10" bredt på pre-facelift B5 Audi S4?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om noen med litt mer erfaring ang felger etc. har kunnet hjelpe meg med dette? Se om jeg tenker rett, eller er helt på jordet..

Satt å funderte på ett evnt oppsett til en slik bil. Har kunnet tenkt meg litt breie felger bak iallefall, med kant og som bygger en del ut, men ikke så mye att du blir "skuddskive" for tekniske kontroller (hvis det er mulig å ikke bli, med litt uvanlig bil.. :o)

 

Lurte derfor om noen viste noe om hva som går på pre-facelift B5 S4'er, helst uten å valse noe særlig?

Klaringen inn til demper/fjør ifra navet (hvor langt kan felgen gå innover)?

Klaringen ut til skjermkant fra navet (hvor langt kan felgen gå utover)?

 

Har undersøkt litt på nettet, å ser ut som noen har kjørt på:

Forran: 18x9.5" ET30

Bak: 18.9.5" ET15

Tråd her. Dette er dog en facelift, men såvidt meg bekjent er framskjermene like eller muligens breiere på pre-facelift?

Virker som det er ET30 bak på det øverste bilde, mens resten er det ET30 forran og ET15 bak. ET30 virker som det går ganske "flush" framme, og ET15 "poke'er" litt bak.

 

Det jeg klarer å finne ut av det er att 9.5" ET30 bygger 77mm ut fra navet, og 164mm inn, 9.5" ET15 bygger 92mm ut og 149mm inn.

 

Vil da en evnt 18x10" ET24 passe bra? Bygge 164mm inn og 90mm ut? Tenker den burde svelge 164mm inn siden 9.5" ET30 bygget det?

18x10" ET18 har vel bedre klaring inn, men vil kanskje stikke en del utenfor (bygger 96mm ut)?

 

Mener jeg noen har fått på 10" ET35 også, som bygger 175mm inn? Tråd her. Denne er jo valset som bare pokker, men det skulle jo ikke ha noe å si på klaringen inn mot demper/fjør.

 

mm-målene har jeg tatt fra denne kalkulatoren.

 

Virker kanskje litt rotete.. men så er det litt sent på "kvelden" også.. :o

 

Får vell forsøke å sove litt før jobb nå.. blir jo så oppslukt når man sitter å leter på nett :P

 

Mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10" et 35 går kansje... Jeg har 10" et 30 og da har jeg mellom 3 og 5mm plass innover, men felg butter i skjerm om du kjører veldig lavt ;) må valse litt om du al unngå det:) om du får på et 35 så går det nok innafor skjermen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Lurte på om noen med litt mer erfaring ang felger etc. har kunnet hjelpe meg med dette? Se om jeg tenker rett, eller er helt på jordet..

Satt å funderte på ett evnt oppsett til en slik bil. Har kunnet tenkt meg litt breie felger bak iallefall, med kant og som bygger en del ut, men ikke så mye att du blir "skuddskive" for tekniske kontroller (hvis det er mulig å ikke bli, med litt uvanlig bil.. :o)

 

Lurte derfor om noen viste noe om hva som går på pre-facelift B5 S4'er, helst uten å valse noe særlig?

Klaringen inn til demper/fjør ifra navet (hvor langt kan felgen gå innover)?

Klaringen ut til skjermkant fra navet (hvor langt kan felgen gå utover)?

 

Har undersøkt litt på nettet, å ser ut som noen har kjørt på:

Forran: 18x9.5" ET30

Bak: 18.9.5" ET15

Tråd her. Dette er dog en facelift, men såvidt meg bekjent er framskjermene like eller muligens breiere på pre-facelift?

Virker som det er ET30 bak på det øverste bilde, mens resten er det ET30 forran og ET15 bak. ET30 virker som det går ganske "flush" framme, og ET15 "poke'er" litt bak.

 

Det jeg klarer å finne ut av det er att 9.5" ET30 bygger 77mm ut fra navet, og 164mm inn, 9.5" ET15 bygger 92mm ut og 149mm inn.

 

Vil da en evnt 18x10" ET24 passe bra? Bygge 164mm inn og 90mm ut? Tenker den burde svelge 164mm inn siden 9.5" ET30 bygget det?

18x10" ET18 har vel bedre klaring inn, men vil kanskje stikke en del utenfor (bygger 96mm ut)?

 

Mener jeg noen har fått på 10" ET35 også, som bygger 175mm inn? Tråd her. Denne er jo valset som bare pokker, men det skulle jo ikke ha noe å si på klaringen inn mot demper/fjør.

 

mm-målene har jeg tatt fra denne kalkulatoren.

