TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Mitt poeng er at vi sitter på et VAG forum, og da må det være lov å slenge litt med kjeften om andre bilmerker... samme om det er fakta eller ikke. Hadde vi derimot vært på et Tesla forum, eller el-bil forum, så hadde jeg nok ikke virket så negativ... :)

 

Men å sitte på VACN og måtte "avlive alle myter" om el-bilen, og må forklare alle her inne hva som er riktig og ikke riktig av en annen persons oppfatning av Tesla, synes jeg er ganske så teit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt poeng er at vi sitter på et VAG forum, og da må det være lov å slenge litt med kjeften om andre bilmerker... samme om det er fakta eller ikke. Hadde vi derimot vært på et Tesla forum, eller el-bil forum, så hadde jeg nok ikke virket så negativ... :)

 

Men å sitte på VACN og måtte "avlive alle myter" om el-bilen, og må forklare alle her inne hva som er riktig og ikke riktig av en annen persons oppfatning av Tesla, synes jeg er ganske så teit.

 

 

som jeg skulle sagt det selv ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men å sitte på VACN og måtte "avlive alle myter" om el-bilen, og må forklare alle her inne hva som er riktig og ikke riktig av en annen persons oppfatning av Tesla, synes jeg er ganske så teit.

 

Synes det er helt topp at det blir gjort, mye av det man evt måtte lure på før et kjøp av Tesla står i post #656. Relativt objektiv mening fra en eier av Tesla over lengre tid, jeg får like mye utnytte av det som å prøvekjøre bilen et par timer. Selv har jeg aldri kjørt Tesla, kun sittet i den, og har derfor veldig lite meninger å komme med om selve bilen, men Tesla har gjort mye riktig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere i denne tråden vurderte jeg sterkt Tesla model s da jeg byttet bil for tre år siden. Har ikke angret et sekund på at jeg valgte A4 Allroad 3.0tdi isteden. MEN, uten Tesla sin satsing så er jeg rimelig sikker på at de andre bilmerkene ikke har fulgt opp el. biler slik det gjøres nå. i 2017 kommer Audi med sin Tesla konkurrent. Den skal i alle fall jeg vurdere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvesatt en P85D i dag. Fin bil , men akk så trang: mad : En ting var at jeg satt med hodet i taket, men åpningen mellom ratt og B stolpe var jo latterlig liten. Et h%&vete å komme ut og inn av den bilen for min del. Er jo 197cm og greit polstret ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvesatt en P85D i dag. Fin bil , men akk så trang: mad : En ting var at jeg satt med hodet i taket, men åpningen mellom ratt og B stolpe var jo latterlig liten. Et h%&vete å komme ut og inn av den bilen for min del. Er jo 197cm og greit polstret ;)

Utrolig hva 4cm utgjør..

Jeg er 193cm høy og bælfeit. Jeg hadde god plass i P90D, og det er en kjøretur jeg aldri blir lei av å se tilbake på.. 😆

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig hva 4cm utgjør..

Jeg er 193cm høy og bælfeit. Jeg hadde god plass i P90D, og det er en kjøretur jeg aldri blir lei av å se tilbake på..

 

Skulle gjerne hatt de 4 cm ett annet sted: smil : Kjøretur ble da uaktuelt da jeg ikke prøvekjører biler som ikke passer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende å se hvor mye Tesla blir saksøkt for hvis en av deres 'selvkjørende' biler forårsaker en dødsulykke.. De har antageligvis disclaimere herfra til evigheten og 'menigheten' vil kanskje ikke saksøke, men det kan jo hende skadelidtes familie ikke er like imponert? :P

Jeg hadde uansett ikke stolt på en selvkjørende bil med kun passive sensorer i dag!

Allikevel imponerende å se hvor langt de har kommet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har da aktive sensorer også som radar og ultralyd i tillegg til kamera.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men ikke lidar/laser som avtegner området som på 'googlebilen' eller de autonome som det er brukt årevis på å få til å kjøre en enkel løype i forlatt område.. Og hvor mye har Tesla egentlig testet dette? De er en bitte liten produsent.. Tror Tesla egentlig er avhengig av kantmarkering for å funke skikkelig? Er det noen her som har testet ut denne funksjonen? Litt kul den autoparkeringsfunksjonen, da! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ingen biler med lidar som kan kjøpes pr i dag? (men sensorene begynner å bli mindre nå: http://velodynelidar.com/ ). Tesla bruker kamera og prosessering av typen Mobileye EyeQ3 som er samme som nye Q7 og A4 B9 har om en velger full assistansepakke om jeg har forstått riktig. Dette vil aldri gi autonom bil, kun avansert assistanse og begrenset selvkjøring (avh god veimerking osv). A4 B9/Q7 har to radarer (Tesla har en) og de nye Audiene bruker radarene og ser biler rundt for å 'utfylle' ved køkjøring slik at den ikke er avhengig av perfekt veimerking for å fungere (hvor godt det fungerer i praksis vet jeg ikke, har ikke prøvekjørt bil med det ennå..).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott svar Bjørn,

Nå har ikke jeg en slik selv, men har prøvd flere nyere Tesla med dette systemet. I første versjon var det meget spesielt å aktivere. Føltes nesten som en 18-åring med ferskt førerkort, og noen øl innabors :P Bedre etter siste oppdatering, og er ikke lenger like kresen på veimerkingen som i første versjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Lang video, men desto mer grundig gjennomgang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra gjennomgang, men alvorlig? Skal de ha de døråpnerne???

