TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

 

Det er kun interessant om man forstår det grunnleggende ved elmotorer, og ikke forventer at en Tesla skal være brukbar på bane. Det er ikke elmotoren i Tesla som er begrensningen. Det er først og fremst kjølesystemet til batteri, inverter etc som ikke er dimensjonert for langvarig høyt effektuttak.

 

Kan jo legge til at om man klarte å kjøre en toppspeket Model S på full fres hele tiden så ville batteriet gå tomt etter 12-13 min :P

 

Det som jeg synes er litt interresant er at bilens toppeffekt ikke henger sammen med dens kjølekapasitet. Litt for å sette det på spissen, så blir det omtrent det samme som "overboost" på drivstoffmotorer. Det er også en kortvarig effektøkning for å bedre aksellerasjon, men motoren ellers kan ikke takle denne ekstra varmeutviklingen mer enn en anngitt periode.

 

Det virker på meg at Tesla har strukket strikken langt for å få bra aksellerasjonstider og mye PR :) Men nå er ikke jeg noen ekspert på el.motorer!

 

I Tyskland for eksempel, hvor det blir brukt mye effekt over lange tider så egner jo rett og slett ikke høy-ytelses el. biler seg i det hele tatt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, da burde jo Veyron blitt oppgitt til 0hk, for etter 12min med gassen i bunn er det ikke bare begrenset, men det er ingen effekt, og heller ingen utslipp...:-D

 

Husk at det bare tar 10min å fylle den opp igjen.... :) Med el. bil så må du jo ta inn på et hotell for natten før du kommer deg videre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så altså, oppgitt effekt i vognkort på el bil er den effekten man bruker i snitt ved normal kjøring?

Hvorfor ikke bruke samme utregning på en bensin/dieselmotor?

 

Effekten i vognkortet er den makseffekten bilen kan gi stabilt over tid.

 

Så her er det flere ting som kommer inn i bildet, men først og fremst kjølekapasiteten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som ikke gidder å lese på elbil forum så limer jeg inn det mest vesentlige her: Dette er svaret et forsikringselskap fikk fra statens vegvesen, etter at de hadde spurt om hvorfor en 700hk Tesla kun har 97hk i vognkortet:

 

HEI

 

Maks. effekt for elektriske motorer kan angis etter flere forskjellige målemetoder/vilkår. Effektvariasjonene kan bli svært store. For godkjenningsformål innen EU/EØS benyttes effekt for el. motorer målt iht. ISO std. 612, betegnet som «max. continuous rated power». Ved kortvarig uttak kan målt effekt være vesentlig høyere. Av hensyn til varmeutvikling i motoren, strømkildens (batterienes) evne til å avgi høy effekt og optimalisering av rekkevidde kan det ligge begrensninger i effektuttaket over tid innebygget i motorstyringen.

 

Maks. kontinuerlig effekt for Tesla Model S er angitt i EF-typegodkjenningen til 69 kW og 52 kW, avhengig av variant. Disse verdiene benyttes ved godkjenning og registrering i Norge. Vurdert ut fra særlig bilenes akselerasjonsevne er kortvarig effekt betydelig høyere enn dette, og brosjyremateriell angir maks. effekt 4-5 ganger over det typegodkjente. Det skal påpekes at karakteristikken for dreiemomentet er vesentlig forskjellig mellom forbrennings- og el. motorer, også dette vil påvirke akselerasjonsevnen.

 

Vi er kjent med at andre typer el. biler har en EF-typegodkjent, kontinuerlig motoreffekt som ligger vesentlig nærmere det som oppfattes som naturlig ut fra bilens ytelser. Vi kan ikke gi noen nærmere forklaring på hvorfor Tesla bilene er i en særstilling her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, må være noe lureri. Om en bensindrevet bil i samme klasse hadde for liten radiator, noe som førte til at max-effekt bare kunne nytes i noen minutter før elektronikken begrenset effekten til 93hk. Likevel måtte man betalt avgifter for en bil med 500hk..? Eller er dette et smutthull i norsk lovverk ingen har funnet utav?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe lureri alt med dissa radio bilene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel endel turbobiler med overboost funksjon (mer effekt i en kort periode, 5-20 sekund) der avgiftene regnes fra normal/vedvarende effekt, ikke toppeffekten under overboost situasjon. Focus ST, Porsche 911 Turbo/Turbo S og flere andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har den jo noe til felles med et annet VAG-produkt :)

 

 

Forskjellen er vel at Bugattien kjører i 377kmt, mens en en Tesla kjører i 220 eller hva toppfarten er ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12min toppfart med en bugatti synes jeg forøvring var ganske imponerende, ikke at det har noe med denne diskusjonen å gjøre..

