Audi S2 - RS2 oppsett, men mangler hestekrefter

Anbefalte innlegg

Du kan teste N75, ved å blåse inn trykksiden, med og uten 12v. Luften vil da gå til WG (default = strøm av), eller være tett (bygger ladetrykk).

Ved tilførsel av 12V vil du høre et markant klikk, og kjenne at ventilen går av/på.

Testen gjøres med N75 (på testbenken) utenfor bilen.

 

Nødmodus kan henge igjen i ECU, og må da slettes vha diagnose (eller koble ifra batteriet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

N75 en klikker den. kjenner tydelig den går av og på.

Mulig nødmodus kan henge igjen som du sier. kan prøve koble fra batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chipene som sitter i hjernen nå er laget av 034 :)? både fuel/tenning og boost chip?

Hvilken map-sensor sitter det i hjernen, 2.5 eller 3bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chipene som sitter i hjernen nå er laget av 034 :)? både fuel/tenning og boost chip?

Hvilken map-sensor sitter det i hjernen, 2.5 eller 3bar?

 

 

Både fuel/tenning og boost ja.

mulig feilen ligger i map sensoren da jeg ikke vet hvilken type det er nei...

Føler du for å fortelle meg hva den gjør/ hvordan den fungerer.

Ser på 034 motorsport at de selger slike map sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MAP står for manifold air pressure og er en trykksensor, denne "føler" på trykket i innsuget (både ladetrykk og vakuum) og omgjør dette til et elektrisk 0-5v signal som ecu bruker for å kalkulere hvor mye bensin du skal ha på et gitt ladetrykk, kombinert med andre følere som vanntemp, luft, gasspjeldposisjon, osv.

 

På den type motor og bil du har så sitter denne montert inni ecu, men jeg har sett utgaver hvor ledninger er trukket ut av hjernen så det er plassert et annet sted.

Originalt sitter den her, det er den store sorte plastklumpen:

s4insid.jpg

 

 

Ettermonterte MAP-sensorer er som regel mindre av størrelse, følg slangen så ser du at sensoren er ca. midt på kortet:

aan_chip_locations.jpg

 

 

Har du byttet chipper men ikke map-sensor og chippene er beregnet for en map-sensor av annen oppløsning, så blir det surr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, det var ikke ment som noe frekt stikk eller noe. Var bare at det var nytt for meg, så måtte bare forsikre meg om at jeg sa det riktig :)

Tok det ikke som noe negativt. Var litt overrasket, at 034 skriver "bar absolute pressure", kan ikke huske at de gjorde det ikke før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MAP står for manifold air pressure og er en trykksensor, denne "føler" på trykket i innsuget (både ladetrykk og vakuum) og omgjør dette til et elektrisk 0-5v signal som ecu bruker for å kalkulere hvor mye bensin du skal ha på et gitt ladetrykk, kombinert med andre følere som vanntemp, luft, gasspjeldposisjon, osv.

 

På den type motor og bil du har så sitter denne montert inni ecu, men jeg har sett utgaver hvor ledninger er trukket ut av hjernen så det er plassert et annet sted.

Originalt sitter den her, det er den store sorte plastklumpen:

s4insid.jpg

 

 

Ettermonterte MAP-sensorer er som regel mindre av størrelse, følg slangen så ser du at sensoren er ca. midt på kortet:

aan_chip_locations.jpg

 

 

Har du byttet chipper men ikke map-sensor og chippene er beregnet for en map-sensor av annen oppløsning, så blir det surr.

 

Stemmer, skjønner. Tusen takk! :)

 

MEN! Om chippene og map sensor ikke stemte overens, burde ikke blandingsforholdet mitt være litt på bærtur da?

Bredbåndslambdaen viser helt ok avlesninger både ved cruising og ved pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, blandingsforholdet vil bli feil. Dog, du har ikke opplyst om hvilken chip ifra 034 du har satt i og dermed vet jeg ikke hvilken map-sensor den forventer. Går du ifra 2.5bar til 3.bar så er ikke det så stort steg at det gir utslag i den grad at man ser det for et "utrent" øye. Hvis du får tak i diagnose så kan du lese av/logge hvilket trykk map-sensoren ser og utifra det så kan man jo se om det er korrekt avlesning=byttet map-sensor (men dette er et tregt system så det er litt forsinkelse)

 

Du har ikke en trykklekkasje da i en slange da som gjør at du ikke får mer enn 1.4 bar? Vet om solide flenger som ikke er synlig ved det blotte øyet men som slipper ut luft ved trykk i rørgata.

Kan selvsagt også være en blokkering i eksosen, men dette er bare en løs idè.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer man å komme over 1.5bar med 2.5bar map-sensor uten mbc, Chris W.?

Hvis jeg ikke husker feil,så ligger du vel rundt 1.4bar på måleren, Torstein :)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det gjør man jo ikke, hehe. Redigerte forrige innlegget.

Vet ikke hvor jeg har det ifra men jeg har hele tiden hatt det for meg at han kun får 0.9 og da har jeg låst meg på det.

