#301 Skrevet November 28, 2010 Måtte selv være med å dytte igang en S4 B6 manuell på flatmark på jobben.. sto å spant på 1 hjul.. prøvde alt.. kom ikke av flekken, ene hjulet sto på speilblank is resten løs snø.. ikke noe galt med bilen. Var han for lat til å bruke bremsen eller funka det ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#302 Skrevet November 28, 2010 Måtte selv være med å dytte igang en S4 B6 manuell på flatmark på jobben.. sto å spant på 1 hjul.. prøvde alt.. kom ikke av flekken, ene hjulet sto på speilblank is resten løs snø.. ikke noe galt med bilen. EDL/EDS skal jo fungere i slike tilfeller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#303 Skrevet November 28, 2010 Var han for lat til å bruke bremsen eller funka det ikke? ASR systemet prøvde det:) Tror det var 3 stk som prøvde å få den ut jeg på tur.. Den ene quattro fantasten etter den andre hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#304 Skrevet November 28, 2010 Sånn kan det gå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#305 Skrevet November 28, 2010 Kan hvertfall si at nå som det ligger 15cm ny snø her er quattro helt herlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#306 Skrevet November 28, 2010 Kan hvertfall si at nå som det ligger 15cm ny snø her er quattro helt herlig Hei, hiver meg på diskusjonen her;) I fjor vinter testet jeg min Audi allroad mot svigerfar sin x3 3,0da 2004mod. Vi kjørte skiløyper, parkeringsplasser osv! X3 kommer godt frem(x-drive), men den store forskjellen slik jeg har erfart i praksis mot quattro er: Når du kjører med x3 i 40cm snø på parkeringsplass, virker det som den skal mestre alt like bra som quattro, dette er ikke tilfelle! Det som skjedde i praksis var at x3 ble sittende fast, etter langvarig belastning av 4x4 sytemet ga den til slutt opp og kuttet ut forhjulene. Det røk ut av hjulbuene, prøvde med å uten dsc ikke forskjell. Prøvde det samme med allroad den bare spant å spant igenting kuttet ut, noe som resulterte i at jeg kom løs og svigerfar ble sittende fast, temmelig forbannet! Etter det jeg har lest, har bmw viskosebasert innkopling av forhjulene med hastighetsforandring/hjulspinn på bakhjulene. Under langvarig belastning X-drive kontra quattro, kommer quattro overlegent ut, da dette systemet ikke kutter ut under belastning. Når X-3 å andre x-drive modeller blir utsatt for mer belastning enn en gjennomsnittlig "Bærum" soss vill utsatt bilen sin for kutter den driften til forhjulene for å spare 4x4 systemet. Bortsett fra dette er det ingen tvil om at til vanlig bruk er systemene nokså likestilte. X-3 er også en veldig kjøreglad bil. Blir vel snart slaktet av mr. Friseth: rock : hehe. Men dette er min personlig erfaring, svigerfar vil ha audi neste gang;) Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#307 Skrevet November 28, 2010 Sånn kan det gå Vær så vennlig å ikke link til fabrikerte youtube vidoer:) er ingen problem å henge ut en bil man ikke liker med urealistiske tester. Finnes vidoer som viser det motsatte også! Her er en video med over en meter snø på det meste med vanlig a6 quattro: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#308 Skrevet November 28, 2010 Vær så vennlig å ikke link til fabrikerte youtube vidoer:) er ingen problem å henge ut en bil man ikke liker med urealistiske tester. Finnes vidoer som viser det motsatte også! Kunne du vært vennlig å linket til en av disse?? Har ikke sett en eneste test der quattro vinner en 4wd test. (Bortsett fra slalåmbakken med alroaden, der ingen av bilene er sammenlignbare) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#309 Skrevet November 28, 2010 Kunne du vært vennlig å linket til en av disse?? Har ikke sett en eneste test der quattro vinner en 4wd test. (Bortsett fra slalåmbakken med alroaden, der ingen av bilene er sammenlignbare) Orker ikke lete, men her beviser jeg at de andre filmene som er linket med q5 osv er fabrikkerte å veldig tvilsomme bare se her: se her er 2 hjul på asfalt og 2 hjul på rulle: annen vinkel: der ser du hva resultatet blir nor bmw ikke betaler videon:) men bare mannen i gata 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#310 Skrevet November 28, 2010 (endret) Orker ikke