 

På rudskogen hadde jeg oppunder 4L på mila i gjennomsnittsforbruk. Og den bruker sikkert enda mer i toppfart : smil : : smil : : smil :

 

Det tilsvarer vel en knapp halvtime kjøring på full guffe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som jeg synes er litt interresant er at bilens toppeffekt ikke henger sammen med dens kjølekapasitet. Litt for å sette det på spissen, så blir det omtrent det samme som "overboost" på drivstoffmotorer. Det er også en kortvarig effektøkning for å bedre aksellerasjon, men motoren ellers kan ikke takle denne ekstra varmeutviklingen mer enn en anngitt periode.

 

Det virker på meg at Tesla har strukket strikken langt for å få bra aksellerasjonstider og mye PR :) Men nå er ikke jeg noen ekspert på el.motorer!

 

I Tyskland for eksempel, hvor det blir brukt mye effekt over lange tider så egner jo rett og slett ikke høy-ytelses el. biler seg i det hele tatt..

 

De har laget en bil som fungerer meget bra i daglig drift, og som samtidig har en brutal toppeffekt. En effekt som man egentlig ikke behøver, og i hvert fall ikke har bruk for over lang tid. Dette får du ikke til med en bensinmotor på samme måte uansett hvordan du snur og vender på det. Men igjen, til banekjøring er den ubrukelig i forhold til mange andre biler.

 

Nå skal ikke jeg skryte på meg noe som helst erfaring fra Autobahn i Tyskland, men mitt inntrykk er at det er svært vanskelig å holde noe særlig høyere snitt enn 130-150 km/t der nede grunnet trafikk, veiarbeid og andre ting som hindrer flyten. Da snakker vi om snittfart over flere timer. Dette har en Tesla få om ingen problemer med å klare. Effektuttak i slik hastigheter ligger i snitt ikke på mer enn 35-40kW. Maks kontinuerlig effekt er nok til å holde bilen i hastigheter godt over 200 km/t.

 

Det som er spennende med elmotorer er at du kan programmere inn en helt spesifikk karakteristisk. Der Tesla har valgt å ha nesten fullt frislipp av moment og effekt fra 0, med dertil helt idiotisk akselerasjon for folk flest, og lar motorene spinne til rundt 16.000rpm for å oppnå 250km/t. BMW har derimot valgt å "strupe" momentet ganske markant mellom 0-1500rpm og heller etterligne en mer tradisjonell motor, samtidig som motoren gir seg på ca. 7000rpm (da yter den ca 40kW). Begge disse motorene kunne man med et tastetrykk bytte karakteristikk på så fremt resten er dimensjonert for det.

 

Så må du gjerne spøke med at det tar tid å fylle en elbil, men for de aller aller fleste så er dette et ikke-problem. Det er som oftest tvert i mot. Du kjører, parkerer og bruker 2 sek på å sette i strømpluggen før du går. Ingen behov for å lete etter bensinstasjonen med beste pris, vente til mandag osv.. ;)

 

PS! Det er ikke motoren som er den største begrensende faktoren for effektuttaket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så må du gjerne spøke med at det tar tid å fylle en elbil, men for de aller aller fleste så er dette et ikke-problem. Det er som oftest tvert i mot. Du kjører, parkerer og bruker 2 sek på å sette i strømpluggen før du går. Ingen behov for å lete etter bensinstasjonen med beste pris, vente til mandag osv.. ;)

 

Klassisk elbil eier svar:) Hvor i alle dager skal du gå? I 99% av tilfellene jeg fyller tanken så bruker jeg 1 minutt på å fylle full tank, før jeg setter meg i bilen og kjører videre.

