Diskusjonstråd VACN Subzero (Vintertreff) 6-7 Februar 2016

Anbefalte innlegg

Husk at ikveld er siste deadline for evt. banedesign-endringer, hvis du ikke er fornøyd er nå tiden å si din mening på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at ikveld er siste deadline for evt. banedesign-endringer, hvis du ikke er fornøyd er nå tiden å si din mening på.

 

Har prøvd opptil flere ganger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe slikt du tenker Ole som ble nevnt tidligere, eller er den litt for simpel/monoton igjen?

[ATTACH=CONFIG]233285[/ATTACH]

Hvis ikke tror jeg det er lettest om du tegner det opp over kartet slik at det ikke er noe tvil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den blir nok litt for enkel.. :)

 

Jeg skal ikke påberope meg kunnskaper nok om å designe en isbane, for det vet jeg krever mye erfaring, men jeg ser i allefall når det blir grunnleggende feil.

 

Hadde jeg hatt kartet i orginalversjon og ett tegneprogram skulle jeg gjerne gjort ett forsøk, men det har jeg dessverre ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, men det er jo greit at alle får sagt sine tanker og at man er sikker på at man er forstått, du har da vært utpå isen før du til å ihvertfall kunne nettopp si ifra om de elementære feilene. Forsøker bare å lære her, slik at man har et så godt som mulig utgangspunkt.

Hvis man tar utgangspunkt i Anders siste reviderte tegning, hva er ikke bra med den synes du?

Lengden totaltsett, for mange svinger, for slakke svinger, for krappe svinger?

[ATTACH=CONFIG]233292[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, men det er jo greit at alle får sagt sine tanker og at man er sikker på at man er forstått, du har da vært utpå isen før du til å ihvertfall kunne nettopp si ifra om de elementære feilene. Forsøker bare å lære her, slik at man har et så godt som mulig utgangspunkt.

Hvis man tar utgangspunkt i Anders siste reviderte tegning, hva er ikke bra med den synes du?

Lengden totaltsett, for mange svinger, for slakke svinger, for krappe svinger?

[ATTACH=CONFIG]233292[/ATTACH]

 

Det er veldig mange svinger, mange like kombinasjoner, fort gjort å glemme hvor man er i løypa... rudskogen og våler er lett å lære seg, de er like fra år til år :) så litt færre svinger er nok lurt. Det er helt greit med ett par krappe svinger hvor man må ned i hastighet, og da er det fint med etterfølgende s-sving-kombinasjoner som starter med små radier for så å åpne seg utover sving for sving så man får bygget både fart og rytme. Og gjerne etter en av dem ett lite strekke så man får skillt klinten fra hveten. Isbanekjøring er generellt mye mer uoversiktig enn asfaltkjøring, man bruker synet 10 ganger mer på navigering, så det er ofte veldig frustrerende for både raske og ikke fullt så raske biler å havne i køkjøring. Ett godt langstrekke, gjerne med en 15graders knekk halveis på strekka, og en skikkelig innbydende scandinavian-flick vennlig kombinasjon i enden. Ett lite strekke før depo med en halvkrapp sving som åpner ut i en laaang sving er jo alltids meget publikumsvennlig. Man må ALDRI ha lange svinger som nyper på slutten, det er oppskrfiten på farlige situasjoner. En 3km lang bane er forøvrig mer enn nok, det vil ta fra ca 2.30 til 4.30 min å kjøre fra raskeste til tregeste bil normalt sett.

 

De banene som Vidar Gustavsen har laget i Funes tidligere år har stort sett vært av meget god kjøreteknisk kvalitet, så å studere litt videoer derfra er absolutt å anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for konstruktive innspill, vi tar de med oss og diskuterer det med de som skal lage banen for oss. Tegningen blir uansett bare veiledende da de ikke har gps i måkebilen, viktigste er å gi gode føringer som de følger når de måker. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite tips: kjøp inn kjetting til de bilene som skal brukes som tauebiler! Nytter ikke å stå med piggfrie dekk å dra løs oss som står godt fast ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite tips: kjøp inn kjetting til de bilene som skal brukes som tauebiler! Nytter ikke å stå med piggfrie dekk å dra løs oss som står godt fast ;)

Ene tauebilen vil ha ispigg. Så den blir brukt på de vanskeligste jobbene. Har evnt tilgang på traktor om noen virkelig har satset. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ene tauebilen vil ha ispigg. Så den blir brukt på de vanskeligste jobbene. Har evnt tilgang på traktor om noen virkelig har satset. :)

 

Kan vær greit å ha en bil med kjetting også så det blir litt mer effektivt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vær greit å ha en bil med kjetting også så det blir litt mer effektivt ;)

Kjetting begrenser litt fart man kan komme seg rundt banen og frem til de som trenger hjelp. Men skal ta det med videre og diskutere det med de andre som er med å arrangere treff. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 3 stk HD kjettinger til 33" dekk liggende etter tahoen. Så hvis det er en Amarok eller lignende med litt macho dekk (les:33") som trenger kjettinger så har jeg det liggende.