 

Virker kanskje litt rotete.. men så er det litt sent på "kvelden" også.. :o

 

Får vell forsøke å sove litt før jobb nå.. blir jo så oppslukt når man sitter å leter på nett :P

 

Mvh

Vegard

 

Har ikke gått inn i alle tallene i detalj i innlegget her, men du må også vurdere hvordan dekk du vil ha fordi det påvirker hvordan toppen av dekket havner ift skjermen og det er det som avgjør hva som subber eller ikke. Superlav ET på spesielle felger eller mha spacere mener jeg egentlig blir å starte i feil ende, bedre å måle hva det plass til innover og velge en bred felg som nesten butter innover. For å sette det litt i perspektiv, f.eks 8x18 ET15 med 225/40 18 vil jo egentlig kun se rart ut, mens 9,5x18 ET34 med samme dekk vil se rimelig barsk ut, og det til tross for at felgene akkurat like mye utover.

 

Jeg synes en klassisk B5 S4 fortjener hjul som ikke subber og ville lagt meg et sted rundt 9 eller 9,5 toms bredde. Men så ville jeg valgt 19 tom for ikke å få for mye dekkside. 225 eller 235/35 19 med strekk blir tøft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10" et 35 går kansje... Jeg har 10" et 30 og da har jeg mellom 3 og 5mm plass innover, men felg butter i skjerm om du kjører veldig lavt ;) må valse litt om du al unngå det:) om du får på et 35 så går det nok innafor skjermen;)

Se der! Veldig bra stuk på A4'n din må jeg si ;)

Om jeg tenker rett så vil vel ET35 stikke 5mm lengre inn og da treffe demper/fjør om du har 3-5mm klaring, men igjen så vil ET35 være 5mm lengre inn fra skjermen, så kan jo space'e ut 5~mm for å gå klar inne :)

Litt valsing skal nok gå bra ;)

 

 

Har ikke gått inn i alle tallene i detalj i innlegget her, men du må også vurdere hvordan dekk du vil ha fordi det påvirker hvordan toppen av dekket havner ift skjermen og det er det som avgjør hva som subber eller ikke. Superlav ET på spesielle felger eller mha spacere mener jeg egentlig blir å starte i feil ende, bedre å måle hva det plass til innover og velge en bred felg som nesten butter innover. For å sette det litt i perspektiv, f.eks 8x18 ET15 med 225/40 18 vil jo egentlig kun se rart ut, mens 9,5x18 ET34 med samme dekk vil se rimelig barsk ut, og det til tross for at felgene akkurat like mye utover.

 

Jeg synes en klassisk B5 S4 fortjener hjul som ikke subber og ville lagt meg et sted rundt 9 eller 9,5 toms bredde. Men så ville jeg valgt 19 tom for ikke å få for mye dekkside. 225 eller 235/35 19 med strekk blir tøft.

Er klar over att dekkdim har mye å si på om det subber i skjerm, men tenkte mest på hvor stor plass det var innover. Hadde egentlig kokt ned på samme som Kristian her oppe kjører med, 235/40 18, om jeg ikke tar feil? Grunnen til att jeg spør er att jeg har funnet felger jeg vil ha, og de blir kun levert i 8.5 og 10x18 :o

 

Har planer om å ha den rimelig kjørbar, så får faktisk henvise til Kristian igjen, og "konestuket" som han hadde en stund ;)

DSC02856.jpg

DSC02853.jpg

 

 

Er det forresten noen som vet hvilken differanse fra org rulleomkrets man kan ha med quattroen? Har hørt både 1% og 3%..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Lurte på om noen med litt mer erfaring ang felger etc. har kunnet hjelpe meg med dette? Se om jeg tenker rett, eller er helt på jordet..

Satt å funderte på ett evnt oppsett til en slik bil. Har kunnet tenkt meg litt breie felger bak iallefall, med kant og som bygger en del ut, men ikke så mye att du blir "skuddskive" for tekniske kontroller (hvis det er mulig å ikke bli, med litt uvanlig bil.. :o)

 

Lurte derfor om noen viste noe om hva som går på pre-facelift B5 S4'er, helst uten å valse noe særlig?

Klaringen inn til demper/fjør ifra navet (hvor langt kan felgen gå innover)?

Klaringen ut til skjermkant fra navet (hvor langt kan felgen gå utover)?

 

Har undersøkt litt på nettet, å ser ut som noen har kjørt på:

Forran: 18x9.5" ET30

Bak: 18.9.5" ET15

Tråd her. Dette er dog en facelift, men såvidt meg bekjent er framskjermene like eller muligens breiere på pre-facelift?

