Autopower on Ice - Sigdal 7.-9. januar 2011

Anbefalte innlegg

Det er duket for atter en helg med mye morsom isbanekjøring hos Hebbe på Solevatn i Sigdal : rock :

 

OBS!! Vær rask - det er kun 15 plasser igjen!

 

Mer informasjon her.

 

Det blir nok, i tråd med tradisjonen, å dra en gjeng opp for moro både på isen og hytta på Tempelseter :)

 

Flere som skal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå to biler som kan egne seg for kjøring, så i år har jeg meldt meg på :)

 

Edit: Og da er begge blitt uegnet for slik bruk.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naturligvis er jeg påmeldt! Dette blir moro og koselig:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere som skal kjøre... Ta kontakt med Hebbe for info,det går rykter om at det har kommet restriksjoner på lydnivå etter klager fra naboer... (bare 75db: eek :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlige ikke-tunede gatebiler kommer nok under den grensen, vil jeg tro.

 

"Saken skal avgjøres i Sigdal kommune 11.11. Rådmannen går inn for å gi grønt lys, men med noen begrensninger, som minimum 40 cm is, max 74 desibel. Og de pålegger Hebbe loggføring av diverse ting."

 

Man må bare vente og se om kommunen faktisk får gjennomslag på dette. Det er stor aktivitet i bygda for å motarbeide begrensningene, da besøk på Solevatn også gir tilskudd andre steder i bygda. Vi "turister" må jo handle mat og fylle på bilen en plass og, i tillegg til at overnattingsstedene som f.eks Borgarstua og Andersnatten får gjester.

Så det er mange hensyn å ta, og håper rådmannen bruker huet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør jeg også... Som er født og oppvokst i Sigdal! Hva skal bygda gjøre uten motorsport..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da ett helt tullerusk DB krav? Finnes vel knappt en standardbil med så lav støy. Mener å ha sett 82 desibel i vognkortet på en A6 diesel jeg hadde....

 

Får håpe det heller blir 97db som annonsert på Autopower sine sider.

"Det vil også bli støykrav. Det er foreløpig usikkert hvor mange dB dette vil være på, men rundt 97 dB er anslått. Mer informasjon om dette vil komme i mail."

 

Og jeg er naturligvis påmeldt, så får jeg håpe kjærra blir klar i år :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt nysgjerighet rundt det tåpelige db forslaget på 74 fra meg her ;)

 

hvor skal dette måles? 1meter fra eksost munning?

Vil tro at det blir målt med A-filter altså en dB(A) måling?

da denne tar hensyn til ørets følsomhet innenfor et visst frekvensområde, støy utenfor dette kan da ikke være noe vits å ta med i målingen?

 

for eksempel:

74db er jo omtrent det lydnivået du blir utsatt for når du triller barnevogna på et fortau, mens ungen din sover søtt i vognen når en bil kjører forbi på veien.

85dB er den støyen du maksimalt kan bli utsatt for på jobb over en 8timers arbeidsdag uten at det skal være krav til Hørselvern i arbeidsmiljø loven.

 

dB skalaen er jo en logaritmisk skala som følger 10-tallslogaritmen

altså er en økning på 3dB en dobbling av lydenergien, 10dB økning er en dobbling ov lydstyrken slik vi oppfatter den

97/100dB som er det vanelige kravet for motorsport er altså en tredobling av lydstyrken iforhold til kravet som er foreslått av kommunen. Så da kan man lure på hva slags grøthuer som sitter å bestemmer der og på hvordan de mener denne målingen skal utføres.

 

Blir nok et artig treff dersom grensen settes til 74dB og dette skal måles på vanelig måte ved eksostmunningen... Da er det de som møter opp i el-bil som får kjøre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe:). Var akkurat det du sier her jeg nevnte for dama da jeg snakket med henne i sted. Da ville til og med Lupoen hennes støye for mye og lykken vil da være å ha møtt opp med Think, Kewet og lignende 'gaffeltrucker'.

Det er tydelig at logaritmiske målenheter ikke er noe alle behersker like godt. Bare tenk hvor mange som ikke skjønner pH-skalaen riktig;).

Kanskje hest og slede er en adekvat ekvipasje - vel og merke uten dombjeller, må vite.