 

Edit. Disse er beregnet opp til 60 km/t. Nå trenger vel strengt tatt ikke en tauebil å kjøre fortere rundt banen med de snarveiene som er planlagt. Da burde den klare å runde banen på grei tid uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kjøre opp i 50 km/t med hurtigkjettinger så det burde vær raskt nok. Om dere brøyter noen stikk veier så slipper bilene å kjøre hele banen vær gang og :)

 

Brukte min Pajero med kjetting på funes en gang til tauebil, med kjetting var det ingenting som hindret den bilen i å dra løs biler... Da laget jeg også egne stikkveier over banen for å slippe denne laaaange turen rundt om det sto en bil i enden ;)

 

Grunnen til jeg tar opp dette er fordi siste to treffene på Drevsjø så har de tauebilene med piggfritt stått på flaten å kjempet for å komme seg selv løs når de egentlig skal dra opp andre biler.

Kan muligens hjelpe til å dra løs biler denne gangen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har laget stikkvei nå, slik at tauebilene ikke må kjøre hele banen for å komme til de som er i "nød". En tauebil vil alltid befinne seg på banen, i stikkveien, slik at det er kort responstid. Vi har også bil med ispigg som skal taue.

Men ta kontakt med meg på fredag 5.2 (om du er der da), så avtaler vi litt.

Eneste nordlendingen i styret :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir banen nå da ? =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir banen nå da ? =)

 

Banen er blitt flyttet lenger ut på isen, så tidligere tegninger er justert i henhold til dette og ønsker lagt frem i denne tråden.

 

Vi har briefet de som lager banen om ønskene våre, så dette er ment som en rettningslinje og ikke endelig resultat. Minner også om målestokk nede i hjørnet. :)

 

track_v7.jpg

 

Dette er endelig utkast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det kan bli bra =)

Prøv å ikke få svingene til å knipe inn på slutten som de gjorde på Drevsjø.

Stram vaier i 3gir va ikkje så gøy når svingen plutslig kneip inn å man gikk rett frem : haha :

Heller krapp i begynnelsen og slakker utover :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det kan bli bra =)

Prøv å ikke få svingene til å knipe inn på slutten som de gjorde på Drevsjø.

Stram vaier i 3gir va ikkje så gøy når svingen plutslig kneip inn å man gikk rett frem : haha :

Heller krapp i begynnelsen og slakker utover :P

 

Ja har bedt om flyt i svingene. Banen endrer dog ikke på seg nevneverdig i løpet av helga, så så plutselig var det nok ikke. hehe. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei så brått var det ikke, var nok sliten å blandet sammen svingene litt. (var mange som var noenlunde like) : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei så brått var det ikke, var nok sliten å blandet sammen svingene litt. (var mange som var noenlunde like) : haha :

 

Hehe, ja ser den. Fort gjort å "kjøre seg bort" når alt er hvitt og hver sving ligner den neste. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ser straks litt bedre ut. Så er strekket forbi depot litt lengde på så publikum får høre på alle dei fantastisk bygde motorane som bor i denne klubben i fullt utløp :) Underholdingsverdien skal også vær til stedes. :) Ser jaggu ut som S2`en blir klar også. Blir kung! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne ser straks litt bedre ut. Så er strekket forbi depot litt lengde på så publikum får høre på alle dei fantastisk bygde motorane som bor i denne klubben i fullt utløp :) Underholdingsverdien skal også vær til stedes. :) Ser jaggu ut som S2`en blir klar også. Blir kung! :)

 

Må installere varmetråder i jakka skal jeg stå ute å nyte motorlyd i -36 : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehe. Ja du sier noe der. :) Ser tempen skal ligge på 2-3 minus helgen før så får satse på det ikkje blir mer en enn 7-8 minus. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.