#26 Skrevet April 3, 2017 Hallo igjen gutter! Glemte litt av denne tråden, etter jeg fikk utført en del av det som skulle bli gjort Har nå fått rs2 evo manifold på plass. Nye coiller (HUCO sett fra Hansen). 1.9 bars fjør og ny n75 ventil. Motoren går nå veldig fint, uten noe tegn til fjusking. Spørsmålet nå er hvordan å få høyere ladetrykk. 1.9 bars fjøra lader jo ikke mer en 0.9 Hvor mye vil en 2.2 bars fjør utgjøre, 1.2 bar? stemmer det? Hvordan kan jeg evt få høyere ladetrykk. Samtidig frykter jeg for at bilen går i "nødmodus" da den lader høyere en det n75 egentlig tillater? Er eneste svar her å gå over til hiddensprut? Har jo på langsikt tenkt å gå over til dette, men koster litt så må spare hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet April 3, 2017 Hallo igjen gutter! Glemte litt av denne tråden, etter jeg fikk utført en del av det som skulle bli gjort Har nå fått rs2 evo manifold på plass. Nye coiller (HUCO sett fra Hansen). 1.9 bars fjør og ny n75 ventil. Motoren går nå veldig fint, uten noe tegn til fjusking. Spørsmålet nå er hvordan å få høyere ladetrykk. 1.9 bars fjøra lader jo ikke mer en 0.9 Hvor mye vil en 2.2 bars fjør utgjøre, 1.2 bar? stemmer det? Hvordan kan jeg evt få høyere ladetrykk. Samtidig frykter jeg for at bilen går i "nødmodus" da den lader høyere en det n75 egentlig tillater? Er eneste svar her å gå over til hiddensprut? Har jo på langsikt tenkt å gå over til dette, men koster litt så må spare hehe Hvis bilen er mappet/chippet for høyere ladetrykk, så kan du ta av slangene til n75 og koble på en manuell turbotrykkskran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet April 3, 2017 Ikke kjøp stivere WGF (Waste Gate Fjær). 1.9barA fjæren er mer enn nok. (Til opplysning så har du en 1,9barA fjær, og ikke 1,9bar....omtrent alle gjør den feilen. BarA = aboslutt trykk, når man sier bar så snakker man som regel utelukkende om overtrykk, f.eks. 1bar ladetrykk = 2barA.) Generelt så kan en 20V WGF på 1,9barA gi: WGF_bar x 3,5 = bar_ladetrykk @1:1baktrykk, som gir 0,9 x 3,5 = 3,15bar max ladetrykk. Hvis du fortsatt har RS2 oppsettet, som beskrevet i begynnelsen av tråden, så tåler nok oppsetttet 1,9bar ladetrykk. Grunnen til at du kun får 0,9bar ladetrykk, er at N75 slipper igjennom all luft, dvs er helt åpen (som er default posisjon, altså uten strøm). Det kan være at du har koblet slangene til N75 feil, eller at N75 ikke får 12v signal....eller noe annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet April 4, 2017 Ikke kjøp stivere WGF (Waste Gate Fjær). 1.9barA fjæren er mer enn nok. (Til opplysning så har du en 1,9barA fjær, og ikke 1,9bar....omtrent alle gjør den feilen. BarA = aboslutt trykk, når man sier bar så snakker man som regel utelukkende om overtrykk, f.eks. 1bar ladetrykk = 2barA.)Generelt så kan en 20V WGF på 1,9barA gi: WGF_bar x 3,5 = bar_ladetrykk @1:1baktrykk, som gir 0,9 x 3,5 = 3,15bar max ladetrykk. Hvis du fortsatt har RS2 oppsettet, som beskrevet i begynnelsen av tråden, så tåler nok oppsetttet 1,9bar ladetrykk. Grunnen til at du kun får 0,9bar ladetrykk, er at N75 slipper igjennom all luft, dvs er helt åpen (som er default posisjon, altså uten strøm). Det kan være at du har koblet slangene til N75 feil, eller at N75 ikke får 12v signal....eller noe annet. Jeg har trippelsjekket at jeg koblet den riktig. mulig strømmen kan ha koblet seg ut altså uten jeg har merket det. Om det viser seg å være slik, vil jeg da få 1.9 i ladetrykk? Det er altså en feil, som gjør at den ikke lader mer en 0.9, og ikke slik jeg har trodd, at en 1.9barA fjør som du sier, lader 0.9 i ladetrykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet April 4, 2017 En 1,9barA fjær, har et grunntrykk på 0,9bar. Dvs den vil gi ca 0,9bar ladetrykk, hvis det kun er den som bestemmer ladetrykket. Husk: med en 1,9barA (0,9bar) fjær, vil du få minimum 0,9bar ladetrykk. Man ønsker ofte å kunne regulere ladetrykket, f.eks. vha en magnetventil (N75). Som nevnt ovenfor: 1,9barA WGF, vil på en 20v WasteGate, betyr at ladetrykket kan reguleres mellom 0,9 - 3,1 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet April 4, 2017 En 1,9barA fjær, har et grunntrykk på 0,9bar. Dvs den vil gi ca 0,9bar ladetrykk, hvis det kun er den som bestemmer ladetrykket. Husk: med en 1,9barA (0,9bar) fjær, vil du få minimum 0,9bar ladetrykk. Man ønsker ofte å kunne regulere ladetrykket, f.eks. vha en magnetventil (N75). Som nevnt ovenfor: 1,9barA WGF, vil på en 20v WasteGate, betyr at ladetrykket kan reguleres mellom 0,9 - 3,1 bar. Skjønner, skjønner. Men da har jeg enten koblet feil eller så har den ikke strøm. Men hvordan kan jeg regulere trykket, uten å skru på wastegaten? Manuell boost controller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet April 4, 2017 (endret) Skjønner, skjønner. Men da har jeg enten koblet feil eller så har den ikke strøm. Men hvordan kan jeg regulere trykket, uten å skru på wastegaten?Manuell boost controller? Ville prøvd å få n75 til å virke først. Ellers så kan du montere en mbc ja. Legger ved et bilde så kan du studere litt [ATTACH=CONFIG]247618[/ATTACH] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet April 4, 2017 Takk! Brukte en veldig lik tegning for å være sikker på jeg koblet rett, så kan ikke forstå annet en at den ikke har strøm. Men skal sjekke alle punktene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet April 5, 2017 Har nå dobbel sjekket at jeg har koblet riktig på n75. Har også dobbelsjekket at den får strøm. Hva kan være årsaken da, hvis det er slik at den egentlig skal ha mer ladetrykk en 0.9? Andre jeg har hørt med, sier at det er det ladtrykket du får med den fjøra. for å få høyere må jeg enten legge på en manuell boost controller eller sterkere fjør. Litt forvirret, hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet April 5, 2017 Har nå dobbel sjekket at jeg har koblet riktig på n75. Har også dobbelsjekket at den får strøm. Hva kan være årsaken da, hvis det er slik at den egentlig skal ha mer ladetrykk en 0.9? Andre jeg har hørt med, sier at det er det ladtrykket du får med den fjøra. for å få høyere må jeg enten legge på en manuell boost controller eller sterkere fjør. Litt forvirret, hehe. Har bilen original hjerne, eller er den chippa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet April 5, 2017 Da gjentar jeg meg selv en siste gang. 0,9bar (1,9barA) WGF, vil gi fra 0,9bar til 3,1bar ladetrykk. Minimum ladetrykk får du ved å koble WG direkte til trykksiden på/etter turbo. - Du kan sjekke dette ved å koble ifra en elektriske kontakten på N75, hvis alt er koblet korrekt, får du da minimum ladetrykk (fjærtrykk/grunntrykk...hva man enn liker å kalle det). Maksimum ladetrykk får du ved å blokkere slangen til WG (eller å koble den ifra). - Dette kan du teste ved å koble ifra slangen til WG, men det er ikke å anbefale. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet April 6, 2017 Martin Amlie: Det står RS2 chipper fra 034 Motorsport i hjernen. Cato Andersen: Takker så meget for bra info, lærer mye! Og forsto dette første gang du skrev det også. MEN, mulig jeg også bare tror jeg forstår det, hehe. Det som enda står å stanger i huet på meg er; ALT, er koblet riktig. Bilens maksimale ladetrykk (det jeg leser av inne i kupeen på turbotrykksmåleren) er 0.9 Du sier at med en 1.9barA fjør som du kaller det (som jeg nettop har kjøpt ny) så kan du få mellom 0.9bar til 3.1bar ladetrykk. Hvordan kan jeg få mer en 0.9? la oss si jeg vil ha 1.5 bar i ladetrykk. Hva må jeg gjøre for å få det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet April 6, 2017 Martin Amlie: Det står RS2 chipper fra 034 Motorsport i hjernen. Cato Andersen: Takker så meget for bra info, lærer mye! Og forsto dette første gang du skrev det også. MEN, mulig jeg også bare tror jeg forstår det, hehe. Det som enda står å stanger i huet på meg er; ALT, er koblet riktig. Bilens maksimale ladetrykk (det jeg leser av inne i kupeen på turbotrykksmåleren) er 0.9 Du sier at med en 1.9barA fjør som du kaller det (som jeg nettop har kjøpt ny) så kan du få mellom 0.9bar til 3.1bar ladetrykk. Hvordan kan jeg få mer en 0.9? la oss si jeg vil ha 1.5 bar i ladetrykk. Hva må jeg gjøre for å få det? Du kan ikke bare bestemme deg for hvilken ladetrykk du skal kjøre på. Først så må du finne ut hva chippen er beregnet for. Hvis ikke kan det bli for varmt og motoren kan havarere. Det er ikke så lett å fjerndiagnostisere en bil. Manuell turbotrykkskran er et alternativ. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet April 6, 2017 Du kan ikke bare bestemme deg for hvilken ladetrykk du skal kjøre på. Først så må du finne ut hva chippen er beregnet for. Hvis ikke kan det bli for varmt og motoren kan havarere.Det er ikke så lett å fjerndiagnostisere en bil. Manuell turbotrykkskran er et alternativ. [ATTACH=CONFIG]247678[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]247679[/ATTACH] Stemmer, er klar over dette. Har også en sånn manuell boost controller som jeg kan erstatte N75 med. Men hadde liksom håpet at det gikk an å bruke N75. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet April 6, 2017 Det går sikkert. har du vag com, eller kjenner du noen som har? Har du sjekket at slangen til/fra n75 ikke har hull, eller om de er tette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet April 6, 2017 (endret) Du kan jo teste 2 ting. 1) ta ut kontakten fra N75 - du skal da få fjærtrykket, som skal være 0,9bar edit: vær forsiktig, hvis du har feilkoblet slangene, kan ladetrykket bli meget høyt. 2) bruk en MBC, som vist på bilde Det er alltid smart å vite hvilken WGF man har innstallert, siden WGF er utgangspunktet for all ladetrykks regulering. Bildene postet ovenfor, viser hvordan man skal koble N75 og MBC. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet April 7, 2017 Test med og uten n75. Er trykket det samme har du enten defekt n75 eller så går bilen i nød..gjør den må du under ingen omstendigheter finne på å dette på en manuell regulator da hjernen trekker tenning og blander bensin ift at den forventer 0.5 var trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet April 8, 2017 Ok, Har nå testa med og uten N75. Fikk samme trykk (0.9). Forstår enda ikke hva bilen egentlig skal ha med n75 koblet i, da dere sier at uten den skal den ha 0.9 Jeg har kjørt med manuell controller før, og blandingsforholdet viste riktig avlesning på bredbåndslambda. Samme som den har nå med n75 og 1.9barA fjær. Fjæra som stod i før ser ut til å være en 2.2barA fjær og med n75 på den gikk bilen i nødmodus når jeg nådde 1.3 eller noe på turbotrykksmåleren. Føles jo som bilen plutselig kutter drivstoff eller noe, da turboen plutselig bare stopper på vei opp om dere fatter. Det er dette jeg forbinder med nødmodus da det var slik jeg opplevde det før. Det skal riktignok sies at da var det også et wastegatelokk som var skrudd på fra forrige eier. Når jeg testet bilen med og uten n75 nå, går den bare helt likt. Ikke noe kutting på trykk eller noe som forklart over. Samtidig er N75 ventilen helt flonka ny! