Diskusjonstråd VACN Subzero (Vintertreff) 6-7 Februar 2016

Anbefalte innlegg

Skal vi kjøre med eller mot klokka?

 

Trenger ikke langstrekker like lange som strekka på Rudskogen nei :), men greit at det er plass til å kjøre forbi på et par tre plasser. Har man rettstrekk rett etter en litt krapp sving så holder man farten nede og gjerne en litt slakk (og brei) sving etter rettstrekket for å minske risken for avkjøring.

 

Vi kjører med klokka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å heller lage to kortere baner ? Slik at man kan kjøre rallypigg og gatedekk samtidig, slik det var på drevsjø i fjor var det mye venting. tauing vil også ta veldig lang tid med en bane på over 3km.

 

Mvh.

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å heller lage to kortere baner ? Slik at man kan kjøre rallypigg og gatedekk samtidig, slik det var på drevsjø i fjor var det mye venting. tauing vil også ta veldig lang tid med en bane på over 3km.

 

Mvh.

Jan Brede

 

Hmm.. Det har vi ikke vurdert, tror nok ikke at vi får til det denne gangen, men tar det med som innspill. Vi skal ha flere tauebiler klare og flere som har den oppgaven til dette treffet, samtidig er det snarveier innlagt i banen slik at man som tauebil ikke trenger å kjøre hele banen rundt for å dra opp noen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det bra muligheter for parkering ves banen med bil og henger slik funas var ? Slik det var på drevsjø var ikke serlig praktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det bra muligheter for parkering ves banen med bil og henger slik funas var ? Slik det var på drevsjø var ikke serlig praktisk.

 

Skal ta dette med de som skal brøyte opp for oss. Er enig i at det ikke var praktisk på Drevsjø, men det hadde litt med at isen ikke var så tykk som man skulle ønsket og dermed ikke kunne ha biler og hengere på isen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vi kjøre med eller mot klokka?

 

Trenger ikke langstrekker like lange som strekka på Rudskogen nei :), men greit at det er plass til å kjøre forbi på et par tre plasser. Har man rettstrekk rett etter en litt krapp sving så holder man farten nede og gjerne en litt slakk (og brei) sving etter rettstrekket for å minske risken for avkjøring.

 

Jeg var litt kjapp i avtrekkeren da tegneren har en klokke som går baklengs. Banen går mot klokka. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var nå et godt strekke på Drevsjø i fjor. Husker de hadde kortet det en del ned, men gikk nå nesten på fullt på 4 og 160-170 på gps her. jeg har ikke behov for mer fart enn det.

 

Men huster første året da strekket var 1200+meter...i 2010?2009? var en WRC subaru som tømte 6 nedover isen. hadde da selv 180 på gps på piggfritt!, da var bremselngden drøy.. stod på pedalen fra 350meter skiltet.

 

hadde vært ønskelig med 2 baner ja, en til vanlig dekk og en til ispigg. blitt mere kjøring på alle. Skulle gjerne ønske og en gang på vacn treff at vi kunne bli enige om 1 side å kjøre forbi på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rom bestillt :-) Tror dette blir bra jeg! Blir første gang på isbane for min del..Og med elendige kjøreferdigheter så kan dette blir morro, eller dyrt: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var nå et godt strekke på Drevsjø i fjor. Husker de hadde kortet det en del ned, men gikk nå nesten på fullt på 4 og 160-170 på gps her. jeg har ikke behov for mer fart enn det.

 

Men huster første året da strekket var 1200+meter...i 2010?2009? var en WRC subaru som tømte 6 nedover isen. hadde da selv 180 på gps på piggfritt!, da var bremselngden drøy.. stod på pedalen fra 350meter skiltet.

 

hadde vært ønskelig med 2 baner ja, en til vanlig dekk og en til ispigg. blitt mere kjøring på alle. Skulle gjerne ønske og en gang på vacn treff at vi kunne bli enige om 1 side å kjøre forbi på.

 

Det er det som fort skjer, folk tømmer kassa og må stå på bremser mot slutten. Da kan det fort gå veldig galt.

 

To baner får vi nok ikke til denne gangen, men jeg tar det med til 2017 slik at vi kan prøve oss på det. Koster nok litt ekstra, men er interessen stor nok så burde det jo gå bra.

