Anbefalte innlegg

Driter egentlig i hele diskusjonen, da min Quattro tydeligvis er av det "gode" slaget:D

 

Sorry Mads, du har nok det "dårlige" TorSen systemet som omtales her du også. :P Om bilen din kun har bakdiffsperrebryter mellom setene vel og merke. Det "gode" slaget er visst det første systemet med manuelle midt- og bakdiffsperrer, dog ingen TorSen.

 

Ellers er det like moro hvert eneste år på denne tida når noen våger å motsi quattro-menigheten. Forbausende hvor blinde mange er på svakhetene hos egne barn. Hallo folkens, det går an å innse at andre systemer er bedre men likevel konkludere med at quattro holder til eget bruk. For det finnes faktisk bedre systemer. Både teoretisk og praktisk (som til syvende og sist samsvarer 100% selv om noen religiøse her inne tror annerledes). Jeg finner liksom ikke på dumme unnskyldninger bare fordi min fars hongamle Land Rover serie 1 kommer lengre opp i akebakken enn min 90 modell Audi 100. Glemte jeg å nevne at Land Roveren er over 50 år gammel. Alt til sitt bruk er det noe som heter. Jeg vedder på at det er noen på offroad.no som har sterke meninger om de ulike quattro systemene. Men det er kanskje ikke så mange av dem som kjører 20.000km i året med treffbilen. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex 4 som er det nyeste haldex systemet som er i bruk hos VAG nå,har alltid innkoblet kraft på bakjulene,og mener denne er på 5% etter det jeg husker fra selvstudiehefte.disse har en høytrykkspumpe som justerer drivkraften til bakhjulene i diffen.

du vill ikke merke at den kobler inn/ut som på tidligere utgaver,dettes systemet fungerer egentlig veldig greit etter det jeg har testet vertfall.

 

Ikke alltid, men i tilegg til høytrykkspumpen har det også muligheten for å koble inn bakhjula allerede før man begynner å kjøre. Så det er mulig å ha permanent 4hjulstrekk i spesielle situasjoner.

http://www.dinside.no/803030/verdens-mest-utbredte-4x4-teknologi

 

Som med de eldre haldex utgavene vil man ha 4x4 til de situasjonene man trenger det, og fordelen med de nyeste er at de gjerne vet når dette er før det oppstår.

Folk flest merker heller ikke at det kobler inn/ut på de eldre generasjonene av haldex system.

ref. klippet linket til tidligere i tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, ser at bilen min har et gammelt Haldex system. Synd jeg ikke gjorde bedre research før jeg handlet meg bil, for dette tror jeg neppe er verdt de mange ekstra kronene det faktisk kostet. Har tydeligvis kjøpt meg en dyr fwd med litt tilfeldig styrt hjelpetrekk bak når det måtte passe(eller ikke passe). Nei dette var ikke det jeg trodde jeg kjøpte, hvorfor i alle dager går verden bakover? Blir skikkelig latterlig når det til og med innrømmes at det ikke engang sparer drivstoff dette tulle 4wd systemet :confused: Slapp av, skjønner at jeg ikke kommer til å stå fast i vinter, men det gjør jeg heller ikke med rwd eller fwd...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry Mads, du har nok det "dårlige" TorSen systemet som omtales her du også. :P Om bilen din kun har bakdiffsperrebryter mellom setene vel og merke. Det "gode" slaget er visst det første systemet med manuelle midt- og bakdiffsperrer, dog ingen TorSen.

Der ser du hvor mye jeg kan om Audi:p Trøste meg med at jeg i det minste har mulighet for sperre når jeg selv vil, da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, ser at bilen min har et gammelt Haldex system. Synd jeg ikke gjorde bedre research før jeg handlet meg bil, for dette tror jeg neppe er verdt de mange ekstra kronene det faktisk kostet. Har tydeligvis kjøpt meg en dyr fwd med litt tilfeldig styrt hjelpetrekk bak når det måtte passe(eller ikke passe). Nei dette var ikke det jeg trodde jeg kjøpte, hvorfor i alle dager går verden bakover? Blir skikkelig latterlig når det til og med innrømmes at det ikke engang sparer drivstoff dette tulle 4wd systemet :confused: Slapp av, skjønner at jeg ikke kommer til å stå fast i vinter, men det gjør jeg heller ikke med rwd eller fwd...