Virker som det er ET30 bak på det øverste bilde, mens resten er det ET30 forran og ET15 bak. ET30 virker som det går ganske "flush" framme, og ET15 "poke'er" litt bak.

 

Det jeg klarer å finne ut av det er att 9.5" ET30 bygger 77mm ut fra navet, og 164mm inn, 9.5" ET15 bygger 92mm ut og 149mm inn.

 

Vil da en evnt 18x10" ET24 passe bra? Bygge 164mm inn og 90mm ut? Tenker den burde svelge 164mm inn siden 9.5" ET30 bygget det?

18x10" ET18 har vel bedre klaring inn, men vil kanskje stikke en del utenfor (bygger 96mm ut)?

 

Mener jeg noen har fått på 10" ET35 også, som bygger 175mm inn? Tråd her. Denne er jo valset som bare pokker, men det skulle jo ikke ha noe å si på klaringen inn mot demper/fjør.

 

mm-målene har jeg tatt fra denne kalkulatoren.

 

Virker kanskje litt rotete.. men så er det litt sent på "kvelden" også.. :o

 

Får vell forsøke å sove litt før jobb nå.. blir jo så oppslukt når man sitter å leter på nett :P

 

Mvh

Vegard

 

Travis sin gule S4 kjører samme dimensjon som meg, bare han har 40 profil på dekkene sine.

Jeg har selv testet med 10mm spacer på min (tilsvarende ca 10x18" ET25 utover.) og det var kjørbart. Det skal dog sies at jeg kjører mye strekk og har et ganske så stivt senkesett.

 

Det lar seg helt fint å kjøre med 10" på A4, spørsmålet er vell egentlig hvor lavt du vil ha det.

Quattroen klarer 6km/t forskjell forresten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

620968_516838998331541_1663841383_o.jpg

midtdiffdrev blir sakte men sikkert seende sånn ut med forskjell på rulleomkrets...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har 235/35.18 bak og 205/40.18 forran, det gir identisk rulle omkrets ;)

men er veldig smalt forran da :/

Høyden jeg har på de bildene var veldig kjørbart, var den jeg hadde når jeg ikke hadde lappen og dama brukte bilen xD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Travis sin gule S4 kjører samme dimensjon som meg, bare han har 40 profil på dekkene sine.

Jeg har selv testet med 10mm spacer på min (tilsvarende ca 10x18" ET25 utover.) og det var kjørbart. Det skal dog sies at jeg kjører mye strekk og har et ganske så stivt senkesett.

 

Det lar seg helt fint å kjøre med 10" på A4, spørsmålet er vell egentlig hvor lavt du vil ha det.

Quattroen klarer 6km/t forskjell forresten.

Må innrømme att jeg har snoket litt i tråden din før :o

Er litt for trøtt i hode til å lete igjennom den akkurat nå, håper du ikke blir irritert om jeg spør om litt?

Vil det da si att du ellers kjører med ET15? Har du bilde med og uten 10mm spacer?

Hvilket senkesett har du? Er ikke fremmed for stiv bil, kan godt ha det om det forhindrer subbing osv :)

 

 

[ATTACH=CONFIG]182799[/ATTACH]

midtdiffdrev blir sakte men sikkert seende sånn ut med forskjell på rulleomkrets...

Snakker vi da forskjell mellom framme/bak, eller forskjell fra orginal (225/45-17?)?

 

jeg har 235/35.18 bak og 205/40.18 forran, det gir identisk rulle omkrets ;)

men er veldig smalt forran da :/

Høyden jeg har på de bildene var veldig kjørbart, var den jeg hadde når jeg ikke hadde lappen og dama brukte bilen xD

Du hadde 8" forran sant? Hvilke dekkmerke kjører du? :)

Den så veldig kjørbar ut, men samtidig syntes jeg den hadde bra stuk ;) Var det jeg mente med "konestuket" :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må innrømme att jeg har snoket litt i tråden din før :o

Er litt for trøtt i hode til å lete igjennom den akkurat nå, håper du ikke blir irritert om jeg spør om litt?

Vil det da si att du ellers kjører med ET15? Har du bilde med og uten 10mm spacer?

Hvilket senkesett har du? Er ikke fremmed for stiv bil, kan godt ha det om det forhindrer subbing osv :)

 

Jeg kjører 9,5x18" ET30 rundt hele nå, men har testet med 10mm spacer på dem.

Medregnet spaceren så er da 1,4mm forskjell på hvor mye 10x18" ET25 vil stikke ut.

