TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Sant nok, men han "jukser" og legger inn giret før de starter. At M4'en suser i fra når farta blir høy overrasker ikke meg. Det er ulempen med 1 gir kontra 6-7-8?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok, men han "jukser" og legger inn giret før de starter. At M4'en suser i fra når farta blir høy overrasker ikke meg. Det er ulempen med 1 gir kontra 6-7-8?

 

I mine øyne blir det eneste rettferdige måten å gjøre en slik test på, ettersom Teslaen nettopp ikke har gir :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan sikkert diskuteres.

 

For å finne optimal aks., enig.

For å finne en aks. som gir mening ved f.eks forbikjøring, nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen problemer med å gire ned før en forbikjøring? Pleier du å legge deg ut før du girer ned ved forbikjøring?

 

Teslaen hadde jo også lagt inn laveste gir...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan sikkert diskuteres.

 

For å finne optimal aks., enig.

For å finne en aks. som gir mening ved f.eks forbikjøring, nei.

 

Nå er jeg ikke helt med her. Girer du ned etter du begynner å kjøre forbi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke kjørt bil med rørepinne på mange, mange år så jeg forstår ikke hva dere rører (sic) med ;)

 

PS! Nå ser jeg jo at du Hans Fredrik nylig har blåst av en liten Tesla på en RS4 fra 2007. Der er vi fundamentalt forskjellige. Kul bil, for all del. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å bruke så mye penger på en bil som snart er 10 år gammel. En skikkelig veteran derimot hadde ikke vært å forakte. Men vi er forskjellige, og takk og lov for det. Kjedelig diskusjon om alle hadde vært enige hele tiden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med verditap på en RS4 kontra en Tesla etter 7-8 år ? ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vel ikke ann å si noe sikkert om nå...

 

Men ser man på de 7-8 år gamle RS4 som ligger på finn nå, så er det pluss minus 550k, og de kostet vel ca 1,5 mill nye dengang? Så ca 1 million i tap på 7-8 år.. Det er det umulig å tape på en Tesla - samme om det er 7 eller 20 år. De koster jo ikke så mye helt nye engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt på spissen : Når en Tesla er 7-8 år er den fremdeles på vegen i det hele tatt ? [emoji12]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt på spissen : Når en Tesla er 7-8 år er den fremdeles på vegen i det hele tatt ? [emoji12]

 

blir nok fancy skal du sjå. når den originale batteripakka har gjort sitt i livet. og ny er såppas dyrt at man tyr til å kjøpe "kina" batterier :)

 

da blir det trygt å kjøre tesla da.. bil som detter fra hverandre (amerikansk kvantumskvalitet) med ei gigantisk kinesisk bombe i gulvet...

 

yeah.. rock on :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vel ikke ann å si noe sikkert om nå...

 

Men ser man på de 7-8 år gamle RS4 som ligger på finn nå, så er det pluss minus 550k, og de kostet vel ca 1,5 mill nye dengang? Så ca 1 million i tap på 7-8 år.. Det er det umulig å tape på en Tesla - samme om det er 7 eller 20 år. De koster jo ikke så mye helt nye engang.

 

Hadde nok vært samme pristapet på en Tesla om den hadde vært avgiftbelagt som fossilbiler tenker jeg. Men når du har det sammes som en 07 rs4 koster i sparte avgifter så er det ikke så rart det blir mindre. Men vil tro at Tesla også vil ha er pristap på 30% tilsvarende en rs4 b7 på 7 år.

Uansett er Tesla det beste bilkjøpet om du kjører mye i bom og pendler til jobb iallefall. Eneste bedre kjøp må være en porsche 911 964 som går opp i verdi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til den er 8 år, for da går batterigarantien ut. :P (Og vi vet vel alle hva som skjer når garantier går ut?)

Sannsynlig varer batteriene mye lenger, men tror nok en 9 år gammel Tesla (D eller ikke) ikke er stort verdt med 3-mils batteri..

S8 (som det muligens er 'riktigere' å sammenligne med?) er kanskje enda verre stilt, der er det vel 7-åringer med 100k på telleren ute til under 500', og de må da ha falt over 1,5 mill på de årene. Røverkjøp spør du meg.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nok vært samme pristapet på en Tesla om den hadde vært avgiftbelagt som fossilbiler tenker jeg. Men når du har det sammes som en 07 rs4 koster i sparte avgifter så er det ikke så rart det blir mindre. Men vil tro at Tesla også vil ha er pristap på 30% tilsvarende en rs4 b7 på 7 år.

Uansett er Tesla det beste bilkjøpet om du kjører mye i bom og pendler til jobb iallefall. Eneste bedre kjøp må være en porsche 911 964 som går opp i verdi :)

 

Vi tar dette en gang til siden dette er en misforståelse som dukker opp til stadighet ;)

 

En elbil ville blitt avgiftsbelagt på samme måte som en ladbar hybrid blir i dag. Med andre ord vil en e-Golf, eller hvilken som helst annen elbil, med avgifter koste 25% (mva.) mer enn den gjør i dag. Til sammenligning har en Golf GTE +/- 10000,- i avgifter + 25% mva.

