Hjelp corrado g60 mista motorkraft

Anbefalte innlegg

I går når eg var ute og kjørte corradoen til broderen så forsvant all kraften ved ca 2000 o/min og oppover. Bilen går helt vanligt ved turtall under 2k. Hører at motoren jobber men liksom ingen effekt som kommer utav den Det er en 1989 mod. Bilen oppfører seg litt rart ved oppstart også må ha litt gass for at den skal fyre. Høres ut som om det kommer noen små eksplosjoner fra motoren i ny og ne. Ingen jevne mellomrom eller noe. Er olja på bilen og vatn. Men reagerte på at det forsvant litt olja på kjøreturen på ca 10mil (har ikke gjort dette før)

Bilen har g-lader

 

Tar imot alle tips om hvor eg skal starte feilsøkingen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen toppakning? Sjekk om motoroljen er hvit(delvis), hvis den er det så har det kommet kjølevæske i olja. Det skyldes gåen toppakning eller sprekt topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen toppakning? Sjekk om motoroljen er hvit(delvis), hvis den er det så har det kommet kjølevæske i olja. Det skyldes gåen toppakning eller sprekt topp.

 

Tviler siden eg kjørte ca 50km slikt uten at noe vatn forsvant. Skal olja forsvinne når topakningen er gåen? Trodde dt kun var vannet som forsvant da eg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler siden eg kjørte ca 50km slikt uten at noe vatn forsvant. Skal olja forsvinne når topakningen er gåen? Trodde dt kun var vannet som forsvant da eg

 

Ok, det er som regel vannet som blir borte, det tar som regel veien ut i gjennom eksosen eller blander seg i motorolja. Men jeg ville tatt en kompresjonstest på alle sylinderene for å sjekke om du nok kompresjon. Nå veit ikke jeg hvor mye komp det skal være på disse motorene, men det er der sikkert andre her som veit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G60 skal ha 8:1 i komp på papiret ihvertfall. Men kan jo vere att g-laderen har tatt kvelden her.Løsne på slangen ut av g-laderen din å se om det er der oljen blir av.Skal være en liten film men ikke mer. I så fall er simringene i laderen ødelagte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det er som regel vannet som blir borte, det tar som regel veien ut i gjennom eksosen eller blander seg i motorolja. Men jeg ville tatt en kompresjonstest på alle sylinderene for å sjekke om du nok kompresjon. Nå veit ikke jeg hvor mye komp det skal være på disse motorene, men det er der sikkert andre her som veit.

 

Får håpe noen kikker innpå og kan sei dt då:) noe tips på hvordan eg måler kompresjonen? siden eg aldri har gjort detta:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G60 skal ha 8:1 i komp på papiret ihvertfall. Men kan jo vere att g-laderen har tatt kvelden her.Løsne på slangen ut av g-laderen din å se om det er der oljen blir av.Skal være en liten film men ikke mer. I så fall er simringene i laderen ødelagte.

 

Okei har ein liten tro på at det er g-laderen ego. Men snålt at det er effekt før 2k omdreininger, siden g-ladere er inntakt heile tida? Er åpent luftfilter på den så er vel bare til og sjekke filteret om det er noe olje der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett katalyasator?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett katalyasator?

 

På eu godkjenningen sa de at det virket som katalysatoren var hol. Som om tidligere eier hadde fjernet innmaten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg skrev om kompressoren var ang oljeforbruk. Men det att bilen går dårlig over 2000omdr kan vere pga lambdasonde fks. Da kan det komme ulyder fra motor/eksos pga feil blanding. Den vil også bruke mer bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg skrev om kompressoren var ang oljeforbruk. Men det att bilen går dårlig over 2000omdr kan vere pga lambdasonde fks. Da kan det komme ulyder fra motor/eksos pga feil blanding. Den vil også bruke mer bensin.

