Spørsmål til banekjøring for nybegynner/uerfaren

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal være med på banekjøring til sommeren, det er min første gang. Kreves det noe ekstra sikkerhet utstyr på bilen? 

Kreves det at jeg som kjører bilen har noe sikkerhet utstyr slik som hjelm osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese denne tråden, der får du svar på det meste :) Hvis det er noe mer du lurer på så får du bare stille. 

Vi ses på Våler!

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Anbefaler deg å lese denne tråden, der får du svar på det meste :) Hvis det er noe mer du lurer på så får du bare stille. 

Vi ses på Våler!

 

 

 

 

Tusen takk for informasjon. God jul. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Banekjøring kl 1 2 og 3 hva er forskjellen?  Hvilken klasse stiller jeg i som første gang kjører med en Audi S3 8P som er chippet? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klasse 1,2 og 3 definerer primært type hvilke type bil du har, men også litt avhengig av ferdigheter.

 

Klasse1 er de med lite hk per kg for vanlig vegbil

Klasse2 er for de med litt mer hk per kg for vanlig vegbil

klasse3 er ren banebil, med helbur og div.

 

Din S3 8P havner vel rundt midten av klasse1 og 2 vil jeg tro. Jeg ville nok anbefalt å starte i klasse1, så finner du fort ut om det passer ditt tempo eller om du vil prøve deg i klasse2 :)

Dette hjelper vi deg med når du registrerer deg, enten både i sekretæriatet eller i teknisk. Hvis du føler for at du kjører i en klasse du ikke passer i (enten om det går for fort eller sakte) så snakker du bare med oss :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Jeg skal til sommeren forsøke meg på banekjøring. Hvilket krav stilles til hjelm? Kan jeg bruke halvhjelm, så lenge den er FIA godkjent? Eller må man ha Full hjelm? 

Takker for alle som har informasjon om dette. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke sikkert, men mener jeg har sett folk bruke halvhjelm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halvhjelm har vært godkjent i alle år tidligere i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svarene. Jeg får sjekke opp skikkelig før jeg går til innkjøp av hjelm . Grunnen til at jeg ønsker å bruke halvhjelm er at da får jeg ikke så veldig følesen av at jeg har en hjelm på hodet. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener reglementet sier at hjelmen skal være e-merket og godkjent for bruk på vei. Ala motorsykkelhjelm. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi godkjenner alle former for hjelmer som brukes til motoriserte kjøretøy. Det vil si alle som man bruker ved bruk av MC, bil, moped, gocart, o.l

Sykkelhjelm er da ikke godkjent.

 

Jeg har lagt ved hele regelverket til klubben, så kan du stille eventuelle andre spørsmål også i samme tråden. Fordelen med det er at vi får samlet alle relaterte spørsmål både for deg nå, samt evt. andre som måtte ha liknende spørsmål

Reglement_Banekjøring_VACN_v1.6.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Hva er kravene til hjelm på banekjøring?

Her er en Hjelm med HANS til ok pris, kan jeg bruke denne på trackdays? Den har en bra pris og jeg kan godt tenke meg å kjøpe denne hjelmen hos Stian Sørlie.

https://www.stianmotorsport.no/produkter/bilsport/personlig-kjoreutstyr-bilsport/hans-og-hjelm-pakkepris-fia/halvhjelm-hans-krave-komplett-til-bilcross-og-track-days/

Vis den sist linken til hjelmen med hans er godkjent for trackdays så bestiller jeg den.3788 kr + frakt. men regner med at jeg reiser ditt å kjøper den slik at jeg får 100% riktig størrelse . takker for alle so tar seg tid til å vare på denne tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, hjelmen du ser på (hos Stiam Motorsort)  er godkjent for banekjøring i VACN regi. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei, hjelmen du ser på (hos Stiam Motorsort)  er godkjent for banekjøring i VACN regi. 

