Felgdimensjon A6 4F - Hva går? (10,5x21)

Anbefalte innlegg

Hv går på av dimensjoner på en A6 4F?

tenker da på størrelser, bredder og ET.

 

Feks dette, ville det fungert?

http://www.ebay.de/itm/Brabus-Monoblock-VI-10-5-x-21-ET59-/360440220032?pt=Auto_Felgen&hash=item53ebe94980

Konklusjon, NEI...

 

Oppsummering igjen, hva funker?

 

Bil: Audi A6 4F, 3,0TDIQ Sedan

Senk: H&R Monotube Senkesett

 

Foran: Max 9,5 med ET i området 50. Gjelder både 20" og 21"

Bak: Max 11 med ET i området 50. Gjelder både 20" og 21"

 

Dekkdimensjoner:

245/30 og 295/25 (kun Michelin som har begge)

255/30 21 og 295/25

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoho skamfete felger..

 

Går nok på, men spørs på plassen vel ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoho skamfete felger..

 

Går nok på, men spørs på plassen vel ;)

 

Kanskje litt drøyt foran...

Var vel en tidligere som har hatt 10,5X21 bak...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vel gå det, er vel omtrent lik plass som på a8 d3 ? Jeg kjører i allefall 10,5*20 et 40 foran og bak uten problemer. Kunne nok lett ha fått på 1 tomme til eller gjerne 2" med dekkstrekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A8 D3 har mer plass!

Brabushjula går nok på men må space ut rundt 12-14mm får å gå klar på innsiden.

10,5" med et45-46 skal gå akkurat på etter mine beregninger.

Felgen vil nok stikke utafor, men ikke alt for mye :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A8 D3 har mer plass!

Brabushjula går nok på men må space ut rundt 12-14mm får å gå klar på innsiden.

10,5" med et45-46 skal gå akkurat på etter mine beregninger.

Felgen vil nok stikke utafor, men ikke alt for mye :)

Litt spacing bør jo ikke være noe problem.

Utfordringen er kanskje mer om det faktisk gå på foran...?

Hvilken dekkdimensjon burda man satse på i den dimensjonen evt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hv går på av dimensjoner på en A6 4F?

tenker da på størrelser, bredder og ET.

 

Feks dette, ville det fungert?

http://www.ebay.de/itm/Brabus-Monoblock-VI-10-5-x-21-ET59-/360440220032?pt=Auto_Felgen&hash=item53ebe94980

 

21" går på, det har Runar bevis på :)

i 20" så er det mulig med 11" tror jeg, men da er innpresset nødt til å være helt pinpoint perfekt, og du må selfølgelig strekke dekka mye!

10x20 et48-52 med 265.30.20 hadde i mine øyne vært perfekt combo på A6 4F.

10,5x20 et 45 ser også ut til å være en dimensjon som burde gå, men her blir dekkdim ett problem.. 265.30.20 er ikke lovlig på 10,5" felg, og 275.30.20 kan bli veldig bredt, men mulig det går :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt spacing bør jo ikke være noe problem.

Utfordringen er kanskje mer om det faktisk gå på foran...?

Hvilken dekkdimensjon burda man satse på i den dimensjonen evt?

 

Det er mer plass forran enn bak på A6 4F, ivertfall på min med Quattro! (ca 6 mm større plass i hjulhuset)

Problemet er bak og fra senter av hjulbuen og bakover mot støtfangeren.

 

255.30.21 som Jokkis skriver er nok beste alternativ :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har org luftfjæring evt noe å si her? Eller har ikke det noe å si mtp plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har org luftfjæring evt noe å si her? Eller har ikke det noe å si mtp plass?

 

Luftfjæring tar ikke større plass, så det er likt som med vanlig dempere.

Luftfjæring er derimot veldig posistivt med tanke på at det har svært liten fjæringsvei/vandring i dynamic, og enda mindre om man har senket den via vagcom ;)

 

På tyske A6 forum skriver flere at felger med lavt innpress som til eksempel A5 orginalfelg i 9x20 et29 med 255.30.20 ikke går subbefritt på biler uten luftfjæring, selv om den er senket mye eller ingenting, mens for biler med luft så påstås det å gå uten subbing :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mer plass forran enn bak på A6 4F, ivertfall på min med Quattro! (ca 6 mm større plass i hjulhuset)

Problemet er bak og fra senter av hjulbuen og bakover mot støtfangeren.

 

255.30.21 som Jokkis skriver er nok beste alternativ :)

 

Dette er en 3,0TDIQ, så burde være det på den og da.

 

Mao;

21x10,5 med 255/30 dekk burde gå på dersom man spacer et sted mellom 10-15mm...

Skal settes på et Monotube senkesett på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en 3,0TDIQ, så burde være det på den og da.