Men elbil eiere skal merkelig nok bare fylle opp "tanken" når det allikevel var planlagt en lenger stopp. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarer helt fint å legge mobilen min på lading om natta - da jeg vet at den ikke holder flere dager med vanlig bruk - slik at det er plenty med strøm på den hele dagen frem til neste natt. Det hindrer ikke bruken/nytten av mobilen i det hele tatt, da jeg alikevel sover da den lades. Selv om det tar noen timer å lade den helt opp.

 

Jeg tror nok jeg skulle klart dette like fint med en elbil også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du elbil Daniel? Svaret ditt er jo så klassisk petrol head svar som du får det.

Jeg vil gjerne presisere at jeg har full forståelse for at ikke alle kan eller vil ha elbil pr. i dag, men for de aller fleste som kjører bil i Norges land i dag så er denne langturstoppen du slår i bordet med noe som skjer kanskje 5-10x pr. år. Vi snakker da om kanskje tilsammen 100-250 minutter som går vekk i ladetid pr. år. Med litt planlegging så kan 50-100% av disse stoppene legges til andre nødvendige stopp som når ungene likevel skal spise, og når du som sjåfør likevel burde ta en pause. Noen av de som kjemper hardest mot elbiler hevder de aldri tar pause når de kjører langtur - trafikkfarlig. Å stoppe i 10-25min hver 3t er bare bra for trafikksikkerheten. Spør de som forsker på sånt.

 

For å si det slik. Bruker 1 min på å planlegge første gang jeg stikker på en langtur i ukjent terreng på over 400 km tur/retur. Elbilen sparer meg for ca. 300kr pr. 400km bare i drivstoffutgifter så det ene minuttet i planlegging + de 20min i lading for å komme ytterligere avgårde føler jeg er bra timebetaling ;)

 

Fryktelig dyr den motorlyden når man regner på det, og ja jeg har regnet mye på det. Var skeptisk som bare det på elbil før jeg hoppet i det, men bare innsparingen pr. år i drivstoff var nok til å overbevise meg. Passat diesel ca. 25000,- pr. år vs. elbil 1500,-. Denne forskjellen vil ikke forsvinne med det første. Det er tross alt samme strømmen vi snakker om som varmer opp husene i vårt langstrakte land.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syntes det er spennende og lærerikt å lese denne tråden. Mye med Tesla er ganske genialt. Men for meg så handler det ikke om det økomiskeaspektet i det hele tatt. For meg så handler det om følelser og livsglede eller livskvalitet. Jeg forstår at min Mk 5 sannsynligvis er en dårlig investering, bruker masse drivstoff og forurenser helt sikkert masse. Men det gir meg ubeskrivelig glede å kjøre den og jeg smiler stort hver morgen når jeg starter opp bilen og smiler enda mer på vei til jobben. Det gjør ikke en elektrisk bil for meg. De elektriske bilene er flotte og teknologien er fasinerende, så jeg forstår de er veldig populære. Men dessverre får de ikke mitt hjerte til å slå fortere. Det gjør derimot lyden av en kald VR6 motor om morgenen... Derfor kjøpte jeg min R32.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du elbil Daniel? Svaret ditt er jo så klassisk petrol head svar som du får det.

Jeg vil gjerne presisere at jeg har full forståelse for at ikke alle kan eller vil ha elbil pr. i dag, men for de aller fleste som kjører bil i Norges land i dag så er denne langturstoppen du slår i bordet med noe som skjer kanskje 5-10x pr. år. Vi snakker da om kanskje tilsammen 100-250 minutter som går vekk i ladetid pr. år. Med litt planlegging så kan 50-100% av disse stoppene legges til andre nødvendige stopp som når ungene likevel skal spise, og når du som sjåfør likevel burde ta en pause. Noen av de som kjemper hardest mot elbiler hevder de aldri tar pause når de kjører langtur - trafikkfarlig. Å stoppe i 10-25min hver 3t er bare bra for trafikksikkerheten. Spør de som forsker på sånt.