Forbikjøringer har jeg notert meg nå, dette tar vi ansvar på og informerer om på førermøter på isen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Informasjon på vacn.no (Program kommer senere)

Synes denne setningen var litt vrient formulert og kan tolkes begge veier:

Vær oppmerksom på at du kan bli tatt igjen av raskere biler på banen og signaliser med blinklys for å slippe forbi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes denne setningen var litt vrient formulert og kan tolkes begge veier:

 

Du skal signalisere at du vil slippe forbi bilen bak. Da vet den bak at du har sett han. Hvordan tolker du det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tolkes som at den som vil kjøre forbi skal signalisere. Er ikke for å være vrang, men for folk som meg som ikke er så godt vant med banekjøring, kan det være greit å få det frem klart. "Vær oppmerksom på at du kan bli tatt igjen av raskere biler på banen og at du da skal signalisere med blinklys sånn at den som vil forbi deg kan passere trygt" er jo en måte å skrive det på sånn at det ikke levner noen tvil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tolkes som at den som vil kjøre forbi skal signalisere. Er ikke for å være vrang, men for folk som meg som ikke er så godt vant med banekjøring, kan det være greit å få det frem klart. "Vær oppmerksom på at du kan bli tatt igjen av raskere biler på banen og at du da skal signalisere med blinklys sånn at den som vil forbi deg kan passere trygt" er jo en måte å skrive det på sånn at det ikke levner noen tvil:)

 

Det vil også være en del av det muntlige vi går gjennom på førermøtet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var nå et godt strekke på Drevsjø i fjor. Husker de hadde kortet det en del ned, men gikk nå nesten på fullt på 4 og 160-170 på gps her. jeg har ikke behov for mer fart enn det.

 

Men huster første året da strekket var 1200+meter...i 2010?2009? var en WRC subaru som tømte 6 nedover isen. hadde da selv 180 på gps på piggfritt!, da var bremselngden drøy.. stod på pedalen fra 350meter skiltet.

 

hadde vært ønskelig med 2 baner ja, en til vanlig dekk og en til ispigg. blitt mere kjøring på alle. Skulle gjerne ønske og en gang på vacn treff at vi kunne bli enige om 1 side å kjøre forbi på.

 

Strekket på Drevsjø var greit nok, men var vel bare det ene med litt lengde? Var vel det at svingene var litt i trangeste laget noen plasser som ble kritisert.

 

2 baner høres sikkert greit ut, men en bane som ikke blir oppkjørt av ispigg blir fryktelig glatt etter noen runder og tror ikke det blir så moro for de med vanlige dekk å kjøre på blankpolert skøyteis..... :)

 

Ang forbikjøring på en side så er jeg enig. På en bane som går mot klokka vil det være naturlig å holde til høyre og kjøre forbi på venstre side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt utkast til bane, dette er oppe til diskusjon for en gitt periode, altså til ca. søndag. Dette siden de som skal brøyte opp burde ha dette i hende ganske raskt.

 

Vi kjører mot klokken.

 

[ATTACH=CONFIG]233246[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser mye bedre ut : ja :

Ca 4km lang ser det ut til ved en hurtig måling :jegtarn:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se gjerne denne for inspirasjon til tegning av bane. Var mer enn nok krappe svinger på denne på Oftevann. Syns også det ble i overkant med trege svinger på Drevsjø. Ikke ment som kritikk, men innspill :)

 

 

EDIT: jeg kjørte ikke der i 2011, de hadde laget en ekstra sløyfe inni bana da jeg var der, uten at den ble for krapp på noen måte da dette var løst ved å bare ha 2 ekstra relativt store 180 gradere og resten svinger med litt høyere hastighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se gjerne denne for inspirasjon til tegning av bane. Var mer enn nok krappe svinger på denne på Oftevann. Syns også det ble i overkant med trege svinger på Drevsjø. Ikke ment som kritikk, men innspill :)

 

EDIT: jeg kjørte ikke der i 2011, de hadde laget en ekstra sløyfe inni bana da jeg var der, uten at den ble for krapp på noen måte da dette var løst ved å bare ha 2 ekstra relativt store 180 gradere og resten svinger med litt høyere hastighet.

 

Noe sånt ca?

