Pusse ned rustent hengerfeste?

Anbefalte innlegg

Hva er det beste å bruke for å klare å pusse reint et hengerfeste uten å bruke to uker på pussing?

Sandblåsing er ikke aktuelt, siden jeg har altfor mange andre utgifter om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sandpapir og et eller annet roterende / børstende verktøy for å lette arbeide, påfør deretter Wurth sin hvite melk (rustsyre) som må stå i minst et døgn før du grunner og lakkerer ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sandpapir og et eller annet roterende / børstende verktøy for å lette arbeide, påfør deretter Wurth sin hvite melk (rustsyre) som må stå i minst et døgn før du grunner og lakkerer ....

 

Det har jeg prøvd. Men det tar jo evigheter.. :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinkelsliper med pusseskive, sånn flapdisc

Flap-Disc-of-Alumium-Oxide-Metal-.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det raskeste er det dyreste, masse egeninnsats = billig ... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det raskeste er det dyreste, masse egeninnsats = billig ... :)

 

Ja, er det ikke typisk? hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinkelsliper med pusseskive, sånn flapdisc

Flap-Disc-of-Alumium-Oxide-Metal-.jpg

 

Ja, kanskje jeg skulle prøve det. Fant rustmelka jeg kjøpte på Jula for et års tid siden. Får prøve den også over helga, og se om den får vekk noe:p Har to fangere jeg skal få pussa ned også:P Stylingdriten skal av fra bilen. Så da blir det et stykk kjip A6 igjen:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sagt vinkelslipe med stålbørste. Sliter ikke så myepå det friske stålet som en flapdisc gjør, også varer den lenger enn flapdisc. Jeg hadde godt resultat med en slik på hengerfeste til en Golf 2. Malte det deretter med Bengalakk Metallgrunning (Arcanol).

 

Fra 49,90 på Biltema

 

19-203_m.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke Ovatrol i bunn eller blande med Bengalakk ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra 49,90 på Biltema

 

19-203_m.jpg

 

Takk for gode råd. Da trur jeg det blir en tur på biltema etter en slik stålbørste:)

 

Tenkte mer på å kline på hammerlakk til slutt. Litt rennemerker er ikke så nøye. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å bruke vernebriller eller maske med den stålbørste saken, splinter fra denne vil etterhvert løsne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan da ikke bruke hammerslaglakk på bilen etter all den slipinga, nei da er det bedre og bare ture og kjøre ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan da ikke bruke hammerslaglakk på bilen etter all den slipinga, nei da er det bedre og bare ture og kjøre ....

 

Hvorfor ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å bruke vernebriller eller maske med den stålbørste saken, splinter fra denne vil etterhvert løsne

 

Vernebriller eller maske (i det minste en støvmaske) er noe man bruker UANSETT hva man bruker til å slipe! Og ikke glem hørselvernet heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vernebriller eller maske (i det minste en støvmaske) er noe man bruker UANSETT hva man bruker til å slipe! Og ikke glem hørselvernet heller.

 

Et meget godt tips. Fatter angrer i dag på at han aldri har brukt støvmaske når han har pusset båt og slipt ørten meter sveisefuger ifm. båtbygging. Han har vært nøye når han har slipt tinn, bunnstoff, plater innsatt med blymønje o.l., men når han har slipt rust, maling og sveiser har han sluntra unna. For å si det enkelt har han brukt opp det forspranget han hadde som ikke-røyker;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et meget godt tips. Fatter angrer i dag på at han aldri har brukt støvmaske når han har pusset båt og slipt ørten meter sveisefuger ifm. båtbygging. Han har vært nøye når han har slipt tinn, bunnstoff, plater innsatt med blymønje o.l., men når han har slipt rust, maling og sveiser har han sluntra unna. For å si det enkelt har han brukt opp det forspranget han hadde som ikke-røyker;).

 

Ja, men så var det det å huske på det da. Kan ikke skryte på meg at jeg er veldig flink der. : flau :

Jeg burde egentlig være litt ekstra forsiktig, i og med at jeg har astma. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ørene mine er skadet nok av høy musikk, øynene har jeg ikke lyst til å ødelegge, for jeg liker å se ting (spesielt familien min, men også når jeg kjører bil), og lungene har jeg vel ødelagt nok allerede etter å ha vært røyker (sluttet for 2.5 år siden) så ja, verneutstyr må til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

 

Jeg ville aldri brukt hammerslaglakk utv. på bil eller motorsykkel og spesielt ikke når du har brukt masse tid på grunnarbeide ved å slipe vekk rust ol., forbinder ikke hammerslag maling (brukes på tungt verktøy / redskap osv) med lakk. Da ville jeg heller valgt bengalakk med ovatrol blanding (kan også sprøytes), der kan du få en fin overflate hvis du gjør det riktig. Bare min mening, det er forskjell på maling og lakk ... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville aldri brukt hammerslaglakk utv. på bil eller motorsykkel og spesielt ikke når du har brukt masse tid på grunnarbeide ved å slipe vekk rust ol., forbinder ikke hammerslag maling (brukes på tungt verktøy / redskap osv) med lakk. Da ville jeg heller valgt bengalakk med ovatrol blanding (kan også sprøytes), der kan du få en fin overflate hvis du gjør det riktig. Bare min mening, det er forskjell på maling og lakk ... :)

 

Men bengalakk er vel kanskje ikke slagfast? Er kanskje ikke så lurt å bruke noe som får riper igjen med én gang? Ville felglakk vært et bra alternativ?

Men uansett er det nødt til å være noe som ikke krever sprøyte for å lakkere. Siden jeg ikke har utstyret til det. Og heller ikke kunnskapen til å bruke det utstyret. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg tatt en veldig god pensel og brukt bengalakk, ikke for tykke strøk så det siger (to strøk) ... Hva bruker andre da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg nevnte, bruk Bengalack Metallgrunning, som i gamle dager het Arcanol. Denne kan males over rustporer, og er beregnet for bart metall da den er grunning og toppstrøk i ett. Dermed slipper du å kjøpe flere produkter. Jeg har brukt den både på hengerfestet og bensintanken på min C4. Den har en silkematt overflate. To strøk burde holde for å få dekket ordentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg tatt en veldig god pensel og brukt bengalakk, ikke for tykke strøk så det siger (to strøk) ... Hva bruker andre da ?

 

En kamerat lakka hele 240'n sin i bengalakk. Og nå flasser all bengalakken av. Han brukte sprøyte for å lakkere med. Han sa han blanda det med noe for å kunne bruke det i sprøyta.

Hvor slagfast er egentlig denne bengalakken om man bare pensler den på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg nevnte, bruk Bengalack Metallgrunning, som i gamle dager het Arcanol. Denne kan males over rustporer, og er beregnet for bart metall da den er grunning og toppstrøk i ett. Dermed slipper du å kjøpe flere produkter. Jeg har brukt den både på hengerfestet og bensintanken på min C4. Den har en silkematt overflate. To strøk burde holde for å få dekket ordentlig.

 

Hm, ok. Også kan man kline på bengalakk over det igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan, men det er ikke nødvendig, da dette er bengalakk allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan, men det er ikke nødvendig, da dette er bengalakk allerede.

Aha:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.