 

Okey noen måte og sjekke lambdasonden? Eller må eg ha en ny og sjekke om det forandrer seg da? Kan stemme ang bensinforbruket når eg kjørte hjem. Det virka litt høgere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du trykkmåler?ellers så ska du kunne sjekka trykket digitalt idisplayet.kunne hvertfall det på en tidligere Passat g60 eg hadde.mener kompressoren ska lade 0.6 bar orginalt.ville sjekket trykk siden av g laderen ,ta av slangen som nevnt.ska ikkje miste noe særlig effekt med dårlig lambda,men responsen kan bli dårligere på lave turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey var ute og sjekket litt i dag.

nå startet bilen ganske kjapt uten noe tull md gass og slikt.

såg i slangen som går inn til luftfilteret, og der var det kun liten film med olje som det skulle være. MEN når eg startet bilen og gikk frem for og sjekke om diverse ulyder så var det en svak skjærende lyd fra g-laderen når den gjekk på tomgang.

sjekket samtlige tennplugger om en var våte eller svartsvidde. de var alle like og fine.

satser på at eg skrur av G-laderen iløpet av imorgen og åpner den og tar litt bilder slik at mer erfarne øyner kan se om den er kaputs:P noen spesielle tips til og skru utav g-laderen?(eg har aldri skrudd på kompressor,turbo eller g-lader før:( ) eller er det bare til og skru utav alt som holder den på plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du trykkmåler?ellers så ska du kunne sjekka trykket digitalt idisplayet.kunne hvertfall det på en tidligere Passat g60 eg hadde.mener kompressoren ska lade 0.6 bar orginalt.ville sjekket trykk siden av g laderen ,ta av slangen som nevnt.ska ikkje miste noe særlig effekt med dårlig lambda,men responsen kan bli dårligere på lave turtall.

 

nei har ikke trykkmåler, og eg tror ikke eg kan sjekka trykket på displayet( funksjonane eg har(klokke, et klokke greier te,l/100km,olje temperatur, temperatur ute, km/h,) er det bare til og få tak i ein trykkmålar og slenga dn på dr kor luftfilteret står og la bilen gå på tomgang for og måle trykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei trykket måler du i innsuget ditt,du må ut og kjøre for og finna ut ka trykk du har med bånn gass.Nei det er ikkje noe som ligger i displayet til vanligt,du må trykke på masse greier for og få det fram i displayet.Fant fremgangs måten på nett når eg holdt på med det,men husker ikkje kor.

nei har ikke trykkmåler, og eg tror ikke eg kan sjekka trykket på displayet( funksjonane eg har(klokke, et klokke greier te,l/100km,olje temperatur, temperatur ute, km/h,) er det bare til og få tak i ein trykkmålar og slenga dn på dr kor luftfilteret står og la bilen gå på tomgang for og måle trykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fylte bensin på bilen i dag så tok ein liten trykk test.

 

det var installert ein trykk måler i bilen som vist på bildet under. dette er gjort av tidligere eier så kan ikke gå godt for at det er riktigt installert.

 

-den viste 0bar ved oppstart

-ved bånn gass snek den seg opp til 0.3bar og ble der

-ved kjøring uten å gi gass gikk måleren ned til -1bar?? noe feil eller skal det være slik?

 

 

viss den skal opp til 0.6bar så kan eg vel konstantere at det er noe problem med g-laderen. men kan det hende at det bare er en luftslange som ikke henger skikkelig? siden måleren beveger seg.

HPIM0249.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å sjekke om det er noen sprekker i slanger. Vis ikke G-ladaren er kaputt så MÅ det vere en lekkasje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du nok en g lader som ikkje er helt frisk,kan og høres sånn ut med tanke på at den brukte en del olja helt plutselig.kan og være trykk lekkasje ja.har du sjekka slangen som går fra g lader til intercooler?.se om det ligger mye olja i den.vacum på -1 bar er normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant denne på youtube:

 

så tok turen ut i bilen for og sjekke litt.

