Anbefalte innlegg

Husk å smøre boltene deres gutter :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant :)

Torque er jo dreiemoment (Nm), men hva er tension på norsk? Spenning? Og hvilken måleenhet brukes for det? (Nei ikke Volt :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel fort moment. måles vel i (k)N

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det på grunn av slike forskjeller at VW/Audi etterhvert angir tiltrekking i grader i stedet for Nm? For med 90 graders tiltrekking så spiller det jo ingen rolle om bolten er våt eller tørr. Momentnøkkelen kjenner jo som kjent på motstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tension må være Kraft på norsk, målt i Newton (N) her i europa og i Pound-kraft (lb) eller noe sånt i england og Usa, sånn omtrent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når han sier tension her så er det vel snakk om hvor mye trykk som er mellom hodet på bolten og mutteren. Såvidt jeg fikk med meg i farta målte han det vel i pund, som er den britiske eller amerikanske målestokken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når han sier tension her så er det vel snakk om hvor mye trykk som er mellom hodet på bolten og mutteren. Såvidt jeg fikk med meg i farta målte han det vel i pund, som er den britiske eller amerikanske målestokken.

Men trykk er kraft / areal, så det må bare være kraft i Newton mellom bolten og mutteren http://nn.m.wikipedia.org/wiki/Trykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tension er i dette tilfellet strekk i bolten.

Det er for øvrig stor forskjell på smøremiddel også, om du bruker Molykote Rapid vil du få ca 50% høyere strekk i bolten enn om du bruker kobberpasta ved samme moment om jeg husker riktig (mange år siden jeg så den tabellen).

 

Vi bruker kun Molykote Rapid hos oss og alle moment er oppgitt smurt med det, dette er da på rørflenser der strekk er alfa omega for å få pakningene til å tette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men trykk er kraft / areal, så det må bare være kraft i Newton mellom bolten og mutteren http://nn.m.wikipedia.org/wiki/Trykk

Var kanskje litt dårlig formulert. Det er snakk om kraft, altså i newton mellom hodet på bolten og mutteren.

 

Apparatet han bruker funker som en slags vekt, som måler hvor hardt mutteren presser det sammen forran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Per er inne på, ville tiltrekking av hjulbolt med x Nm + Y grader egentlig vært mer presist enn bare z Nm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig informativ video, hadde aldri i verden trodd at det var så stor forskjell! Minner meg på at jeg burde smøre hjulboltene mine....... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva anbefales å smøre hjulboltene med da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker bitte litt med kobberpasta, og da sitter i hvert fall boltene hverken hardt eller løst når sesongen er over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker bitte litt med kobberpasta, og da sitter i hvert fall boltene hverken hardt eller løst når sesongen er over.

 

Noe spesielt merke,eller duger det f.eks fra BilTema?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe spesielt merke,eller duger det f.eks fra BilTema?

Jeg bruker i hvert fall den... Også egnet hvis man har problemer med at det setter seg mellom nav og felg (i "senterdiameter").

 

Der er det viktig at det ikke er rust o.l, det kan fort være ødeleggende for riktig moment på boltene. Det var en film et sted på nettet (finner den ikke igjen) hvor man hadde sammenlignet hvordan momentet på boltene gikk ned drastisk etter litt kjøring hvis det var rust o.l. på anleggsflater og senter-ring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har faktisk ALDRI trukket til mine hjulbolter med moment.Hva er riktig moment på personbil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

120Nm. Eg trekker til med moment under montering og sjekker på nytt etter en kjøretur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på jobb so trekke vi til alt frå 10 kg til 17 kg (Tesla osv) so spørs jo litt frå bil til bil.

 

Men 120 nm er jo grei generell moment

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varierer fra bil til bil ja. Har sett alt fra 90 (Ford Mondeo) til 155 Nm (Nissan D22 Pickup).

 

Og når jeg nevner denne Nissanen, i fabrikkens verkstedmanual så står det ikke noen absolutte moment-tall, men omtrentlige tall. F.eks. hjulboltene som jeg tror sto at de skulle trekkes til 140-155 Nm. Og det var ikke bare hjulboltene, alle bolter og muttere som skulle trekkes til med moment var oppgitt med omtrentlige tall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker også kobberpasta, men CRC sin. Det er bare fordi det var den butikken hadde når jeg trengte det forrige gang. Ei tube varer jo lenge... Mener å ha lest ett sted at det finnes spesielt egnet smøremiddel for hjulbolter uten at jeg husker hva eller hvor dette ble solgt.