 

For å si det slik. Bruker 1 min på å planlegge første gang jeg stikker på en langtur i ukjent terreng på over 400 km tur/retur. Elbilen sparer meg for ca. 300kr pr. 400km bare i drivstoffutgifter så det ene minuttet i planlegging + de 20min i lading for å komme ytterligere avgårde føler jeg er bra timebetaling ;)

 

Fryktelig dyr den motorlyden når man regner på det, og ja jeg har regnet mye på det. Var skeptisk som bare det på elbil før jeg hoppet i det, men bare innsparingen pr. år i drivstoff var nok til å overbevise meg. Passat diesel ca. 25000,- pr. år vs. elbil 1500,-. Denne forskjellen vil ikke forsvinne med det første. Det er tross alt samme strømmen vi snakker om som varmer opp husene i vårt langstrakte land.

 

Nei, jeg har ingen bompenger jeg vil snike meg unna så har ikke sett behovet for elbil ennå. Men vet aldri hva som skjer, har jo vært snakk om bompenger her jeg bor også.

Jeg har prøvd Tesla og skjønner godt at folk kjøper bilen. Går usakelig godt til å være en familiebil. Spesielt om du kommer fra en slapp Passat eller lignende.

Men jeg tror jeg holder meg til en litt billigere familiebil som drikker litt diesel. Den har også endel mindre verditap enn en splitter ny Tesla. Da slipper jeg også å planlegge noe før jeg skal ut på tur. Bensinstasjoner finner du over alt :) Ikke vær bekymret for at jeg ikke stopper når jeg er på langtur. Forskjellen er at jeg stopper når det passer meg ikke bilen :P

Og miljøvennlig er jeg med banebilen som drikker E85: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du elbil Daniel? Svaret ditt er jo så klassisk petrol head svar som du får det.

Jeg vil gjerne presisere at jeg har full forståelse for at ikke alle kan eller vil ha elbil pr. i dag, men for de aller fleste som kjører bil i Norges land i dag så er denne langturstoppen du slår i bordet med noe som skjer kanskje 5-10x pr. år. Vi snakker da om kanskje tilsammen 100-250 minutter som går vekk i ladetid pr. år. Med litt planlegging så kan 50-100% av disse stoppene legges til andre nødvendige stopp som når ungene likevel skal spise, og når du som sjåfør likevel burde ta en pause. Noen av de som kjemper hardest mot elbiler hevder de aldri tar pause når de kjører langtur - trafikkfarlig. Å stoppe i 10-25min hver 3t er bare bra for trafikksikkerheten. Spør de som forsker på sånt.

 

For å si det slik. Bruker 1 min på å planlegge første gang jeg stikker på en langtur i ukjent terreng på over 400 km tur/retur. Elbilen sparer meg for ca. 300kr pr. 400km bare i drivstoffutgifter så det ene minuttet i planlegging + de 20min i lading for å komme ytterligere avgårde føler jeg er bra timebetaling ;)

 

Fryktelig dyr den motorlyden når man regner på det, og ja jeg har regnet mye på det. Var skeptisk som bare det på elbil før jeg hoppet i det, men bare innsparingen pr. år i drivstoff var nok til å overbevise meg. Passat diesel ca. 25000,- pr. år vs. elbil 1500,-. Denne forskjellen vil ikke forsvinne med det første. Det er tross alt samme strømmen vi snakker om som varmer opp husene i vårt langstrakte land.

Jeg tror du må innse at hvis du ønsker å overbevise en rekke bilentusiaster om hva som er den beste bilen, så må du komme med andre argumenter enn drivstofføkonomi dersom du skal kunne tippe oss over : haha :

 

Jeg testet P85+ hos tesla i Stavanger, og jeg ble dessverre ikke veldig imponert. Jeg lånte bilen fordi jeg var ute etter å kjøpe ny bil, og hadde lest lovord på nett hvor folk sammenlignet disse bilene med RS4, 911, M3/M5 etc.. Og hvis man kan få kjøreegenskaper og kjøreglede av den kaliberen med gratis kjørelengde, hvorfor ikke..

 

Men det ga meg ingenting. Jeg synes det var omtrent som å kjøre Gran Turismo med et sett dårlige ratt & pedaler uten veifølelse, og med lyden av.