 

Kødder du? Det kommer da vitterlig frem her at det systemet du har i din bil fungerer slik at du under alle omstendigheter vil oppleve bilen din som en firehjulstrekker.

Eneste bonusen er at den i selv de særeste utfordringene vil bilen fortsatt komme seg frem.

Vet heller ikke hvor du henter tilfeldig trekk fra, siden systemet fungerer tilstrekkelig.

 

Har du ikke kjørt bilen din enda siden du ikke har merket noe til om den trekker foran eller bak før du satt deg foran pc skjermen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødder du? Det kommer da vitterlig frem her at det systemet du har i din bil fungerer slik at du under alle omstendigheter vil oppleve bilen din som en firehjulstrekker.

Eneste bonusen er at den i selv de særeste utfordringene vil bilen fortsatt komme seg frem.

Vet heller ikke hvor du henter tilfeldig trekk fra, siden systemet fungerer tilstrekkelig.

 

Har du ikke kjørt bilen din enda siden du ikke har merket noe til om den trekker foran eller bak før du satt deg foran pc skjermen?

 

Kødder ikke, min følelse av skuffelse kommer også litt av at de fleste jeg har snakket med etter å ha kjøpt bilen, stiller spørsmålstegn ved min måte å fremstille Audi Quattro 4wd systemet på(trodde dette var skikkelig permanent 4wd), noe de tydeligvis har helt rett i?!Dårlig research må innrømmes..

 

Hvor i tråden dokumenteres at man opplever den som en 4wd, og hvor bekreftes denne "bonusen" du beskriver? Og hvem mener at dette er tilstrekkelig ifht hva? Å se disse triste videoene bekrefter det virkelig spør du meg. Tilfeldig trekk-hvor mye trekker min bak sa du? Dette er vel ikke forsprang via teknikk i det hele tatt(snakker da om Haldexen som tydeligvis sitter i min bil), kontra ekte permanent 4wd?? Har ikke lagt veldig merke til at bilen er 4wd etter ca 3000km bak rattet, selv om den absolutt fungerer greit ved aktiv kjøring. Har ikke vært glatt ute ennå, så det gjenstår å prøve... Får fortsatt hovedsaklig følelsen av å bli dratt, fremfor å bli dyttet. Og må si kjørefølelsen generelt skuffer stort faktisk, ikke imponert i det hele tatt! Den halvgamle Bimmern min banker den så SAFTIG på kjøreglede og opplevelse, at det er direkte flaut! Ratt og pedaler er jo ikke vektet i det hele tatt, får ingen følelse med bilen liksom. Gamle Golfen var vel så inspirende å kjøre som A3`en: klø : Har som skrevet tidligere kjørt endel andre EKTE 4wd biler, så skjønner ikke helt hvor du vil hen mtp sammenligning. Men har som sagt ikke fått testet min på glatt underlag ennå. Men for min del er det skuffende nok Å VITE at jeg ikke fikk det jeg trodde jeg kjøpte, en EKTE Quattro med permanent 4wd: gråter : Er ikke noe å skryte av å ha et gammelt Haldex system, såvidt jeg kan forstå. Siste utgave er vel i nærheten av et permanent system, men det hjelper meg lite. Var så naiv at jeg leste om dagens utgave på Audi`s nettsider når jeg skulle kjøpe min, og trodde den hadde samme 4wd system(som virker som det får ok kritikk på tross av Haldex)...

