Får ikke godkjent senkesettet mitt, noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 2003 Audi A4 1,8T cab som jeg har senket, og som biltilsynet ikke vil godkjenne. Jeg har senket den med bare fjærer. Fjærene har blitt oppgitt at skal senke 45/40, og har TUV pappirer. Biltilsynet sier at bilen skal ha 11cm bakkeklaring på laveste punkt, og jeg har ikke mer enn ca 9cm.

Jeg kjører med orginale Audi s-line felger, 8X18 ET43, og 225/40-18 vinterhjul som dem heller ikke vil godkjenne. Dem mener jeg må fremskaffe COC dokument på bilen. Er det noen som har noen gode forslag på hvordan jeg skal få godkjent denne bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

COC kan vel møller frysja fremskaffe på mail.

11cm er ikke regelverket, kun en anbefaling fra vegdirektoratet. Regelverket er 8 cm med fører i bil. Kan dokumenteres.

 

Bruk søkefunksjonen så finner du MASSE om dette her inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

COC-dokumentet kan ikke sendes på mail. Og det koster gjerne en del penger å få det (et par tusen tror jeg faktisk de tar).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

COC-dokumentet kan ikke sendes på mail. Og det koster gjerne en del penger å få det (et par tusen tror jeg faktisk de tar).

 

Ok det er godt mulig:) Fikk to tilsendt på mail forrige dagen her, men det var jo på jobb hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk og takk. Jeg pratet med møller i dag, og dem kunne ikke skaffe coc dokumentet. Det måtte jeg ordne selv gjennom Tyskland, og det kostet faktisk en del kroner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er COC papirer? Hva står det i vognkortet ditt med rulleomkrets og innpress da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er COC papirer? Hva står det i vognkortet ditt med rulleomkrets og innpress da?

 

COC pappirer er egentlig en "fødselsattest" på bilen. Der står alt som kan brukes på den bilen, som Audi godkjenner. I vognkortet så står det at bilen skal ha 7X16 felger, ET45, og 205/55-16 dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

COC dokumentet har de jo i arkivet sitt da, det tar de jo imot med førstegangsregistrering om jeg ikke husker feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

regner med at du har vært på jessheim? ettersom du bor på korset.

 

de er helt bak mål der oppe. bestill deg en time på en annen stasjon (jeg dro til fredrikstad sist) og fikk gamle passaten godkjent med 8,5X18 et 35 og 225/40-18 med justerbart og 9 cm klaring uten problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok det er godt mulig:) Fikk to tilsendt på mail forrige dagen her, men det var jo på jobb hehe.

 

Mulig de kan sende en kopi, men det virkelige COC-dokumentet må skrives ut på en spesiell printer og på spesielt papir. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her har du ihvertfall TUV på 8X18 ET40 til din bil

 

Hei. Tusen takk, de pappirene kommer godt med! Da gjenstår det bare og finne et biltilsyn som ikke er så vrange, hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

COC kan vel møller frysja fremskaffe på mail.

11cm er ikke regelverket, kun en anbefaling fra vegdirektoratet. Regelverket er 8 cm med fører i bil. Kan dokumenteres.

 

Bruk søkefunksjonen så finner du MASSE om dette her inne.

 

Hei. Du sier at det er 8cm inkl fører, og at det kan dokumenteres. Vet du hvor jeg kan få tak i det dokumentet? Det skulle jeg gjerne hatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm er bullshit! TÜV bestemmer, og i TÜV-papirene dine står det mest sannsynlig at det skal være 7cm til elastiske deler og 8 cm til faste deler.

 

Vegdirektoratet anbefaler 11cm, fordi da kan de slappe av litt mht. vedlikehold, og lage fucka fartsdempere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV bestemmer.QUOTE]

 

?

TUV er et tysk godkjenningsorgan, det er absolutt ikke noe krav at de skal godta dette, men det praktiseres i de aller fleste tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV er vel egentlig et godkjenningsorgan for EU, og siden Norge er med i EØS.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ronny: Møller skal kunne hjelpe deg med COC-dokumentet. Husker da jeg importerte min forrige A6 så ville bt ha det dokumentet. Men Møller ville ha over 2000kr for COC papiret!! Den polske Audi/VW importøren fiksa COC-dok til meg for vel 200kr, husker ikke helt. Hvis du fortsatt trenger det dokumentet så kan jeg sjekke det med importøren i Polen. Trenger bare VIN på bilen din.

Jeg mener og at det skal gå ann å bestille COC-dokument direkte i fra tyskland. Men det tar vel LITT tid og koster - 50euro + tysk moms.

Her:

https://coc.volkswagen-logistics.de/jctvwtp/portal/vw/vwt/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLN4o3NHIBSZnFe8a7e-hHogu5I4R8PfJzU_WDgFKR5iChIDf9qJzU9MTkSv1gfW_9AP2C3NCIcm9HRwAIBrob/delta/base64xml/L0lJSk03dWlDU1NTUS9JUGpBQU15QUJFUkVSRUlrcWchIS80RkdnZFluS0owRlJvWGZ0eUVBIS83XzJfMVJGL3NhLnNwZl9BY3Rpb25MaXN0ZW5lcg!!?PC_7_2_1RF_spf_strutsAction=!2fstartPage.do

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Du sier at det er 8cm inkl fører, og at det kan dokumenteres. Vet du hvor jeg kan få tak i det dokumentet? Det skulle jeg gjerne hatt.

 

Få mailen din på pm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få mailen din på pm.

 

Hei igjen. Har sendt deg melding på pm nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV bestemmer.QUOTE]

 

?

TUV er et tysk godkjenningsorgan, det er absolutt ikke noe krav at de skal godta dette, men det praktiseres i de aller fleste tilfeller.

 

Feil, Biltilsynet krever dokumentasjon fra et godkjent labratorium for å kunne godkjenne et senkesett og det er TUV.

 

11cm regelenen har sitt utspring i en anbefaling fra EØS i forhold til klaring under nye biler fra fabrikk.

 

Jessheim er helt verst, jeg har 3 forskjellige saker nå bare den siste uken på ting som dette. Kjør klagesak, jo flere som gjør det med bakgrunn fra dokumentasjonen fra Tuv jo bedre.

 

Bilsynet har ingen dokumentasjon i forhold til den påståtte 11cm da dette ikke er et dokumentert krav.

 

Så de taper alle klagesaker, men mulig det må klages helt opp til Vegdirekterotet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pratet forresten med dem i forrige uke etter en av mine kunder hadde vært oppe og fått samme meldingen som trådstarter.

 

De klagde til og med på at nummeret på fjæra stod feil vei, koko.

Kontrolløren nektet å oppgi navnet sitt også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk påpeik at EKSOSKLEMMA var lavere enn 11 cm.. ;)

 

Men di er ganske så strenge med den 11 cm regelen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvilken trafikkstasjon du reiser til :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt fjernt at det skal være forskjell fra stasjon til stasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes vi skal lage en tråd der vi samler informasjon om hvilke trafikkstasjoner som praktiserer hva og hvordan tilbakemeldinger/service de gir.

 

Får vi dokumentert dette blir det noe å slå i bordet med til Vegdirekterotet.

De er ikke tjent med en så varierende praksis og et "lovverk" som ikke kan dokumenteres på annen måte enn en "anbefaling".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.