 

Drivstofføkonomi er dessverre ganske langt nedpå listen over prioriteringer når jeg kjøper ny bil. Det er et tap jeg er villig til å ta for å ha det veldig moro når jeg kjører bil. Det er penger jeg er villig til å tape for å le for meg selv hver eneste gang jeg starter opp bilen i carporten, og for å smile hver gang jeg legger inn neste giret.. uansett fart.

 

Og misforstå meg ikke. Jeg har ingen problemer med å forstå de som kjøper Tesla. Det er jo en helt topp bil hvis 0-100 og drivstofføkonomi er alt som gjelder, da er det jo ingenting som gir mer valuta for pengene. Og jeg kunne absolutt hatt en elbil som bilnr2, men da hadde nok valget heller gått på en E-golf/e-up/i3 eller lignende.

 

Det jeg sliter med å forstå er hvorfor noen elbileiere er på vei til å stille seg i rekken med Jahovas vitne, folk som går på Crossfit og vegetarianere. Dere har funnet noe dere liker, og da skal på død og liv alle andre gjøre det også. Og hvis de ikke gjør det - ja, da prøver vi mer! Og det skal bankes inn i knollen for alt i verden!

 

Jeg sier ikke at dere i denne tråden er en av disse, men de fins nok av ellers.

 

Naboen kjøpte tesla rett etter de ble tilgjengelig i Bergen, og jeg har hatt denne diskusjonen med han gjentatte ganger - nettopp fordi han aldri gir seg. Men for tesla-eiere virker det å være ubegripelig at noen ikke ønsker å kjøre bilen de elsker.

 

Jeg synes forøvrig at GTE var en mye bedre bil og ga meg mye bedre kjørefølelse, men så er jo det en hybrid. Etter hva jeg har hørt, så tror jeg også jeg hadde likt i3 bedre enn tesla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivstofføkonomi er nå bare et av argumentene, og vil gjelde for noen, mens det for andre er irrelevant. På samme måte som de som elsker banekjøring, og som må ha en hverdagsbil som også takler det på en god måte. Viktig for de, helt uvesentlig for meg, men jeg respekterer det og vil aldri anbefale noen en elbil i dag til sånt bruk.

 

Så ser jeg at det er en fascinerende holdning blant de som ikke vil ha elbil. Flere ser på oss som har elbil som en slags form for misjonærer. Det er selvfølgelig noe sant i dette, og det finnes sikkert noen som er like korka i forhold til elbil som andre er i forhold til det andre som nevnes. Men for min del handler det først og fremst om å dele kunnskap, og fortelle om realitetene bak. Realiteter og fakta som svært mange som ikke har elbil overhodet ikke har kontroll på, til og med folk som sitter med pennen i hånda klar for å signere kjøpekontrakt på en elbil har ofte forbausende lite og feil kunnskap ombord. Det er interessant å se hvor mange myter som oppstår på bakgrunn av feilinformasjon og hønekakling blant likesinnede. Det være seg at strømmen er fra kullkraft, tid brukt på hurtiglading og saktelading, rekkevidde, rekkeviddeangst, osv. Kunnskapsutveksling er ikke misjonering, i mine øyne.

 

Man kan snu flisa og si at det er like så uvirkelig å høre på skikkelig ihuga elbilmotstandere. En god del av disse virker å tro at de som kjører elbil ikke kan ha noe forhold til bil i det hele tatt, vel det er feil. Man finner en hel del elbileiere som modder bilene sine vel så mye som andre bileiere. Det ser også ut til at mange faktisk glemmer at neste samtlige elbileiere faktisk har kjørt bensin- og dieselbiler i årevis før man byttet.

