Dieselpumpe Audi A6 Allroad 2,5TDI

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er eier av en av disse gode, men beryktede bilene og nå har dieselpumpen min gått og jeg har fått tak i en overhalt pumpe jeg har fått verksted til å bytte for meg. Byttet også regreim og det som hører til der i samme slengen da denne var gåen.

 

Men etter montering av ny pumpe greier de ikke få start på bilen igjen og de får ut feilkode 01376. Altså pumpen gir diesel, men ikke nok til å starte eller gå. De mener de har fått luftet systemet og at alt skal være i orden.

 

Har noen vært borti bytte av disse? Må det gjøres noe mer enn å bytte og starte på nytt? De har slettet de gamle feilkodene.

 

Må noe registreres noen plass? Har fått tips om at styreenheten i pumpa må kodes om og at det faktisk kan aktivere startsperre om det er lite diesel på bilen? Ville jeg fått denne feilmeldingen om pumpen ikke er kodet riktig?

 

01376 ( SPEED SIGNAL FOR INJECTION PUMP DEFECTIVE)

Stig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi beklager, det er en 2003. 1. Gangs reg sent 2002.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva slags utstyr som kreves og fremgangsmåte for å kode om? Usikker på om verkstedet har riktig utstyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør få en feilkode på "immobilizer" (startsperre) hvis du har problem med det. Dessuten burde da bilen starte og gå et sekunder eller to før den stopper. Du burde da også se en nøkkel-lampe lyse i dashbordet.

 

Så det spørs vel om det ikke bare er luft i systemet. De kan være veldig vanskelige å lufte, jeg lufta og lufta og lufta på min etter kam-bytte, endte opp til slutt med å løsne et rør på den ene dysa, og da harket den litt og så startet fint :)

 

Det kan jo også være at du har fått en pumpe som ikke er OK etter overhaling? Fikk du med papirer på overhalingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja trodde også jeg burde få en feilkode på startsperren, og det mente verkstedet også. Men vil bare ha utelukket alt før jeg får tak i ny pumpe igjen, de er jo ikke så lett å få tak i til en grei pris. De mener de har luftet godt nok siden de har erfaring fra flere av disse bilene.

 

Håper jo at det ikke skal være tilfelle den overhalte pumpen ikke er i orden og jeg må vente igjen på ny pumpe :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for info, men verkstedet mener bestemt at det er pumpa som gir denne feilmeldingen og at det ikke er vits å bruke tid på å kode om den nye pumpa. Finner ikke feilkoden jeg får på ross-tech sine sider, men er det ikke slik at ikke pumpa nødvendigvis er gåen pga denne feilen. Hvilken feilkode ville jeg fått på startsperren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har de tilpasset pumpa til startsperra? Hvis ikke er det tull å begynne å prøve andre ting. Pumpa MÅ tilpasses. Gjorde dette seneste forrige uke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei de har ikke prøvd det, og de mener BESTEMT at dette ikke trengs å gjøres.. Jeg har sagt til de utallige ganger nå at jeg vil de skal prøve dette. Jeg mener også det er tull å få tak i ny pumpe før de har prøvd dette.. Har nå bestilt meg min egen VAG COM og kommer til å prøve dette selv tenkte jeg.. Ser jo ikke ut til å være noen stor jobb å gjøre dette da det bare er noen tastetrykk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du hilse å si at dette har de ikke greie på;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du hilse å si at dette har de ikke greie på;)

 

hehe ja... selv om det i dette tilfellet er fakta er vel ikke verksteder spesielt gla i kunder som forteller dem hvordan jobben skal gjøres...da er vel kundens forslag det SISTE de prøver : bh :

 

men ja verksteder burde i større grad innse og akseptere at det faktisk finnes kunder som har kunnskap eller har kontakter med kunnskap

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok, men det får være måte på hvor bastant man skal være også da:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01376 ( SPEED SIGNAL FOR INJECTION PUMP DEFECTIVE)

 

Jeg ville ikke umiddelbart akseptert at årsaken til manglende start er defekt pumpe.

 

Jeg ville målt motstanden i nåleløftsensoren på dyse og sjekket at alle kontakter fra denne og inn til dieselpumpe har god kontakt og ikke er irret.

Videre ville jeg trippelkontrollert timingen.

Til slutt ville jeg forsøkt å lufte systemet 10 ganger til, selv har jeg sugd over 20 liter diesel og hundrevis av liter luft gjennom slik pumpe før motor startet så disse kan være særdeles vanskelige av seg.

I mellomtiden bør batteriet topplades slik at det er minst 12,5V mens den drar på starter.

 

Det er neppe mangel på koding mot startsperre som gjør at den ikke fyrer, men hvis du blir kvitt luft og manglende signal og får fyr så kan du ikke se bort i fra at motor stopper og du får startsperre-feilkode. Den feilkoden tor jeg ikke oppstår før startsperren faktisk kutter motor, altså først etter at den har gått av seg selv 1-2 sekunder.

