#226 Skrevet Oktober 22, 2010 Jeg kan værtfall skrive under på at quattro er rått!! Kjører på sånne Kina plastikk dekk(linglong) LIVSFARLIG Meen jeg stoppa på blankisen Ca 8-10% oppoverbakke å tok løs!! Jeg snakker 2002 quattro ikke no super quattro med sperre! Imponert:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#227 Skrevet Oktober 22, 2010 Morten, Kraftene som står ved hvert av hjulene er kraften som kan nedlegges via hvert hjul, begrenset av underlaget. Det er ikke maks kraft på motoren før hjulspinn. Derfor kan man "legge sammen" kreftene ved hvert hjul. Hvis det er slik du sier ville man i første eksempelet ha lik fremdrift med en fremhjulstrekker og en 4x4 da begge totalt kunne nedlegge 10Nm totalt mot underlaget. Jeg føler meg ganske sikker på at utregningene er riktige og at du etter spesifiseringen over kan si deg enig. Eksmplene er selvsagt noe generiske for de ulike systemene. Det er klart, både teoretisk og i den virkelige verden finnes det faktorer som er forenklet og med vilje utelatt i den relativt enkle oversikten jeg lagde. Dette kan være ting som varierende friksjon rundt grensepunktene for feste og innføring av motstand som påføres drivverket ved vinkelakselerasjon av roterende hjul (treghetslover for roterende legemer). Men dette kan du sikkert minst like godt som meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#228 Skrevet Oktober 22, 2010 Dette er nok ikke korrekt, desverre... På mine S4 B5 preFL så er det ikke noe EDL, jeg har altså dette omdiskuterte problemet med å spinne på ett hjul. Dette er noe som faktisk irriterer meg, spessiellt i krappe svinger med bra med gasspådragut av svingen, resultatet er at man spinner på innerste hjul bak og ikke får noe mer framdrift. Det andre tilfellet er at jeg har blitt "hengende" på små brøytekanter og dermed spunnet løs med ett hjul og når det først spinner er løpet kjørt. (Ble dratt løs av Peugeot 206 .) Mulig det du nevner kom sammen med S4 B5 FL fra 2000. sakset ifra Wikepedia: quattro generation IV Starting from 1995 on Audi A4 / S4 / RS4 (B5 platform), Audi A6 / S6 / allroad / RS6, Audi A8 / S8 with both manual and automatic transmissions. Also on VW Passat B5, where it was initially referred to as syncro, but by the time it reached US soil, it had been re-christened 4motion. Also used on the Volkswagen Phaeton and Volkswagen Group D platform sister vehicles. The Volkswagen Touareg used 4Xmotion with a separate transmission, PTUs and front axles. The manually locking rear differential from the earlier generations was replaced with a conventional open differential, with "Electronic Differential Lock" (EDL) (which detects wheelspin via ABS road wheel speed sensors, and applies brakes to the one spinning wheel, thus transferring torque via open differential to the opposite wheel which has more traction). EDL works at speeds up to 80 km/h (50 mph) on all quattro models (on non-quattro models: up to 40 km/h (25 mph). Så du har nok EDL Slik jeg har forstått det (rett meg visst feil) eld`n skal bremse det spinnede hjulet på samme akse men for at den skal få til det, så må det være noe motstand på det andre hjulet. Finner den feste der så sender den forover/bakover avhenging av hjul som spinner. Finner den derimot ikke feste på det hjulet med samme akse kan man oppleve å få 2wd evt 1wd. (er vell derfor den ikke kommer seg av ruller?) Jeg har opplevd det samme som deg flere ganger. Så lenge man har driv er quattro ustoppelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#229 Skrevet Oktober 22, 2010 Så lenge man har driv manuelle sperrer er quattro ustoppelig. neida 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#230 Skrevet Oktober 22, 2010 neida Er enig med deg der, men disse bilene er rundt 20-25 år gamle. Ikke så mange som kan relatere til det. 100 og C4 er det jo en del som har disse har låsing kun bak, men det hjelper på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#231 Skrevet Oktober 22, 2010 hva gjelder xDrive så kom denne først i 2004. iX, dX er ikke det samme. Det som satt på modellene fra 1999 til 2004 er 3stk åpne differ, og derfor "ubrukelig". Dette gjelder både X5 og 3-serie. Derimot var det som satt på bilene fra 86-95 (?) bedre, da det var visco differ (2stk mener jeg det var), fordelen er jo at en trekker mer bak enn foran 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#232 Skrevet Oktober 22, 2010 sakset ifra Wikepedia: quattro generation IV Starting from 1995 on Audi A4 / S4 / RS4 (B5 platform), Audi A6 / S6 / allroad / RS6, Audi A8 / S8 with both manual and automatic transmissions. Also on VW Passat B5, where it was initially referred to as syncro, but by the time it reached US soil, it had been re-christened 4motion. Also used on the Volkswagen Phaeton and Volkswagen Group D platform sister vehicles. The Volkswagen Touareg used 4Xmotion with a separate transmission, PTUs and front axles. The manually locking rear differential from the earlier