VACN - isbanekjøring på Våler 19. Mars

Anbefalte innlegg

Hørte rykter om at det ikke var lov til å kjøre med L som tidligere, kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Fabian

*Bump*:)

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte rykter om at det ikke var lov til å kjøre med L som tidligere, kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Fabian

Skal ikke høre på rykter vettu Fabian ;)

Det er bare å møte opp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden så virker det som om det er noe forskjell både i medlemmenes erfaring i å kjøre på bane, og på kjøretøyene.

Deles det inn i ulike klasser for kjøreerfaring, evt type biler/dekkutrustning?

Siden det er et asfalt dekke i bunn, så er jo ikke ispigg lov. Dermed vil fart og akselerasjon utjevne seg en del selv om man har mye hester.

Ellers er det vanlig god oppførsel ute på banen at folk som blir tatt igjen viker til høyre der det lar seg gjøre. VACN kjørere pleier å ha god folkeskikk så videre inndeling ikke vil bli nødvendig :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, må prøve å bli med på dette :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er et asfalt dekke i bunn, så er jo ikke ispigg lov. Dermed vil fart og akselerasjon utjevne seg en del selv om man har mye hester.

Ellers er det vanlig god oppførsel ute på banen at folk som blir tatt igjen viker til høyre der det lar seg gjøre. VACN kjørere pleier å ha god folkeskikk så videre inndeling ikke vil bli nødvendig :D

Takk for svar.

Jeg synes det er betryggende å høre at det på banekjøring med et så krevende underlag som is ikke oppstår pikante situasjoner mellom f.eks. medlemmer som har "satse alt uten de store økonomiske konsekvensene"-biler og de som har "dette er min eneste og dyrebare"-bil.

Jeg spør og lurer på dette fordi jeg er ny i klubben, og gjerne vil vite hvilke regler som gjelder her :)

Jeg tolker altså ditt svar som at klubben har regler for kjøre-/ferdighetstrening som følges av deltakerne, og at klubben ikke erfarer at det blir løpslignende tilstander med veldig mange passeringer av enkelte kjøretøy i løpet av et kjørepass. Erfaringsmessig er det jo passeringene på en bane som er utfordringen mht platekontakt mellom bilene.

I og med at de som passeres ikke skal følge idealsporet, men faktisk skal skifte spor, så antar jeg at passeringer kun er tillatt på langstrekkene - og pga lav friksjon, at det er en slags markering for hvor sent på langstrekkene passeringen kan skje?

Det hadde vært fint med svar, og dersom det er et regelverk som skal følges - lenk det gjerne opp i denne tråden ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært på banen med min som er min eneste og dyrebare bil på treff med klubben før, og det var ikke noe problem :) På vintertreff i fjor hadde de egne gentlemans heat også, for folk med vanlige biler som ville teste de på bane :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel er folk flinke til å vise hensyn, være seg om du kjører på merketreff eller merkeåpent treff a'la Trackday eller Autopower (er mange av de samme folka som er med alle steder;)).

All info som trengs om hvordan man skal forholde seg når man skal kjøre forbi eller bli forbikjørt får du på førermøtet i forkant av kjøringa. En ting må nevnes: Det er den som skal kjøre forbi som har ansvaret for at det går greit. Vedkommende som tas igjen skal holde linja han har (lurt å blinke til ene sida) og så kan den som skal kjøre forbi passere. Ofte er det lurt å gå av gassen ei smule, slik at forbikjøringsstrekninga blir kortest mulig.

Mitt inntrykk er at så lenge folk greier å følge med i speilene og ikke foreta uforutsigbare kursendringer, samtidig som de som skal kjøre forbi greier å utvise et visst gangsyn (eller var det kjøresyn) når man ser at den man tar igjen er usikker så går det hele riktig så harmonisk. Det er tross alt ikke de siste minuttene av 24-timersløpet på Le Mans det er snakk om heller;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel er folk flinke til å vise hensyn, være seg om du kjører på merketreff eller merkeåpent treff a'la Trackday eller Autopower (er mange av de samme folka som er med alle steder;)).

All info som trengs om hvordan man skal forholde seg når man skal kjøre forbi eller bli forbikjørt får du på førermøtet i forkant av kjøringa. En ting må nevnes: Det er den som skal kjøre forbi som har ansvaret for at det går greit. Vedkommende som tas igjen skal holde linja han har (lurt å blinke til ene sida) og så kan den som skal kjøre forbi passere. Ofte er det lurt å gå av gassen ei smule, slik at forbikjøringsstrekninga blir kortest mulig.

Mitt inntrykk er at så lenge folk greier å følge med i speilene og ikke foreta uforutsigbare kursendringer, samtidig som de som skal kjøre forbi greier å utvise et visst gangsyn (eller var det kjøresyn) når man ser at den man tar igjen er usikker så går det hele riktig så harmonisk. Det er tross alt ikke de siste minuttene av 24-timersløpet på Le Mans det er snakk om heller;).