 

http://www.bba-reman.com/forums/Topic113891.aspx

 

Det spørs også om et verksted/en mekaniker som ikke har tro på dine "forumtips" vil kunne gjøre en god nok jobb med videre feilsøkning og forsøk, så det kan jo være en ide å få friske (helst dine egne) krefter til å forsøke videre start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er helt mørkt å fortsette å prøve å starte den hvis den ikke er kodet. En kollega som ikke visste om dette holdt på å lufte en slik i over 2 timer før han spurte om hjelp. Når den da ble kodet startet den på første turn. Er det virkelig så vanskelig? Kod og deretter kan man lufte og styre så mye man vil. Den jeg nevnte her hadde kun antydet at den ville starte EN gang før kodingen ble utført. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er helt mørkt å fortsette å prøve å starte den hvis den ikke er kodet. En kollega som ikke visste om dette holdt på å lufte en slik i over 2 timer før han spurte om hjelp. Når den da ble kodet startet den på første turn. Er det virkelig så vanskelig? Kod og deretter kan man lufte og styre så mye man vil. Den jeg nevnte her hadde kun antydet at den ville starte EN gang før kodingen ble utført. :)

 

Enig i at det bør kodes før man forsøker mer.

Men så langt så er det neppe startsperre som har slått inn, da sperring derfra gir feilkode.

 

Straks man har luftet og gjort andre ting som skal til for start vil jo startsperre trolig kutte motoren. Da kan det være vanskelig å skjønne om det er startsperre som hindrer start eller om det er noe annet når systemet har en del luft slik at starten uansett vil bli rufsete og uansett (startsperre eller ikke) trolig medføre at den kutter noen ganger før den går av seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er visstnok også feilmelding på needle lift sensor, men de mener bilen bør gå uansett om denne feilmeldingen kommer? Kan dette være riktig? Tusen hjertelig takk for all hjelp til nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal gå ja, men vil gå i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må denne da byttes, klarte ikke helt å forstå en annen post i et annet forum det ble linket til som hadde samme problem:

 

Thanks for all your replies much appreciated!!!!!!!! Got the little swine the needle lift sensor was the culprit, the intermitant fault became more permanent, a clout with a toffee hammer and the engine transformed back to a V6 ( at last)

 

Got a new one on order and can't wait to drive it with confidence!!!

 

All the best from the Scottish borders a few drams heading my way.

 

Mike

-------------------

 

Direkte oversatt blir toffee hammer fløtekaramell hammer så skjønte ikke helt den der.. Google translate

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei kor det går, har du fått start på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er visstnok også feilmelding på needle lift sensor, men de mener bilen bør gå uansett om denne feilmeldingen kommer? Kan dette være riktig? Tusen hjertelig takk for all hjelp til nå :)

 

Da har vi gjettet oss frem til en av feilene med bilen din, og det burde være unødvendig.

 

Kom gjerne med all annen relevant info du har med en gang. Riktignok gjelder denne tråden en annen motor, men innholdet i første post kan være lur å følge også for ditt tilfelle: http://forum.vacn.no/showthread.php?131997-Forklaring-av-problemer-med-2-5-tdi-R5-motor-og-universelle-tips-til-feilretting&p=1337171#post1337171

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang Toffee-hammer. En toffeehammer er en liten hammer, opprinnelig laget for å knekke opp karameller Et slikt verktøy kunne (tidligere) finnes i eskene når man kjøpte litt større og eksklusive pakninger med karameller. Vi ville vel kalle dette redskapet for en pennhammer, elektrikerhammer e.l.

Nok om det, vil bilen starte? Synes dette var interessant, da jeg skal til å skifte dieselpumpe på Allroaden min, og det er greit å være mentalt forberedt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager å ikke ha kommet med all info tidlig i tråden, men dette var også nytt for meg etter mye spørring og graving til verkstedet. Har ennå ikke fått start på bilen da verkstedet har satt hele prosjektet på vent til jeg har skaffet en ny overhalt pumpe. Reiste bort på verkstedet fredag kveld for å prøve å lese ut feilkoder, men desverre var ikke bilen ferdig ellers og jeg turte ikke skru på tenningen da bilen stod tom for vann og det var en 3 reimer som ikke var satt på + at batteriet var tilnærmet flatt. Hadde et håp om at jeg skulle bevise for de at pumpen faktisk var feilkodet, men gikk ikke som planlagt akkurat. Venter nå på å få overhalt min gamle dieselpumpe så får vi se om det faktisk løser problemet.

 

Tusen takk for all hjelp til nå.. Skal være raskt ute med ny info så dere slipper å gjette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt dette, før den er forsøkt tilpasset til startsperren? Ikke mulig:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å være klar over at disse motorene er særs kravstore på at det er tilstrekkelig spenning på batteriet ved start, så det gjelder å ha toppladet batterie når man forsøker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.