Ok. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. da kjøper jeg meg en slik hjelm, jeg tror jeg reiser til butikken , så jeg kan prøve forskjellige størrelser ,så jeg får en hjem som passer akkurat til hode mitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig. Viktig å dra til butikken og få en hjelm som passer godt.  Spesielt når du kjøper skikkelig utstyr. Vi sees på Våler. Jeg sikker på/i sekreteriatet på fredag morgen.  Så si hei, så får vi hilt på hverandre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Bare hyggelig. Viktig å dra til butikken og få en hjelm som passer godt.  Spesielt når du kjøper skikkelig utstyr. Vi sees på Våler. Jeg sikker på/i sekreteriatet på fredag morgen.  Så si hei, så får vi hilt på hverandre. :)

Jeg rekker ikke treffet nå. Kommer den 11 september. så da ses vi sikkert da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Mener reglementet sier at hjelmen skal være e-merket og godkjent for bruk på vei. Ala motorsykkelhjelm. 

Hei! Så jeg trenger ikke hjelm med HANS? Er den hjelmen på den linken her godkjent for trackdays med VACN klubben?

 

https://gundersenmotorsport.no/butikk/kj-reutstyr/sparco-club-j-1/

 
 
lagt til 2 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg rekker ikke treffet nå. Kommer den 11 september. så da ses vi sikkert da:)

Er denne lavpris hjelmen godkent for trackdays med VACN? den som er vis du trykker på linken.

https://gundersenmotorsport.no/butikk/kj-reutstyr/sparco-club-j-1/

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei! Så jeg trenger ikke hjelm med HANS? Er den hjelmen på den linken her godkjent for trackdays med VACN klubben?

 

https://gundersenmotorsport.no/butikk/kj-reutstyr/sparco-club-j-1/

 
 
lagt til 2 minutter senere
 

Er denne lavpris hjelmen godkent for trackdays med VACN? den som er vis du trykker på linken.

https://gundersenmotorsport.no/butikk/kj-reutstyr/sparco-club-j-1/

Om du kjører bil med vanlig 3-punkt sele så kan du ikke bruke HANS.

HANS er kun for 4, 5, og 6-punkt sele. Og enn så lenge så er det ikke krav til HANS på trackdays.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg kjøpt en hjelm som det er mulighet til å montere HANS anker på i tilfelle du har bruk for de senere. Så slipper du og kjøpe ny hjelm da.

 

Den sparco hjelmen du linker til er godkjent på VACN, men du får ikke HANS anker på den. Jeg ville kjøpt den hjelmen hos Stian Sørlie du linket til, men uten HANS i første omgang om du ikke ønsker det. Så har du mulighet til å kjøpe HANS senere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Om du kjører bil med vanlig 3-punkt sele så kan du ikke bruke HANS.

HANS er kun for 4, 5, og 6-punkt sele. Og enn så lenge så er det ikke krav til HANS på trackdays.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg kjøpt en hjelm som det er mulighet til å montere HANS anker på i tilfelle du har bruk for de senere. Så slipper du og kjøpe ny hjelm da.

 

Den sparco hjelmen du linker til er godkjent på VACN, men du får ikke HANS anker på den. Jeg ville kjøpt den hjelmen hos Stian Sørlie du linket til, men uten HANS i første omgang om du ikke ønsker det. Så har du mulighet til å kjøpe HANS senere :)

OK. Takk for informason.:)

Da kjøper je den samme hjelnen men uteb HANS,  prisen er da 2500 krr, Det er billig fior en hjelm med litt kvalitet. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei! Hva er kravene til hjelm på banekjøring?

Her er en Hjelm med HANS til ok pris, kan jeg bruke denne på trackdays? Den har en bra pris og jeg kan godt tenke meg å kjøpe denne hjelmen hos Stian Sørlie.

https://www.stianmotorsport.no/produkter/bilsport/personlig-kjoreutstyr-bilsport/hans-og-hjelm-pakkepris-fia/halvhjelm-hans-krave-komplett-til-bilcross-og-track-days/

Vis den sist linken til hjelmen med hans er godkjent for trackdays så bestiller jeg den.3788 kr + frakt. men regner med at jeg reiser ditt å kjøper den slik at jeg får 100% riktig størrelse . takker for alle so tar seg tid til å vare på denne tråden.

