#276 Skrevet Oktober 29, 2010 Du evner virkelig ikke å forstå.... og bremsetrikset funker det, som marius sier, men virker ikke ut som det er nødvendig pga. esp...Hva baserer du uttalelsen din på om at subaru sitt system er "overlegent"? At den kan muligens slå audi i et (1) tilfelle som sjeldent oppstår ? Himmel.. NÅR sa jeg at quattro IKKE hadde en svakhet da? Jeg har jo forsvingende sagt at det har ulemper, men det er en avveiningssak! ... jeg blir helt matt av deg akkurat nå Hva har det med saken om jeg kunne tenkes å hatt en løsning på det eller ikke? Og hvem er du til å si at systemet dems er dårligere? Du har hørt om kompromi før? Du skjønner at audi ikke KUN vurderer situasjonen hvor en kål ha parkert forhjula på holka og bakhjula på asfalt? Tror du virkelig de er interessert i å sette på 90% clutch sperrediffer for å redde deg ut av den situasjonen og ofre både levetid og comfort? Og det dessuten, om du virkelig tror at audi ikke har utvikla systemet sitt de siste åra så er du i utgangspunktet rimlig ignorant... Det er jo en drøy antagelse å ta mtp. på et selskap som har som motto "vorsprung durch technik"... men for å få avkrefta illusjonen din med en gang, ta en titt på s5 Du anklager meg for å ikke vite, men du vet ikke engang at det heter torsen og ikke torson..... Du er så smålig at det blir teit å diskutere med deg, ja bruk en skriveleif imot meg det hjelper system å bli mye bedre. Finn flere triks på overvinne systemet enn å innrømme svakheter, det hjelper kanskje på din lille usikkerhet. De to videoene du la ut er av gamle Audier som jeg mener er veldig gode. Dra fram S5 en meget vanlig bil, se på testene av Q5 som er en ganske ny bilmodell, systemet fungerer like godt som 15år gamle Audier, mister traction på et hjul så klarer den ikke å dra bilen videre. Det som er litt av greia er at selv om man ikke skal tro det man ser på eventuelle tester. Så syns jeg det er ganske pussig at man ikke finner noen tester der man ser disse svakhetene hos noen andre enn audi. Kall det sammensvergelse eller noe i den duren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#277 Skrevet Oktober 29, 2010 Du er så smålig at det blir teit å diskutere med deg, ja bruk en skriveleif imot meg det hjelper system å bli mye bedre. Finn flere triks på overvinne systemet enn å innrømme svakheter, det hjelper kanskje på din lille usikkerhet. De to videoene du la ut er av gamle Audier som jeg mener er veldig gode. Dra fram S5 en meget vanlig bil, se på testene av Q5 som er en ganske ny bilmodell, systemet fungerer like godt som 15år gamle Audier, mister traction på et hjul så klarer den ikke å dra bilen videre. Det som er litt av greia er at selv om man ikke skal tro det man ser på eventuelle tester. Så syns jeg det er ganske pussig at man ikke finner noen tester der man ser disse svakhetene hos noen andre enn audi. Kall det sammensvergelse eller noe i den duren. Uansett hvilken unnskyldning du må fóre deg selv med og hva du må anklage meg for så betyr fortsatt ikke torsen det samme som torque....Det er ikke meninga å hakke på rettskrivinga og det gjør jeg ikke, men slike feilaktige påstander er gjennomgående for din argumentasjon og du putter ord i munnen min... Da blir det jaggu for dumt å komme med en såpass umoden kommentar at "jeg er teit å diskutere med"... Ja, quattro har ulemper, men det gjør ikke drivverket ubrukelig likevel.... Hva er mest relevant? En statisk og syntetisk test eller det bilen faktisk blir utsatt for? Beklager, men denne situasjonen er ikke akkurat hverdags, derav skjønner jeg godt at audi ikke akkurat har prioritert dette caset. Q5 er ikke noe offroader, ei heller noe traktor, trolig derfor de ikke har lagt inn lavgir, sperrediffer og what not som kundegruppen neppe har behov for og som kan kreve reaserch, gjøre bilen dyrere, øke kompleksitet, senke kvalitet og levetid, generelt innebære risiko osv... Om hovedgruppen av kundene dine er eskimoer på nordpolen, så prøver du ikke å selge dem ekstra hawaiiskjorter og annen drit som vil koste dem relaivt dyrt i forhold til fordeler og på denne måten gjøre produktet ditt mindre konkurransedyktig i forhold til andres produkter. Quattro systemet utvikler seg sakte og sikkert, men er på ingen måte dritt. Jeg føler meg ganske trygg når jeg sier at quattro trolig fungerer ypperlig for majoriteten av quattro eiere. Og derav kan man ikke si at systemet er elendig, sorry, men det er rett og slett ulogisk. Om du velger subaru pga. du i de få tilfellene i året får bruk for fordelen ved deres system, så er det helt greit.. ingen som nekter deg det... Men audi sitt system er likevel ikke så sykt mye dårligere enn subaru sitt Jeg beklager om jeg støter deg, men jeg føler ikke at det er helt uberettiget... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#278 Skrevet Oktober 29, 2010 Uansett hvilken unnskyldning du må fóre deg selv med og hva du må anklage meg for så betyr fortsatt ikke torsen det samme som torque....Det er ikke meninga å hakke på rettskrivinga og det gjør jeg ikke, men slike feilaktige påstander er gjennomgående for din argumentasjon og du putter ord i munnen min... Da blir det jaggu for dumt å komme med en såpass umoden kommentar at "jeg er teit å diskutere med"... Ja, quattro har ulemper, men det gjør ikke drivverket ubrukelig likevel.... Hva er mest relevant? En statisk og syntetisk test eller det bilen faktisk blir utsatt for? Beklager, men denne situasjonen er ikke akkurat hverdags, derav skjønner jeg godt at audi ikke akkurat har prioritert dette caset. Q5 er ikke noe offroader, ei heller noe traktor, trolig derfor de ikke har lagt inn lavgir, sperrediffer og what not som kundegruppen neppe har behov for og som kan kreve reaserch, gjøre bilen dyrere, øke kompleksitet, senke kvalitet og levetid, generelt innebære risiko osv... Om hovedgruppen av kundene dine er eskimoer på nordpolen, så prøver du ikke å selge dem ekstra hawaiiskjorter og annen drit som vil koste dem relaivt dyrt i forhold til fordeler og på denne måten gjøre produktet ditt mindre konkurransedyktig i forhold til andres produkter. Quattro systemet utvikler seg sakte og sikkert, men er på ingen måte dritt. Jeg føler meg ganske trygg når jeg sier at quattro trolig fungerer ypperlig for majoriteten av quattro eiere. Og derav kan man ikke si at systemet er elendig, sorry, men det er rett og slett ulogisk. Om du velger subaru pga. du i de få tilfellene i året får bruk for fordelen ved deres system, så er det helt greit.. ingen som nekter deg det... Men audi sitt system er likevel ikke så sykt mye dårligere enn subaru sitt Jeg beklager om jeg støter deg, men jeg føler ikke at det er helt uberettiget... Har ALDRI påstått at quattro er noe dritt. Quattro har alltid i mine øyne vært masse gøy, har kjørt på ubrøytede (ca 10-15cm) skogsveier og det er de over dammen ville beskrevet med et ord "a BLAST", å ligge i fierhjulssladd å bare mate på med en bil som ligger godt over gjennomsnittet med hk er bare sinnssykt. Har alltid skrytt av quattro og har følt meg som kongen på haugen. Helt til ifjor da jeg ved flere anledninger satt meg fast hadde jeg ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved systemet, men når jeg har noe som i "alles" øyne oppfattes som en 4wd og du står å spinner på et hjul, så forsvinner noe av "kongen" over det. Bare for å presisere det jeg mente, en gammel 80 har bedre fremkommelighet enn en Q5. Prøvde å sammenligne en gammel 80 med fremkommeligheten til en traktor, i tilfelle du missforstod. Har aldri påstått at en Q5 er en offroader eller noe slikt. Så lenge du spinner på alle fire og du ikke beveger deg, så må du lete etter andre unnskyldninger (dekk, bakkeklaring etc) men når du har noe som alle forbinder med 4WD og du klarer å spinne på et kanskje to hjul så er det en svakhet. For å si det sånn jeg var langt ifra høy i hatten første gang jeg opplevde dette) Ps: Ikke let etter skrivefeil, har både kjerringfri og barnefri ikveld og har unnet meg selv god konjakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#279 Skrevet Oktober 29, 2010 Har ALDRI påstått at quattro er noe dritt. Quattro har alltid i mine øyne vært masse gøy, har kjørt på ubrøytede (ca 10-15cm) skogsveier og det er de over dammen ville beskrevet med et ord "a BLAST", å ligge i fierhjulssladd å bare mate på med en bil som ligger godt over gjennomsnittet med hk er bare sinnssykt. Har alltid skrytt av quattro og har følt meg som kongen på haugen. Helt til ifjor da jeg ved flere anledninger satt meg fast hadde jeg ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved systemet, men når jeg har