generations was replaced with a conventional open differential, with "Electronic Differential Lock" (EDL) (which detects wheelspin via ABS road wheel speed sensors, and applies brakes to the one spinning wheel, thus transferring torque via open differential to the opposite wheel which has more traction). EDL works at speeds up to 80 km/h (50 mph) on all quattro models (on non-quattro models: up to 40 km/h (25 mph). Så du har nok EDL Slik jeg har forstått det (rett meg visst feil) eld`n skal bremse det spinnede hjulet på samme akse men for at den skal få til det, så må det være noe motstand på det andre hjulet. Finner den feste der så sender den forover/bakover avhenging av hjul som spinner. Finner den derimot ikke feste på det hjulet med samme akse kan man oppleve å få 2wd evt 1wd. (er vell derfor den ikke kommer seg av ruller?) Jeg har opplevd det samme som deg flere ganger. Så lenge man har driv er quattro ustoppelig. Ser hva du skriver/siterer, men jeg har det ikke/det fungerer ikke. Rart om dette skulle være "ute av drift" på begge bilene mine og det ikke er feilkoder på noen av dem... De som har lyst på en demonstrasjon er hjertlig velkommen Det som i tillegg er dritt er at man ikke kan manipulere drivverket med å bremse under gasspådrag for å omdirigere krefter/bremse opp de spinnende hjulet. Det eneste som skjer når man trukker bremsepedal er at gassen blir tvangskjørt tilsvarende null kraft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#233 Skrevet Oktober 22, 2010 Du har sørget for å ikke skru av noen hjelpemidler? (ASR eller ESP) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#234 Skrevet Oktober 22, 2010 Du har sørget for å ikke skru av noen hjelpemidler? (ASR eller ESP) Hverken ARS eller ESP finnes på mine biler. ESP kom med FL så vidt meg bekjent, iallefall ikke på pre FL. Eneste "hjelpemidlet" på mine er ABS. I tillegg, slik jeg ser det av teksten fra wikipedia er det kun bakdiff dette EDL systemet skal fungere på. Da er man jo like langt om problemet er ett eller begge framhjulene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#235 Skrevet Oktober 22, 2010 Hverken ARS eller ESP finnes på mine biler. ESP kom med FL så vidt meg bekjent, iallefall ikke på pre FL. Eneste "hjelpemidlet" på mine er ABS. I tillegg, slik jeg ser det av teksten fra wikipedia er det kun bakdiff dette EDL systemet skal fungere på. Da er man jo like langt om problemet er ett eller begge framhjulene. Wiki skriver litt forskjellig angående hvilke hjul dette skal fungere på.. Der jeg leste sto det at det skulle fungere på begge fremhjulene men ikke bak .. Er jo generelt sett tragisk angående fremkommelighet. Hvorfor endra Audi på Quattro etter dem lagde Audi V8? (Torsen centerdiff og torsen bakdiff..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#236 Skrevet Oktober 28, 2010 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#237 Skrevet Oktober 28, 2010 (endret) ooops men nå skal det jo sies at den videon er laget av bmw da edit: har jo disse som ikke er laget av bmw eller audi (etter den har blitt trukket ut på parkeringsplassen) Uansett hva man kjøper har de alle sine svakheter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#238 Skrevet Oktober 28, 2010 ooops men nå skal det jo sies at den videon er laget av bmw da edit: har jo disse som ikke er laget av bmw eller audi (etter den har blitt trukket ut på parkeringsplassen) Uansett hva man kjøper har de alle sine svakheter... Ikke akkurat sammenlignbart da. Den jeg la ut viser hvordan firehjulssystemet virker. De to andre viser hvordan dekk virker. X6en kjører på sportslige sommerdekk opp gressbakken. Ser faktisk ut som at den står på sommerdekk og spinner på snøen også (i Top Gear-klippet). Det viktigste er jo at alle hjula spinner, selv med så lite friksjon du ser det er på disse klippene. Uansett var jo meningen med Top Gear-klippet å slakte bilen, fordi den er stor, stygg, dum og ubrukelig. Teknikken er allikevel bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#239 Skrevet Oktober 28, 2010 Fy søren som quattro suger i terrenget i ekstreme forhold.. (Torsen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#240 Skrevet Oktober 28, 2010 Morten, Kraftene som står ved hvert av hjulene er kraften som kan nedlegges via hvert hjul, begrenset av underlaget. Det er ikke maks kraft på motoren før hjulspinn. Derfor kan man "legge sammen" kreftene ved hvert hjul. Hvis det er slik du sier ville man i første eksempelet ha lik fremdrift med en fremhjulstrekker og en 4x4 da begge totalt kunne nedlegge 10Nm totalt mot underlaget. Jeg føler meg ganske sikker på at utregningene er riktige og at du etter spesifiseringen over kan si deg enig. Eksmplene er selvsagt noe generiske for de ulike systemene. Det er klart, både teoretisk og i den virkelige verden finnes det faktorer som er forenklet og med vilje utelatt i den relativt enkle oversikten jeg lagde. Dette kan være ting som varierende friksjon rundt