Anbefalte innlegg

Da fungerer den som vanlig, dvs som en vanlig fremhjulstrekker med bakhjula på is.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er verdt å legge merke til en stor fordel med Torsen diffen fremfor andre systemer.

 

Selv om en Subaruen (og forsåvidt også Haldex-bilen) i eksempelet over kan nedlegge 100Nm i underlaget mot 80Nm for Torsen-Audien, er det en viktig forskjell. Torsen-Audien kan gjøre det uten hjulspinn, mens Subaruen må spinne på et eller flere hjul før kraften kan distribueres til et hjul med feste.

 

Ganske genialt, sålenge du ikke har null feste på et hjul, hvilket må sies å være akilleshælen til en bil med Torsen-diff. Derfor er hjelpesystemer som sperre på bakakselen og senere EDL introdusert for å gjøre systemet mindre sårbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser enkelte kjører på med tripple torsen, altså torsendiffen på alle akslingene.

 

Ser for meg at det må være en god måte å gjøre det på, for en slipper LSD eller annen slure kobling, og ei heller noe elektronikk. Kun mekanisk, syns det klinger bra i mine ører!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser du nevner sperre på bakaksel.. hvordan blir det hvis du har NULL feste på et av fremhjulene med torsen vs haldex?

 

Er det slik å forstå at så lenge du ikke har sperre i midten så vil du da stå helt i ro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

You are correct, sir! Null feste på fremaksel betyr 3 ganger null kraft bakover til bakre hjulpar. Altså null fremdrift. Både med og uten sperre. ;)

 

Null feste på et bakhjul derimot kan overvinnes med å koble inn sperra.

 

For haldex kan du ha null feste på begge forhjul og fremdeles skyte avgårde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som sitter på en Passat 3BG 4Motion? 1.9tdi? Og hvordan funker det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som sitter på en Passat 3BG 4Motion? 1.9tdi? Og hvordan funker det?

 

Torsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahahaha, tidenes klovneinnlegg.

 

Haldex er faktisk bedre enn torsen i mange tilfeller når man står fast, fordi man har elektronisk sperre. Hvis du plutselig har blank is foran ene fremhjulet, vil kraften gå bakover istedenfor at all kraften går ut i 0 på det fremhjulet som ikke har grep.

 

Er ikke helt enig i det du skriver her. Du må huske på at fra fra og med 1995 har Audi med rettstillt drivlinje og quattro(Torsen) OGSÅ EDL (Elektronisk diff. brems) Det systemet er sammenbygd med ABS systemet og hastighetsforskjeller og nedbremsing av spinnende hjul blir gjort via ABS`en. Det du sier angående Torsen når ene fremhjulet spinner og kraften ut på hjulet på motsatt side blir 0 er FEIL. Angående de med Torsen senterdiff. og fysisk sperre bak(URS4,S2 osv.) , så har de meg bekjent ikke EDL.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det du skriver her. Du må huske på at fra fra og med 1995 har Audi med rettstillt drivlinje og quattro(Torsen) OGSÅ EDL (Elektronisk diff. brems) Det systemet er sammenbygd med ABS systemet og hastighetsforskjeller og nedbremsing av spinnende hjul blir gjort via ABS`en. Det du sier angående Torsen når ene fremhjulet spinner og kraften ut på hjulet på motsatt side blir 0 er FEIL. Angående de med Torsen senterdiff. og fysisk sperre bak(URS4,S2 osv.) , så har de meg bekjent ikke EDL.

 

Ok, da tok jeg feil. Jeg tenkte på S2, urS4, osv.. Da vil det hvertfall være riktig. Slik elektronisk diffsperre er det hvertfall på min S3 også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da tok jeg feil. Jeg tenkte på S2, urS4, osv.. Da vil det hvertfall være riktig. Slik elektronisk diffsperre er det hvertfall på min S3 også.

 

Ok, da er vi enige. For om du sammenligner biler med Torsen som har blitt produsert i samme årsperiode som Haldex så har begge EDL. Torsen med EDL system kom vell før Audi kom med Haldex systemet på sine biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torsen

 

hvordan er fordelinga på den? Permanent 50/50?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er fordelinga på den? Permanent 50/50?