noe som i "alles" øyne oppfattes som en 4wd og du står å spinner på et hjul, så forsvinner noe av "kongen" over det. Bare for å presisere det jeg mente, en gammel 80 har bedre fremkommelighet enn en Q5. Prøvde å sammenligne en gammel 80 med fremkommeligheten til en traktor, i tilfelle du missforstod. Har aldri påstått at en Q5 er en offroader eller noe slikt. Så lenge du spinner på alle fire og du ikke beveger deg, så må du lete etter andre unnskyldninger (dekk, bakkeklaring etc) men når du har noe som alle forbinder med 4WD og du klarer å spinne på et kanskje to hjul så er det en svakhet. For å si det sånn jeg var langt ifra høy i hatten første gang jeg opplevde dette) Ps: Ikke let etter skrivefeil, har både kjerringfri og barnefri ikveld og har unnet meg selv god konjakk. Åpenbart tok det en stund før du satt seg fast så det beviser jo poenget mitt.. men JA, det er en ulempe, og sikkert no drit når du står der. Dog det er det jaggu mye som er drit når du står der, men den har jo vært strålende helt frem til dette skjedde! Må bare spørre, tror du at du kunne unngått situasjonen du havna slik at du sto fast uten store problemer? Det har den nok gamle 80n ja, men så er det også en traktor i forhold til q5 på veldig mange måter. Q5 har vel derimot ganske mye "chelsea tractor" i seg tror jeg Men en ting med den gamle.. .den har åpne differ til du stopper og slår på alle. Virker ikke helt som at sånne systemer er helt salgbart lenger når det forventes at kunden er totalt uviten og ikke skal kunne foreta seg noe med knottene i bilen innenifra som potensielt kan havarere noe. Så derfor måtte man sikkert ha brukt viskose eller clutch... Men uansett, virker som de fortsatt utvikler 4wd systema sine siden når man ser på s5/a4 o.l., men vi får nå se hvor bra de er Ikke vet jeg hva audi kommer til å foreta seg eller hvorfor de gjør det,, kan kun spekulere, men men Det er ikke audi sin feil at noen folk tror at 4WD betyr at bilen alltid har lik fart på hjula Folk har jo ganske mye vittige forventninger til biler generelt synes jeg: "hva? fylle olje?" , "hæ? vedlikehold?" Skriveleifer dukker opp når du minst venter det selv, har selv problemer med at setningene min kan være bestå av to setninger jeg vurderte å bygge opp... mao ikke spesielt forståelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#280 Skrevet Oktober 29, 2010 Dette er litt OT, men her her en ganske grundig test av subaru 4WD, og passat. Lærerikt også dog ingen quattro med her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#281 Skrevet Oktober 29, 2010 Åpenbart tok det en stund før du satt seg fast så det beviser jo poenget mitt.. men JA, det er en ulempe, og sikkert no drit når du står der. Dog det er det jaggu mye som er drit når du står der, men den har jo vært strålende helt frem til dette skjedde! Må bare spørre, tror du at du kunne unngått situasjonen du havna slik at du sto fast uten store problemer? Jeg tror vi i utgangspunktet er ganske enig. Selv om det på "papiret" ikke virker sånn. Fjorårets vinter var ganske ekstrem. Og ja jeg bor opp en bratt bakke med sving, (så det er begrenset med fart enn tør å ta med barn i bilen). Vet ikke helt om jeg forstår hva du spør etter?? Selvfølgelig kunne jeg unngått situasjonen, men hva hadde jeg oppnådd med det?? (Må bare gå ifra bunnen av bakken) Og når kollegaen min kjører opp uten stress (jada han kjører Subaru) Så må man begynne å lure. Så lenge et system fungerer slik enn forventer så stiller man ikke spørsmålstegn, før det "failer" da blir man skeptiker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#282 Skrevet Oktober 29, 2010 Jeg tror vi i utgangspunktet er ganske enig. Selv om det på "papiret" ikke virker sånn. Fjorårets vinter var ganske ekstrem. Og ja jeg bor opp en bratt bakke med sving, (så det er begrenset med fart enn tør å ta med barn i bilen). Vet ikke helt om jeg forstår hva du spør etter?? Selvfølgelig kunne jeg unngått situasjonen, men hva hadde jeg oppnådd med det?? (Må bare gå ifra bunnen av bakken)Og når kollegaen min kjører opp uten stress (jada han kjører Subaru) Så må man begynne å lure. Så lenge et system fungerer slik enn forventer så stiller man ikke spørsmålstegn, før det "failer" da blir man skeptiker. Vi er nok det ja haha, okey. Jeg tenkte på om den var selvforskyldt