 

Men med chipper for en annen map-sensor og OEM map-sensor så vil skalaen bli feil og dette antar jeg TS ville nevnt at AFR er feil hele veien opp, dog med et begrenset utslag f.eks ifra 2.5 til 3bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått nøye gjennom alt på turbosiden, og alt er tett og slik som det skal :)

 

AFR er riktig både ved cruising og ved pådrag. Men det er riktig at jeg hadde 1.4 ca ved manuell boost controller.

Men ved n75 så kommer jeg ikke over 0.9 bar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kontaktet 034 for å høre hva de mener?

 

 

Jeg personlig hadde gått for MBC sålenge du vet hvor høyt ladetrykk chippene er laget for og at blandingsforholdet er korrekt.

Hvorfor MBC er fordi jeg finner de til å gi raskere og mer stabilt ladetrykk enn bruk av N75, men jeg sier ikke at det er fasiten her.

Mbc_vs_n75_boost.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kontaktet 034 for å høre hva de mener?

 

 

Jeg personlig hadde gått for MBC sålenge du vet hvor høyt ladetrykk chippene er laget for og at blandingsforholdet er korrekt.

Hvorfor MBC er fordi jeg finner de til å gi raskere og mer stabilt ladetrykk enn bruk av N75, men jeg sier ikke at det er fasiten her.

Mbc_vs_n75_boost.gif

 

Takker! :)

 

Ja er slik jeg kjører nå, så ingen krise nei da dette funker og gir riktig blandingsforhold :)

 

Hehe, jeg har kontaktet 034 motorsport ja. De var veldig ivrige etter å hjelpe, men kunne ikke gi noe godt svar på hva og hvorfor.

Ut ifra hvor profesjonelle de utgir seg for å være, virket det ikke helt slik da jeg var i kontakt med dem. De skrev liksom at de beklaget på det største, men kunne ikke gi meg noe bra/hjelpsomt svar. Men mulig jeg har snakket med en ny eller noe. Var svært høflige og hjelpsomme i hvert fall, men kunne dog ikke hjelpe meg med problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo fått vite alt du trenger for å finne (N75 logikk) feilen, eller tvangsstyre (vha MBC) ladetrykket til ønsket verdi.

 

Hvis 034 chippen skal regulere ladetrykket vha N75, så er det jo en fordel å finne ut hvorfor den ikke klarer dette.

- korrekt tilkoblet N75, slanger og ledninger

- virker N75

- signaler til N75, får den jord-pulser.

 

Vha MBC kan du oppnå ønsket ladetrykk uavhengig av hva chip'n ønsker.

NB! En MBC består ofte av en kule og en fjær, også her bestemmer fjæren mulig MAX ladetrykk.

Ofte er MBCer i området 0,3 - 2,0 bar ( 5- 30 psi).

Hvis du ikke klarer å få mer enn 1,4bar med MBC, kan det skyldes at MBC ikke er designet for mer ladetrykk. Det kan også skyldes en lekasje, dårlig turbo, osv...

 

Hvordan måler du ladetrykket ?

Husk at instrumentpanelet ikke kan vise mer enn 2,5 barA, uansett hvilken MAP sensor du har montert.

Dvs hvis du originalt hadde en 250kPa sensor (2,5barA) og byttet denne til 300kPa (3,0barA), må du gange tallet i displayet med 300/250=1,2.

Da blir 2,4barA => 2,4 x 1,2 ≈ 2,9barA, altså 1,9bar ladetrykk.

 

Bilen går dårlig selv med ladetrykk?

Sjekk eksosen for baktrykk.

Sjekk tenningen. Tilbaketrukket tenning kan ta bort all effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo fått vite alt du trenger for å finne (N75 logikk) feilen, eller tvangsstyre (vha MBC) ladetrykket til ønsket verdi.

 

Hvis 034 chippen skal regulere ladetrykket vha N75, så er det jo en fordel å finne ut hvorfor den ikke klarer dette.

- korrekt tilkoblet N75, slanger og ledninger

- virker N75

- signaler til N75, får den jord-pulser.

 

Vha MBC kan du oppnå ønsket ladetrykk uavhengig av hva chip'n ønsker.

NB! En MBC består ofte av en kule og en fjær, også her bestemmer fjæren mulig MAX ladetrykk.

Ofte er MBCer i området 0,3 - 2,0 bar ( 5- 30 psi).

Hvis du ikke klarer å få mer enn 1,4bar med MBC, kan det skyldes at MBC ikke er designet for mer ladetrykk. Det kan også skyldes en lekasje, dårlig turbo, osv...

 

Hvordan måler du ladetrykket ?

Husk at instrumentpanelet ikke kan vise mer enn 2,5 barA, uansett hvilken MAP sensor du har montert.

Dvs hvis du originalt hadde en 250kPa sensor (2,5barA) og byttet denne til 300kPa (3,0barA), må du gange tallet i displayet med 300/250=1,2.

Da blir 2,4barA => 2,4 x 1,2 ≈ 2,9barA, altså 1,9bar ladetrykk.

