Anbefalte innlegg

Min sønn kjøpte brukt en Audi A3 1,4L TFSI 2008-mod tidlig i Juli. 
Kort tid etterpå kom motorlyset på og vi fikk diagnostisert bilen. Motor Bank A sensor og Bad Fuel.. På Meka verksted ble sensoren byttet og bilen var igjen klar for veien. Par dager senere kom lyset tilbake. Kjørte bilen hjem og der står den.. Vil ikke starte.

Slepte bilen til Meka igjen og fikk konstatert at register kjede var kaputt og dermed motor.. Så nå har jeg en 18åring hjemme som har lagt ut penger på bil og er nylig begynt i lærligejobb som han behøver bil til.. What to do..what to do..

 

Noen som har en bensin-motor liggende til en A3 Sportback 2008? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ville jeg tatt kontakt med Forbrukerrådet, for kjøpsloven forsikrere jo nettopp at du skal være dekket når slikt skjer. Med mindre du da har kjøpt bilen godt under markedsverdi, som repobjekt eller fraskrevet deg kjøpsloven på rett til å klage.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,
Ja, jeg føler dette går under skjulte feil. Biler er solgt ihht listepris minus 5.000. Videre hadde vi hadde planlagt full service på bilen. 
Tenker å slå på tråden til selger å høre hva han sier. Men, hva kan vi forvente? Å få heve kjøpet? Få noen av pengene igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres merkelig ut, at et registerkjede er kaputt like etter at et verksted har fikset motorfeil (byttet sensor).

Har aldri opplevd at er registerkjede plutselig slutter å virke, trodde det alltid var tydelig lyd fra kjede før havari.

I så fall hvorfor sa ikke verkstedet noe?

Hvis bilen er kjøpt privat, skal man da forvente at selger har bedre forståelse for motortekniske ting enn verkstedet?

 

Hvis bilen ble kjørt hjem, uten tydelige problemer, kan jeg ikke forstå at det er snakk om totalt motorhavari.

Ville ha fått verkstedet til å forklare hva de mener er galt, og eventuelt fått noen andre til å se på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Dette høres merkelig ut, at et registerkjede er kaputt like etter at et verksted har fikset motorfeil (byttet sensor).

Har aldri opplevd at er registerkjede plutselig slutter å virke, trodde det alltid var tydelig lyd fra kjede før havari.

I så fall hvorfor sa ikke verkstedet noe?

Hvis bilen er kjøpt privat, skal man da forvente at selger har bedre forståelse for motortekniske ting enn verkstedet?

 

Hvis bilen ble kjørt hjem, uten tydelige problemer, kan jeg ikke forstå at det er snakk om totalt motorhavari.

Ville ha fått verkstedet til å forklare hva de mener er galt, og eventuelt fått noen andre til å se på det.

 

Hei Cato,

 

En stund før guttungen kjøpte sin bil skaffet jeg meg OBDelevenPro. Med denne kjørte jeg diagnose på hans bil da motorlyset kom opp første gang.


Da fikk jeg følgende feilkoder:
 Feilkoder:
        P2293 - Fuel Pressure Regulator 2 Performance - Passive
        P30C0 - Fuel quality poor - Active
        P0016 - Crankshaft Position-Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor A - Active

 

Jeg sendte dette over til de og lurte på om de kunne se på dette. De svarte med at de selv ønsket å kjøre diagnose med verktøy ment for Audi. Senere kontaktet de meg og sa at alt som skulle til var å bytte kamaksel sensor. (570,- kr sirka)

 

Fikk dette på epost fra verkstedet.

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Det er jo ut som det må byttes kamaksel sensor. Dette  har vi gjort noen ganger på disse motorene. Evt så har jeg tid til det i morgen.


Feilene forsvant og guttungen igjen smilte, inntil noen dager senere.. Da kom motorlyset tilbake og noen timer etterpå ville ikke bilen starte.

Bilen ble slept ut til verkstedet (MECA). Og de konstaterte at registerkjeden var årsaken og motoren kaputt.. 

 

Det er så jævla surt (pardon) da kiddo har brukt nesten 10.000 på dekk/felger og styling...

