Latvala gjør det HELT riktig i helga, UR-Quattro!!!

Anbefalte innlegg

Jepp, Latvala skal kjøre Audi UR-quattro i Rally Estonia i helga. I fjor vant han den historike klassa med Escorten sin.

 

Det blir fett. Da jeg skal se på, så skal jeg tune in ørene mine til god gammel femmer-lyd med Latvala bak rattet ! : rock :

Valter Jensen skal stille også med en annen gr.b-bil, men det er "bare" en Lancia:p

 

http://www.worldrallyblog.com/2013/06/18/wrc-news/latvala-and-audi-quattro-together-in-rally-estonia/

 

http://www.rallyestonia.com/rally/en/jari-matti-latvala-and-audi-quattro-partnership-for-auto24-rally-estonia/

 

latvala.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bli moro å se:) Spørs om han tør å lade like hard med Audi'n som han gjør med MK2'n:P

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe formening eller tall der gamle gruppe B biler er direkte machet med dagens biler? Synes det så ut som det gikk stygg fort med gamle essroten. Hvordan ville den klart seg mot dagens biler med mye bedre teknologi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen plass det er mulig å se det live?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe formening eller tall der gamle gruppe B biler er direkte machet med dagens biler? Synes det så ut som det gikk stygg fort med gamle essroten. Hvordan ville den klart seg mot dagens biler med mye bedre teknologi?

 

Har ingen inngående info, men mente å ha hørt tidligere at Petter Solberg og gutta kjører løypene ca like fort med 300 hk som gruppe B bilene fra 80 tallet gjorde med dobbelt så mye effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal visstnok sendes på tv6 etter hva jeg har lest, ellers så skal ihvertfall jeg se det HELT live : smil :

 

Hvor fort de gamle gruppe b-bilene går i forhold til dagens wrc-biler går fint ann å se på akkurat dette løpet da det både er historisk-løp og wrc-løp paralellt. På Shakedown i dag så var Latvala ca. 1,5 sek bak beste WRC-bil med Quattroen, men tipper han hadde vært raskere om han hadde vært godt kjent med bilen. Uansett, skal bli moro å se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Shakedown:) gasser friskt den mannen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde han kjørt Sport/S1 ville han nok kjørt fortere, han kjørte jo "bare" en Gr.4 nå..

At han bare lå 1,5 sekund etter WRC er ganske imponerende,

utviklingen har gått litt videre på over 25år mtp bremser, understell, turborespons, dekk mm

 

V.Jensen stiller med Lancia 037en sin, den er faktisk norskregistrert :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under kval kjørte raskeste WRC bil ca 4 sekunder raskere på 1:33 med kjøring. Latvala hadde 1:37.. Og ingen av de som kjører WRC på den listen er noe annet enn "hobby" førere. Altså ganske ukjente. Så at gr.4 bilen egentlig har no særlig sjangs mot dagens WRC med en fabrikksfører, tror jeg neppe..

 

Dette kan egentlig ikke sammenliknes da Latvala kanskje er den raskeste rallyføreren i verden, og de med WRC biler er "amatører" i forhold:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et lite intervju også...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under kval kjørte raskeste WRC bil ca 4 sekunder raskere på 1:33 med kjøring. Latvala hadde 1:37.. Og ingen av de som kjører WRC på den listen er noe annet enn "hobby" førere. Altså ganske ukjente. Så at gr.4 bilen egentlig har no særlig sjangs mot dagens WRC med en fabrikksfører, tror jeg neppe..

 

Dette kan egentlig ikke sammenliknes da Latvala kanskje er den raskeste rallyføreren i verden, og de med WRC biler er "amatører" i forhold:)

 

For det første er ikke flere av de førerne der hobby-kjørere. En av dem har vært med flere runder i swrc + at flere av de estiske førerne i wrc-bilene er lommekjent på løypene. Har vært der noen år og sett på disse estiske løpene og disse førerne har vært der flere ganger, men vi får se når Latvala blir "varm i trøya" med Audien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forhold til de som kjører alle wrc rundene og kjører for fabrikker, kan de nesten kalles "hobby" kjørere... At de kan være så mye som 1-2 sekunder tregere per/km enn de store gutta har jeg ikke vanskelig for å tro.. Men hvis du mener disse gutta har samme tempo, kan vi jo se blindt på sammenlikningen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forhold til de som kjører alle wrc rundene og kjører for fabrikker, kan de nesten kalles "hobby" kjørere...

 

Det korrekte ordet er "privatister", eller "privateers" på engelsk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest riktige for å se en sammenligning blir vel å sette Latvala i en WRC bil og en Ur-Quattro S1 Gruppe B på samme etappen å se forskjellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt:) høres litt bedre ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe...

 

Det hard skjedd en del på utviklingen dei siste 15-20åra,

så å tru at ein 15-20 år gammel bil skal holde med en ny wrc bil, er å tro på julenissen.

Vel og merke om effekten er noe den samme!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0028.jpg

Hehe...