 

fordelinga er 75-25 til 25-75

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordelinga er 75-25 til 25-75

 

Pluss at den er permament..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det du skriver her. Du må huske på at fra fra og med 1995 har Audi med rettstillt drivlinje og quattro(Torsen) OGSÅ EDL (Elektronisk diff. brems) Det systemet er sammenbygd med ABS systemet og hastighetsforskjeller og nedbremsing av spinnende hjul blir gjort via ABS`en. Det du sier angående Torsen når ene fremhjulet spinner og kraften ut på hjulet på motsatt side blir 0 er FEIL. Angående de med Torsen senterdiff. og fysisk sperre bak(URS4,S2 osv.) , så har de meg bekjent ikke EDL.

 

Dette er nok ikke korrekt, desverre... På mine S4 B5 preFL så er det ikke noe EDL, jeg har altså dette omdiskuterte problemet med å spinne på ett hjul. Dette er noe som faktisk irriterer meg, spessiellt i krappe svinger med bra med gasspådragut av svingen, resultatet er at man spinner på innerste hjul bak og ikke får noe mer framdrift. Det andre tilfellet er at jeg har blitt "hengende" på små brøytekanter og dermed spunnet løs med ett hjul og når det først spinner er løpet kjørt. (Ble dratt løs av Peugeot 206 : dum :.)

 

Mulig det du nevner kom sammen med S4 B5 FL fra 2000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste at EDL kun fungerer foran på en side på Wiki..

 

og kun med ESP inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er nok ikke korrekt, desverre... På mine S4 B5 preFL så er det ikke noe EDL, jeg har altså dette omdiskuterte problemet med å spinne på ett hjul. Dette er noe som faktisk irriterer meg, spessiellt i krappe svinger med bra med gasspådragut av svingen, resultatet er at man spinner på innerste hjul bak og ikke får noe mer framdrift. Det andre tilfellet er at jeg har blitt "hengende" på små brøytekanter og dermed spunnet løs med ett hjul og når det først spinner er løpet kjørt. (Ble dratt løs av Peugeot 206 : dum :.)

 

Mulig det du nevner kom sammen med S4 B5 FL fra 2000.

 

EDL jobber vel ilag med ABS og ikke ESP?

Jeg har EDL på min bil men ikke ESP.

 

Når ABS hjernen gikk til hel*** så merka jeg at EDL ikke virka ihvertfall: dum : ble hengende og spant på et hjul:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste at EDL kun fungerer foran på en side på Wiki..

 

og kun med ESP inne.

Fremme kan stemme, men den har vel ingenting med ESP å gjøre. Jeg har ikke ESP på min bil engang, men EDL hører jeg jobbe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det du nevner kom sammen med S4 B5 FL fra 2000.

 

Har 1997 S6 selv, og den har EDL. S6 C4 kom som 95 mod. Det negative med dette systemet er at det ikke fungerer over ca. 40 km/t. Men for fremkomligheten er det supert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herreg...

Ta deg en bolle!

 

1. Du vil komme deg fint over den rulla jeg la ut pga du har elektrisk styrt clutch i diffen som tar all kraft ifra den akslingen som ikke har noe friksjon og overfører den til den akslingen som har friksjon. Altså den kan overføre opp til 100% kraft bakover hvis fremhjula ikke har noe grep i det hele tatt. kan lese mer om dette her.

I tilegg : Hvis du ikke har noe friksjon på fremhjula, og tilogmed ett bakhjul ikke har noe friksjon vil EDL (Electronic Differential Lock) bremse hjulet som spinner for å overføre kraft til det andre hjulet på samme aksel.

Dette forøvrig fungerer bare vis ESP`en er på, da dette blir styrt av denne. Kan også kalle det antispinn om du vil..

 

2. Haldex`en din (2. Gen) er alltid inne (5%), og overfører kraft til bakhjula på så kort tid som 1/7 dels rotasjon av hjulet! Dvs du vil umulig merke at den kun drar på forhjula.

 

3. Kjører du på vått føre med en bil med FWD og 2.0tdi vil du fint klare å spinne på 1 gir ved å kun å gi gass. Dette vil du IKKE klare med din bil med quattro.