 

Mulig jeg bare må frakte den til Møller Haugesund for å få de til å se på den.. Eller noen som har tips på et bra verksted på Haugalandet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.4 TFSI fra denne årgangen er jo notorisk kjent for registerhavari, det er vel kjede-strammeren som svikter såvidt jeg vet. Men bilen skulle vært utbedret på service, lå TPI på disse - med mindre service ble tatt på annet verksted enn Møller. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble kjøpt privat tidlig i Juli og hadde da fullt servicehefte, men ikke hos merkeverksted. Vis det viser seg at det faktisk er motorhavari så vil vi forsøke å kontakte selger.. (er bare 1,5mnd siden han kjøpte den) for å se om han kan få noen av pengene tilbake. 
Selger er forøvrig politi her i distriktet, så jeg antar han kjenner til forbrukerloven :-p

 
 
lagt til 2 minutes later
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

1.4 TFSI fra denne årgangen er jo notorisk kjent for registerhavari, det er vel kjede-strammeren som svikter såvidt jeg vet. Men bilen skulle vært utbedret på service, lå TPI på disse - med mindre service ble tatt på annet verksted enn Møller. 

 

Har selv en A3 1,8L TFSI (8V) Quattro .. du sier vel ikke at den motoren også er plagd med slike problemer? Ble nervøs nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har selv en A3 1,8L TFSI (8V) Quattro .. du sier vel ikke at den motoren også er plagd med slike problemer? Ble nervøs nå

 

Nei, 1.8 etter 2013 ca skal ikke ha dette problemet. Siste gen 1.4 var også ok mener jeg. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Nei, 1.8 etter 2013 ca skal ikke ha dette problemet. Siste gen 1.4 var også ok mener jeg. 

 

Takker! 
Var på langtur med bilen i sommer.. Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia og Luxenbourg. Finnes ikke bedre bil å kjøre enn Audi!! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

P0016 - Crankshaft Position-Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor A - Active

Dette er vel koden som sier noe om at det er stor forskjell mellom 0-punktet og faktisk adaptert korreksjon på kam for å kompensere for kjedestrekk. Altså en forvarsel om at dette kanskje var på vei. Slettet du kodene med obdeleven før verksted så på det?

Det som skjer med disse og andre tfsi motorer med samme problematikken er vel at når motoren har vært stoppet, så går oljetrykket ut av strammeren og strammeren sklir litt tilbake, og hvis kjedet da allerede er bra strukket, så hopper den over på timingen. Er man heldig tror jeg man fint kan redde motoren om den bare hoppet over én tann og ikke har blitt kjørt etter det.

Spørsmålet er vel om forrige eier kan stilles "ansvarlig" for dette når forrige eier ikke har forutsetning for å kunne vite noe om denne problematikken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig trist lesing det her, vil påpeke at hvis bilen er kjøpt av privatperson så er det kjøpsloven som gjelder og ikke forbrukerkjøp. Du har fortsatt rettigheter, men noe litt mindre. 

 

Forbrukerrådet har en fin infoside ang nettopp dette for rettigheter/fremgangsmåter: 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

 

Viktigste er å starte en dialog med selger, lykke til! Håper ting løser seg etterhvert. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

P0016 - Crankshaft Position-Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor A - Active

Dette er vel koden som sier noe om at det er stor forskjell mellom 0-punktet og faktisk adaptert korreksjon på kam for å kompensere for kjedestrekk. Altså en forvarsel om at dette kanskje var på vei. Slettet du kodene med obdeleven før verksted så på det?

Det som skjer med disse og andre tfsi motorer med samme problematikken er vel at når motoren har vært stoppet, så går oljetrykket ut av strammeren og strammeren sklir litt tilbake, og hvis kjedet da allerede er bra strukket, så hopper den over på timingen. Er man heldig tror jeg man fint kan redde motoren om den bare hoppet over én tann og ikke har blitt kjørt etter det.

Spørsmålet er vel om forrige eier kan stilles "ansvarlig" for dette når forrige eier ikke har forutsetning for å kunne vite noe om denne problematikken

 

Her har det skjedd en hel del.. Vi var på MECA-versted idag å hentet bilen, og levert Møller Bil Haugesund.

Mens jeg og guttungen kobler av slepekroken komme denne epost i inbox......

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ser ut som Audi A3 – 1,4 – turbobenzinmotorer både har feil med registerkjede og taktæden.