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet April 8, 2017 Blandingsforholdet blir korrekt, selv om du har frakoblet N75 (eller nødmodus). Den tar selvfølgelig utgangspunkt i det samme "bensin mappet", men tenningen trekkes trolig tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet April 8, 2017 ok. Så hva må jeg gjøre for å få turbotrykket jeg vil ha samtidig som å unngå at tenningen trekkes tilbake. (skjønner heller ikke hva det betyr med at tenningen trekkes tilbake) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet April 8, 2017 N75 fungerer helt likt som en MBC, bare at det er hjernen på bilen (og da chipen) som justerer trykket. Får du std trykk (wastegate trykk) både med og uten N75 kan det bare bety en av to ting. 1. N75 (eller slanger/ledninger til denne) er defekt/koblet feil. 2. Chipen i hjernen er satt til å gi 0.9 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet April 8, 2017 Du har 12v på ene pinnen inn til N75-ventilen enten med tenning på eller motor på tomgang? det ECU gjør for å styre er å legge den andre pinnen til jord, dette gjør den ved å pulse. Dette vil du ikke kunne måle stillestående da den ikke har behov for å justere trykket. Jeg ville først funnet pinnen med 12v, deretter måler du om du har kontakt ifra den andre pinnen på stikket til N75 og pin#33 på ECU-stikket for å kunne utelukke ledningsbrudd. Det hadde vært raskere om du hadde hatt tilgang til diagnose for da kunne du kjørt utgangstest og hørt at N75 hadde klikket. Husk at elektrisk frakoblet N75-ventil gir nødmodus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet April 8, 2017 Hmmm, Chipen jeg har er satt til maks trykk på 1.8 bar. Alle slanger er OK og koblet riktig på N75. Kontakten er OK(i orden) og gir all strøm den skal. N75 er HELT ny! Kan altså tilfelle være at N75 defekt selv om den er ny? Feilvare? Om jeg da forstår dette riktig, da min chip er satt til makstrykk på 1.8 så burde jeg egentlig fått 1.8 i ladetrykk med denne fjæra og n75 koblet til? Gitt at den/alt er i orden da. Når dere sier nødmodus. viser dette i dashbord eller er det bare at den ikke gir mer ladetrykk en 0.9 som nevnt tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet April 8, 2017 Hmmm, Chipen jeg har er satt til maks trykk på 1.8 bar. Alle slanger er OK og koblet riktig på N75. Kontakten er OK(i orden) og gir all strøm den skal. N75 er HELT ny! Kan altså tilfelle være at N75 defekt selv om den er ny? Feilvare? Om jeg da forstår dette riktig, da min chip er satt til makstrykk på 1.8 så burde jeg egentlig fått 1.8 i ladetrykk med denne fjæra og n75 koblet til? Gitt at den/alt er i orden da. Når dere sier nødmodus. viser dette i dashbord eller er det bare at den ikke gir mer ladetrykk en 0.9 som nevnt tidligere. Man kan ha uflaks med nye deler ja. En mulig løsning er å låne en som du vet fungerer. For å være helt sikker på at feilen ikke ligger der. Nødmodus merkes kun på at N75 ikke åpner og du har kun grunntrykk (som du har). Diagnose er kanskje ikke så dumt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet April 8, 2017 OK! Jeg har en n75 til liggende en plass. så skal teste den (dog usikker om den også er defekt ) Men det finner man jo ut Jeg får prøve md diagnose og se ja. Takker så mye gutter! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...