 

Snart 1/4-del av nybilsalget i Norge er elbiler, og nå virker det som Porsche og Audi endelig ser ut til å være litt på gli med rene elbiler som faktisk har rekkevidde (og ytelse). Det er på tide. Hybridbiler er bare et unødig mellomstadiet, og som elbileier er det svært fornøyelig å se at mange, mange hybrideiere finner stor glede i å klare å kjøre mest mulig uten at fossilbrenneren i fronten starter opp på turen. :P

 

Men nå har denne tråden sporet av igjen. Kos dere med de bilene dere har. Jeg har en elektrisk, og en bensindrevet. Sistnevnte ryker ut til fordel for en til elektrisk innen 1-2 år når det kommer mindre elbiler med skikkelig rekkevidde (nei jeg vil ikke ha Leaf selv om den nå kommer med 30kW batteri). Det sier vel det meste om hva jeg synes om hva som bør være fremtidens drivstoff til persontransport :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivstofføkonomi er nå bare et av argumentene, og vil gjelde for noen, mens det for andre er irrelevant. På samme måte som de som elsker banekjøring, og som må ha en hverdagsbil som også takler det på en god måte. Viktig for de, helt uvesentlig for meg, men jeg respekterer det og vil aldri anbefale noen en elbil i dag til sånt bruk.

 

Så ser jeg at det er en fascinerende holdning blant de som ikke vil ha elbil. Flere ser på oss som har elbil som en slags form for misjonærer. Det er selvfølgelig noe sant i dette, og det finnes sikkert noen som er like korka i forhold til elbil som andre er i forhold til det andre som nevnes. Men for min del handler det først og fremst om å dele kunnskap, og fortelle om realitetene bak. Realiteter og fakta som svært mange som ikke har elbil overhodet ikke har kontroll på, til og med folk som sitter med pennen i hånda klar for å signere kjøpekontrakt på en elbil har ofte forbausende lite og feil kunnskap ombord. Det er interessant å se hvor mange myter som oppstår på bakgrunn av feilinformasjon og hønekakling blant likesinnede. Det være seg at strømmen er fra kullkraft, tid brukt på hurtiglading og saktelading, rekkevidde, rekkeviddeangst, osv. Kunnskapsutveksling er ikke misjonering, i mine øyne.

 

Man kan snu flisa og si at det er like så uvirkelig å høre på skikkelig ihuga elbilmotstandere. En god del av disse virker å tro at de som kjører elbil ikke kan ha noe forhold til bil i det hele tatt, vel det er feil. Man finner en hel del elbileiere som modder bilene sine vel så mye som andre bileiere. Det ser også ut til at mange faktisk glemmer at neste samtlige elbileiere faktisk har kjørt bensin- og dieselbiler i årevis før man byttet.

 

Snart 1/4-del av nybilsalget i Norge er elbiler, og nå virker det som Porsche og Audi endelig ser ut til å være litt på gli med rene elbiler som faktisk har rekkevidde (og ytelse). Det er på tide. Hybridbiler er bare et unødig mellomstadiet, og som elbileier er det svært fornøyelig å se at mange, mange hybrideiere finner stor glede i å klare å kjøre mest mulig uten at fossilbrenneren i fronten starter opp på turen. :P

 

Men nå har denne tråden sporet av igjen. Kos dere med de bilene dere har. Jeg har en elektrisk, og en bensindrevet. Sistnevnte ryker ut til fordel for en til elektrisk innen 1-2 år når det kommer mindre elbiler med skikkelig rekkevidde (nei jeg vil ikke ha Leaf selv om den nå kommer med 30kW batteri). Det sier vel det meste om hva jeg synes om hva som bør være fremtidens drivstoff til persontransport :)

 

Jeg er absolutt ingen elbilmotstander, langt ifra. Jeg synes både elbiler og hybridbiler helt er topp, og folk må bare kjøpe det for alt det er verdt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilke biler andre folk kjører.

 

Men alt til sitt bruk for min del :) Som sagt, skulle jeg hatt 2 biler så hadde nok bil 2 kunne vært en elbil. Men idag har jeg ikke bruk for det.

 

Jeg tror denne misjonærstatusen har elbilfolket fint klart å tre nedover hodet på seg selv. Det utvikler seg ofte motstandere av grupper som maser. Når snakket du sist med noen som ELSKER at jahovas vitne kommer på døra? :D Veldig mange synes det er helt forferdelig at ikke alle liker elbil. Jeg på min side har ingen problemer med å forstå at 95% av norges befolkning ikke vil eie en RS4. For mesteparten av vår befolkning er en bil tross alt kun et fremkomstmiddel, og da er det regnestykket på brukskontoen fra A -> B som har noe å si til slutt.