 

Det står i et avsnitt angåendes taktæden på denne type motor kan på grund av produksjonsfeil bli for lang,noe som kan medføre motorhavari!!


https://fdm.dk/nyheder/bilist/2014-08-populaere-motorer-med-kaedeproblemer

               

https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/teknik/oversigt-over-bilmodeller-med-taktkaedeproblemer

 

 

 

Mener vi har en god sak ovenfor Audi her da dette er den motoren som de selv har innrømmet feil med.

 

Det er to feil med denne type motorer slik jeg ser dette noe som selvsagt kan medføre andre følgefeil i en motor,da ting har en sammenheng.Mener de har en dårlig sak om de etter og ha sett på motoren velger og ikke dekke dette!

 

Ikke nevn noe om olje skift etc….Det er ikke relevant i denne saken og  de bare roter seg bort.Vi har ikke gjort noe galt og spiller på feil med motoren de har innrømmet.

 

Bilen ble innkaldt til Møller 2011 – da det var feil på strammer på denne type motor.De ble da skiftet men så ryker registerkjede igjen i 2019????Skal ikke skje.

Eller er det nå taktæden som har forutsaket motorhavari..

 

Ser også ut for meg som Audi har innrømmet feil  utfra vedlagt linker og gitt kulanse på denne type motor etter 2011 da bilene fikk nye strammere…..

 

 

Det ble solgt 36.579 av denne type motor hvor de har gitt kulanse i 1.438 tilfeller med kjedeproblemer og 1.274 av disse igjen har kjede ødelagt hele motoren.

 

Her MÅ de ta ansvar og blir det ingen enighet her er jeg klar for å ta kampen.

 

Anbefaler alle som har 1,2L og 1,4L TFS produsert før 2012 å lese de vedlagte linker fra dansk motormagasin.

 

Jeg kan ikke si noe om hvem som har sendt meg brevet, men vedkommende er fullt kapabel til å føre sak mot Audi/Møller.
 

Siste jeg nå fikk bekreftet er at Møller vedkjenner å ha kjennskap til problemene med disse motoren. Det er tvers gjennom synlig at Møller Norge ikke ønsker at denne saken skal få publisitet på lik linje med Audi Danmark. Der fikk over 1.400 bileier NY motor! Og, dette gjaldt uansett alder (1,2L og 1,4L TFS)
Feilen ble rettet opp i etter utvikling av ny motor i 2012. Så har du en slik kan du slappe av!!

 

Nå er bilen inne på "nød" hos Møller, samme som det var i 2011 og vi venter svar i morgen. VISS det viser seg at registerkjede eller tannhjul eller strammere er årsaken til havari, VIL/SKAL denne saken gå til retten om ikke Møller/Audi utbedrer skaden og får A3'n til guttungen på veien.

 

De kan ikke nekte oss å publisere/sitere hva som er blitt sagt eller gjort i denne saken og jeg vil fylle denne tråden best mulig for saksgangen for A3 8P 1,4L TFS.

Jeg har selvsagt informert selger om dette.. Jeg er fullt klar over at slikt kan trolig ikke selger vite noe om. Han blir en uskyldig part oppi dette... MEN!!!!! Da han kjøpte bilen etter 2012.. Fikk han da info om at bilen hadde vært inne for utbedring/reparasjon på registerkjede/strammere i 2012?? Kvittering? Kjennskap til svakhet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet kjede på 1.4tsi i scirocco 2013 modell på jobben. Gått 80k ca kjede var så slakt at det var en mirakel at det ikke hadde hoppet over. Ca25k kostet det for den jobben. I USA er det blitt en avtale da kjedestrammer på mk6 gti er også kjent for å være ræva. Der har det vært søksmål. Der blir reprasjon dekt på biler inntil 160.000km og inntil 10år gamle biler. Har samme motor som i gtien så jeg skal bytte strammer og kjeder så slipper jeg å tenke mer det. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av ulempene med å ikke benytte merkeverksted. Sier ikke at merkeverksted nødvendigvis hadde oppdaget dette før havari, men du hadde hatt en sterkere sak mot Audi og møller dersom det var merkeverksted som hadde anbefalt deg å bare bytte sensor når du fikk motor lampe. Lampe er som nevnt ett forvarsel på at ting ikke er som det skal og at avikiet på registerkjede var for stort. Lett å være etterpåklok, men føler det er noe som burde vært kontrollert ved bytte av sensor når det er en kjent feil på disse😕