 

Det er ihvertfall helt tydelig at mange tror at Audi Quattro generelt er gromt og overlegent det meste annet, noe som tydeligvis bare gjelder noen få gamle utgaver:confused:

 

Men nå er det uansett på tide å legge seg: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødder ikke, min følelse av skuffelse kommer også litt av at de fleste jeg har snakket med etter å ha kjøpt bilen, stiller spørsmålstegn ved min måte å fremstille Audi Quattro 4wd systemet på(trodde dette var skikkelig permanent 4wd), noe de tydeligvis har helt rett i?!Dårlig research må innrømmes..

 

Hvor i tråden dokumenteres at man opplever den som en 4wd, og hvor bekreftes denne "bonusen" du beskriver? Og hvem mener at dette er tilstrekkelig ifht hva? Å se disse triste videoene bekrefter det virkelig spør du meg. Tilfeldig trekk-hvor mye trekker min bak sa du? Dette er vel ikke forsprang via teknikk i det hele tatt(snakker da om Haldexen som tydeligvis sitter i min bil), kontra ekte permanent 4wd?? Har ikke lagt veldig merke til at bilen er 4wd etter ca 3000km bak rattet, selv om den absolutt fungerer greit ved aktiv kjøring. Har ikke vært glatt ute ennå, så det gjenstår å prøve... Får fortsatt hovedsaklig følelsen av å bli dratt, fremfor å bli dyttet. Og må si kjørefølelsen generelt skuffer stort faktisk, ikke imponert i det hele tatt! Den halvgamle Bimmern min banker den så SAFTIG på kjøreglede og opplevelse, at det er direkte flaut! Ratt og pedaler er jo ikke vektet i det hele tatt, får ingen følelse med bilen liksom. Gamle Golfen var vel så inspirende å kjøre som A3`en: klø : Har som skrevet tidligere kjørt endel andre EKTE 4wd biler, så skjønner ikke helt hvor du vil hen mtp sammenligning. Men har som sagt ikke fått testet min på glatt underlag ennå. Men for min del er det skuffende nok Å VITE at jeg ikke fikk det jeg trodde jeg kjøpte, en EKTE Quattro med permanent 4wd: gråter : Er ikke noe å skryte av å ha et gammelt Haldex system, såvidt jeg kan forstå. Siste utgave er vel i nærheten av et permanent system, men det hjelper meg lite. Var så naiv at jeg leste om dagens utgave på Audi`s nettsider når jeg skulle kjøpe min, og trodde den hadde samme 4wd system(som virker som det får ok kritikk på tross av Haldex)...

 

Det er ihvertfall helt tydelig at mange tror at Audi Quattro generelt er gromt og overlegent det meste annet, noe som tydeligvis bare gjelder noen få gamle utgaver:confused:

 

Men nå er det uansett på tide å legge seg: vinke :

 

Herreg...

Ta deg en bolle!

 

1. Du vil komme deg fint over den rulla jeg la ut pga du har elektrisk styrt clutch i diffen som tar all kraft ifra den akslingen som ikke har noe friksjon og overfører den til den akslingen som har friksjon. Altså den kan overføre opp til 100% kraft bakover hvis fremhjula ikke har noe grep i det hele tatt. kan lese mer om dette her.

I tilegg : Hvis du ikke har noe friksjon på fremhjula, og tilogmed ett bakhjul ikke har noe friksjon vil EDL (Electronic Differential Lock) bremse hjulet som spinner for å overføre kraft til det andre hjulet på samme aksel.

Dette forøvrig fungerer bare vis ESP`en er på, da dette blir styrt av denne. Kan også kalle det antispinn om du vil..

 

2. Haldex`en din (2. Gen) er alltid inne (5%), og overfører kraft til bakhjula på så kort tid som 1/7 dels rotasjon av hjulet! Dvs du vil umulig merke at den kun drar på forhjula.

 

3. Kjører du på vått føre med en bil med FWD og 2.0tdi vil du fint klare å spinne på 1 gir ved å kun å gi gass. Dette vil du IKKE klare med din bil med quattro.

