Anbefalte innlegg

Hvilken avart var det på den V8'ern da? Jeg har sett at vertfal de med automatgir ikke har noen sperreknapp, er det et dårlig system på de bilene da?

Prøvde å google litt på nettet no, uten å finne det eg lite etter.

 

Det eg verfall har blitt fortalt, er at V8'en med automat har eit annen system. Men om det var silikon clutch eller kva det var hugser eg ikkje.

 

Dei som vart levert med manuellgir hadde torsen meiner eg.

EDIT:

http://auto.consumerguide.com/Auto/Used/reviews/full/index.cfm/id/2335/act/usedcarreviewshowall/

Her står det at det er 50/50 fordeling, og at krefter flyttes. Minner jo mykje om torsen det da.

Mulig eg tar feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers har man jo alltids det gode gamle systemet, med 2 manuelle vakuumstyrte diffsperrer. Da har man jo 100% sperre på fram- og bakaksel.

Bra greier!

:)

Da har du isåfall en spesialutgave av det gamle systemet for alle jeg har vært borti har hatt sperre bak og på midt diffen.... ikke framakselen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du isåfall en spesialutgave av det gamle systemet for alle jeg har vært borti har hatt sperre bak og på midt diffen.... ikke framakselen ;)

Du fikk det på caravelle syncro meiner eg.

Men ikkje på Audi nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

volvon har a3 quattro;) haldex..

BTW har stått fast med thorsen flere ganger på flatmark selv hehe så såå overlegent er det ikke.. alt som skal til er 0 grep på 1 hjul..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer egentlig med E46`n i starten der, skulle faktisk kommet lengre med jobbilen, Renault Master..

Og hvorfor stopper sjåføren av Patrol`n når han får litt hjulspinn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volvoen fikk ikke haldex før 2002 er visco/syncro før det, så hviken års modell er denne volvoen i filmklippet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volvoen fikk ikke haldex før 2002 er visco/syncro før det, så hviken års modell er denne volvoen i filmklippet?

 

Den utgaven av XC70 kom i 2001, og så var det vel en facelift i 05/06. Så mellom 2001 og 2005? Det er nok haldex...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thorsen vs x-drive hehe

 

Og

 

Thorsen er gøy og alt det der.. ja rimelig overlegent før.. men det er nye tider;) og flere har passert thorsen systemet med god margin;) blandt annet x-drive systemet

 

Enda flere quattro..

 

denne for de som mener EDS hjelper bra... det er bare minimalt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sier seg vel selv at du ikke før en torsen-quattro til å gå av rulla ved å forsiktig spinne opp hastighet på hjula?

Skal du få noe dreiemoment som diffen faktisk kan reagere på må man vel dra på litt, sånn at man får flytta noe av det til framakslingen? Du ser jo på den siste videoen der at når han først trør litt på fjøla så kommer den jo utav rulla til slutt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sier seg vel selv at du ikke før en torsen-quattro til å gå av rulla ved å forsiktig spinne opp hastighet på hjula?

Skal du få noe dreiemoment som diffen faktisk kan reagere på må man vel dra på litt, sånn at man får flytta noe av det til framakslingen? Du ser jo på den siste videoen der at når han først trør litt på fjøla så kommer den jo utav rulla til slutt...

 

Det er det eds som gjør.. den bremser drivhjulene med bremsen så kraften må gå til de andre hjulene.. i kombinasjon med at rullene ikke er konstruert for å ta opp sånne hstigheter de får til slutt så de vil gi en viss motstand når hastigheten blir ekstrem på selve rulla.. og da får thorsen diffen noe motstand den kan konvertere til drivkraft:) Thorsen fungerer ikke sånn du tror.. Thorsendiffen klarer maximalt å overføre 3x momentet som er i motstand på den akslingen med minst grep over i drivkraft til den som har mest grep.. det vil i fysikken si at om en aksling som mangler sperre har 0 motstand (som på rulla) så klarer ikke thorsen konstruksjonen å overføre mere drivkraft til den akslingen som har grep enn det den på rulla møter i motstand.. og siden en aksling har så og si 0 motstand så overfører thorsendiffen 3x0 drivkraft til akslingen med grep.. = null fremdrift så lenge ett eller flere hjul ikke har noe motstand:) Eksempel.. ta av 1 drivaksel på en thorsen quattro bil og bilen kommer ikke en cm avgårde. så lenge den ikke har noen fysisk diff sperre.

 

Du kan jo fortelle kunden vi hadde utenfor jobben på p-plassen som sto dønn fast på is og flatmark med en s4 b6 og spant på høyre bakhjul bare til røyken sto ut av hjulhuset at han ikke ga nok gass bare hehe.. Han var rimelig skuffa over thorsen i allefall.. når vi måtte dytte han av gårde på flatmark

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva skjer når du drar på hardt kontra sakte? Det er tungt å dra igang bakhula kontra å dra de sakte igang, ergo får du en moment-peak akkurat i det du måker på. Hvis ikke hadde ikke bilen gått utav rulla overhodet. Sant? Jeg har forstått det akkurat som du beskriver det, mulig jeg ordlegger meg litt krøkkete bare ;)

 

Min A4 B6 har EDS i form av at den klemmer inn bremsene på akslingene som går lettest rundt, men kan det stemme at f.eks B5 ikke har noen form for EDS overhodet, og er totalt hjelpeløs om den mister grep på et hjul?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva skjer når du drar på hardt kontra sakte? Det er tungt å dra igang bakhula kontra å dra de sakte igang, ergo får du en moment-peak akkurat i det du måker på. Hvis ikke hadde ikke bilen gått utav rulla overhodet. Sant? Jeg har forstått det akkurat som du beskriver det, mulig jeg ordlegger meg litt krøkkete bare ;)

 

Min A4 B6 har EDS i form av at den klemmer inn bremsene på akslingene som går lettest rundt, men kan det stemme at f.eks B5 ikke har noen form for EDS overhodet, og er totalt hjelpeløs om den mister grep på et hjul?

