Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte ett sett med H&R sportsfjærer fra et selskap som blant annet annonserer på Internett og er ganske kjent her på forumet tror jeg. Settet skulle på en Golf 6 som er 1,5 cm lavere enn standard originalt.

 

Jeg fikk fjærene montert i går og målte senkingen til 2,8/2,9 cm foran og 1,3/1,4. Legger man da på det bilen originalt er senket så får man foran 4,3/4,4 cm og bak 2,8/2,9.

Kjører nå med Omanyt 7,5x18 ET49 225/40 og det subber i innerskjermen ved litt hard kjøring, har fjernet skruen, men likevel subber det.

 

Har planer om 8,5x19 ET45 med 225/35 men er nå veldig usikker på hvordan det skal gå.

 

Grunnen til at jeg kjøpte et sett som skulle senke moderat var nettopp for å få plass til drømmefelgene og slippe stresset med subbing...

 

 

Hvordan kan et sett senke så mye mer enn oppgitt, noen ideer om hva jeg skal gjøre??

 

PS! Når jeg sjekker H&R sine hjemmesider får jeg opp et annet sett(30mm) som eneste forslag når jeg legger inn biltype og motorstørrelse...har jeg blitt lurt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde gjort seg om du skrev hva slags modell og motor du har.

Vil tippe du har fått et sett som er beregnet for mindre frontakselvekt enn det bilen din har, så foran komprimeres fjæra mer enn den skal (stillestående på flatmark). Med disse fjærene skal det normalt være større klaring foran enn bak, som er hovedgrunnen til at jeg tror du har fått feil. Hvis ikke du har montert fjærene bak foran, da... Tror ikke det skal gå an, men man vet aldri. For sikkerhets skyld står det HA (HinterAchse = bakaksel) og VA (VorderAchse = frontaksel) printet på fjærene.

I tillegg vil fjæringen sette seg (senkes enda mer) etter hvert som du har kjørt over litt ulendt terreng.

 

Hva får du opp som biltype/frontakselvekt når du søker på settet du kjøpte?

Stemmer ikke det med bilen din, så er jo saken grei. Da er det bare å ta kontakt med selger, og spørre om hvorfor i h....... de solgte deg dette settet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en GTI.

 

Selger påstår at vekt er ok, og dette ba jeg også verkstedet som monterte å sjekke, så jeg tror det skal være i orden.

Men det er en annen variant av fjær jeg får når jeg søker opp på H&R sine sider(det senker bare 30 mm), dette spurte jeg også selger om før jeg plasserte ordren da jeg syntest det var litt rart at han ville selge meg noe annet enn det som H&R`s hjemmesie anbefalte. Uansett, svarene til selger i dag og også da sett i ettertid er ikke så mye å bygge videre på.

 

Jeg har nå fått en annens medlems høyder, og skal sammenlikne. Han har 45 mm senk. For det kan jo være at bilen originalt ikke er akkurat 1,5 cm lavere enn standard hele veien rundt....

 

Heldigvis fant jeg ut at vinterfelgene er 8x18 og og ET42, jeg som rotet tidligere i dag i all frustrasjonen. Derfor satser jeg på at sommerfelgene også går greit da det jo er litt annen "vinkel" på gummiprofilen.

 

MEN, det firmaet der...tja, tror ikke jeg handler mer der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Settet du skal ha da er 28988-1. Hvilket er det du fikk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Settet du skal ha da er 28988-1. Hvilket er det du fikk?

 

Det er det jeg også tror, jeg fikk 29008-2.

 

Hva er de tekniske forskjellene slik du leser det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det jeg også tror, jeg fikk 29008-2.

 

Hva er de tekniske forskjellene slik du leser det?

 

Du har jo fått et til vanlig Golf samt Golf Pluss eller Variant. 35mm

Mens det til GTI er 25/30 mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo fått et til vanlig Golf samt Golf Pluss eller Variant. 35mm

Mens det til GTI er 25/30 mm

 

Enig, men er det annet enn høyden som er forskjellig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De du har fått er jo til 1K, dvs Golf V, om jeg leser typebetegnelsene til Golf riktig. Modellen du har, 2009-, er 5K.

Sånn jeg leser det så er det sånn:

*K = 3/5-dørs kombi

*KP = Plus

*KM = Variant

 

Edit: Ah, det sto 1K på de andre også. Hm... men uansett så skal du ha til "GTI" når du faktisk har en GTI. H&R lager vel ikke en egen versjon for moro skyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De du har fått er jo til 1K, dvs Golf V, om jeg leser typebetegnelsene til Golf riktig. Modellen du har, 2009-, er 5K.

Sånn jeg leser det så er det sånn:

*K = 3/5-dørs kombi

*KP = Plus

*KM = Variant

 

hmm, usikker på dette. Men han hadde reg.nr så dette burde han få til...