 

3. Jeg opplever min som en fullverdig 4x4, rart du ikke merker det på din. jeg føler ikke at jeg blir dratt i min bil. Spinner aldri (hvis jeg ikke vil i en rundkjøring f.eks) masse grep på vått føre (bare for å si det klart, så har jeg akkurat samme system som deg på min 4motion (haldex Gen 2.) Noe som jeg føler er raskere og bedre enn min forrige bil (2000 Vw bora 4motion med haldex 1.)

 

4. Så du hater alt på bilen din nå, siden du først nå fant ut at den ikke har permament 4x4??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødder ikke, min følelse av skuffelse kommer også litt av at de fleste jeg har snakket med etter å ha kjøpt bilen, stiller spørsmålstegn ved min måte å fremstille Audi Quattro 4wd systemet på(trodde dette var skikkelig permanent 4wd), noe de tydeligvis har helt rett i?!Dårlig research må innrømmes..

 

Hvor i tråden dokumenteres at man opplever den som en 4wd, og hvor bekreftes denne "bonusen" du beskriver? Og hvem mener at dette er tilstrekkelig ifht hva? Å se disse triste videoene bekrefter det virkelig spør du meg. Tilfeldig trekk-hvor mye trekker min bak sa du? Dette er vel ikke forsprang via teknikk i det hele tatt(snakker da om Haldexen som tydeligvis sitter i min bil), kontra ekte permanent 4wd?? Har ikke lagt veldig merke til at bilen er 4wd etter ca 3000km bak rattet, selv om den absolutt fungerer greit ved aktiv kjøring. Har ikke vært glatt ute ennå, så det gjenstår å prøve... Får fortsatt hovedsaklig følelsen av å bli dratt, fremfor å bli dyttet. Og må si kjørefølelsen generelt skuffer stort faktisk, ikke imponert i det hele tatt! Den halvgamle Bimmern min banker den så SAFTIG på kjøreglede og opplevelse, at det er direkte flaut! Ratt og pedaler er jo ikke vektet i det hele tatt, får ingen følelse med bilen liksom. Gamle Golfen var vel så inspirende å kjøre som A3`en: klø : Har som skrevet tidligere kjørt endel andre EKTE 4wd biler, så skjønner ikke helt hvor du vil hen mtp sammenligning. Men har som sagt ikke fått testet min på glatt underlag ennå. Men for min del er det skuffende nok Å VITE at jeg ikke fikk det jeg trodde jeg kjøpte, en EKTE Quattro med permanent 4wd: gråter : Er ikke noe å skryte av å ha et gammelt Haldex system, såvidt jeg kan forstå. Siste utgave er vel i nærheten av et permanent system, men det hjelper meg lite. Var så naiv at jeg leste om dagens utgave på Audi`s nettsider når jeg skulle kjøpe min, og trodde den hadde samme 4wd system(som virker som det får ok kritikk på tross av Haldex)...

 

Det er ihvertfall helt tydelig at mange tror at Audi Quattro generelt er gromt og overlegent det meste annet, noe som tydeligvis bare gjelder noen få gamle utgaver:confused:

 

Men nå er det uansett på tide å legge seg: vinke :

 

Slapp av:)

 

Jeg har 203hk på hjula og 1.gen haldex. Jeg har ikke noen følelse av fremhjulstrekk i det hele tatt. Jeg spinner aldri på tørt underlag. På vått underlag spinner jeg kun i første gir, og det på alle 4 hjul. (men det skulle bare mangle med ketchup effekten i min bil)...

Jeg merker heller ikke når bakhjulene slår inn. Men du kjenner når 4hjulstrekken jobber når du kjører på bane og på glatta:)

Jeg har ikke angret en eneste dag på at jeg kjøpte bil med haldex!