 

Jo den har eds men eds fungerer ikke såå bra. som du ser på sisste videoen. :) Om man feks jekker opp bilen så ett hjul er i lufta så vil man ikke komme noe sted stortsett. Det du sier stemmer iogforseg OM bilen står i en nedoverbakke feks, da man ikke trenger så mye drivkraft for å komme seg videre, men om man står i en oppoverbakke og man har speilblank is under bakhjulene feks så er det for mye massetreghet i bilens vekt til at det 1/10 sek man dropper clutchen og har drivkraft foran klarer å dra bilen opp før det kun er drivkraft bak. EDS hjelper til en viss grad om man ikke gir for mye gass, men på ingen måte like bra som en skikkelig diff brems/sperre. Audi er jo på vei bort fra vanlig thorsen slik den feks er i din bil. rs5 har feks ikke thorsen men en helt nyutviklet senterdiff som består av drev og lameller. Thorsen er 100% avhengig av motstand for å fungere noe som i gitte situasjoner er en stor svakhet:) Thorsen er bra men det finnes vesentlig bedre systemer pr dags dato, det er poenget mitt:)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håndbrekk og litt bremseteknikk er fint hjelpemiddel:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håndbrekk og litt bremseteknikk er fint hjelpemiddel:)

 

Det er helt sant:D Man kan jukse sånn, men poenget mitt var at det slipper du på visse andre systemer;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt sant:D Man kan jukse sånn, men poenget mitt var at det slipper du på visse andre systemer;)

 

Ja, heilt til ein abs sensor tar ferie;) Gamle kjøretriks burde vært obligatorisk i kjøreopplæring.

Norge ligger ganske langt nord på jordkloden, så eg syns det er komisk når eg hører på radioen at folk blir anbefalt å la bilen stå pga at det har komt litt snø på veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jo være umulig da det maksimalt kan overføres 74% av kreftene til ètt hjul.

Jeg har enda ikke sett en video der en av disse bilene står med ètt hjul på en rulle og ikke kommer seg av flekken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thorsen vs x-drive hehe

 

Og

 

Thorsen er gøy og alt det der.. ja rimelig overlegent før.. men det er nye tider;) og flere har passert thorsen systemet med god margin;) blandt annet x-drive systemet

 

Enda flere quattro..

 

denne for de som mener EDS hjelper bra... det er bare minimalt;)

 

Skjønte ikke den først der, er det torson i q5 og? og den stopper jo i bakken der? hvorfor, det spinner da ikke på noen av hjulene. sak lvel dra helt til det spinner evt da vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, å bruke en rulle til å bedømme funksjonsevnen i et 4wd system blir noget urealistisk.

Selv på våt is er det friksjon, men på en rulle er det null friksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Disse her er jo ganske fine og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den a6 der i hoppbakken var med låst senter diff og sperre på bakdiffen, 4,2l med spess utveksling. spessielle piggdekk ;) så på ingen måte noe man får til med en vanlig 4f a6. ;) å sammenlikne det med en a6 4f fra gata hadde vært som å sammenlikne en a4 1,6l fra 0-100 med en s4.. ja de ser ganske like ut... men har rimelige store prestanda forskjeller;) Som med den gamle røde de gjorde det samme med for lenge siden så hadde den også låst senter diff og samme bak:) mao, ikke mulig med thorsen diff;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte ikke den først der, er det torson i q5 og? og den stopper jo i bakken der? hvorfor, det spinner da ikke på noen av hjulene. sak lvel dra helt til det spinner evt da vel?

 

Ja q5 har thorsen, den hadde full gass på filmen der:) clutch eller s-tronic som ikke klarte belstninga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, å bruke en rulle til å bedømme funksjonsevnen i et 4wd system blir noget urealistisk.

Selv på våt is er det friksjon, men på en rulle er det null friksjon.

 

spørs det.. står man i oppoverbakke med ett hjul på våt is og 3 på asfalt feks.. da skjer det samme;) testet med 4b allroad:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da fælt så negativt da. Sikker på du ikke har gått inn på feil forum? tror du leter etter denne siden: http://www.bmwccn.no/ : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jo være umulig da det maksimalt kan overføres 74% av kreftene til ètt hjul.

Jeg har enda ikke sett en video der en av disse bilene står med ètt hjul på en rulle og ikke kommer seg av flekken.

 

utfordrer deg til å skru av drivknuta inne på ene drivakselen mot diff eller girkasse.. trust me.. uten sperre så kommer du ikke en millimeter:)'PS veit ikke hvor du får 74% fra.. men % fordelinga mellom for og bakaksel og ytterpunktene her er totalt avhengig av hvilken bil det er snakk om og årsmodell... feks thorsen i B8 har 40/60 deling som et utgangspunkt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.