 

Har autoscannet bilen med VagCom, den sier "Chassis Type: 1K0"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på typebetegnelsen til Golf :)

Først står det 1K, SÅ står det typ 5K. Blir bra surr av sånt...

 

Søkte på wiki og får dette:

"The fifth generation Volkswagen Golf Mk5 (VW Typ 1K)" og "The Volkswagen Golf Mk6 (or VW Typ 5K)"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket med parts and retards eller?

 

Kanskje de kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både mk5 og mk6 har visst fellesbetegnelsen 1K : rolleyes Men står det 5K, så menes det mk6. Knotete tyskere.

 

http://www.michaelneuhaus.de/golf6/golf6-fahrgestellnummer.shtml#typ

 

En annen ting, er fjærene foran merket med gult eller hvitt? Evt. står det på etiketten til esken om hvilken versjon du har (I, II eller III)?

 

Nå fallt jeg ut litt her, I,II eller III av hva? Delenummeret er 29008-2 iflg selger, og det står 29008 på fjærene. De er forøvrig sorte, og ikke blå som på H&R sine hjemmesider. Men det ligger med Tüv papirer og har ingen grunn til å ikke tro at dette er originalt H&R.

 

Må evt sjekk på esken i morra om det ikke var dette du spurte om :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du leser i TüV-papirene til settet du har fått, så står det henvist til tre forskjellige versjoner (I, II og III):

 

Ausführungszuordnung der Federn / Appropriation of spring versions

Ausführung / Version I (Achse 1) :

Ausführung / Version II (Achse 1) : > 980

Ausführung / Version III (Achse 1) : > 1020 kg zulässige Achslast / Perm. axle load

Ausführung / Version II (Achse 2) : Golf Variant, Golf Cabrio,

wahlw. für/optionally for 1K, 1KP, 16

 

Altså versjon I og III gjelder frontaksel, og versjon II gjelder bakaksel.

 

Under på samme side står det hvilken farge det det skal være på merkingen:

 

Kennzeichnung / Marking Achse 1 / Axle 1 Achse 2 / Axle 2

Aufdruck auf den Windungen : H&R 29008 VA (F) H&R 29008 HA ®

Imprinted on the coils

Zusatzkennzeichnung (Farbmarkierung) : 1 x gelb / yellow (I) 2 x weiß / white (II)

Additional marking (colour mark) 1 x weiß / white (III)

 

Gul merking = versjon I

Hvit merking = versjon III

Det er en vesentlig forskjell mellom I og III, og dine burde ha hvit merking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ja sånn ja...

På lappen på eska står det:

 

"...from 1021 kg FA-weight on, black metallic powder coated

FA:29008 VA(F) white marking. RA 29008 HA®

 

Er det andre ting jeg må vurdere forskjellen på og viktigheten av før jeg bestemmer for om å beholde eller bytte?

 

Hva er forskjellen(teknisk) på GTI fjærene og de jeg har fått? Er det bare høyde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket med parts and retards eller?

 

Kanskje de kan hjelpe?

 

Ikke bare kanskje, vi KAN hjelpe.:)

 

Vi får dessverre ikke tatt det andre settet i retur da det ikke er kjøpt hos oss, men vi kan ha det riktige settet som nevnt over her på ei drøy uke.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bare kanskje, vi KAN hjelpe.:)

 

Vi får dessverre ikke tatt det andre settet i retur da det ikke er kjøpt hos oss, men vi kan ha det riktige settet som nevnt over her på ei drøy uke.

 

Fabian

 

For meg handler det i første omgang om å finne ut om jeg må/bør bytte, eller om jeg like godt kan beholde det jeg har dersom ikke "subbe-problemene" blir for store på sommerhjulene.

 

Vet du hvorfor det er eget sett til GTI?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg handler det i første omgang om å finne ut om jeg må/bør bytte, eller om jeg like godt kan beholde det jeg har dersom ikke "subbe-problemene" blir for store på sommerhjulene.

 

Vet du hvorfor det er eget sett til GTI?

 

Har du tenkt å godkjenne er det kun rett type som hjelper deg.

Har noen solgt deg feil sett bør de bytte til rett. Det er uten tvil at det feil type du har fått.

Bytt til rett art no

Hva som er forskjell et det nok bare h&r som vet sikkert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ja sånn ja...

På lappen på eska står det:

 

"...from 1021 kg FA-weight on, black metallic powder coated

FA:29008 VA(F) white marking. RA 29008 HA®

 

Er det andre ting jeg må vurdere forskjellen på og viktigheten av før jeg bestemmer for om å beholde eller bytte?

 

Hva er forskjellen(teknisk) på GTI fjærene og de jeg har fått? Er det bare høyde?

 

Det står at GTI-fjærene er "progressive", dvs. kraften må økes proporsjonalt desto mer fjæra komprimeres. På disse er klaringen større mellom hver vinning sett ovenfra og ned. Har fjæra sju vinninger, så er det sju forskjellige klaringer.