 

Med andre ord ville en e-Golf kostet kostet 320.000,-, ribbet Model S 70 koste ca. 720.000,-, og den dyreste P90D Ludicrous kostet 1.375.000,-

 

Mva kommer selvfølgelig på elbiler også. Forhåpoentligvis har Telsa med flere fått litt sving på batterifabrikkene sine slik at man:

  1. Får ned prisene ytterligere
  2. Får enda mer fart i utviklingen i forhold til vekt og kapasitet

 

Som et lite PS på slutten. Sett at de som mener batteribiler eller lignende får rett. Hva blir da verditapet på en bensin/diesel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vel ikke ann å si noe sikkert om nå...

 

Men ser man på de 7-8 år gamle RS4 som ligger på finn nå, så er det pluss minus 550k, og de kostet vel ca 1,5 mill nye dengang? Så ca 1 million i tap på 7-8 år.. Det er det umulig å tape på en Tesla - samme om det er 7 eller 20 år. De koster jo ikke så mye helt nye engang.

 

 

Det blir feil sammenligning her. Det du må sammenligne er en 7-8år gammel RS4 som har kommen ned i Teslapris, og så sammenligne prisfall derifra og ned 6-7år til med Tesla fra ny til 6-7 år gammel...

 

Umulig å komme til et svar nå, men jeg tipper Tesla er "håpløst gammel og umoderne" om

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tesla har jo faktisk holdt seg overraskende godt i pris i løpet av de to årene bilene har vært på markedet nå, og de omsettes rimelig greit på Finn. Holdbarhet og driftsikkerhet fremover blir avgjørende.

 

Edit: for ikke å snakke om elbilpolitikken..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke sammenligne S/RS prisfall med el.bil.

 

Prisfallet bremser kraftig på S/RS4 etter noen år , kun de første årene som har relativt høyt pris fall.

Når prisen havner slik at "vanlige mann i gata" har råd , så stopper prisfallet opp en stund på disse grom bilene.

 

Billigste RS4 får du fra 250.000kr og oppover , på en 15år gammel bil.....

Får man 250.000kr for en tesla om 15år? Tviler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke kjørt bil med rørepinne på mange, mange år så jeg forstår ikke hva dere rører (sic) med ;)

 

PS! Nå ser jeg jo at du Hans Fredrik nylig har blåst av en liten Tesla på en RS4 fra 2007. Der er vi fundamentalt forskjellige. Kul bil, for all del. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å bruke så mye penger på en bil som snart er 10 år gammel. En skikkelig veteran derimot hadde ikke vært å forakte. Men vi er forskjellige, og takk og lov for det. Kjedelig diskusjon om alle hadde vært enige hele tiden :)

 

Det forundrer meg hvordan mange tror jeg sitter og regner budsjett og tikroninger når jeg kjøper en 10 år gammal bil til en halv mill. Hadde jeg brydd meg om at det var en dyr bil å ha så hadde jeg vel kjøpt noe annet?

 

En bilentusiast kjøper vel ikke bilen han/hun har lyst på pga prisen, pga hvilken bil den personen vil ha. Hadde jeg hatt lyst på en fornuftig bil med lite verditap så hadde jeg kjøpt det. Tror forøvring ikke dette er verdens dummeste bil å kjøpe hvis man har tenkt å ha den i 2-3 år :) At du i det heletatt prøver å ta sammenligningen overrasker meg.

 

Men hadde du vært en bilentusiast så hadde jeg aldri måttet forklare deg hvorfor jeg har kjøpt en slik bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi tar dette en gang til siden dette er en misforståelse som dukker opp til stadighet ;)

 

En elbil ville blitt avgiftsbelagt på samme måte som en ladbar hybrid blir i dag. Med andre ord vil en e-Golf, eller hvilken som helst annen elbil, med avgifter koste 25% (mva.) mer enn den gjør i dag. Til sammenligning har en Golf GTE +/- 10000,- i avgifter + 25% mva.

 

Med andre ord ville en e-Golf kostet kostet 320.000,-, ribbet Model S 70 koste ca. 720.000,-, og den dyreste P90D Ludicrous kostet 1.375.000,-

 

Mva kommer selvfølgelig på elbiler også. Forhåpoentligvis har Telsa med flere fått litt sving på batterifabrikkene sine slik at man:

  1. Får ned prisene ytterligere
  2. Får enda mer fart i utviklingen i forhold til vekt og kapasitet

 

Som et lite PS på slutten. Sett at de som mener batteribiler eller lignende får rett. Hva blir da verditapet på en bensin/diesel

 

Om jeg legger inn hiddenene til en Tesla p85 (422hk 2100kg 1 gram co2) regdato 01.09.2015 i kalkulatoren til toll så får jeg en avgift på ca 440 000kr.

Det er det jeg mener med at Teslaeiere "sparer" i avgifter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg legger inn hiddenene til en Tesla p85 (422hk 2100kg 1 gram co2) regdato 01.09.2015 i kalkulatoren til toll så får jeg en avgift på ca 440 000kr.