Hjemme bor jeg nok i en bratt og glatt bakke jeg også.. men er veldig vandt med grevling i den sammenhengen, så quattro er som en drøm i forhold og svakhetene blir litt mindrebetydene Det er ikke feil å være skeptisk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#283 Skrevet Oktober 30, 2010 Mye dissing av nyere 4wd-systemer her, men har dere faktisk prøvd biler som Q5, Saab 9-5 etc eller er de youtube-tester som ligger til grunn for argumentasjonen? Min erfaring med Haldex 4 er sålangt utelukkende positiv, og jeg kan på ingen måte si at mine gamle 100% mekaniske quattrobiler har tatt seg bedre frem på vestlandske vinterbakker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#284 Skrevet Oktober 31, 2010 Dette er litt OT, men her her en ganske grundig test av subaru 4WD, og passat. Lærerikt også dog ingen quattro med her. Med tanke på at passaten her bruker torsen, så blir jo dette er "quattro". Og her ser vi akkurat det problemet som najib beskriver. Har du is på begge bakhjulene, kommer du deg faktisk ikke av flekken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#285 Skrevet Oktober 31, 2010 2007 passat 3c har vel haldex 3? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#286 Skrevet Oktober 31, 2010 Quattro mot X-drive er permanent 4WD mot aktiv 4WD. Permanent 4WD (langsmotor Audi og Subaru) har full 4WD allerede i utgangspunktet. Før det spinner. Denne typen 4WD holder grepet lengst før det begynner å spinne. Fordel nr. 2 er at fordelingskassa er en differensial. Ingen hydraulikk. Ingen sluring. Det gir vesentlig lavere effekttap enn annen 4WD. Mer effekt på hjula. Lavere forbruk og CO2-utslipp. Ulempen er potensiellt uforutsigbare kjøreegenskaper. Aktiv 4WD har i utgangspunktet 2WD. Med 4WD som kobler inn der det er ønskelig. Fordelen er at man kan dyrke fram akkurat de kjøreegenskapene man ønsker. FWD kjøreegenskaper og 4WD framkommelighet (VW, Mitsubishi og Volvo). Eller RWD kjøreegenskaper og 4WD framkommelighet (BMW og Mercedes). Ulempene er at det kan dra løs lett. Og at systemet sluker effekt. Dårlig hjuleffekt og høyt forbruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#287 Skrevet Oktober 31, 2010 2007 passat 3c har vel haldex 3? Haldex 2. Haldex 4 fra produksjonsuke 22 2007. (2008modell) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#288 Skrevet Oktober 31, 2010 Har litt inntrykk av at "aktiv 4wd" liksom er en lettvint løsning i våre dager der de bare kan hive på en clutch og la en chip styre greia, men rimte ikke helt at det er løsningen som har høyest forbruk, kan du si hvorfor det systemet sluker effekt? èn ting som jeg synes er teit hvertfall er ASR, hvorfor ha sånn dritt som struper effekten istedenfor en mekanisk diffbrems? som fordeler krefter etter beste evne mens man har muligheten til å spinne for å holde turtallet oppe i motoren, hvis man kommer ut for å måtte gire ned midt i bakken så går det hvertfall ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#289 Skrevet Oktober 31, 2010 Haldex 2. Haldex 4 fra produksjonsuke 22 2007. (2008modell) Merkelig, da stemmer ikke den videoen med det folk har forklart her tidligere. På forrige side ble det forklart at dersom en bil med haldex 2 spant på bakhjulene, ville den bli en "framhjulstrekker" og derfor komme seg oppover... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#290 Skrevet November 1, 2010 Merkelig, da stemmer ikke den videoen med det folk har forklart her tidligere. På forrige side ble det forklart at dersom en bil med haldex 2 spant på bakhjulene, ville den bli en "framhjulstrekker" og derfor komme seg oppover... Det var forskjellen mellom torsen og haldex, ikke generasjonene til haldex. Alle haldex systemene vil fungere slik som forklart i denne tråden, men de nyere vil jobbe raskere og derfor kunne oppfattes som et permanent system. Siste generasjon (4) har også muligheten for å koble seg inn alerede før hjula spinner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#291 Skrevet November 1, 2010 Hmmm, kanskje jeg er trøtt nå, men jeg skjønte ikke helt forklaringa di der? Hvorfor kommer ikke passaten seg opp med haldex 2? