging av motstand for å overføre krefter. (torson= torque) Men så lenge du har litt grep på forhjulene vil sperra bak bidra sterkt til å få deg fram. :)

 

(er det ikke bilen du har i profilen, men eldre versjon så hadde de sperre på midt og foran i tilegg. Da har man nesten en traktor når det kommer til fremkommelighet)

 

 

Du anklager meg for å ikke vite, men du vet ikke engang at det heter torsen og ikke torson..... : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.