Litt internt, men kanskje damas nasale nabo har kjøpt seg hytte i Sigdal:D? (Kun forstålig for de som kjenner til forholdene i Gimsøy BRL).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har saken vært oppe hos rådmannen, og resultatet er som følger:

 

"Sigdal kommune vedtok dispensasjon fra lov om kjøring i utmark for 5 år , altså til 2015. Reglene blir som det står i reguleringsbestemmelsene.

Det vil bli lagt mere vekt på måling av støy og de verste støymakerne får ikke lov å kjøre."

 

"Saken ble avgjort i Sigdal kommune 11/11. 40 cm is, støynivå som biler godkjent for kjøring på offentlig vei. Og de pålegger Hebbe loggføring av istykkelse, brukere og tiden banen er i bruk."

 

Reguleringsbestemmelsene har jeg ingen oversikt over, kanskje noen andre her har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

påmeldt her og :) Får gjøre en liten innsats for ikke å kjøre av fangern i år :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må man prøve å få med seg.

Når man melder seg på er man garantert plass?

Litt kjedelig å komme litt senere på morgenen på lørdagen og finne ut at det ikke er plass til deg alikevell:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da ett helt tullerusk DB krav? Finnes vel knappt en standardbil med så lav støy. Mener å ha sett 82 desibel i vognkortet på en A6 diesel jeg hadde....

 

Får håpe det heller blir 97db som annonsert på Autopower sine sider.

"Det vil også bli støykrav. Det er foreløpig usikkert hvor mange dB dette vil være på, men rundt 97 dB er anslått. Mer informasjon om dette vil komme i mail."

 

Og jeg er naturligvis påmeldt, så får jeg håpe kjærra blir klar i år :)

 

Må invistere i el bil vet ;-)

 

Nei da håper det blir 97 db som Ole sier så er annonserer Autopower med det

 

Er på meldt og skal nok klare å få bilen ned til 97 db

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra, R-A! Håper du har velfungerende dekk denne gangen da :P

 

PS: Si ifra om du kommer over brukt pigg i 15"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må man prøve å få med seg.

Når man melder seg på er man garantert plass?

Litt kjedelig å komme litt senere på morgenen på lørdagen og finne ut at det ikke er plass til deg alikevell:o

 

Ja, garantert plass når man melder seg på (bindende).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra, R-A! Håper du har velfungerende dekk denne gangen da :P

 

PS: Si ifra om du kommer over brukt pigg i 15"...

 

 

 

jeg har fått tak på bedre dekk og ikke minst ispigg i tillegg :) jippiiii..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har fått tak på bedre dekk og ikke minst ispigg i tillegg :) jippiiii..

 

Ikke si det for høyt hvis du ikke har helbur da. Ole la om til ispigg dekk på s2en for to år siden og kom ikke ut på isen med de pga (hadde ikke helbur) så han måtte bytte tilbake til de piggfrie hjula han kom kjørende opp med. Det ble "bambi på isen" og et skår i gleden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RA har halvbur, så vidt jeg husker. Ole hadde ikke bur i det hele tatt. I år er det vel støy og framdrift som setter begrensinga - for begge to, tenker jeg;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva anbefaler folk av piggfrie og vanlige piggdekk?

 

Hvis svaret er piggfritt så er det ok, men hvis svaret er pigg: Mister man mye pigger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør helst kjøre med pigg for å få litt feste, piggfritt polerer bare og fremdriften blir ikke så stor som ønskelig.

 

Det største tapet av pigger blant den faste gjengen står vel Andreas W for, han tror jeg mistet hele tre pigger i år... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med vanlige piggdekk på begge 80'ene og mista overraskende lite pigger på B4'en (Pirelli). Etter mye isbanekjøring med den gode, gamle Type 85'en gikk det hardt ut over bakhjulene.

Jeg tror det har mye å si hvor gamle dekka er. Pirelliene var relativt nye i motsetning til de den andre bilen kjørte på.

Fra i fjor kjører jeg på Lappi anbulansepigg. Sitter latterlig bra på holka, nesten alle piggene er der (jeg er tredje eier) og de som er der er knapt noe slitt: ja :.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte med piggfrie dekk på B4 quattroen min da jeg brukte den på isbanen, disse var dog nye Hankook men jeg hadde virkelig ingen problemer med feste eller bremselengde!

Svært overrasket over resultatet og godt fornøyd med å kunne kjøre fra Porscher på isbanen: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.