 

Det hard skjedd en del på utviklingen dei siste 15-20åra,

så å tru at ein 15-20 år gammel bil skal holde med en ny wrc bil, er å tro på julenissen.

Vel og merke om effekten er noe den samme!

 

Det er jeg helt enig i. Men det er vel nettopp effekten som er litt annerledes på Audien, særlig når vi snakker om en S1.

 

Var ikke bare god femmer-lyd i Audiene, men masse god sekser-lyd fra de gamle Porschene. Latvala hadde noe problemer med girkasse/giroverføring hørtes det ut som + at han fikk stopp med bilen like ved der jeg stod og mistet en del sekunder bare der, så resultatene ble ikke så gode som dem kunne ha blitt i dag..

Rallyet var veldig bra med masse god stemmning , men litt nedtur fra i fjor med at det var færre kjente WRC-folk i år.

Får se om de får orden på bilen til Latvala i morgen da, uansett hærlig å høre femmerlyden, selv med et par bomgiringer.

 

Forøvrig er det faren til Latvala som kjører den svarte Evo´en der.

DSC_0302.jpg

DSC_0036.jpg

DSC_0069.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Men det er vel nettopp effekten som er litt annerledes på Audien, særlig når vi snakker om en S1.
Effekt er ikkje alt. Momentet er jo rått på WRC bilane i dag, og i tillegg eit stort register. Men selvfølgelig på ei stor og åpen bane, så vil effekt ha mykje å sei. På ei trang bane, så vil ein ha meir nytte av nyare teknologi, og breiare arbeidsområde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne glorifiseringen av Audi S1 på dette forumet er til å bli kvalm av. Og "håpe"på at den kan matche moderne WRC biler er jo skivebom.

Men at bilen er underholdende, potent og hærlig å se på et rally er det ingen tvil om.

Hvor blir det av alle Delta Integralene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke så mange som tror at S1 er like bra som dagens wrc-biler, men at den er en rå maskin med mye pulver er det ingen tvil om. Lyden er i hvertfall helt konge!

 

Her er noen bilder fra dagens kjøring i Historisk-klassa.

 

DSC_0428.jpg

DSC_0631.jpg

DSC_0366.jpg

DSC_0410.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og noen flere....

 

Lancia´en er Valter Jensen sin, så da var det ihvertfall en´ nordmann med.

Ganske spesiell lyd i Lanciaen også med sin kompressormata motor. Kompressoren var det bra med lyd i!

 

DSC_0576.jpg

DSC_0613.jpg

DSC_0451.jpg

DSC_0517.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en aldri så "liten" rulling : rolleyes :

 

Tror det ble 7x360

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det ikke S1 jeg spurte om uansett. Jeg spurte om hvordan Escorten i første filmen hadde gjort det. Det så ut som den hadde veldig god fart i løypa og som allerede nevnt flere ganger har de gamle gruppe B bilene dobbel effekt av dagens WRC biler. De fleste skjønner vel at dagens WRC biler er mange hakk vassere enn gamle gruppe B biler på teknologi. Så spørsmålet var hvordan god gammel brutal kraft klarer seg mor halv effekt med annen teknologi;) Så glorifisering av S1 var ikke hennsikten med spørsmålet overhode:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På SS2 som var 28,74km lang skilte det følgende på Latvala sin tid, og beste WRC bil (nest siste generasjon) Focus WRC

 

Latvala kjørte inn på 13:35 og snittfart på 126,81

Georg Gross kom inn på 12:40 og snittfart på 135,98

 

Brukte denne etappen fordi den var lengst.

 

Og ja, det går styggfort med gamle escorten:) men den holder nok ikke følge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På SS2 som var 28,74km lang skilte det følgende på Latvala sin tid, og beste WRC bil (nest siste generasjon) Focus WRC

 

Latvala kjørte inn på 13:35 og snittfart på 126,81

Georg Gross kom inn på 12:40 og snittfart på 135,98

 

Brukte denne etappen fordi den var lengst.

 

Og ja, det går styggfort med gamle escorten:) men den holder nok ikke følge...

 

Jeg personlig så at Latvala fikk stopp på denne etappen, så nytter nok ikke å bruke den. Tipper han mistet rundt 10-15 sekunder bare der jeg stod.. ;) + at jeg hørte han hadde problemer med giring (tipper noe var ikke helt ok med giroverføring)

 

Og dessuten har jo Focusen 2,0 liters motor og ratt-giring, noe siste generasjon ikke har.

 

Jeg hadde ikke noen radar med meg, men stod på en av langstrekkene og på meg VIRKET det som om Latvala passerte minst like fort som WRC-bilen, men når det er sagt så tror jeg alikevel at Audien ikke har sjangs.

 

Her er forøvrig video av SS2 , etter svingen rundt 3 min ut i filmen ser du at Latvala får motorstopp og har problem med å få bilen i riktig gir, dette med giret hørte jeg faktisk bedre der jeg stod enn du gjør på video.

 

 

Kanskje spesiellt godt gjort var det at han vant siste etappen med bare ett gir : eek : :

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.