Ta en titt på denne kalkulatoren så ser du lett hvordan det vil bli :)

 

Kjører KW v2 stillt til det stiveste, samt noen bra oppgraderte stabstag.

Må også legge til at jeg kjører min så lavt at den ligger å hviler på bumpstopsene… det har forsåvidt mye å si da dem forhindrer at demperene går lenger ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 9,5x18" ET30 rundt hele nå, men har testet med 10mm spacer på dem.

Medregnet spaceren så er da 1,4mm forskjell på hvor mye 10x18" ET25 vil stikke ut.

Ta en titt på denne kalkulatoren så ser du lett hvordan det vil bli :)

 

Kjører KW v2 stillt til det stiveste, samt noen bra oppgraderte stabstag.

Må også legge til at jeg kjører min så lavt at den ligger å hviler på bumpstopsene… det har forsåvidt mye å si da dem forhindrer at demperene går lenger ned.

Tror jeg henger med nå! Lang dag på jobben : rolleyes

Har blitt vandt til å bruke denne, synes den viser hvor mye felgen bygger etc veldig godt! Mangler kanskje utover, men ikke så vanskelig å regne :)

Har du god klaring innover med 9.5 ET30? Hvilken dim kjører du med? Var det nødvendig med mye strekk/valsing for "10x18" ET25" forsøket?

 

Aha. Jeg kommer nok ikke til å gå så lavt att jeg "bunner" sette, trenger litt kjørbarhet, må kjøre på noen dårlige veier i blant.. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg henger med nå! Lang dag på jobben : rolleyes

Har blitt vandt til å bruke denne, synes den viser hvor mye felgen bygger etc veldig godt! Mangler kanskje utover, men ikke så vanskelig å regne :)

Har du god klaring innover med 9.5 ET30? Hvilken dim kjører du med? Var det nødvendig med mye strekk/valsing for "10x18" ET25" forsøket?

 

Aha. Jeg kommer nok ikke til å gå så lavt att jeg "bunner" sette, trenger litt kjørbarhet, må kjøre på noen dårlige veier i blant.. :o

 

Trykker jeg litt så klarer jeg å en pekefinger mellom felgen og spindelen. Så ca 1cm klaring…

Kjører 215/35-18 Nankang, så er mye strekk på dekkene. Er nødvendig med mye strekk og litt valsing for at det blir kjørbart, iallefall i den høyden.

En annen ting er også at man må ha mye camber for at dem ikke skal stikke miiiilevis utenfor…

 

10x18" ET25 er 1mm lenger ut en dette…trangt!

img2319l.jpg

img2319l.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykker jeg litt så klarer jeg å en pekefinger mellom felgen og spindelen. Så ca 1cm klaring…

Kjører 215/35-18 Nankang, så er mye strekk på dekkene. Er nødvendig med mye strekk og litt valsing for at det blir kjørbart, iallefall i den høyden.

En annen ting er også at man må ha mye camber for at dem ikke skal stikke miiiilevis utenfor…

 

10x18" ET25 er 1mm lenger ut en dette…trangt!

img2319l.jpg

Virker da som att 10" ET35 vil ligge akkurat, eller 1mm for langt inn. Space ut ett par mm så burde det vell gå greit :)

Tror jeg legger 10" ET25 på hylla. Ser ut til å stikke litt for mye ut, og er ikke så voldsomt gira på mye camber. Spiser jo dekk som en feit unge spiser kaker! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forran-bak...

Det er vell fy-fy ja.

Dim'en som Kristian kjørere med, 204/40-18 og 235/35-18, vil jo bare gi 0.1% forskjell forran/bak, men 2% fra original, om jeg har regnet riktig.

Det skulle vell gå bra?

 

Har du peiling på "hvor sakte og sikkert" vi snakker om i visse tilfeller? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

orginaldimm har ikkeno å si så lenge framhjul og bakhjul en skal montere har tilnermet lik rulledimm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

orginaldimm har ikkeno å si så lene framhjul og bakhjul en skal montere har tilnermet lik rulledimm..

Høres betryggende ut :) Satser jeg på att midtdiffen holder seg fin ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Du hadde 8" forran sant? Hvilke dekkmerke kjører du? :)

Den så veldig kjørbar ut, men samtidig syntes jeg den hadde bra stuk ;) Var det jeg mente med "konestuket" :P

 

har 8.5 et 27 forran, de er laaangt innenfor, beholder jeg felgene blir det nok større adapter og et 17 ;)

 

med et 29 som jeg har så subber jeg ikke noe dekk noen steder, men felgen går akkurat kant i kant med skjermen uten å valse, så der butter det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 8.5 et 27 forran, de er laaangt innenfor, beholder jeg felgene blir det nok større adapter og et 17 ;)

 

med et 29 som jeg har så subber jeg ikke noe dekk noen steder, men felgen går akkurat kant i kant med skjermen uten å valse, så der butter det ;)

Vet ikke hvorfor jeg trodde det var 8.5.. jaja :P

Lurte på å få tak i 8.5 ET15. Ser ut som valget er ET35, 30 eller 15..