Det er det jeg mener med at Teslaeiere "sparer" i avgifter.

 

"Problemet" er at en sånn Tesla har kun 94hk i vognkortet. Elektriske biler måles på en annen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måles elektrisk effekt annerledes enn på drivstoffmotorer??

 

Det som det har vært spekulert i tidligere er at den effekten i vognkortet er bilens maks kontinuerlige effekt over tid, og p.g.a kjølekapasiteten på Tesla så blir den effekten såpass lav.

 

Kunne jo vært interessant å se hvilken effekt Leaf, e-golf og de andre er oppført med. Hvis forholdet skulle vært likt som på Tesla så skulle det bare ha stått 15hk eller noe sånt da?

 

En annen grunn til å lure er at 2wd 422hk Tesla er oppgitt med omtrent samme effekt som P85D med angivelig 700hk!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så altså, oppgitt effekt i vognkort på el bil er den effekten man bruker i snitt ved normal kjøring?

Hvorfor ikke bruke samme utregning på en bensin/dieselmotor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det forundrer meg hvordan mange tror jeg sitter og regner budsjett og tikroninger når jeg kjøper en 10 år gammal bil til en halv mill. Hadde jeg brydd meg om at det var en dyr bil å ha så hadde jeg vel kjøpt noe annet?

 

En bilentusiast kjøper vel ikke bilen han/hun har lyst på pga prisen, pga hvilken bil den personen vil ha. Hadde jeg hatt lyst på en fornuftig bil med lite verditap så hadde jeg kjøpt det. Tror forøvring ikke dette er verdens dummeste bil å kjøpe hvis man har tenkt å ha den i 2-3 år :) At du i det heletatt prøver å ta sammenligningen overrasker meg.

 

Men hadde du vært en bilentusiast så hadde jeg aldri måttet forklare deg hvorfor jeg har kjøpt en slik bil :)

 

Da misforstod du. Du trenger ikke å forklare meg det. Skjønner deg godt ut fra hva du verdsetter :)

 

Om jeg legger inn hiddenene til en Tesla p85 (422hk 2100kg 1 gram co2) regdato 01.09.2015 i kalkulatoren til toll så får jeg en avgift på ca 440 000kr.

Det er det jeg mener med at Teslaeiere "sparer" i avgifter.

 

Du legger den ikke inn korrekt. Du må legge den inn som en hybridbil. Da får du samme fratrekk som en hybridbil får. Fratrekk som skyldes lavt eller 0 i utslipp + fratrekk i vekten for batteriet ;)

 

Så altså, oppgitt effekt i vognkort på el bil er den effekten man bruker i snitt ved normal kjøring?

Hvorfor ikke bruke samme utregning på en bensin/dieselmotor?

 

Nei, det er feil. En e-Golf har f.eks høyere oppgitt kontinuerlig effekt enn en Tesla. Dette fordi motorene har helt ulik karakteristika etc. En bensinbil kan ha nesten fullt effektuttak i timesvis (og egner seg derfor til banekjøring noe enn standard elbil overhodet ikke gjør). Det har altså ingenting med effekt ved vanlig kjøring, men maksimalt effektuttak over en gitt tidsperiode. Faktum er f.eks at når man kjører en Tesla i 100km/t på motorveien så trengs det usle +/- 20kW effektuttak for å holde den farten. Mindre elbiler noe mindre naturligvis. En bensin/dieselbil vil således ikke trenge mer energi for å holde samme fart. Forskjellen ligger i at mens en elbil bruker +/- 80% av energien til fremdrift så vil en bensin/dieselbil "kaste bort" +/- 70% av energien tilgjengelig i drivstoffet til produksjon av overskuddsvarme.

 

Her står det litt info.. mye interessant her..... ;)

 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9103.75/wap2.html

 

Det er kun interessant om man forstår det grunnleggende ved elmotorer, og ikke forventer at en Tesla skal være brukbar på bane. Det er ikke elmotoren i Tesla som er begrensningen. Det er først og fremst kjølesystemet til batteri, inverter etc som ikke er dimensjonert for langvarig høyt effektuttak.

 

Kan jo legge til at om man klarte å kjøre en toppspeket Model S på full fres hele tiden så ville batteriet gå tomt etter 12-13 min :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Kan jo legge til at om man klarte å kjøre en toppspeket Model S på full fres hele tiden så ville batteriet gå tomt etter 12-13 min :P

 

Da har den jo noe til felles med et annet VAG-produkt :)

 

Some of the Bugatti Veyron EB 16.4 supercar's facts and figures:

 

253 mph - The electronically limited top speed.

 

257 mph - The theoretical top speed, on a perfect run.

 

2.3 mpg - Fuel economy when running at full speed

 

12 minutes - The time it takes to empty the fuel tank at top speed

 

51 miles - The distance covered while emptying the tank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, da burde jo Veyron blitt oppgitt til 0hk, for etter 12min med gassen i bunn er det ikke bare begrenset, men det er ingen effekt, og heller ingen utslipp...:-D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.