 

fant til en ganske stor forskrekkelse masse olje under g-laderen:(

 

Bilde 1: ser fra undersiden og ser at det ligger masse olje rundt omkring

bilde 2: en liten åpning der hvor luften går inn i g-laderen med litt olje rundt åpningen: gråter :

bilde 3: ser den direkte under

HPIM0254.jpg

HPIM0256.jpg

HPIM0253.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du nok en g lader som ikkje er helt frisk,kan og høres sånn ut med tanke på at den brukte en del olja helt plutselig.kan og være trykk lekkasje ja.har du sjekka slangen som går fra g lader til intercooler?.se om det ligger mye olja i den.vacum på -1 bar er normalt.

 

det merkelige er at når eg lot bilen stå til neste dag etter at dette skjedde så var det så godt som vanligt med olje igjen:S dt va nå godt at det e normalt med -1bar:tilber:

skal sjekke slangen som går til intercooleren i måra om det ligger noe olja i den. skal det være en liten film md olja eller skal det væra knusktørt i den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HPIM0250.jpg

bare tester litt med photobucket for og se om eg mestrer dette:P

 

photobucket is now my bitch:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har G-laderen blitt tatt ut og delvis demontert

fekk ikke delt den i 3 deler siden vi ikke får ut et låseklips

HPIM0275.jpg

det som står på denne akslingen. noen som har noen tips på hvordan vi skal få ut dette? vi prøvde og slå det litt også dra det med en tang uten hell......

 

dette svarte dekselet som står på siden på G-laderen var litt ødelagt etter min mening.

HPIM0283.jpg

når eg såg under så stakk denne gummislange/pakningen delvis ute slik at olje sikkert har lekt ut. ergo all oljen som ligger under G-laderen

 

også var noen få områder av innsiden av dekselet knekt

HPIM0285.jpg

ikke mye synes eg men dere som mest sannsynlig er litt mer drevne på dette kan vel sikkert gi meg et svar på om dette er for stor skade eller om dette ikke er noe og bry seg om.

 

i midten av disse sirklene var det ikke noe olje mens det var en del olje på ytterkantene av sirklene

kan det hende at olje tilførselen har kuttet og alt sammen har skjært seg? noen plasser eg skal kikke for og se om dette er tilfellet?

HPIM0278.jpg

 

også var det veldi små skrapemerker på innsiden i sirklene. ikke store måtte ligge olje over disse skrapene for at de skulle bli synelige for det blote øye. de var faktisk så små at eg ikke klarte og få disse med på bilde, men de er der

 

 

 

Nå har jeg lagt ut alt det jeg fant ut selv når jeg hadde åpnet laderen.

Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal kikke etter dersom G-laderen er såpass ødelagt at den ikke kan overhales eller om det bare er til og overhale.

 

Disse trådene som ligger i sporene, lignet på kompresjons fjørene som er på sylindere? skal eg måle noe på disse? tykkelse etc etc?

og hva inneholder disse overhalings kittene og priser på dette?

 

broren min har også lyst til skifte ut g-laderen med enten turbo eller kompressor........

hva vil være mest lønnsomt? siden stakkaren først blir lærling som elektriker i midten av juni.... burde han venta og handla seg turbo/kompressor eller er overhalings kittene såpass billige at det lønner seg bare og handle disse og overhale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har G-laderen blitt tatt ut og delvis demontert

fekk ikke delt den i 3 deler siden vi ikke får ut et låseklips

HPIM0275.jpg

det som står på denne akslingen. noen som har noen tips på hvordan vi skal få ut dette? vi prøvde og slå det litt også dra det med en tang uten hell......

 

dette svarte dekselet som står på siden på G-laderen var litt ødelagt etter min mening.

HPIM0283.jpg

når eg såg under så stakk denne gummislange/pakningen delvis ute slik at olje sikkert har lekt ut. ergo all oljen som ligger under G-laderen

 

også var noen få områder av innsiden av dekselet knekt

HPIM0285.jpg

ikke mye synes eg men dere som mest sannsynlig er litt mer drevne på dette kan vel sikkert gi meg et svar på om dette er for stor skade eller om dette ikke er noe og bry seg om.