Hm :)

Praktiserer VACN at man holder idealsporet, eller at man viker fra dette og holder til høyre på langstrekkene? Virker som om oppfatningen er litt ulik, eller har jeg misforstått : klø :

I Porscheklubben har vi som praksis at idealsporet skal følges. Logisk sett er det mer fornuftig at de som føler at de presser maks, men likevel passeres av raskere førere, ikke må fokusere på å bytte spor i tillegg til å konsentrere seg om å følge idealsporet. De har som regel nok å passe på allerede. Så får vi som er raskere heller plassere oss slik at passeringer foregår uten dramatikk.

I Porscheklubben i Sverige praktiseres også passering i sving for de av oss som kjører i de "raske" heatene. Dette er sommertid vel og merke :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke høre på rykter vettu Fabian ;)

Det er bare å møte opp :)

Jeeeeej!!! Noen som vil sitte på med meg så hadde det vært fint, da ingen av mine foresatte har mulighet. Tøff uten lappen!: rock :

Ang. forbikjøringer:

På Funeral'en på Rudskogen ble det minst én kollisjon ved forbikjøring, fordi den som ble passert begynte å kaste kontraer. Hvis alle er flinke å bruker speil og kjører forbi på egnede steder, som langslettene, så pleier ting å gå veldig bra.

Forbikjøring i sving høres veldig risikabelt ut. Kjører man forbi i yttersving risikerer man å få en i siden, og man vet aldri om noen snurrer i sving heller. Jeg ville vært forsiktig med dette.

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm :)

Praktiserer VACN at man holder idealsporet, eller at man viker fra dette og holder til høyre på langstrekkene? Virker som om oppfatningen er litt ulik, eller har jeg misforstått : klø :

På våre treff som jeg har vært på har vi praktisert det (som jeg skrev ovenfor) at den som blir tatt igjen holder idealsporet og at forbikjøring kun skal foregå på rettstrekkene (hvilke strekker oppgis på førermøtet). Man oppfordrer også de som tas igjen å blinke til sida, slik at den som skal forbi skjønner at vedkommende har sett deg.

Hva ulike klubbmedlemmer finner på å gjøre i kampens hete er en helt annen sak, men dette er essensen av det jeg har hørt på førermøter gjennom en håndfull år som klubbmedlem;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint, da satser jeg på iskjøringen - blir spennende :)

PS: Er det teknisk kontroll: Sjekking av lys, bremsevæske etc?

PS2: Er det påbudt med hjelm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det rapporteres om knallføre på Vålerbanen, og det skal ikke kjøres på den før vi kommer neste helg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det preparert som is eller snø, vanner de banen, noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar vel turen med passat, må teste om det går raskest med eller uten esp innkoblet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det snø der nå? kjipt om det er åpne flekker med asfalt. som biter tak

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det snø der nå? kjipt om det er åpne flekker med asfalt. som biter tak

Det rapporteres om knallføre på Vålerbanen, og det skal ikke kjøres på den før vi kommer neste helg :)

Vi var på Vålerbanen i dag, og det er snø/isdekke mesteparten av banen. :)

Det er kun i de to siste svingene før langstrekka at det er begynt å bli bart, men de skal preparere banen slik at det skal være bra igjen om 14 dager.

Ser ut til å bli ganske bra...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt for få timer siden på Vålerbanen...

5525395829_6809fac5d1.jpg

IMAG0285 by fabianrosenberg, on Flickr

Langsiden er det noen få flekker med asfalt på grunnet glattkjøring i dag, resten er det puddersnø på så å si.:)

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for den Fabian, nå vet de fleste hva som venter dem.

Nå er jeg litt spent på om jeg i det hele tatt holder meg på banen, jeg som har planer om å kjøre på piggfritt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte da framhjulstrekker med piggfritt (8mm) i dag, og det funket fjell. Klarte lett å oppnå 100 km/t fra ca. 50 m inn på langsiden og før jeg måtte bremse. :)

Så ingen fare, hvis det holder seg som nå blir det herlig vær, føre og mye moro!

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre! Da er det bare å få på Lappiene igjen på fredag:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å jeg som bare har en subben audi 80 2l fwd og en coupe 2.3 fwd... Drar i en ende forlite :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å jeg som bare har en subben audi 80 2l fwd og en coupe 2.3 fwd... Drar i en ende forlite :P

Kan ta med 10mm skrallefast jeg, så vi får strammet brekket ditt. :)

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ta med 10mm skrallefast jeg, så vi får strammet brekket ditt. :)

Fabian

:P kan vel hende jeg tar turen om jeg ikke skal kjøre også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med 2hjuling med pigg og medlem?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.