De vanligste senkefjærene er lineære step-fjærer som er delt i to soner. Du har et visst antall med vinninger (ca. 1/3 av lengden på fjæra) som har X klaring, så har resten av vinningene Y klaring.

 

Bruksområdet for disse er forskjellig.

Progressive er mer for sportslig/aggressiv kjøring på vanlig vei. Dvs. de fortsatt tilbyr en myk fjæring som tar opp ujevnheter bedre uten at det i stor grad går utover kjørekomforten.

 

Lineære fjærer gir en større vandring enn progressive, men i og med at de har lik belastning i komprimeringsområdet, så vil de ta opp ujevnheter på veien dårligere. Disse vil være mer egnet til banebruk og kjøring hvor det kreves stor fjærvandring, men da mindre krav til komfort.

 

Ref. http://www.tuninglinx.com/html/suspension-springs.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode, takk for all research!

 

Hvor står det at GTI fjærene er progressive? I Tüv-papirene står det bump stop-spring travel er "normal"(for begge fjærsettene). Men jeg vet ikke nok om fjærer til å vite om dette har med progresssivitet å gjøre...bildene på dette settes er vel ikke av progressive fjærer, men det er mulig de bruker samme bilder på alle sett...(snakker om H&R sine hjemmesider)

 

Jeg finner følgende forskjeller i Tüv-papirene:

 

29008-2 (de jeg har fått):

Total number of coils: 5,75/9(foran/bak)

Untensioned lenght: 271/300(foran/bak)

 

28988 foran/bak(GTI)

Total number of coils: 5,25/9(foran/bak)

Untensiones lenght: 262/302(foran/bak)

 

Kan noen forklare meg hvordan disse forskjellene fremstår i praksis? Høyde/stivhet mv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene er nok bare eksempler, ja.

Det står på teksten der du åpner tüv'en. Se bildet under.

 

Du tenker kanskje at "siden GTI-settet er kortere og tykkelse på wire er mindre, så vil det vel senke enda mer??"?

Er settet du fikk lineær (se bilde på link til tuninglinx)? I så fall vil jeg ikke tro de kan sammenliges de mot hverandre ettersom de ikke komprimeres på samme måte.

 

Det står at det skal senke 25-30mm ift. original høyde, så det burde jo være midt i blinken for deg da?

 

Edit: Her er bilde av en GTI MK6 med HR SS. Ser da passe ut dette :)

11.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene er nok bare eksempler, ja.

Det står på teksten der du åpner tüv'en. Se bildet under.

 

Du tenker kanskje at "siden GTI-settet er kortere og tykkelse på wire er mindre, så vil det vel senke enda mer??"?

Er settet du fikk lineær (se bilde på link til tuninglinx)? I så fall vil jeg ikke tro de kan sammenliges de mot hverandre ettersom de ikke komprimeres på samme måte.

 

Det står at det skal senke 25-30mm ift. original høyde, så det burde jo være midt i blinken for deg da?

 

Edit: Her er bilde av en GTI MK6 med HR SS. Ser da passe ut dette :)

 

HEHE, nei jeg tenker ikke i det hele tatt jeg, som økonomiutdannet innser jeg min begrensning :-)

Derfor er det fint å ha sånne som deg på forumet!

 

Jeg finner ikke samme info som deg på H&R sine sider, men tar nå direkte kontakt med de og hører om de deler forhandleren sitt syn på saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, bare hyggelig å kunne hjelpe til. :)

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert akkurat, men et svar er da bedre enn ingen. Dessuten vil jeg si det er bla. slike problemstillinger dette forumet er ment for.

 

I tilfelle du har vært på en annen side enn meg, så finner du det jeg henviste til ved å gå til http://www.h-r.com/gb/f_sportfedersaetze.php. Scroll til bånn av siden, velg Volkswagen, og skriv inn Golf VI GTI.

Trykk søk, så kommer settet opp som nederste punkt under "SPORTS SPRINGS". Da står det "Progressive Feder".

 

Kom tilbake med svaret du får fra produsent om du får noen respons, da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, bare hyggelig å kunne hjelpe til. :)

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert akkurat, men et svar er da bedre enn ingen. Dessuten vil jeg si det er bla. slike problemstillinger dette forumet er ment for.

 

I tilfelle du har vært på en annen side enn meg, så finner du det jeg henviste til ved å gå til http://www.h-r.com/gb/f_sportfedersaetze.php. Scroll til bånn av siden, velg Volkswagen, og skriv inn Golf VI GTI.

Trykk søk, så kommer settet opp som nederste punkt under "SPORTS SPRINGS". Da står det "Progressive Feder".

 

Kom tilbake med svaret du får fra produsent om du får noen respons, da.

 

Aha! da er jeg med, jeg har gått inn via "Product finder" og der kom ikke den opplysningen opp.

 

Avventer kommentar fra H&R, poster det her når/hvis den kommer ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.