lete, men her beviser jeg at de andre filmene som er linket med q5 osv er fabrikkerte å veldig tvilsomme bare se her: se her er 2 hjul på asfalt og 2 hjul på rulle: annen vinkel: Ha ha du har lett som en GAL og dette var hva du kom over.. Hva beviser filmene?? Det er vell nevnt en titall ganger at du må trykke på bremsen eller bruke brekket, men det fungerer utrolig dårlig i en bakke der du mister hele momentet. Det som derimot fungerer veldig bra er fart. (men ikke alltid det er like trygt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#311 Skrevet November 28, 2010 Hva var fabrikert med a4 b5 videoen? og a8 videoen? Dette er slik systemet virker.. om DU ikke kjenner til hvordan systemet virker så er ikke det opp til meg å overbevise deg om at det er riktig.. det er bare sånn det virker som de videoene viser.. totalt uavhengig av hva du måtte mene og tro:) Du kan innbille deg så mye du vil at sølv er gull.. men det gjøre ikke sølv til noe annet enn sølv uansett hva du måtte ønske og tro:) Om det er tilnermet 0 friksjon på ett hjul på en torsen bil så vil ikke bilen kunne gå fremover PGA at torsen fungerer på den måten at den overfører 3-4 ganger momentet den har i motstand på det hjulet med minst grep til den akslingen som har mest grep.. alltså om den har nesten 0 friksjon på et hjul med åpen diff så vil torsen fysisk sett bare kunne overføre 3(4) ganger 0nm til den akslingen med grep.. = ingen fremdrift. ASR systemet prøver å redde dette inn med å bremse det hjulet sm spinner, så det får motstand.. som tosen kan sende til den andre akslingen og bruke som fremdrift.. men dette er kun en svak hjelp.. Og i en bakke feks så er ikke dette nok til å få flyttet bilen. Dette har jeg selv stått å sett på.. og tro meg det var ingen fra feks BMW der som hadde tuklet med de bilene... Prøv å koble av en drivaksel på en torsen bil uten sperrer så vil du se hvor langt man kommer... Det vil være som å ikke ha ASR/EDS og ett hjul uten grep. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#312 Skrevet November 28, 2010 Vær så vennlig å ikke link til fabrikerte youtube vidoer:) er ingen problem å henge ut en bil man ikke liker med urealistiske tester. Finnes vidoer som viser det motsatte også! Her er en video med over en meter snø på det meste med vanlig a6 quattro: Denne beviser jo ingenting. De aller fleste biler med 4WD hadde klart dette. De filmene av A4 B5 på ruller du har lagt ut beviser jo heller ikke stort. Ved lav hastighet er det veldig lite friksjon i de små stålrullene, men når det gis gass er rullene for små og unøyaktige til å simulere "null friksjon", pga f.eks ubalanse og mangel på kulelager. Står du på isen (eller i lufta), vil ikke friksjonen øke med høyere hastighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#313 Skrevet November 28, 2010 Har litt inntrykk av at "aktiv 4wd" liksom er en lettvint løsning i våre dager der de bare kan hive på en clutch og la en chip styre greia, men rimte ikke helt at det er løsningen som har høyest forbruk, kan du si hvorfor det systemet sluker effekt Haldex har en kobling som i utgangspunktet er koblet fra. Den har hydraulikk som presser sammen koblingen ved behov. Hydraulikken er drevet av en pumpe. Med tilstrekkelig trykk og volum. Motoren bruker ganske mye effekt på å drive denne pumpa. I tilleg kommer at koblingen slurer ved delvis innkobling. Sluring er heller ikke "gratis". Resultatet av alt sammen er et betydelig effekttap. Jeg skal ikke påstå at Haldex er dårlige greier. Systemet har også store fordeler. Det kan settes opp for å gi framhjulsdrevne kjøreegenskaper og 4-hjulsdrevet framdrift. Da kombinerer man det beste fra 2 verdener. Og 4-hjulsdriften kan bli helt stiv hvis du sitter fast. Effekttapet er prisen man betaler for det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#314 Skrevet November 29, 2010 Såvidt meg forstått sitter det haldex gen.2 i min A3, og det fungerer ihvertfall strålende Vet ikke hva om det er permanent 4wd eller ikke, men kan ihvertfall ikke merke at den legger inn noe 4wd men merker umiddelbart at den drar på bakhjulene vis det er ørlite glatt ute Helt rått på snø Og funker ihvertfall lett å leke med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#315 