 

De fleste filmklippene som er vist her gjelder nyere Torsen, og din bil vil aldri ha det problemet som ble vist på klippet audi quattro vs bmw x-drive.

 

Du kan leke deg, og komme deg frem så mye du bare orker med Haldex:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødder ikke, min følelse av skuffelse kommer også litt av at de fleste jeg har snakket med etter å ha kjøpt bilen, stiller spørsmålstegn ved min måte å fremstille Audi Quattro 4wd systemet på(trodde dette var skikkelig permanent 4wd), noe de tydeligvis har helt rett i?!Dårlig research må innrømmes..

 

Quattro er ikke et 4wd system, det er et varemerke!

 

Audi har både torsen, haldex (gen.1/gen.2/gen.4) og BorgWarner differensialer til sine 4x4 biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får lyst å stikke ut å kjøre Haldex 1 gen med sommerdekk på snø nå pga denne tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får lyst å stikke ut å kjøre Haldex 1 gen med sommerdekk på snø nå pga denne tråden :)

 

Jeg har gjort et par donuts på sommerdekk allerede, Stavanger fikk sine første snøflekker i dag:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Tror du at selv om Subaru sier at det er 25% drift på hvert hjul,så kjører man med 25% konstant på hvert hjul?

Med en vanlig 4WD så vil det ikke være konstantdrift på mer en to hjul(1 foran og 1 bak).For å få permanentdrift på flere så må man montere sperrer,skal man ha drift på 4 hjul,med 25% på hvert hjul så må man ha sperre på front aksel,mellom aksel og på bak aksel. Når du har dette tar bilen seg godt fram hvis du kjører rett fram,men å svinge blir ett rent hel#"!e.

 

 

Så ikke denne. :)

 

Vet ikke om du vet hva det betyr at 25% trekkratft på hvert hjul betyr?

Så skal prøve å forklare. :)

Spinner høyre forhjul, vill alltid venstre fremhjul gå med 25% av rotasjonen på det spinnende hjulet. Det samme gjelder i sving, kan selvfølgelig ikke gå likt, vært meget ubehagelig. ;)

Du kommer ALDRI opp i det scenariet at noen av hjulene står helt i ro mens du spinner på noen andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme bil som Trond over her, dog ett år nyere. Og den er fantastisk på alle underlag. Rumpa på bilen legger seg enkelt ut på glatta og grus, når du provoserer det frem :) Ellers er veigrepet enormt! Og i vinter var det virkelig moro på snøføre, gleder meg stort til snøen faller igjen! Nå sporet forøvrig tråden av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal ikke tro på alt man ser er det noe som heter... Spiller vel liten rolle hva som skjer når man kjører på en rampe, ruller eller annet sånt tull. Det som teller, er jo hvordan det fungerer i det daglige, og at man kan å bruke det til sin fordel.

Her f.eks er en video fra virkelig bruk:

 

Tilbake til første generasjon. Alle er enig at denne har et veldig bra 4wd system. Manuell låsing av differ foran midt og bak. :)

Har du en slik video utført med quattro etter 1994 så blir jeg VIRKELIG imponert. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første generasjon nei? Er jo 2.gen det der, var jo en typ89/B3 ikke typ 81/85.

 

Altså TorSen på midten og låsbar bak.

 

Etter 94 kom 3.gen med elektronisk låsing av bakdiff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi skal diskutere holdbarheten på quattro vs xdrive,, ønsker jeg å se en XDRIVE bmw som kjører 402m på 10sek!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi skal diskutere holdbarheten på quattro vs xdrive,, ønsker jeg å se en XDRIVE bmw som kjører 402m på 10sek!!

 

Visst du vill diskutere det så start en tråd på det. :) Er ikke det vi diskuterer.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kødder ikke, min følelse av skuffelse kommer også litt av at de fleste jeg har snakket med etter å ha kjøpt bilen, stiller spørsmålstegn ved min måte å fremstille Audi Quattro 4wd systemet på(trodde dette var skikkelig permanent 4wd), noe de tydeligvis har helt rett i?!Dårlig research må innrømmes..

