Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på fremgangsmåte for vask av bil som har relativt ny voks. (2 uker)

Hvilke avfettinger er wax-safe? Kan jeg bruke prickbort, surfex HD (1:20)?

Hva med såpe?

 

Skader det å vokse på nytt selv før den gamle voksen er slitt bort? Eller bør man da fjerne den gamle voksen først? Evt hvordan fjerner man den helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God og grundig spyling først, mild blanding miljøvennlig avfetting (ikke løsemiddel basert), spyling igjen før grundig håndvask med Turtle Wax Extreme Shampoo Nano-Tech (rød flaske flytende) .... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort - ja. Surfex - nei.

Og ja, det er null problem å legge ny voks før den gamle er slitt bort, det er heller bare en fordel. Men sørg for at den er helt ren først, ellers hefter ikke den nye voksen skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde Prickbort var en kraftig avfetting som ble brukt bare før grundig polering, står jo noe på kanna at den kan skade lakken. Bruker du noe spesielt når du skriver helt ren, før voks ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo bruke surfex på vokset bil? Så lenge den er utblandet 1:15 eller mer!

 

De fleste såper er også greie å bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker surfex 1:35 til vanlig vask

hiver på prickbort om det er noen vriene asfalt flekker :)

så vasker eg med meguiars nxt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Surfex 1:30, så skumlegger jeg, for så håndvask... funker fint. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen er polert og vokset for 2 uker siden kan det da umulig være behov for avfetting? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen er polert og vokset for 2 uker siden kan det da umulig være behov for avfetting? : klø :

 

helt sant :P skum og spyl og håndvask

 

trenger sikkert ikkje skum heller. men skum er gøy!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida trenger nok ikke avfetting, men jeg har gjort det til en rutine å spraye på prickbort før hver vask, venter noen minutter, dusjer på Surfex HD over hele bilen.(ca 1:20) Venter et par min. Så skummer jeg med BT Autofoam. Håndvasker med Megs NXT.

 

Dette har fungert fint lenge og tar all møkk. Men nå har for første gang lagt voks på den, og vil da helst at den skal få ligge i fred på lakken.

 

Da dropper jeg avfetting intill videre. Men til vintern så må vel det til er jeg redd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Surfex kun for å strippe lakken før polering, så jeg blander 1:3-1:5, derfor skriver jeg nei. Blander man som de andre her, skal det ikke være noe problem, nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde Prickbort var en kraftig avfetting som ble brukt bare før grundig polering, står jo noe på kanna at den kan skade lakken. Bruker du noe spesielt når du skriver helt ren, før voks ?

 

Med fornuftig bruk skal ikke denne ta beskyttelsen.

Jeg mener ikke sterilt rent, men en runde med Prickbort og forholdsvis tynt blandet Surfex samt håndvask, burde den være ren nok for et nytt lag.

Men dette er individuelt, og uansett hva noen sier, er det alltid noen som vet bedre.

Jeg sier hva jeg synes funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest at voksen "tar opp"/absorberer en del møkk i mikroskopiske porer, slik som man ikke får bort uten å fjerne selve voksen med sterk avfetting. Så om man legger nytt lag utenpå så har man innkapslet møkk/partikler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da kom dere frem til at Prickbort som man lar ligge på bilen i ett par minutter,tar voksen eller ikke? :)

Har fått noen asfaltflekker på bilen etter en Sverige-tur i går,vil få bort dette uten at voksen forsvinner. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde også at prickbort strippa lsp med hyppig bruk, men jeg har visst tatt feil der.. :P

Er flere som har brukt prickbort ofte og voksen lever i beste velgående.

 

Jeg bruker Surferx hd blandet 1:30/35 til hverdagsvasken. Skummer bilen og spyler av. Gjentar om nødvendig før håndvask.

Bruker prickbort av og til på sommeren og oftere på vinterstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker svært skjelden Prickbort. Surfex bruker jeg nesten hver gang jeg spyler bilen, blandet ca 1:25 og venter ca 5 min :) Da får jeg vekk det meste av møkka på bilen. Før håndvask er det samme rutine, men spyler ekstra nøye. Kunne jeg vasket bil hjemme ville jeg ha hatt Surfex 1:25, vente 5 min, skum, vente 5 min spyle nøye, gjenta skum og spyling ved behov, håndvask og avspyling. Ser ikke behovet for prickbort ved hver eneste vask.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme som Simen og flere andre: Surfex 1:20 funker utmerket til å ta det aller aller meste av møkk på en vokset bil.

Har brukt denne "opprskriften" i 2 år, og voksen holder fint i 4-5 mnd. Ja jeg vasker bil ofte... 3 ganger i uken lett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort stripper ikke lakken for LSP, så det kan du helt fint bruke. Til dagligvask bruker jeg Surfex 1:40 og BH Autofoam. Dersom bilen er veldig møkkete blir det gjort forvask med Prickbort i 10 min, etterfulgt av Surfex 1:25 i 10 min og deretter skum, før jeg tar en vask med mild såpeblanding. Fungerer utmerket :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm vasket i dag, og da brukte jeg prickbort fra listene og ned, og der var det ikke mye voks igjen etterpå gitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortell hele vaskeprosessen da, fra start til slutt. Tviler på at prickbort har tatt LSP.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker både Prickbort og CG Grime Reaper i 10 minutter før jeg slenger på foam… Tar ikke Swissvaxen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm vasket i dag, og da brukte jeg prickbort fra listene og ned, og der var det ikke mye voks igjen etterpå gitt...

 

PB på tør bil, tok kun under listene og ned. PB+IronX på felg.

Lar dette virke mens jeg bruker børste på PB/IX blandingen på felger.

 

Spyler av med HT. Ny runde med ironX på felger.

Skumlegger med Autofoam. Lar dette henge et par minutter før jeg på nytt spyler av.

 

Så håndvask, to bøtter. SV washpuddel, Megs NXT såpe.

Spyler av en siste gang.

Når jeg nå til slutt spylte av med "open hose" så ligger vannet helt flatt på panelene nederst på bilen, mens det beader/sheeter fint ellers på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er normalt at voksen forsvinner på de nederste panelene først.

PB tar ikke voksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm men etter bare noen uker a gitt? Dette var Dodo Juice voks, var "primet" med Dodo sin pre-wax cleaner også for best heft.

 

Blir SwissVax neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Swissvax, det leverer! Det finnes voks som kanskje har bedre holdbarhet (f.eks Collinite 845), men jeg synes kosen med å legge SV er halve morroa :) Bruker Shield, Onyx og Mirage, og liker dem godt, det er verdt pengene så spander på deg en slik ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.