 

Som de andre skriver her er det ikke lurt å spare penger på sikkerhet. Men iom at en hjelm godkjent for vei er kravet funker noe sånt som dette også. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-klar/mc-hjelmer/helhjelmer/helhjelm-2000030793

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går for halvhjelm fra Stian Sørlie motorsøort. Det er en hjelm uten HANS, men kan opograderea med HANS vis ønskelig. Prisen er 2500 kr, det er billig for en hjeln med ok kvalitet.

OF-SF1-416x278.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, ikke påbudt med HANS.  Men har du tenkt å kjøre mye, og med  bur (ønsket/behovet kommer for er min erfaring), så kjøp en kvalitetshjelm med innfestning for HANS (som det vises til her).  SIkkerhet (spesielt når det gjelder ditt eget hode) er ikke rette stedet å spare penger.  Hjelmen til 890 kr dog er helt OK, og godkjent for VACN og Tracdays gjennom andre arrangører. 

 

https://gundersenmotorsport.no/butikk/kj-reutstyr/sparco-club-j-1/

Dog ikke med muligheter for HANS.

 

Hjelme du går for er flott, et sikkert valg, og godkjent, samt at du kan investere i HANS når det behovet kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Er Vålerbanen 09/08/19 siste banekjøring før det blir snø? Jeg trodde det skulle være i september, så rekker akkurat ikke Vålerbanen 09/08/19.

Takker for alle svar. Hadde håpet å være med på en trackday i 2019. Men slik jeg skjønner det blir det ikke noe før til våren 2020 for min del. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei! Er Vålerbanen 09/08/19 siste banekjøring før det blir snø? Jeg trodde det skulle være i september, så rekker akkurat ikke Vålerbanen 09/08/19.

Takker for alle svar. Hadde håpet å være med på en trackday i 2019. Men slik jeg skjønner det blir det ikke noe før til våren 2020 for min del. 

 

Stemmer. Vacn har tradisjonelt 3 banekjøringer i året. To på asfalt og et på is om vinteren. 

 

Du kan jo evnt sjekke ut trackday.no de har langt flere kjøringer, men til en helt annen pris da. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Stemmer. Vacn har tradisjonelt 3 banekjøringer i året. To på asfalt og et på is om vinteren. 

 

Du kan jo evnt sjekke ut trackday.no de har langt flere kjøringer, men til en helt annen pris da. 

Hei! Jeg tenker fremover i tid det vil si om ca 2 sesonger+ fremover, jeg har planer om å oppgradere motoren på bilen ytterligere med big turbo og sprut osv. Bremser understell og sikkerhet står som nr 1 på listen nå og blir oppdatert så fort snøen går å saltet er fjernet fra veiene . Men om en stund når jeg har lært meg å kjøre på bane, så er det slik at mye vil ha mer å når den tid kommer blir det big turbo og sprut osv, da kommer jeg til å få problemer med å få registrert bilen, den vil ikke gå gjennom Periodisk kjøretøy kontroll pga meget høy effekt og litt for høye utslipp osv, selv om jeg da har mulighet til å stille ned ladetrykket betraktelig, så er det ikke lenger en bil i mine øyne som hører hjemme på offentlig vei. Det blir mer enn rein race bil. Så er det noe jeg lurer veldig på ? Hvordan får jeg kjørt på trackdays i regi av VACN og trackday.no uten skilter? 

Jeg har lest endel på NBF, men er ikke helt siker på om jeg forstår NBF rett. Siden bilen ikke har skilt blir den automatisk en lisens bil.

Kan jeg da kjøre med lisens type Event, en en gangs lisens for hver dag jeg velger å kjøre i det som havner i kategorien Event banedag/motordag/oppvisning? Så lenge bilen min er i meget bra stand å sikkerhet er tatt på alvor med riktig dimensjon bremser osv?

Eller går det an å vise bilen til NBF og få en lisens som varer i et år. Jeg skjønner at jeg trenger en spesiel forsikring for vær trackday jeg ønsker å delta i. Hvordan er dette i praksis?  Er det noen her som har erfaring med å kjøre på trackdays uten skilter men med en lisens? 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.