 

Moment på hjulboltene dine står vel i instruksjonsboka. 120nm på alufelg og 140nm på stålfelger bruker det ofte å være på bilene jeg har hatt, men det varierer jo :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tension kan vel sammenlignes med strekkfastheten på boltene?

Bolter og skruer har oppgitt en viss strekkfasthet, en grense for hvor mye strekkraft boltene skal tåle før de strekkes for mye og blir permanent deformert og derfor ikke har den samme styrken i å holde igjen noe lenger. Dog er den oppgitte strekkfastheten(eks 6.4, 8.8, 12.9 osv) som sagt det boltene er garantert å tåle før de blir skadet, så den tension han nevner her er vel den strekkraften man oppnår ved å skru bolten med et visst tiltrekningsmoment, dette tiltrekningsmomentet er den totale kraften som skrus i senter på skruen, om denne kraften brukes til å overvinne friksjon som oppstår pga rust og tørre gjenger så sier det seg selv at det blir igjen mindre krefter til å strekke bolten så den sitter som den skal.

 

Dette kan sammenlignes med veigrep(med et visst unntak med quattro, hehe). Slik min kjørelærer fortalte meg så har vi til enhver tid 100% veigrep. Så er det opp til oss selv hvordan vi disponerer dette veigrepet. I en sving så bør vi ha igjen en del veigrep til å svinge. Så la oss si at om du for å komme safe rundt en sving bør bruke rundt 60% av veigrepet til dette formålet, så sier ganske enkel matte at om du bremser eller gasser for mer enn 40% av veigrepet, så vil ikke bilen følge svingen lenger(det er her quattro altså kan fucke med de fysiske lovene, da disse gutta kan logre med hekken og grave seg rundt svingen på en måte det ikke er like lett å lage en matematisk formel for ;) )

Et annet eksempel på veigrep er ved nødstopp for en unge som kommer løpende ut i veien. Da trykker du ofte hardt på bremsen, og om du da ikke har abs-bremser og låser hjulene dine så har du brukt opp alt veigrep som var tilgjengelig og det hjelper ikke lenger hvor mye du svinger, siden du ikke lenger har veigrep igjen å bruke på sving. Derfor må du slippe bremsen for å la hjulene begynne å rulle, for så å svinge unna før du bremser videre, og i dette tilfellet hjelper det ikke med quattro engang.. :/

 

Jeg vet ikke om disse forklaringene gjorde ting noe mer forståelig? At om du skal trekke til en skrue med 210Nm, og la oss si at 60% av de kreftene brukes til friksjon som rust osv, da blir det bare 40% igjen til å strekke bolten som den burde for å holde som tenkt. Mens om du har på litt kopperpasta så minkes friksjonstallet til la oss si 30%, og vips så strekker du bolten ganske mye mer enn ved første eksempel.

 

 

Beklager klønete forklaringer, men klokka er straks halv sju en søndag kveld, altså har hodet vært frakoblet i over to døgn nå.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leser på autohidden på en tilfeldig bil:

 

Hjul : 140 Nm Autohidden merknad

Viktig melding

74

 

Smør IKKE pinnebolter eller muttere.

Smør et tynt lag på anleggsflatene mellom felgens senterhull og navet (bruk kobberholdig monteringsfett).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leser på autohidden på en tilfeldig bil:

 

Hjul : 140 Nm Autohidden merknad

Viktig melding

74

 

Smør IKKE pinnebolter eller muttere.

Smør et tynt lag på anleggsflatene mellom felgens senterhull og navet (bruk kobberholdig monteringsfett).

 

Jeg fikk høre det på et dekkverksted også, at man ikke skulle smøre bolter eller muttere på hjulene, fordi de mente at det var større sjans for at de skulle kunne jobbe seg løs igjen. Jeg vet ikke om dette er korrekt, men etter å ha mistet bilhjul i fart (av andre grunner) så smører jeg sjelden hjulboltene mine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen vits i å smøre hjulboltene hvis gjengene er greie. blir bare et helvetes klin hver gang hjulet skal av

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.