Anbefalte innlegg

Ved klargjøring av nybil skal man trekke til boltene med 120.. Ingen kunder som henter sin nye bil får beskjed om å etterstramme:) dette hadde fabrikken sagt noe om hvis det hadde vært nødvendig...

 

Om lakk osv hadde vært problematisk hadde fabrikken krevd det her ja.

Hva angår skitt og møkk som nevnt lenger opp, så skal ikke hjul monteres på slike vis som er halvveis, så problemstillinga utgår ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da vet jeg hva jeg skal gjøre. Da bruker jeg den bare slik den er, og drar boltene av og inntil igjen med muttertrekeren. Også bruker jeg momentnøkkelen min til og stramme dem :) Da må det vel bli bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Èn av grunnene til at man skal etterstramme er at i mange tilfeller hvor felger lakkeres blir det lakk på kon i bolthullet samt på monteringsflate. Når boltene og felgene blir utsatt for vibrasjon kan det komprimere/slite lakken og boltene blir dermed løse, det samme gjelder dersom det skulle være noe møkk/sand.

 

Dette har jeg opplevd to ganger, begge ganger med nylakkerte stålfelger.

 

En annen grunn til at man skal trekke til med korrekt moment er for at man ikke skal ødelegge bolter eller muttere, og for at man skal kunne løsne hjulene greit igjen. Altfor mange folk trekker altfor hardt til med hjulkryss, og altfor ofte må man til med kraftig verktøy for å løsne der andre har strammet. Og jeg har også greid å både strekke og bryte av originale VW M12 hjulbolter på en Vento, før jeg ble vis og begynte å bruke momentnøkkel. Den ene gangen strakk jeg hjulbolten med ca 5 mm i partiet mellom bremsetrommelen og bolthodet! Bare fordi jeg strammet altfor mye med hjulkryss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig så nøye med helt korrekt moment? Muttertrekkern jeg har går på luft, har fire forskjellige momenter, men aner ikke hva de er. Setter på maks, skrur til den slår et par ganger, ferdig. Aldri hatt løse bolter, skadet boltene eller felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd to ganger at ett hjul har løsnet, begge gangene ca. 10 minutter kjøring etter bilene hadde vært på verksted der de hadde trekt med momentstaver.

 

Bortsett fra disse to gangene har det uten unntak vært ett helvete å løsne boltene på hjul som verksted har skrudd til.

 

Ellers bytter jeg hjul på begge våre biler selv, samt fikser det meste som ikke krever spesialutstyr (eller godkjenning) og trekker alltid med 120nm med momentnøkkel, har aldri hatt problem med hverken å løsne bolter eller at de har løsnet. Ettertrekker aldri.

Jeg har kjørt bil i over 18 år nå, med rundt 16k i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bortsett fra disse to gangene har det uten unntak vært ett helvete å løsne boltene på hjul som verksted har skrudd til.

 

Sannsynligvis fordi de er trukket altfor hardt! Legg til litt rust så sitter det ekstra godt.

 

Jeg bruker forøvrig aldri noen smøring på gjengene heller, nettopp fordi jeg har opplevd å miste hjul tidligere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.