 

oftevann.PNG

 

Ser det er fin flyt her, skal vi få til dette blir det langt ferre rettstrekker som det er bedt om over her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med noe sånt? Kan bli gøy den laaaange svingen der :)

d3ecc4850987fcdb15854cd01a2dc5c0.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt utkast til bane, dette er oppe til diskusjon for en gitt periode, altså til ca. søndag. Dette siden de som skal brøyte opp burde ha dette i hende ganske raskt.

 

Vi kjører mot klokken.

 

[ATTACH=CONFIG]233246[/ATTACH]

 

Banen på Drevsjø i fjor var noe av det mest mislykkede jeg har kjørt på av isbane, dårlig oppsett og kontiunitet av svingene gjør det veldig vanskelig å finne en god rytme. Sikkerhetsmessig er selvfølgelig dette en katastrofe da antall avkjøringer fort blir mangedoblet, og det er ved utkjøringer de stygge ulykkene kan skje når bil nr 2 kommer i det samme sporet som er ferdig oppbrøyta.. Viktigheten av å holde seg inne i bilen til tauemannskaper ankommer kan aldri understrekes nok.

 

Så å ta utgangspunkt i fjorårets bane er nok kanskje ikke så lurt? Mange skarpe svinger og svinger som nyper i utgang gjør at mange kjører av, og ofte på akkurat samme sted.

 

En bane med færre svinger og slakere svingkombinasjoner, lange store svinger som åpner seg osv lager flyt i kjøring og mye færre utkjøringer. Selv om gjennomsnittshastigheten blir høyere er risikoen langt lavere. Å kjøre ut i høy hastighet på isbane har en langt lavere risiko enn på asfalt.

 

Isbanen i Sigdal er ett prakteksempel på dette, i løpet av en dag der ser man kanskje ett par tre stykker som drar av så mye at de trenger tauehjelp inn på banen igjen... antallet som må taues inn pga driftstans derimot er mye høyere, men det er gjerne fordi de kjører sånne andre ukurante bilmerker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Banen på Drevsjø i fjor var noe av det mest mislykkede jeg har kjørt på av isbane, dårlig oppsett og kontiunitet av svingene gjør det veldig vanskelig å finne en god rytme. Sikkerhetsmessig er selvfølgelig dette en katastrofe da antall avkjøringer fort blir mangedoblet, og det er ved utkjøringer de stygge ulykkene kan skje når bil nr 2 kommer i det samme sporet som er ferdig oppbrøyta.. Viktigheten av å holde seg inne i bilen til tauemannskaper ankommer kan aldri understrekes nok.

 

Så å ta utgangspunkt i fjorårets bane er nok kanskje ikke så lurt? Mange skarpe svinger og svinger som nyper i utgang gjør at mange kjører av, og ofte på akkurat samme sted.

 

En bane med færre svinger og slakere svingkombinasjoner, lange store svinger som åpner seg osv lager flyt i kjøring og mye færre utkjøringer. Selv om gjennomsnittshastigheten blir høyere er risikoen langt lavere. Å kjøre ut i høy hastighet på isbane har en langt lavere risiko enn på asfalt.

 

Isbanen i Sigdal er ett prakteksempel på dette, i løpet av en dag der ser man kanskje ett par tre stykker som drar av så mye at de trenger tauehjelp inn på banen igjen... antallet som må taues inn pga driftstans derimot er mye høyere, men det er gjerne fordi de kjører sånne andre ukurante bilmerker ;)

 

Sitter å drodler på et nytt utkast basert noe på videoklipp over (lange slake svinger) kombinert med rettstrekker. Litt vanskelig å få plass iom vannet er rimelig smalt her. Men skal greie å få til noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med noe sånt? Kan bli gøy den laaaange svingen der :)

d3ecc4850987fcdb15854cd01a2dc5c0.jpg

 

Vet ikke om du har sett målestokken nede i hjørnet, men langsvingen din er nesten 1km lang, blir kanskje litt i overkant.

 

Men liker ideen med en langsving, så skal se om jeg får med dette også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett målestokken nede i hjørnet, men langsvingen din er nesten 1km lang, blir kanskje litt i overkant.

 

Men liker ideen med en langsving, så skal se om jeg får med dette også. :)

Ååå såppas ja! EEH nei, jeg såg ikke målestokken 😀

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt utkast, denne kjennes bedre. Flyt i svingene, noen store svinger og noen rettstrekker.

 

track_v4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.