Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre det på et dekkverksted også, at man ikke skulle smøre bolter eller muttere på hjulene, fordi de mente at det var større sjans for at de skulle kunne jobbe seg løs igjen. Jeg vet ikke om dette er korrekt, men etter å ha mistet bilhjul i fart (av andre grunner) så smører jeg sjelden hjulboltene mine.

 

Jeg har alltid smurt (CRC 5-56), alle biler, bestandig - aldri mistet en bolt. Ett par bolter/muttere har vært løse, ved etterstrammingen (man skal ALLTID etterstramme etter noen km, selv om det er et verksted som bytter hjul!!). Dette skyldes at jeg ved ett par anledninger, ikke har strammet en bolt nok første gangen - og da har fanget dette opp etter noen kjørte km.

 

Jeg har erfart at muttere er værst å "glemme" stramme nok, ved omlegging. Disse, virker jaffal slik, at skrues ut kjappere en bolter. Glemte å stramme på en 77' Chevy Caprice, jeg hadde i 97'. Bakenden gjorde et lite byks, og så ble jeg forbikjørt av mitt eget bakhjul. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor sprayer alle dekkverksted jeg har vært innom kobberpasta på hjulboltene på lastebilhjul om dette er fy-fy, da..?

Eller er det slik at dette gjelder bare på personbil og ikke lastebil?

Dette med å etterstramme er obligatorisk, jeg har nesten mista hjul pga jeg har skifta hjul om kvelden og ikke kjørt en runde før jeg neste morgen skulle på jobb og under veis hørt at det kom en romlelyd.. Da hadde jeg ikke smurt boltene, men jeg skylder på ingen måte på tørre bolter der, kun på at jeg selv glemte å etterstramme boltene..

Og det blir ikke noe kliss eller søl om du sprayer på litt kobberpasta på boks.

 

Edit:

Under denne saken så gir de et tips:

 

Hjulskift-tips

Bruk kobberpasta på hjulboltene/mutterne før du setter de på. Dette hindrer at alt setter seg dønn fast, og gjør jobben mye lettere når dekkene skal av igjen. Merk likevel at noen bilprodusenter fraråder bruk av kobberpasta, uten at de spesifiserer dette ytterligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid smurt (CRC 5-56), alle biler, bestandig - aldri mistet en bolt. Ett par bolter/muttere har vært løse, ved etterstrammingen (man skal ALLTID etterstramme etter noen km, selv om det er et verksted som bytter hjul!!). Dette skyldes at jeg ved ett par anledninger, ikke har strammet en bolt nok første gangen - og da har fanget dette opp etter noen kjørte km.

 

Jeg har erfart at muttere er værst å "glemme" stramme nok, ved omlegging. Disse, virker jaffal slik, at skrues ut kjappere en bolter. Glemte å stramme på en 77' Chevy Caprice, jeg hadde i 97'. Bakenden gjorde et lite byks, og så ble jeg forbikjørt av mitt eget bakhjul. :D

 

I denne sammenhengen er 5-56 det samme som ingen smørning, den forsvinner kjapt og har lite å si for strekket i bolten.

 

Moment på hjulbolter er oppgitt uten smurning ja, men du ødelegger ingenting om du smører heller... Jeg har alltid smurt med kobberpasta og dratt med momentnøkkel, etter nesten 20år med lappen har jeg fortsatt ikke opplevd at ett hjul har løsnet som jeg har montert selv, ettertrekker aldri.

 

Edit: har opplevd to ganger at hjul har løsnet, begge ganger mindre enn 10km etter bilene kom fra verksted som har hatt av de hjulene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen hjul har løsnet enten boltene har vært smurt eller ikke. Etterstramming ser jeg som en selvfølge, men selv med momentnøkkel har jeg stort sett tenkt at dette ikke var nødvendig da den slår ut med en gang... Interessant tema derimot :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen hjul har løsnet enten boltene har vært smurt eller ikke. Etterstramming ser jeg som en selvfølge, men selv med momentnøkkel har jeg stort sett tenkt at dette ikke var nødvendig da den slår ut med en gang... Interessant tema derimot :)

 

Det er jo fordi at boltene dine er trekt til med et visst moment. For å få dem løs, må du påføre dem minst samme momentet, ikke sant?

 

Såh - Om du setter en ny bolt til med 120Nm og oppnår 40 000 lbs, og en gammel usmurt bolt til med 120Nm og oppnår 15 000 lbs, vil disse sitte like godt fast i hjulnavet. Det er ikke noen større fare for at den "svake" bolten skal ramle ut, MEN nå sitter bare hjulet ditt presset til navet med 15 000 lbs, kontra 40 000 om du hadde smurt boltene.. :)

 

Jeg tror ikke det har noe praktisk betydning, med mindre boltene er så slitt at felgen ikke presser ordentlig fast på navet - Men det skal vel blinke i alle varsellampene i en manns hode før det skjer? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har fortstått poenget, men aldri opplevd at noen bolter har løsnet uavhengig av om de har vært smurt opp eller ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, jeg viste ikke at vi var på annet tema :) Beklager!

 

Men ja, deler samme erfaring. Kan vel egentlig bare si at jeg synes usmurte bolter sitter sykt mye bedre... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget interessant tema og filmsnutt! Det er noe jeg aldri har tenkt over faktisk. Jeg smører boltene med kobberfett hvis de har litt rust men ikke hvis de ser fine ut. Jeg skal ærlig si at jeg ikke er flink til å etterstramme. Men jeg bruker momentnøkkel til å stramme hjulboltene, alltid, og med 120Nm. Jeg har aldri opplevd løse bolter etter å ha skrudd på hjula selv. Mulig jeg bare har vært heldig med boltene mine siden jeg ikke etterstrammer? Det med å smøre anleggsflate virker jo heller ikke så dumt.

 

Noen som vet hvilket fett han bruker i filmen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo viktigst på steder der du trekker mot en pakning, f.eks en topp, da må du ha riktig strekk i bolten for at det skal bli skikkelig tett. Men også på tyngre strukturer er det viktig å få rett strekk i bolten, på ett hjul har det neppe noen praktisk betydning.

 

Edit: for å trekke alle boltene like mye er det også viktig med smøring, blir mer lotto uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.