 

Bilen går dårlig selv med ladetrykk?

Sjekk eksosen for baktrykk.

Sjekk tenningen. Tilbaketrukket tenning kan ta bort all effekt.

 

Stemmer, stemmer.

 

De tre punktene øverst som du nevner, er sjekket at er i orden/riktig.

I forhold til om jeg får mer en 1.4 bar med MBC er det mulig jeg har forklart meg feil. For det får jeg.

Har en turbotrykksmåler inni cupeen ja. (vet ikke noen annen måte å måle dette på, i hvert fall ikke med mitt utstyr) hehe.

Så skal huske på dette du skriver med at det blir omgjort alt avhengig av hvor en leser i fra :)

 

Bilen går veldig bra! (Helt som den skal). Har også helt nye plugger og coiler.

Alt fungerer som det skal, bortsett fra dette med N75 da..

Men kjører nå me MBC og bilen oppfører veeeldig pent! så foreløpig virker det som den "midlertidige" fiksen med MBC vedvarer, enn så lenge da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå kjørt en stund, hvor alt har fungert veldig bra.

Men idag, (1. mai) på vei hjem fra vårmønstrings treff så plutselig bare kutta turbo midt i pådrag.

Testa dette videre, og det viser at turbo kutter da den kommer rett over 1 bar en plass. Bilen fortsetter, jeg kan gasse videre, men turbo blir ikke med..

Slipper jeg gassen og begynner på ny ( i samme gir) så følger den med igjen. Da helt til den kutter på rett over 1 bar.

Det som også er underlig, er at etter dette skjer, så ser jeg også at bilen har ujevnt og fetere blandingsforhold.

Jeg klarer ikke finne ut sammenhengen for å lokalisere feilen. Som sagt ovenfor, skjedde dette veldig plutselig under et pådrag, og jeg har kjørt lenge uten problemer med dette, også med masse pådrag likedan/kraftigere.

 

Kjører jo nå med manuell boost controller og har maks turbotrykk instillt på 1.6 bar.

Har vært borti noe lignende før, men mener huske at det var litt annerledes. Da slet jeg med at bilen gikk i nødmodus ved høyere turbotrykk en ca 1.2

Fant ut at at problemet da lå i forbindelsen mellom n75 og en wastegate som var blitt skrudd på. Jeg fin innstilte wastegate til bilen ikke lenger gikk i nødmodus.

Byttet så over til manuell boost controller, da jeg mistenkte n75 var defekt. Kjørte i over et år med dette slik og alt fungerte fint.

MEN, til poenget. Jeg mener huske at da den kutta/gikk i nødmodus da, så kutta bilen bensin også. Altså jeg måtte slippe gass helt for så å kunne gasse igjen.

Nå er det bare selve turboen som kutter.

 

Alt av slanger er koblet riktig og er ikke skadet. Har gått nøye over dem. Sjekket wastegate fjøra som også var i orden.

Helt nye plugger, og helt nye coiler.

 

Noen som har noen anelse om hva som kan være galt her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som lekasje, en slange som åpner seg under trykk (ved ca 1 bar).

Da får du fetere blanding pga LMM måler mer luft enn motoren får.

Ujevn gange pga pulserende ladetrykk og AFR.

 

Det er som regel slangen ut fra turbo som revner, pga ekstremt varm luft ut av turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som lekasje, en slange som åpner seg under trykk (ved ca 1 bar).

Da får du fetere blanding pga LMM måler mer luft enn motoren får.

Ujevn gange pga pulserende ladetrykk og AFR.

 

Det er som regel slangen ut fra turbo som revner, pga ekstremt varm luft ut av turboen.

 

Akkurat. Da sjekker jeg gjennom en gang til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket ALLE slanger som har med dette å gjøre. Alle er hele og tette.

 

Noe annet som kan være årsaken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som om blandinga ikke tenner når du når et vist trykk. Jeg hadde samme problem. Det kan være plugger, ledninger, coil osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle plugger og coiler er helt nye.

Har nå sjekka nøye alle slanger og trykktesta. Finner ikke løsningen på dette..

Hørte et lite tips om at det kan være resirkventilen som er defekt. den er ikke mer en 3 år eller noe i metall. men mulig de ryker forde sier dem.

Noen som vet noe mer? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en ny resirk i metall. Feilsøkte i over 1 år før jeg fant ut at det var den som trøbla. Hadde utelukka den da den var ny. Satte på den originale i plast og alt var i orden.

Symptom på min var trasig tomgang når motor var varm bl.a.

 

Om den løser problemet ditt veit jeg ikke men verdt å sjekke ut ja.

 

Dette var på min gamle S2/RS2 sedan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle plugger og coiler er helt nye.

Har nå sjekka nøye alle slanger og trykktesta. Finner ikke løsningen på dette..

Hørte et lite tips om at det kan være resirkventilen som er defekt. den er ikke mer en 3 år eller noe i metall. men mulig de ryker forde sier dem.

Noen som vet noe mer? :)

 

Kan du åpne resirkventilen? Ta den opp og smør på litiumfett rundt stempelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.