Skrevet November 29, 2010 Ta deg en tur på bane Kristian, da kjenner du at haldex systemet jobber for å holde deg på veien når du trør på gjennom kvasse svinger:) Haldex gen.2 er ikke permanent nei;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#316 Skrevet November 29, 2010 Ta deg en tur på bane Kristian, da kjenner du at haldex systemet jobber for å holde deg på veien når du trør på gjennom kvasse svinger:) Haldex gen.2 er ikke permanent nei;) Kjørte på rudskogen i sommer jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#317 Skrevet November 29, 2010 Kjørte på rudskogen i sommer jeg Gikk jaggu ganske bra også den dieselpurka di. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#318 Skrevet November 29, 2010 Gikk jaggu ganske bra også den dieselpurka di. Hehe, tja, gikk vel greit, første gang jeg kjørte på bane så var litt forsiktig Jeg merka jo alle dro meg på langstrekka, men holdt følge i svinger, var greit å kjøre først med instruktør så jeg lærte meg sporvalg i svingene og sånn Ser fram til vintertreff på funesdalen nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#319 Skrevet November 29, 2010 Ser fram til vintertreff på funesdalen nå Du har mye å se frem til:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#320 Skrevet November 29, 2010 Du har mye å se frem til:D Vet det, har vært der 2 år før, men da som passasjer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#321 Skrevet November 30, 2010 Mener å ha lest at EDL (f.eks S6 C4) kan låse både bak og senterdiff? Uansett, er det slik å forstå at det ikke er noen fysisk sperre tilgjengelig på biler som har EDL? At det rett og slett ikke finnes noen sperre på de diffene? Jeg har iallefall ikke noe problem med å lage runninger i min S6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#322 Skrevet November 30, 2010 Haldex har en kobling som i utgangspunktet er koblet fra. Den har hydraulikk som presser sammen koblingen ved behov. Hydraulikken er drevet av en pumpe. Med tilstrekkelig trykk og volum. Motoren bruker ganske mye effekt på å drive denne pumpa. I tilleg kommer at koblingen slurer ved delvis innkobling. Sluring er heller ikke "gratis". Resultatet av alt sammen er et betydelig effekttap. Jeg skal ikke påstå at Haldex er dårlige greier. Systemet har også store fordeler. Det kan settes opp for å gi framhjulsdrevne kjøreegenskaper og 4-hjulsdrevet framdrift. Da kombinerer man det beste fra 2 verdener. Og 4-hjulsdriften kan bli helt stiv hvis du sitter fast. Effekttapet er prisen man betaler for det. Denne pumpen trekker mindre strøm enn 2 varmeseter på max.. ikke akkurat merkbart effekttap fra den nånn sett.. Det er ca 30hk mindre effekt tap ved normal kjøring uten hjulspinn med haldex enn i en feks a4 b7 quattro med manuell;) Har sett på dette blitt målt:) Litt av poenget med haldex.. ikke effekt tap i så stor grad ved vanlig kjøring.. og derav lavere forbruk enn torsen;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#323 Skrevet November 30, 2010 Mener å ha lest at EDL (f.eks S6 C4) kan låse både bak og senterdiff? Uansett, er det slik å forstå at det ikke er noen fysisk sperre tilgjengelig på biler som har EDL? At det rett og slett ikke finnes noen sperre på de diffene? Jeg har iallefall ikke noe problem med å lage runninger i min S6. S4 C4 har sperre bak, Ur quattro har hele regla og så er det vell noen 80 som har foran og bak. Det er ikke noe problem å spinne eller lage rundinger som du sier. Problemet med de er visst du mister feste enten foran eller bak da forskyver den ikke kraften der du trenger den, du får en tohjuls trekk. Hjelper ikke med sperre bak når du mister feste på forhjula heller, vill ikke koble inn bakhjulene for det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#324 Skrevet November 30, 2010 Som sagt så har jeg S6, og ikke S4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#325 Skrevet November 30, 2010 Som sagt så har jeg S6, og ikke S4 Trodde du dro dine egne slutninger etter det jeg skrev. S6 har kun det EDL systemet og har ingen mulighet for å låse noe som helst. Mange som bygger om for å få denne muligheten som S4 hadde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...