 

Hvor i tråden dokumenteres at man opplever den som en 4wd, og hvor bekreftes denne "bonusen" du beskriver? Og hvem mener at dette er tilstrekkelig ifht hva? Å se disse triste videoene bekrefter det virkelig spør du meg. Tilfeldig trekk-hvor mye trekker min bak sa du? Dette er vel ikke forsprang via teknikk i det hele tatt(snakker da om Haldexen som tydeligvis sitter i min bil), kontra ekte permanent 4wd?? Har ikke lagt veldig merke til at bilen er 4wd etter ca 3000km bak rattet, selv om den absolutt fungerer greit ved aktiv kjøring. Har ikke vært glatt ute ennå, så det gjenstår å prøve... Får fortsatt hovedsaklig følelsen av å bli dratt, fremfor å bli dyttet. Og må si kjørefølelsen generelt skuffer stort faktisk, ikke imponert i det hele tatt! Den halvgamle Bimmern min banker den så SAFTIG på kjøreglede og opplevelse, at det er direkte flaut! Ratt og pedaler er jo ikke vektet i det hele tatt, får ingen følelse med bilen liksom. Gamle Golfen var vel så inspirende å kjøre som A3`en: klø : Har som skrevet tidligere kjørt endel andre EKTE 4wd biler, så skjønner ikke helt hvor du vil hen mtp sammenligning. Men har som sagt ikke fått testet min på glatt underlag ennå. Men for min del er det skuffende nok Å VITE at jeg ikke fikk det jeg trodde jeg kjøpte, en EKTE Quattro med permanent 4wd: gråter : Er ikke noe å skryte av å ha et gammelt Haldex system, såvidt jeg kan forstå. Siste utgave er vel i nærheten av et permanent system, men det hjelper meg lite. Var så naiv at jeg leste om dagens utgave på Audi`s nettsider når jeg skulle kjøpe min, og trodde den hadde samme 4wd system(som virker som det får ok kritikk på tross av Haldex)...

 

Det er ihvertfall helt tydelig at mange tror at Audi Quattro generelt er gromt og overlegent det meste annet, noe som tydeligvis bare gjelder noen få gamle utgaver:confused:

 

Men nå er det uansett på tide å legge seg: vinke :

 

 

Altså.. om du ikke engang har lagt merke til at du HAR firehjulstrekk har det med 99% sannsynlighet INGEN betydning om du hadde kjøpt en Subaru, Land Rover, eller BMW (eller hva som helst med permanent firehjulstrekk, sperrer eller hva det måtte være), du hadde aldri i verden merket forskjell uansett.. ;) Og igjen, hvis du har tenkt å basere deg på noen youtube-videoer for å bestemme deg for hvilken bil du skal kjøre er du rett og slett ute på tur .

 

Og haldex av typene VW og Audi bruker er alle permanente, bare ikke med 50/50-fordeling fra fabrikk.. men det fikses jo lett med en ny softwarekontroller om du skulle ha behov for det.

 

mvh en som GLEDER seg til å kjøre quattro på vintern igjen, og aldri skal ha fwd mer :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 Motion in action.

 

Kanskje ikke så rart folk sier det ikke er praktisk forskjell fra haldex (2/4) og og torsen.

 

I denne filmen ser du jo tydlig forsinkelsen med haldex :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du at du hadde sett den hvis det ikke var filmet med høyhastighetskamera? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, ser at bilen min har et gammelt Haldex system. Synd jeg ikke gjorde bedre research før jeg handlet meg bil, for dette tror jeg neppe er verdt de mange ekstra kronene det faktisk kostet. Har tydeligvis kjøpt meg en dyr fwd med litt tilfeldig styrt hjelpetrekk bak når det måtte passe(eller ikke passe). Nei dette var ikke det jeg trodde jeg kjøpte, hvorfor i alle dager går verden bakover? Blir skikkelig latterlig når det til og med innrømmes at det ikke engang sparer drivstoff dette tulle 4wd systemet :confused: Slapp av, skjønner at jeg ikke kommer til å stå fast i vinter, men det gjør jeg heller ikke med rwd eller fwd...