Hehe.. Dette er en California-bil, ja! De har tydeligvis ikke prøvd å parkere i Norge! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi stikker fingeren i jorda så oppdager man at det kun er bakdørene man kan åpne om man parkerer så tett inntil noe på sidene. Ikke de hvor føreren faktisk sitter :) Da forsvinner mye av nytten, det hele går på image.

 

En veldig dyr image, med et tap på 889 millioner dollar i 2015 spås det at model X blir en alt for dyr bil å lage, selge og kanskje værst, reparere.

Blir det like mye eller mer feil med en X kontra tidligere modell blir det alvorlig dyrt å eie en slik bil når garantien er utløpt..

 

Tenk så mye bedre det hadde vært om de begynte i den andre enden, å lagde biler med vanlig dører og håndtak. Som faktisk fungerte!

Så kunne bilen blitt billigere og flere hadde faktisk vurdert den mot andre modeller. Da får man resten av verden med på gamet..!

 

http://blog.caranddriver.com/tesla-model-3-ordering-opens-march-31-company-lost-889-million-in-2015/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi stikker fingeren i jorda så oppdager man at det kun er bakdørene man kan åpne om man parkerer så tett inntil noe på sidene. Ikke de hvor føreren faktisk sitter :)

 

Tja... trenger føreren være inni bilen for å kjøre den inn og ut av en trang luke da?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... trenger føreren være inni bilen for å kjøre den inn og ut av en trang luke da?

 

[YOUTUBE]Oxs9axxLlp0[YOUTUBE]

 

hehe nei å vertfall ikke passasjer ;)

Det er nok ingen av oss som hadde tenkt på å la føreren gå ut, å så la parkere bilen før passasjerene har gått ut.

 

Det er totalt unødvendig og jeg forstår ikke at Tesla vil usette modellen så lenge som de har og få så utrolig mye problemer som disse kommer til å skape, kun for image. Bilene hadde vært like spennende uten, like innovative og miljøvennlige. Sannsynligvis billigere. I stede raser aksjen, bilene blir ikke levert og investorer og kunder mister tålmodigheten..

 

Selvparkerende biler er heller ikke noe nytt, Ford, Jaguar og VW hadde dette presentert på Frankfurt messen for noen år siden.

At vi ikke har sett det i biler på veien enda er det sikkert flere grunner til:

 

tesla_zpsd0lcvcpc.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje mindre risky når BMW gjør akkurat det samme på sine toppmodeller?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje mindre risky når BMW gjør akkurat det samme på sine toppmodeller?

 

[YOUTUBE]IZ-O0e8DRr0[YOUTUBE]

 

Sannsynligvis ikke. Volvo er vel skrekk eksempelet på akkurat det :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn mener du?

 

:P

 

Hehe.. Nei, de blir bare problem når det er snø og is og slikt, tenkte mest på dørene foran, hvorfor må de lage noe sånt knot bare for å åpne og lukke døren? Sånt liker jeg faktisk å bestemme selv! :P

 

Uansett er nok ikke dette en bil for meg, da de kun har tatt hensyn til et lite telefonmerke og lagt inn Lightning-kontakt i midkonsollen, hva med å ta hensyn til alle som har micro-USB i stedet? Er det fordi dette i utgangspunktet er en 'tannlegebil' og de stort sett har aiaiføøn? (Ikke synes jeg 'suv'er' er spesielt pene heller, så jeg hadde nok uansett ikke handlet den.. ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De bakdørene er definitivt en gimmick. Kanskje litt tidlig å dømme de nord og ned riktig enda. Er vel så vidt jeg vet bare levert ut noen få hundre biler over dammen. Men de skal bli kostbare å fikse på sikt, ja det vil jeg tro.

 

Jeg skal ikke ha X, men legger nok inn en bestilling på en eller flere Model 3 når det åpnes for reservasjon 31/3 (eller var det 1/4). Det blir sammen med Opel Ampera-e (dustenavn), Huyndai Ionic, Nye Leaf 60kWh (og sikkert flere) virkelige game changers, tror jeg. Før avgift snakker vi om biler med reel rekkevidde på 220 (vinter)-350 (sommer) km rekkevidde, og kanskje mer, til en pris på samme nivå eller billigere en dagens e-Golf osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.