Anbefalte innlegg

Fikk muttertrekker av opphvaet til hjul. Det er dessverre ikke med momentstaver der, så det må jeg kjøpe.

Jeg har en 2009 A4 Avant, så jeg lurer på om det er noen som vet hvor mye moemnt hjulboltene skal trekkes til med på denne.

Hadde en Mitsubishi engang, og der var det 100nm. Men noe sier meg det er litt annet på Audi :)

 

Setter pris på svar gitt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100nm høres ikke helt feil ut på din bil heller, det er i all hovedsak ikke bilmodellen din (personbiler, ikke store SUV'er og slikt) som bestemmer det, men om du har alu-felg eller stål-felg.

Alu-felgene kan ta skade dersom du bruker alt for mye moment på de.

Det står uansett oppført 120nm i verkstedshåndboken, men du bruker 100nm eller 120, spiller nok ikke så stor rolle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret.

 

Det er 90, 110 og 135 jeg har og velge mellom der jeg har sjekket momentstaver. Tror jeg går for 110nm stav jeg da. Har alufelger både på sommer og vinterdekk. Stål-felger kommer vel aldri på noen av mine biler noen gang ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 90 Nm momentstav fra Clas O., og når jeg bruker denne med min Biltema luft-muttertrekker, så klikker momentnøkkelen øyeblikkelig når den er stilt inn på 120 Nm. Med andre ord, 90 Nm-staven fra Clas O. trekker til noe mer enn 90, så det er noe å ha i bakhodet når du skal kjøpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 90 Nm momentstav fra Clas O., og når jeg bruker denne med min Biltema luft-muttertrekker, så klikker momentnøkkelen øyeblikkelig når den er stilt inn på 120 Nm. Med andre ord, 90 Nm-staven fra Clas O. trekker til noe mer enn 90, så det er noe å ha i bakhodet når du skal kjøpe.

 

Hmm...Du har etter sjekket med moemntnøkkel for å se hva den trekker til meg? Kanskje jeg skal kjøpe 90 og 110. Bruke 90 først, også sjekke etter med momentnøkkelen min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit å ALLTID trekke til med momentnøkkel for hånd, og ikke stole blindt på muttertrekker. Jeg drar til med 120nm på Amarok'en :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke Amaroken ha vesentlig mer enn 120?

Momentstaver er unøyaktig, både opp og ned. Er en grunn til at merkeverksted ikke har lov å bruke disse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket om momentnøkkelen din er kalibrert og da? ;) Kanskje staven er nærmere enn nøkkelen din ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 130Nm på Skodaen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

120NM etter boka:)

Ville heller kjøpt meg en momentnøkkel, mer stabilt og nøyaktig en slik stav.. Som sagt over her, en grunn til at det ikke blir brukt hos seriøse verksteder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobb så skrur jeg bare akkurat inntil med muttertrekkeren også drar jeg over med momentnøkkel på alle boltene med 120nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor man blir bedt om og ettertrekke?? Om de bruker staver eller momentnøkkel har ingenting og si?

 

Man kan da virkelig ikke ettertrekke et moment, for og gjøre dette så må det løsnes først og trekkes til på nytt..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor man blir bedt om og ettertrekke?? Om de bruker staver eller momentnøkkel har ingenting og si?

 

Man kan da virkelig ikke ettertrekke et moment, for og gjøre dette så må det løsnes først og trekkes til på nytt..??

 

Typisk ansvarsfraskrivelse? Spesielt ved momentstav er min erfaring.

 

Vi (merkeverksted) bruker momentnøkkel og (selvfølgelig) fabrikkens foreskrevne moment. Vi ber ikke kunden om å ettertrekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...Du har etter sjekket med moemntnøkkel for å se hva den trekker til meg? Kanskje jeg skal kjøpe 90 og 110. Bruke 90 først, også sjekke etter med momentnøkkelen min...

 

Nei, bruken er for å trekke til 90 med momentstav, og ta det resterende med momentnøkkelen, men selv om momentstaven er oppgitt til 90, så klikker nøkkelen når den er stilt på 120, uten noe videre tiltrekking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med å ettertrekke er jo for å være sikker på at dekket sitter fast. Ingen garanti for at det ikke kan løsne om man drar til med moment. Jeg sjekker boltene mine minst en gang i måneden, samme med lufttrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo også bli forskjellig moment hvis mutteren/bolten går dårlig på gjengene sine eller om de er badet i kobberfett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke Amaroken ha vesentlig mer enn 120?

Momentstaver er unøyaktig, både opp og ned. Er en grunn til at merkeverksted ikke har lov å bruke disse...

 

Jo det skal det, faktisk 180nm, sjekket brukermanualen nå. 120nm er et tall jeg har fått fra Vianor når jeg fikk på nye vinterdekk. Kan ikke alltid stole på fagfolk. De sa 90nm på personbil, og 120nm på SUV/pickup. Hvis alle dekkforhandlere jobber ut ifra for lave tall er det kanskje ikke så rart de ber folk etterstramme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med å ettertrekke er jo for å være sikker på at dekket sitter fast. Ingen garanti for at det ikke kan løsne om man drar til med moment. Jeg sjekker boltene mine minst en gang i måneden, samme med lufttrykk.

 

Det går ikke an og ettertrekke et moment, da får man et nytt moment.

Garantien for at det ikke løsner/knekker er nettopp at man bruker moment..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ikke an og ettertrekke et moment, da får man et nytt moment.

Garantien for at det ikke løsner/knekker er nettopp at man bruker moment..

 

Ja, men det er jo ingen garanti for at det ikke kan løsne selv med rett moment.

Og jeg skreiv ikke at man skal ettertrekke med moment, bare ettertrekke ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men det er jo ingen garanti for at det ikke kan løsne selv med rett moment.

Og jeg skreiv ikke at man skal ettertrekke med moment, bare ettertrekke ;)

 

Hva er hensikten med moment da? Kjøre 2-3 mil med riktig moment for så ettertrekke med en ukjent kraft, virker ikke helt logisk for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er hensikten med moment da? Kjøre 2-3 mil med riktig moment for så ettertrekke med en ukjent kraft, virker ikke helt logisk for meg.

 

Fordi det er forskjell på å ronke og å rive av seg pikken :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du for fortsette med og torque boltene dine til 120 da, selv om de skal ha 180, er jo nesten det samme.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dratt det til med 120nm+45° ca ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk ansvarsfraskrivelse? Spesielt ved momentstav er min erfaring.

 

Vi (merkeverksted) bruker momentnøkkel og (selvfølgelig) fabrikkens foreskrevne moment. Vi ber ikke kunden om å ettertrekke.

 

Èn av grunnene til at man skal etterstramme er at i mange tilfeller hvor felger lakkeres blir det lakk på kon i bolthullet samt på monteringsflate. Når boltene og felgene blir utsatt for vibrasjon kan det komprimere/slite lakken og boltene blir dermed løse, det samme gjelder dersom det skulle være noe møkk/sand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved klargjøring av nybil skal man trekke til boltene med 120.. Ingen kunder som henter sin nye bil får beskjed om å etterstramme:) dette hadde fabrikken sagt noe om hvis det hadde vært nødvendig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.