 

i midten av disse sirklene var det ikke noe olje mens det var en del olje på ytterkantene av sirklene

kan det hende at olje tilførselen har kuttet og alt sammen har skjært seg? noen plasser eg skal kikke for og se om dette er tilfellet?

HPIM0278.jpg

 

også var det veldi små skrapemerker på innsiden i sirklene. ikke store måtte ligge olje over disse skrapene for at de skulle bli synelige for det blote øye. de var faktisk så små at eg ikke klarte og få disse med på bilde, men de er der

 

 

 

Nå har jeg lagt ut alt det jeg fant ut selv når jeg hadde åpnet laderen.

Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal kikke etter dersom G-laderen er såpass ødelagt at den ikke kan overhales eller om det bare er til og overhale.

 

Disse trådene som ligger i sporene, lignet på kompresjons fjørene som er på sylindere? skal eg måle noe på disse? tykkelse etc etc?

og hva inneholder disse overhalings kittene og priser på dette?

 

broren min har også lyst til skifte ut g-laderen med enten turbo eller kompressor........

hva vil være mest lønnsomt? siden stakkaren først blir lærling som elektriker i midten av juni.... burde han venta og handla seg turbo/kompressor eller er overhalings kittene såpass billige at det lønner seg bare og handle disse og overhale?

 

Spon fra G-lader = søppelmat. Overhaling av G-lader må skje før det kommer spon ut av den.

 

Har havarert to G-ladere selv, den første så ca. lik ut til din. Den var beyond repair, mens den andre havarerte pga. lite reimhjul som tok knekken på laderen med et smell : rolleyes

 

Er nok bare å lete etter en ny lader eventuellt å finne en brukt en og overhale den..

 

 

Sju viktige ting med G-lader i forhold til holdbarhet :

 

1 - Skift reima på G-lader minimum ved hver 20 tkm

2- Skift regelmessig olje med bra kvalitet minimum på hver 10 tkm.

3- Kjør aldri - ALDRI med åpent filter på G-lader.

4- Bruk ikke mindre reimhjul enn 68mm, til nød kan mindre brukes ved bruk av breireim og forsterka lagere

5- Ny / overhalet G-lader må kjøres inn ca.1000 km

6- G-lader bør få skiftet tettinger min. hver 50 tkm.

7- Kjør ALDRI med lite olje på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spon fra G-lader = søppelmat. Overhaling av G-lader må skje før det kommer spon ut av den.

 

Har havarert to G-ladere selv, den første så ca. lik ut til din. Den var beyond repair, mens den andre havarerte pga. lite reimhjul som tok knekken på laderen med et smell : rolleyes

 

Er nok bare å lete etter en ny lader eventuellt å finne en brukt en og overhale den..

 

 

Sju viktige ting med G-lader i forhold til holdbarhet :

 

1 - Skift reima på G-lader minimum ved hver 20 tkm

2- Skift regelmessig olje med bra kvalitet minimum på hver 10 tkm.

3- Kjør aldri - ALDRI med åpent filter på G-lader.

4- Bruk ikke mindre reimhjul enn 68mm, til nød kan mindre brukes ved bruk av breireim og forsterka lagere

5- Ny / overhalet G-lader må kjøres inn ca.1000 km

6- G-lader bør få skiftet tettinger min. hver 50 tkm.

7- Kjør ALDRI med lite olje på motoren.

 

off hørtes ikke kjekt ut:(

noen som isåfall kan gi meg tips om bytte til enten kompressor eller turbo?

har aldri tutlet med dette før så trenger ein ganske god forklaring og god peilepinne på hva som trengs til ombygging.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bygge om? G-laderen er helt fin den hvs du bare har bra vedlikehold på motor /lader. Få tak i en brukt en og kost på den nye tetninger og eventuellt lagere. Har kjørt G60 som har blitt konvertert til turbo og kan ikke si at det var noen opptur, heller det motsatte. G-laderen funker fra bunn og opp, noe som turbo ikke gjør.

 

Det frynsete ryktet som g-laderen har er kun gjenspeilet på dårlig vedlikehold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.