 

3. Jeg opplever min som en fullverdig 4x4, rart du ikke merker det på din. jeg føler ikke at jeg blir dratt i min bil. Spinner aldri (hvis jeg ikke vil i en rundkjøring f.eks) masse grep på vått føre (bare for å si det klart, så har jeg akkurat samme system som deg på min 4motion (haldex Gen 2.) Noe som jeg føler er raskere og bedre enn min forrige bil (2000 Vw bora 4motion med haldex 1.)

 

4. Så du hater alt på bilen din nå, siden du først nå fant ut at den ikke har permament 4x4??

 

Da har jeg spist en søplesekk med boller, og det trengte jeg tydeligvis: smil : Får bare unnskylde at jeg ble så revet med, men syntes det var vanskelig å få klare svar, og det fikk jeg ihvertfall gjort noe med: oops : Det var også helt på bærtur å blande inn BMW`en min i dette, og jeg synes egentlig A3`en er helt knall faktisk. Nå begynte det å snø litt ute også, så kanskje jeg kan få testet Haldexen snart!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså.. om du ikke engang har lagt merke til at du HAR firehjulstrekk har det med 99% sannsynlighet INGEN betydning om du hadde kjøpt en Subaru, Land Rover, eller BMW (eller hva som helst med permanent firehjulstrekk, sperrer eller hva det måtte være), du hadde aldri i verden merket forskjell uansett.. ;) Og igjen, hvis du har tenkt å basere deg på noen youtube-videoer for å bestemme deg for hvilken bil du skal kjøre er du rett og slett ute på tur .

 

Og haldex av typene VW og Audi bruker er alle permanente, bare ikke med 50/50-fordeling fra fabrikk.. men det fikses jo lett med en ny softwarekontroller om du skulle ha behov for det.

 

mvh en som GLEDER seg til å kjøre quattro på vintern igjen, og aldri skal ha fwd mer :D

 

Sorry hvis det ikke kom tydelig frem, men jeg har jo knapt fått prøvd bilen i praksis, så ikke rart at jeg ikke merker 4wd så godt foreløpig. Kjenner det jo svært godt på vått føre i rundkjøringer bla, det har jeg merket: smil : Har kommet over skuffelsen etter å ha lest alle de gode svarene videre i tråden: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahahaha, tidenes klovneinnlegg.

 

Det morsomme er at du hadde ikke engang merka forskjellen mellom haldex og torsen hvis ingen hadde fortalt deg at du hadde førstnevnte..

 

Jeg har S3 med haldex, og det fungerer som bare det. Når de andre på jobb står utenfor og spinner, leker jeg meg igjennom parkeringsplassen og hjemover. Når bekjente parkerer fordi det er snøvær ute, er jeg ute og leker.

 

Haldex er faktisk bedre enn torsen i mange tilfeller når man står fast, fordi man har elektronisk sperre. Hvis du plutselig har blank is foran ene fremhjulet, vil kraften gå bakover istedenfor at all kraften går ut i 0 på det fremhjulet som ikke har grep. Prøvde dette praktisk i vinter flere ganger hvor man ellers hadde stått fast med torsen uten sperre på alle. Har man torsen med kun sperre bak er man like langt uansett.

 

Artig å være klovn for en gangs skyld da : flau : Men fikk ihvertfall flere gode svar ut av det, og skjønner at jeg ikke behøver å bekymre meg for å komme frem uansett situasjon i vinter:)

 

Men det er jammen meg ganske voldsom materie å sette seg inn i, med mange forskjellige løsninger..