Hahahaha, tidenes klovneinnlegg.

 

Det morsomme er at du hadde ikke engang merka forskjellen mellom haldex og torsen hvis ingen hadde fortalt deg at du hadde førstnevnte..

 

Jeg har S3 med haldex, og det fungerer som bare det. Når de andre på jobb står utenfor og spinner, leker jeg meg igjennom parkeringsplassen og hjemover. Når bekjente parkerer fordi det er snøvær ute, er jeg ute og leker.

 

Haldex er faktisk bedre enn torsen i mange tilfeller når man står fast, fordi man har elektronisk sperre. Hvis du plutselig har blank is foran ene fremhjulet, vil kraften gå bakover istedenfor at all kraften går ut i 0 på det fremhjulet som ikke har grep. Prøvde dette praktisk i vinter flere ganger hvor man ellers hadde stått fast med torsen uten sperre på alle. Har man torsen med kun sperre bak er man like langt uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I denne filmen ser du jo tydlig forsinkelsen med haldex :)

 

Har ikke noe annet å si enn: herregud.

 

Har du sett biler med mye power som river løs med torsen i høyhastighetskamera? Er ikke noe blomstereng det eller for å si det sånn.

 

Var en video her for noen mnd siden med en 1000hk S2 hvor de hadde filmet dragstarten med høyhastighetskamera. Var helt syyyykt å se der hvor mye diffen sleit med å regulere kraften fremme/bak. Bilen haltet noe jææææævlig. Det går jo fremover, men er ingen dans på roser der heller. Så verre ut med torsen egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På et 4x4 system med 3 åpne differ (det enkleste av alle permanente systemer - lik 1. gen. quattro uten sperrer innkoblet) distribueres 25% av kraften til hvert av hjulene hele tiden. Når det er varierende feste på hjulene vil kraften som legges ned via hvert enkelt hjul bestemmes av kraften som kan legges ned gjennom hjulet med MINST feste. Dvs at hvis et hjul står på is og dette underlaget kun klarer å ta imot 10Nm før hjulspinn, vil alle de andre 3 hjulene også kun legge ned 10Nm mot underlaget. Om du da kommer frem er avhengig av om 4x10Nm=40Nm er nok for å få fremdrift på bilen på det aktuelle stedet.

 

På en bil med Torsen senterdifferensial har man muligheter for å nedlegge ulik kraft på de ulike hjulparene på hver side av denne differensialen. La oss gå utifra at denne kan fordele opptil 25/75 eller 75/25 foran/bak. Om et hjul da står på is og dette underlaget kan ta imot 10Nm, vil det andre hjulet på samme aksel også legge ned 10Nm. Hjulparet på andre siden av Torsen kan legge ned opptil 3 ganger så mye = 3*(10Nm+10Nm)=60Nm.

 

Haldex (1. og 2(?) gen.) er et meget enkelt og effektivt system for fordeling av kraft. Ankepunktet er at det krever hastighetsforskjeller mellom hjulpar på hver side av differensialen for å være i drift.

 

Subaru sine systemer varierer mellom ulike modeller, der WRX Sti har det mest avanserte. Subarus andre modeller med manuell girkasse bruker Limitied Slip Differensialer (LSD) av ulike typer på mellom- og bakdifferensial.Dette sørger for svært liten sårbarhet sammenlignet med andre systemer.

 

Se sammenligningen under. Teorien er noe forenklet og antatt at drivverket kan nedlegge MAX 100Nm i underlaget (begrenset av motorkraft).

 

f248cabf.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var forklaringen sin ja! Takker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om du legger isflekken på Haldexen på et av bakhjula?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.