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

En av ulempene med å ikke benytte merkeverksted. Sier ikke at merkeverksted nødvendigvis hadde oppdaget dette før havari, men du hadde hatt en sterkere sak mot Audi og møller dersom det var merkeverksted som hadde anbefalt deg å bare bytte sensor når du fikk motor lampe. Lampe er som nevnt ett forvarsel på at ting ikke er som det skal og at avikiet på registerkjede var for stort. Lett å være etterpåklok, men føler det er noe som burde vært kontrollert ved bytte av sensor når det er en kjent feil på disse😕

 

MECA verksted som diagnostiserte bilen første gang refererte med Møller Haugesund og fikk anbefalt å bytte sensor. Sensoren ble også kjøpt fra Møller. Jeg er enig at saken står sterkere om vi hadde brukt merkeverksted hele veien, men i denne saken er Møller involvert fra start av. Og Møller sier selv at dette MECA verkstedet er "veldig flinke". 
Vi venter fortsatt på hva Møller har funnet på bilen. Den har stått der siden torsdag kveld.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai, kjip lesing dette :( Nå vet ikke jeg hvilket MECA verksted du har brukt her, men jeg må skryte litt av MECA verkstedene her i Haugesund, de har god kontroll på hva de holder på med. Jobber på bilverksted selv (Opel, Citroen og Nissan forhandler), og ser dessverre ofte at garantisaker blir avslått fra importør grunnet manglende servicehistorikk, rustkontroller osv. Nå er jo dette en litt eldre bil, så hvorvidt Møller dekker dette er jeg spent på å høre. 

 

Håper det ordner seg ! :)  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ai, kjip lesing dette :( Nå vet ikke jeg hvilket MECA verksted du har brukt her, men jeg må skryte litt av MECA verkstedene her i Haugesund, de har god kontroll på hva de holder på med. Jobber på bilverksted selv (Opel, Citroen og Nissan forhandler), og ser dessverre ofte at garantisaker blir avslått fra importør grunnet manglende servicehistorikk, rustkontroller osv. Nå er jo dette en litt eldre bil, så hvorvidt Møller dekker dette er jeg spent på å høre. 

 

Håper det ordner seg ! :)  

 

Hei MECA verksted er Tollaksen Auto. De har hele veien vært svært servicevennlige med oss. Men, da vi kom med motorlyset på fikk vi diagnosen at sensor måtte byttes. Etter det ble gjort var vi sikre på at bilen var 100%.. desverre var reperasjonen nyttesløs.

 

Idag ble jeg oppringt av Audi Norge. De benektet at 1,2L og 1,4L TFSI motorene i Norge fra samme tidsrom kan ha noe med samme feil som i Danmark. Der fikk 1.400 bileier ny motor!

Videre legger de skyld på eier av bilen da de mest sannsynlig har brukt feil motorolje, og/eller ikke fulgt serviceintervall. 

Jeg vet at denne bilen har fullt servicehefte (intervall) på "ikke" merkeverksted.Men, kan ikke bevise hvilken olje som er brukt.

Audi Norge sier også at de har ingen intensjon om å kalle inn biler med disse motorene, da de er for gamle. Så har du en 1,2L eller 1,4L TFSI produsert før 2012 MÅ du få sjekket dette!! 

Nå venter vi bare på hva Møller Haugesund sier.. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv byttet strammer og kjede for egen regning bare for å sikre meg. Fikk en pris på ca 13000,- Møller Horten fikk jobben gjort, men gikk på en liten smell pga sett på feil motor combo. Min har kompressor og turbo som utgjorde ca 5t ekstra tid i demont/mont pga rørgate til kompressor. De hadde ikke noe kjennskap til at det var noe aksjon på kjedestrammer, men tror at Møller sentralt holder tilbake info om dette. Mener det er flere som har fått byttet motor innenfor garantiperioden pga motor ras. Når garantien er utgått virker det som om de ikke vil innrømme at noe har vert feil. Strammeren er endret på nyere biler og det er denne jeg har fått byttet til. Skal visstnok være en ventil inne i strammeren som lakk slik at den ble slakk når motoren sto stille. Dette medførte slakk kjede i oppstart før bilen fikk oljetrykk og ventilhavari som følge av dette. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har snakket litt med en kollega  som kjører 1.4 Scirocco, husker ikke hele saken men kjedet røyk når bilen stod på tomgang og han var veldig "heldig" i uhellet. 