 

Mao;

21x10,5 med 255/30 dekk burde gå på dersom man spacer et sted mellom 10-15mm...

Skal settes på et Monotube senkesett på bilen.

 

Ja jeg tror dette skal gå! Kliner du felgen helt inntil fjærbein forran, og helt inntil demper bak, så skal dette kunne bli kjørbart, selv med en god del senk.

Garantert noen som er uenig med meg her, bare så det er skrevet ;)

 

Det positive med Brabus felgen her er jo lavt innpress, sånn at du kan måle deg frem helt nøyaktig å få bygge de ut med spacer så du får den nødvendige 1mm klaringen innover!

 

Hadde felgen vært i 20" istedenfor 21" så hadde jeg vært helt bastant på at dette går, men den ekstra tommen, og selve høyden på dette hjulet, gjør det til en ekstrem dimensjon på A6 4f.

 

Mvh Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg tror dette skal gå! Kliner du felgen helt inntil fjærbein forran, og helt inntil demper bak, så skal dette kunne bli kjørbart, selv med en god del senk.

Garantert noen som er uenig med meg her, bare så det er skrevet ;)

 

Det positive med Brabus felgen her er jo lavt innpress, sånn at du kan måle deg frem helt nøyaktig å få bygge de ut med spacer så du får den nødvendige 1mm klaringen innover!

 

Hadde felgen vært i 20" istedenfor 21" så hadde jeg vært helt bastant på at dette går, men den ekstra tommen, og selve høyden på dette hjulet, gjør det til en ekstrem dimensjon på A6 4f.

 

Mvh Frode

 

Jepp, som du sier er fordelen at innpresset kan justeres til passende.

Det jeg er redd for er at det kan de for stort ut på bilen, særlig om man ikke får senket nok.

 

Håper også flere kan komme med synspunkter på dette, slik at jeg har flere å skylde på ved et evt bomkjøp :P

 

Men, diameteren på dekk/felg vil vel ikke bli veldg mye større enn med 20"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hv går på av dimensjoner på en A6 4F?

tenker da på størrelser, bredder og ET.

 

Feks dette, ville det fungert?

http://www.ebay.de/itm/Brabus-Monoblock-VI-10-5-x-21-ET59-/360440220032?pt=Auto_Felgen&hash=item53ebe94980

 

Mye bra tips her, men det flere glemmer er at 21 toms felgen ligger mye nærmere hjulbuen enn 20 tom og da begynner ting å skje (subbing) som man ikke forventer.

 

Jeg har hatt to 21 toms sett på A6 4F, Avant med KW3 justerbart. Først 8,5x21 ET38 foran og 10,5x21 ET47 bak med Michelin 255/30 21 rund baut. Så Eta Beta Jofiel 9,5x21 ET55 med Hankook 245/30 21 rund baut.

 

Første sett subba foran og bak når bilen ble skrudd ned, så ET38 og 255 i 21 tom kan du bare glemme. Og enda verre blir det når felgen er bredere for da strekkes dekket ut i tillegg. Andre sett subba "aldri" selv med bra senk, dette pga høyt offset og smalere dekk.

 

Så til hjulene som diskuteres her, 10,5x21 ET59...

 

Bak tror jeg felgen går rett på uten å butte, jeg mener jeg hadde mer enn 12mm klaring til med mine tilsvarende felger med ET47. Subbinga vil da også forsvinne dersom du ikke "tar igjen det vunnede" med bredere dekk.

 

Foran vil jeg si "glem det", 9,5x21 ET55 lå helt inntil fjærbenet, dvs du må space ut felgen minst 15mm (12,7+4 avrundet nedover i tilfelle det var 2mm mer klaring) og endrer opp med 10,5x21 ET44. Jeg prøvemonterte 10,5 toms felgen foran og det butta innover, så jeg tror du må space enda litt, men la oss være postive og si det akkurat går. Selv da sliter du utover pga felgbredden... Så da må du vale ut forskjermene skikkelig, i hvertfall hvis bilen skal senkes mye. Og skal den ikke senkes mye ser det rart ut. Får man ikke denne felgen i 9x21 ETXX også da, den må du ha foran...

 

Lykke til, kjøp bakfelgene men velg smalere foran. 255/30 rund baut ville jeg valgt. 275/25 finnes også, kan gå hvis ET på forfelgen er høyt nok...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neeeei, ikke kom å ødelegg a!

 

Var vel som fryktet egentlig, hørtes litt for brutalt ut til å være sant ;)

Har sjekket med selger og det er nok uaktuelt å selge bare to. Ei heller finnes det smalere for salg om dagen ut fra hva jeg kan finne.

 

Men, oppsummert er det du sier at skal man ha 8,5 - 9,5 foran må et opp i rundt 50.