 

Den til venstre (Imolagelb) har 9.5" ET30. Det tilsvarer etter mine utregninger att den bygger 77mm ut. 8.5" ET15 vil bygge 80mm, og dine på 8.5" ET27 bygger 68.

Tror det skulle gå bra.. :P

stance12.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tenkt noe på loadindex på dekk? Er litt annen vekt på 2,7 maskinen du har og 1,8 literen de andre her kjører med. Regner med du har S4 fordi du "bruker" bilen litt og med for lav loadindex så kan du kjøre i filler dekken. Bare en tanke hvis du skal ha smale dekk forran med strekk for for å utligne rulleomkretsen du har bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tenkt noe på loadindex på dekk? Er litt annen vekt på 2,7 maskinen du har og 1,8 literen de andre her kjører med. Regner med du har S4 fordi du "bruker" bilen litt og med for lav loadindex så kan du kjøre i filler dekken. Bare en tanke hvis du skal ha smale dekk forran med strekk for for å utligne rulleomkretsen du har bak.

Takker for tipset! Må innrømme att jeg ikke har tenkt så voldsomt mye på akkurat det.

Har ikke en S4 i skrivende stund, men har avtalt å hente den onsdag i neste uke, så planen er å ende opp med en i alle fall :)

 

Ser ut som det blir Falken ZIEX ZE-912 pga det leveres i begge dim'ene som jeg har tenkt på.

De ser ut til å ha:

Hastighets index = W

Load index = 86 forran / 90 bak. (Søkt opp de forskjellige dim'ene)

 

Når jeg søker opp S4'en hos Mekonomen står det:

Hastighets index = W

Load index = 88 forran / 85 bak.

 

Ser forøvrig ut som om B5 1.8T også har 88 forran (Avanten har også 88 bak).

 

Jeg har ikke noe forhold til load index, så vet ikke hvordan det evnt blir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med 87 i loadindex på mine, null problem....men som sagt tidligere oppi her, jeg har et lettere maskineri i fronten :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vel være LI91 på S4...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vel være LI91 på S4...

Ser det er forskjell på Sedan og Avant, er Sedan dette eventuellt skal på.

 

Sedan

DEKKDIMENSJONER

 

Dekk foran: 225/45R17

Hastighetsindeks foran: W

Lastindeks foran: 88

Dekk bak: 225/45R17

Hastighetsindeks bak:

Lastindeks bak: 85

 

Avant

DEKKDIMENSJONER

 

Dekk foran: 225/45 R 17

Hastighetsindeks foran: Y

Lastindeks foran: 91

Dekk bak: 225/45 R 17

Hastighetsindeks bak:

Lastindeks bak: 91

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har avant og LI på 88 forran i følge vognkort. Tenkte jeg bare skulle nevne det da jeg ble frarådet fra flere dekkleverandører (har ingen erfaring med dette selv) da jeg egentlig ville ha 215 istedet for 225 for litt mere strekk på mine 19x8,5. Fant vel dekk med LI på max 85-86 om jeg husker riktig men er sikkert mulig å finne høyere på 18" siden profilen er høyere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har avant og LI på 88 forran i følge vognkort. Tenkte jeg bare skulle nevne det da jeg ble frarådet fra flere dekkleverandører (har ingen erfaring med dette selv) da jeg egentlig ville ha 215 istedet for 225 for litt mere strekk på mine 19x8,5. Fant vel dekk med LI på max 85-86 om jeg husker riktig men er sikkert mulig å finne høyere på 18" siden profilen er høyere.

Hmm.. snodige greier dette med LI ser jeg :P

Bare bra du/dere nevner alt som kan ha noe å si!

Har ca 0 peiling på LI selv.. hadde ikke tenkt noe som helst på det før det ble nevnt hær nå..

 

Om jeg skal bikke over LI-kravet framme må jeg kjøre med 215/40, må da også opp i 245/35 bak for å få rett rulleomkrets.

Da er spørsmålet hvordan det vil gå med skjermer o.l. : rolleyes

Så er spørsmålet hvor stor forskjell 2 i LI er? Har jo null forhold til LI selv.. :P

 

Får vell nesten søke rundt å se hva man finner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.