 

Det var litt det jeg prøvde å få frem i mitt tidligere innlegg. Å diskutere en bil som et fremkomstmiddel i form av kroner, kilometer kW og ladestasjoner med en gjeng bilgalninger som ser på bil mer eller mindre som et leketøy, blir litt som å snakke med en vegg. Det går nok rett inn det ene øret og ut det andre : smil :

 

Jeg kan ikke huske sist jeg sjekket hvor mange kilometer jeg hadde igjen på tanken. Jeg fyller når det er tomt, så starter jeg opp V8en igjen mens jeg nok en gang ler for meg selv : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel plass til begge typer biler og bilentusiaster, såpass med toleranse må det være i bilmiljøet. De som digger el.bil får bytte til det, og de som digger bensinbiler fortsetter med det. Markedskreftene vil uansett bestemme framtidens transportmiddel. Politikere og staten kan mene alt de orker, men de kan ikke bestemme hva hvermansen bruker pengene sine på!

 

For min del skal jeg kose meg med bensinmotoren min med alle de lyder og lukter den har, så lenge jeg kan. Så kan jeg iallefall sitte på gamlehjemmet og mimre om "gamledager" hvor jeg kjørte rundt i 10-sylindrede bensinbiler.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg sliter med å forstå er hvorfor noen elbileiere er på vei til å stille seg i rekken med Jahovas vitne, folk som går på Crossfit og vegetarianere. Dere har funnet noe dere liker, og da skal på død og liv alle andre gjøre det også. Og hvis de ikke gjør det - ja, da prøver vi mer! Og det skal bankes inn i knollen for alt i verden!

 

Jeg sier ikke at dere i denne tråden er en av disse, men de fins nok av ellers.

 

Naboen kjøpte tesla rett etter de ble tilgjengelig i Bergen, og jeg har hatt denne diskusjonen med han gjentatte ganger - nettopp fordi han aldri gir seg. Men for tesla-eiere virker det å være ubegripelig at noen ikke ønsker å kjøre bilen de elsker.

 

svaret har du nok her:

https://snl.no/fanatisme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel temmelig sikkert at det er økonomiske årsaker til at folk velger elbil i dag. Var vel elbilforeningen selv som sto for en undersøkelse som viste at kun 16%ville kjøpt elbiler med "normale" avgifter.

Men en ting skal Tesla ha, mange av de som kjøper bilen forelsker seg virkelig i bilene sine, og sier at de ALDRI skal kjøpe fossil igjen. Om dette virkelig stemmer får vi jo se, og jeg personlig lurer veldig på hva de forelsker seg i ,selv om jeg syns svart Tesla med de store turbinfelgene er en lekker bil. Det virker som den lydløse fremdriften(frem til luft/dekkstøy trer inn), brukergrensesnittet/tekniske duppeditter fullstendig overskygger de problemene som veldig mange opplever.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at mange Tesla-eiere som opplever problemer med tekniske dupeditter og annet snag lar det passere til en viss grad fordi de tenker at Tesla er en forholdsvis umoden aktør innen bransjen og at det løser seg med tiden. Så har vel Tesla Motors m/ forhandlere fått ry på seg om at de løser det meste av problemer raskt og smertefritt. Vi får se om noen år om eierne er like fornøyde da.

 

Saken er vel også at Tesla Motors har mye å bevise og ikke har råd til å gjøre annet enn å følge opp sine kunder nøye.

 

Selv er jeg nøytral til dette med elbil. De som vil ha elbil kjører det, og de som ikke vil kjører noe annet. Lar meg ikke plage av incentivene elbileierne har fått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre - skryt til deg (og selvfølgelig andre) for en saklig og hyggelig tone i denne tråden på tross av mer eller mindre godt argumentert "motstand".

En del av svarene og kommentarene i denne tråden får meg til å himle med øynene og viser liten åpenhet og forståelse, men du opptrer veldig ryddig som kunnskapskilde og argumentator (er det et ord?).

 

Spennende og interessant å lese denne tråden! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.