grensepunktene for feste og innføring av motstand som påføres drivverket ved vinkelakselerasjon av roterende hjul (treghetslover for roterende legemer). Men dette kan du sikkert minst like godt som meg. Vel, jeg har nå hvert fall surra, det er sikkert og visst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#241 Skrevet Oktober 28, 2010 Fy søren som quattro suger i terrenget i ekstreme forhold.. (Torsen) Ville vel kalt den testen for en exploit mer enn noe annet Legg merke til at dette er en reklamestand for bmw og sjåføren virker ikke akkurat best 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#242 Skrevet Oktober 28, 2010 Ville vel kalt den testen for en exploit mer enn noe annet Legg merke til at dette er en reklamestand for bmw og sjåføren virker ikke akkurat best Det skjønner jeg helt klart. men tenk deg at du er ute i skogen med din q5/q7 (noe som sannsyneligvis aldri skjer) og mister grep på begge forhjula (noe som også sannsyneligvis aldri skjer) da vil du komme deg frem med en Xdrive.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#243 Skrevet Oktober 28, 2010 Det skjønner jeg helt klart. men tenk deg at du er ute i skogen med din q5/q7 (noe som sannsyneligvis aldri skjer) og mister grep på begge forhjula (noe som også sannsyneligvis aldri skjer) da vil du komme deg frem med en Xdrive.. Hehe, da trykker du litt på bremsen / lirker litt på brekket, evt. tar bedre fart, og krysser fingra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#244 Skrevet Oktober 28, 2010 Skal huske på det når jeg er ute i terrenget med en Q7 en eller annen gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#245 Skrevet Oktober 28, 2010 Litt bra denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#246 Skrevet Oktober 28, 2010 Hehe, da trykker du litt på bremsen / lirker litt på brekket, evt. tar bedre fart, og krysser fingra Og det mener du at tante olga og onkel rolf på 70 år også skal vite eller? For min del, så er ikke jeg interessert å å skulle måtte lese på forum for å finne ut hvordan jeg skal komme meg laus hvis jeg hadde hatt en Q5 hvertfall. Jeg vil bare komme meg fram. Hadde jeg hatt bimmeren hadde jeg gjort det i de tilfellene Q5en hadde stoppa Misforstå meg rett, jeg kommer frem akkurat dit jeg vil med min S3.. Men tante olga og onkel rolf på 70 kan bare kjøre rett fram, og da kan man ikke forvente at de skal begynne å kombinere brems/gass og båndbrekk. Hva skal du da si til mainstream-brukeren når han sier han ikke kommer seg fram selv om han har 4hjulstrekk? "Du har ikke googla problemet.." ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#247 Skrevet Oktober 28, 2010 Og det mener du at tante olga og onkel rolf på 70 år også skal vite eller? For min del, så er ikke jeg interessert å å skulle måtte lese på forum for å finne ut hvordan jeg skal komme meg laus hvis jeg hadde hatt en Q5 hvertfall. Jeg vil bare komme meg fram. Hadde jeg hatt bimmeren hadde jeg gjort det i de tilfellene Q5en hadde stoppa Misforstå meg rett, jeg kommer frem akkurat dit jeg vil med min S3.. Men tante olga og onkel rolf på 70 kan bare kjøre rett fram, og da kan man ikke forvente at de skal begynne å kombinere brems/gass og båndbrekk. Hva skal du da si til mainstream-brukeren når han sier han ikke kommer seg fram selv om han har 4hjulstrekk? "Du har ikke googla problemet.." ? På ingen måte, men man kan jo spørre seg om hvor lite man skal kunne vite om bilen og fortsatt lovlig ha lappen Men som tidligere nevnt.. det er svært liten sjansje for at du møter den situasjonen der uansett, du MÅ faktisk ha null friksjon på et eller mer av hjula, og til og med med forhjula på den rulla på filmen så klarte auda'en å komme seg over første hump, selv om kjerringa faktisk stoppa opp i de. Jeg synes det bare er drittslenging om torsen her jeg, er det noen som har fått med seg at det er fordeler også som du mest sannsynlig kommer til å ha fordeler av enn tilfellene hvor du står fast pga. ulempene? Jeg gir han denne linken, hehe Men jeg føler kanskje at den situasjonen er litt søkt, har aldri hørt at folk har sliti med å komme frem med b3/b4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#248 Skrevet Oktober 28, 2010 Litt bra denne hehe, det der er det artigste som finnes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#249 Skrevet Oktober 28, 2010 Kan skjønne at det er et poeng med nisjebiler som Q5/Q7, X3/X5/X6 -at de skal vøre bra i marka.. Men tror dere f.eks min 96 s6 ble designet for å komme ut av snødungen, opp en bratt skråning, osv..? Veigrep. Stabilitet i fart. Balanse i svinger på glatt føre. Her funker det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#250 Skrevet Oktober 28, 2010 Ingen tvil om at du har riktig der Enoksen Torsen er et system som fungerer helt topp til det vi entusiaster bruker det til. Men for den vanlige mann i gata er det system idag som er mye bedre Er slik jeg ser på det hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...