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#292 Skrevet November 27, 2010 Har en historie om subarus "overlegene" firehjussystem fra da fattern hadde a4 b6 quattro. Kom opp på fjellet for å gå på ski og da sto det en forrester i grøfta, dennne sto kunn å spant på forhjula, riktignokk begge, men ingen reaksjon bak. Dro opp den stakkars subaruen og eieren ble så imponert at han var 100% sikker på at hans neste bil måtte bli en quattro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#293 Skrevet November 27, 2010 Har en historie om subarus "overlegene" firehjussystem fra da fattern hadde a4 b6 quattro.Kom opp på fjellet for å gå på ski og da sto det en forrester i grøfta, dennne sto kunn å spant på forhjula, riktignokk begge, men ingen reaksjon bak. Dro opp den stakkars subaruen og eieren ble så imponert at han var 100% sikker på at hans neste bil måtte bli en quattro Sikkert ikke koblet inn reduksjons giret, eller så er det noe galt med diffen. Visst du setter deg inn i hvordan de forskjellige 4wd systemene fungerer er ikke dette mulig med symmetrisk AWD. Med quattro eller torson er det ingen problem å få til å spinne på to hjul. Visst du er lei "rulle" testene på youtube er det bare å prøve i en bakke, er det is under forhjulene kan godt bakhjulene dine stå på asfalt,(ingen hjelp av bakhjul) har prøvd med flere biler med quattro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#294 Skrevet November 27, 2010 Eg har begge deler, ekte quattro på a4n, og awd på ein legacy. Subaruen er best i praksis, samt lettare å leike seg med. Dog det går greit med quattroen og, men lettare og meir forutsigbart med Subaruen. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#295 Skrevet November 28, 2010 Sikkert ikke koblet inn reduksjons giret, eller så er det noe galt med diffen. Visst du setter deg inn i hvordan de forskjellige 4wd systemene fungerer er ikke dette mulig med symmetrisk AWD. Med quattro eller torson er det ingen problem å få til å spinne på to hjul. Visst du er lei "rulle" testene på youtube er det bare å prøve i en bakke, er det is under forhjulene kan godt bakhjulene dine stå på asfalt,(ingen hjelp av bakhjul) har prøvd med flere biler med quattro. vet ikke hva han gjorde, men spant hvertfal ikke bak testa senest igår med venstre forhjul på speil is. Spant endel på det hjule, men dro seg alikevel opp. så bilen min får hvertfall nokk motstand av is til å koble inn alle hjul skal sies at fatterns passat med haldex 4 nesten ikke spant i samme bakken, men poenget er at quatroen greide det helt fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#296 Skrevet November 28, 2010 testa senest igår med venstre forhjul på speil is. Et hjul går som regel greit, da klarer den å forskyve moment bak, p.g.a høyre forhjul har grep. Prøv med begge forhjul eller begge bakhjul, da garanterer jeg deg at du ikke får skyv på det motsatte hjulparet. Da har du tohjuls-trekk, det er dette som er svakheten til torson. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#297 Skrevet November 28, 2010 Det er en situasjon jeg ikke kan se for meg at jeg kommer borti uten å framprovosere det, så er ikke så intresangt, men kan prøve. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#298 Skrevet November 28, 2010 Det er en situasjon jeg ikke kan se for meg at jeg kommer borti uten å framprovosere det, så er ikke så interessant, men kan prøve. Det er det mange som sier. Men det skjønner jeg virkelig ikke. I nesten alle "vanskelige" bakker begynner folk å spinne på samme stedet, (det smarteste er unngå hjulsporet, men det er det mange før deg som har tenkt, og med så mange som kjører piggfritt tar det ikke lang tid før dette området er polert). Dette scenariet kommer jeg oppi mange ganger i løpet av en vinter. Så at dette må framprovoseres fatter jeg ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#299 Skrevet November 28, 2010 Det er en situasjon jeg ikke kan se for meg at jeg kommer borti uten å framprovosere det, så er ikke så intresangt, men kan prøve. Måtte selv være med å dytte igang en S4 B6 manuell på flatmark på jobben.. sto å spant på 1 hjul.. prøvde alt.. kom ikke av flekken, ene hjulet sto på speilblank is resten løs snø.. ikke noe galt med bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#300 Skrevet November 28, 2010 FUN Fact: Audi beveger seg bort fra torsen.. RS5 feks.. ikke torsen.. Men klart.. torsen er best.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...