Som dere sikkert har forstått, er dette min første firehjulstrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å da har jeg hatt min første kosetur på glatta, og dæven å irriterende det er at jeg ikke kunne vente bare et par dager før jeg postet i denne tråden:shf: He he, liten tvil om at det trekker på alle 4 ja, og det føles veldig "permanent" også: smil : Det går hit, det går dit, det går rundt en liten bit osv:klapp: Hadde en utrolig fin kjøretur, og er helt sikker på at det blir en morsom vinter! Utrolig uvant å glede seg til været som før var det værste mareritt: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å da har jeg hatt min første kosetur på glatta, og dæven å irriterende det er at jeg ikke kunne vente bare et par dager før jeg postet i denne tråden:shf: He he, liten tvil om at det trekker på alle 4 ja, og det føles veldig "permanent" også: smil : Det går hit, det går dit, det går rundt en liten bit osv:klapp: Hadde en utrolig fin kjøretur, og er helt sikker på at det blir en morsom vinter! Utrolig uvant å glede seg til været som før var det værste mareritt: haha :

 

Det var kjekt å høre :) Du har fått deg en god bil, så du kommer sikkert til til å ha det like moro som oss andre med quattro :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange mener det er gamle torsen med sperre som det som er ekte Quattro.

Haldex er gjerne ikke permanent firehjulsdrift, men intelligent firehjulsdrift ;)

 

Og haldex av typene VW og Audi bruker er alle permanente, bare ikke med 50/50-fordeling fra fabrikk.. men det fikses jo lett med en ny softwarekontroller om du skulle ha behov for det.

 

mvh en som GLEDER seg til å kjøre quattro på vintern igjen, og aldri skal ha fwd mer :D

 

Det er kun siste generasjon haldex.4 som kan fungere permanent, før start.

De eldre krever avvik på foraksel før den kobler inn.

 

Det lar seg løse med en software kontroller, evt er det noen som setter i en bolt i klutchen bak. Ulempen er at det går varmt og olja brenner seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På et 4x4 system med 3 åpne differ (det enkleste av alle permanente systemer - lik 1. gen. quattro uten sperrer innkoblet) distribueres 25% av kraften til hvert av hjulene hele tiden. Når det er varierende feste på hjulene vil kraften som legges ned via hvert enkelt hjul bestemmes av kraften som kan legges ned gjennom hjulet med MINST feste. Dvs at hvis et hjul står på is og dette underlaget kun klarer å ta imot 10Nm før hjulspinn, vil alle de andre 3 hjulene også kun legge ned 10Nm mot underlaget. Om du da kommer frem er avhengig av om 4x10Nm=40Nm er nok for å få fremdrift på bilen på det aktuelle stedet.

 

På en bil med Torsen senterdifferensial har man muligheter for å nedlegge ulik kraft på de ulike hjulparene på hver side av denne differensialen. La oss gå utifra at denne kan fordele opptil 25/75 eller 75/25 foran/bak. Om et hjul da står på is og dette underlaget kan ta imot 10Nm, vil det andre hjulet på samme aksel også legge ned 10Nm. Hjulparet på andre siden av Torsen kan legge ned opptil 3 ganger så mye = 3*(10Nm+10Nm)=60Nm.

 

Haldex (1. og 2(?) gen.) er et meget enkelt og effektivt system for fordeling av kraft. Ankepunktet er at det krever hastighetsforskjeller mellom hjulpar på hver side av differensialen for å være i drift.

 

Subaru sine systemer varierer mellom ulike modeller, der WRX Sti har det mest avanserte. Subarus andre modeller med manuell girkasse bruker Limitied Slip Differensialer (LSD) av ulike typer på mellom- og bakdifferensial.Dette sørger for svært liten sårbarhet sammenlignet med andre systemer.

 

Se sammenligningen under. Teorien er noe forenklet og antatt at drivverket kan nedlegge MAX 100Nm i underlaget (begrenset av motorkraft).

 

f248cabf.jpg

 

Er det bare litt sendt på kvelden eller har du surra endel med utregninga her nå? Altså total kraft blir litt på tur :)

feks. i eksempel nr.1 så kan du ha maks kraft ut fra motorn på

 

eks2. (torsen) så kan du også kun ha maks

 

Haldex er noe jeg ikke er kjempeflink med.. men fortsatt

 

for subaru så er ikke at man spinner på forhjulet noe problem da det lsd-diffen foran vil bruke meget kort tid på å bli stiv og la høyre forhjul være begrensende faktor... mao 100nm tillatt der også.

 

 

Veldig syntetiske situasjoner som kanskje ikke helt beskriver oppførselen til drivverka totalt, men jeg tror nå hvert fal utregninga skal være riktig nå. Men om jeg surrer så er det bare å rette på meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.