Ble en dyr reparasjon, men han var dekt av forsikringen, så de tok 80% av kostnaden på reparasjonen. Poenget mitt er, har dere sjekket om dere har noe motorforsikring eller noe? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har snakket litt med en kollega  som kjører 1.4 Scirocco, husker ikke hele saken men kjedet røyk når bilen stod på tomgang og han var veldig "heldig" i uhellet. 

Ble en dyr reparasjon, men han var dekt av forsikringen, så de tok 80% av kostnaden på reparasjonen. Poenget mitt er, har dere sjekket om dere har noe motorforsikring eller noe? 

 

Bilen er en 2008-mod og vil dermed ikke kunne forsikres mot motor og drivverksfeil. Det tror jeg forsikringselskapene har satt til max. 7 år. Min egen A3 Sportback har denne forsikringen, men utgår i 2020.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Bilen er en 2008-mod og vil dermed ikke kunne forsikres mot motor og drivverksfeil. Det tror jeg forsikringselskapene har satt til max. 7 år. Min egen A3 Sportback har denne forsikringen, men utgår i 2020.

 

Skjønner, får holde oss oppdatert når Møller svarer. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg pratet med Møller Bil Haugesund.
De har hatt en tekniker fra Oslo til å se på motoren og de konstaterer at kjede er strekt såppas at skaden er uopprettelig.

Årsaken til at kjeden er strekt sier de å være feil bruk av motorolje. Bilen har vært inne i 2011 og fått nye kjedestrammere. Men, som sagt, nå er det selve kjede som er strekt.
Med at Møller bil sier at årsaken er feil bruk av motorolje er dette en indikasjon på at de tar ikke noe ansvar eller ønsker å se på garanti i forhold til at denne type motor har et kjent problem.

Saken vår er ganske solid i og med at annerkjent MECA verksted i Haugesund har utbedret det de trodde var en defekt sensor, når det hele viste seg å være slakk kjede. Videre har Møller vært innvolvert i dialogen med MECA-verkstedet om følgende feilkoder:
Feilkoder:
        P2293 - Fuel Pressure Regulator 2 Performance
            Passive
        P2293 - Fuel Pressure Regulator 2 Performance
            Passive
        P30C0 - Fuel quality poor
            Active
        P0016 - Crankshaft Position-Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor A
            Active

For nå sier Møller Bil at denne type feilkode (P0016) er indikasjon på slakk kjede.. og IKKE feil med sensor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom svaret fra Møller Bil Haugesund
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Hei viser til telefonsamtale.
 
Vedlagt følger bilder, vi må montere på noen deksler for å feste motor før henting så bilen vil være klar i løpet av mandagen.
 
 
Mekanikertekst:
 
1 Forkontroll:
 Skubbet bilen inn, utført GFF, ladet batteri. Ingen feil lagret på motor nå. Prøvd og tørne på motor, går irundt, men kjennes noe lettere enn vanlig, liten motstand. Kontrollert registerkjede iht. Elsa. 
Montert på låsing oppe på kamakslingene og montert på måleskive på veivakslingen. Her er tillat verdi 28 grader. Dersom det er 29 grader eller høyere må kjede byttes ut. Jeg måler til 40 grader før kjede hopper over.
Her er det tydelig kjedestrekk/havari.  
 
Utvidet Feilsøk :
 
Demontert dynamo, motorfeste, klimakompressor og holder. 
Kan ikke sette motoren på merkene siden kjede har hoppet og ventiler ta borti stemplene 
Demontert registerhusdeksel 
Ser tydelige slipespor på registerhusdeksel!!! 
 
Kontrollert lengde på kjeden og dette er ikke I orden. Årsak er kjedestrekk!! Dette skjer ikke plutselig og må ha laget klapprelyder ved oppstart eller I tomgang!!!
 
Reparasjon ikke anbefalt med tanke på bilens verdi.

 

531654-1-3.jpeg

531654-1-6.jpeg

531654-1-8.jpeg

531654-1-10.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en elendig konstruksjon.. (Og det vet de!)

Hørte dere noe klaprelyder? Har forrige eier hørt klaprelyder?

Omtrent uansett olje burde ikke kjedet slites så mye, dette ser jo ut som på en gammel bil som har gått 300'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.