Bak går så og si hva som helst bare ET er høyt nok :D Og dette gjelder vel da både 20" og 21"....

 

Må vel bare fortsette letingen da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neeeei, ikke kom å ødelegg a!

 

Var vel som fryktet egentlig, hørtes litt for brutalt ut til å være sant ;)

Har sjekket med selger og det er nok uaktuelt å selge bare to. Ei heller finnes det smalere for salg om dagen ut fra hva jeg kan finne.

 

Men, oppsummert er det du sier at skal man ha 8,5 - 9,5 foran må et opp i rundt 50.

Bak går så og si hva som helst bare ET er høyt nok :D Og dette gjelder vel da både 20" og 21"....

 

Må vel bare fortsette letingen da!

 

Nja, ikke så ille, 8,5 tom ET40 med 245/30 skulle nok gå, det samme med 9 tom ET45. Utfordringen med 10,5 bak er vel at 245 blir for smalt og da må du ha enten 245/30 / 295/25 kombinasjon eller 255/30 rund baut, noe som gjør at felgen foran må litt lengre inn. Jeg mener Brabus-felgene også fås i 9x21 ET45 det er perfekt foran. Kjøp 8 felger og selg 2 smale og 2 brede til en annen fyr :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, ikke så ille, 8,5 tom ET40 med 245/30 skulle nok gå, det samme med 9 tom ET45. Utfordringen med 10,5 bak er vel at 245 blir for smalt og da må du ha enten 245/30 / 295/25 kombinasjon eller 255/30 rund baut, noe som gjør at felgen foran må litt lengre inn. Jeg mener Brabus-felgene også fås i 9x21 ET45 det er perfekt foran. Kjøp 8 felger og selg 2 smale og 2 brede til en annen fyr :)

 

Er de penga da :)

Synd ET ikke er helt optimalt på disse, ellers kunne det vært et fint alternativ :)

http://www.blocket.se/dalarna/REA___Vossen_086_20__Mercedes_Benz_SL___REA_38388309.htm?ca=7&w=3

 

Uansett hadde det vært kult med 21", liksom litt utenfor normalen...

 

Er vel også en fordel med tett ved lik rulleomkrets mtp quattroen...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de penga da :)

Synd ET ikke er helt optimalt på disse, ellers kunne det vært et fint alternativ :)

http://www.blocket.se/dalarna/REA___Vossen_086_20__Mercedes_Benz_SL___REA_38388309.htm?ca=7&w=3

 

Uansett hadde det vært kult med 21", liksom litt utenfor normalen...

 

Er vel også en fordel med tett ved lik rulleomkrets mtp quattroen...?

 

De var kule, men passer vel kun til A5/A7/A8 dessverre.

 

Jepp, derfor man nesten må ha enten samme dim foran og bak eller 245/30 og 295/25 (kun Michelin som har begge) eller evt 255/30 21 og 295/25 (selv om forhjulet da er bittelitt større enn bak).

 

Legger ved 2 bilder fra prøvemontasje 2007. Bilde 1 viser 255 dekket ligger oppi skjermen med ET38, måtte skrus opp MYE for å gå klar. Bilde 2 viser 10,5x21 ET47 rund baut med 255/30 21 og ca 70mm senk (fra 20 toms oppsett), ikke kjørbart pga butting innover og ville også subba utover...dessverre...

DSC00079_50.jpg

DSC00103 (1)_50.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke klage på prisen i allefall.. 2400euro for 4 * 21" felger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse gode innspill her.

Hva med Orig. A8 9x21 ET35 Rotor felger? Slik som disse:

http://www.ebay.de/itm/Original-Audi-A8-S8-4H-21-Zoll-TITAN-Rotor-S-Line-NEU-/350538470495?pt=Auto_Felgen&hash=item519db8945f

Disse burde vel smyge seg under skjermen med 245/30 og en pen senk?

Sikler veldig på disse selv til min Allroad 4B men der må de spaces ut igjen .-)

 

Til A6 4F kommer det mest på senk, orig. s-line eller 40mm tror jeg fungerer fint, lavere vil kreve valsing foran. På Allroad går det bedre, masse plass og mulighet til å redde seg inn med smalere spacere evt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse gode innspill her!

 

Oppsummering igjen, hva funker?

 

Bil: Audi A6 4F, 3,0TDIQ Sedan

Senk: H&R Monotube Senkesett

 

Foran: Max 9,5 med ET i området 50. Gjelder både 20" og 21"

Bak: Max 11 med ET i området 50. Gjelder både 20" og 21"

 

Dekkdimensjoner:

245/30 og 295/25 (kun Michelin som har begge)

255/30 21 og 295/25

 

Felgene i 9x21 som er postet synes jeg var litt "kjedelige", men tar gjerne imot flere eksempler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.