Anbefalte innlegg

Har de utdypt hva som skjer når man bruker "feil olje"?

 

Altså ærlig talt, jeg har stort sett alltid brukt "feil" olje på alle motorer som har vært i mitt eie, og felles for alle motorer jeg har eid (med unntak av gresstrimmeren, den kjøpte jeg ny) har vært at de er gamle og/eller har høy km/timetall. Og jeg har ALDRI opplevd havari, eller komplikasjoner ved noen av mine motorer.

 

For erfaringsmessig kan jeg si at en stempelmotor finner seg i brutalt mye mishandling, og det er ikke "feil" olje om dreper den, så sant det ikke er snakk om rapsolje eller babyolje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har de utdypt hva som skjer når man bruker "feil olje"?

 

Altså ærlig talt, jeg har stort sett alltid brukt "feil" olje på alle motorer som har vært i mitt eie, og felles for alle motorer jeg har eid (med unntak av gresstrimmeren, den kjøpte jeg ny) har vært at de er gamle og/eller har høy km/timetall. Og jeg har ALDRI opplevd havari, eller komplikasjoner ved noen av mine motorer.

 

For erfaringsmessig kan jeg si at en stempelmotor finner seg i brutalt mye mishandling, og det er ikke "feil" olje om dreper den, så sant det ikke er snakk om rapsolje eller babyolje...

 

De sier selv at feil type motorolje er årsaken til havariet. Noe med at oljen forårsaker at kjede blir stivere og dermed påføres mer belastning.
Vår A3 8P er regelmessig vedlikeholdt hos bilverksted, stemplet og signert i servicehefte. 
Men, jeg finner ingen dokumentasjon som viser til påstand om at kjedefeil har noe med hvilke type motorolje som er brukt. Jeg hadde ikke sagt noe om tidligere eier hadde brukt massasjeolje eller raps.. men, her kan vi med 100% sikkerhet si at motorolje ikke er årsaken. Tvert imot det Audi og Møller sier!! 

 
 
lagt til 3 minutes later
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

For en elendig konstruksjon.. (Og det vet de!)

Hørte dere noe klaprelyder? Har forrige eier hørt klaprelyder?

Omtrent uansett olje burde ikke kjedet slites så mye, dette ser jo ut som på en gammel bil som har gått 300'.

 

Vi har eid bilen (eller min sønn) veldig kort tid. Men, vi har ikke hørt noen mekanisk eller raslende lyd fra motor som ikke skal være der... Selv har jeg eid endel biler med Audi/VW motorer, men jeg er ingen ekspert på feltet. Nå sier Møller selv at dette har skjedd gradvis over tid.. Så om ikke vi har hørt noe, så kanskje forrige eier...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist lesing. Slik eg leser kan ikke forrige eier belastes. Derimot meca verksted som har feilsøkt og ikke forstått feilkoden og alvoret i det?. Man forventer at også verksteder bruker riktig olje  når man setter bil på autorisert verksted. Tidligere eier kan jo umulig vite hva verksteder fyller på! Man stoler på at det de gjør er riktig. Det gjør jeg iallefall, 

 

Servicehefte er fulgt sies det... hva mer kan man gjøre som eier? 

Noen ganger skjer feil plutselig uten forvarsel. 

 

Møller burde jo tatt ansvar pga dårlig konstruksjon i utgangspunktet. De skylder på feil olje bruk... hvordan vet de at ikke riktig olje er brukt? Syntes dette lukter lang vei.... de vet nok om hvor dårlig motoren er før den ble utbedret. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg har forstått det (har endel kjeder på jobb som vi bytter ofte pga "strekk") så strekker ikke et kjede seg. Du har lenkene som gnager mot hverandre. Det må være noe klaring så det ikke er helt stivt. Olje skal da gjøre at det ikke blir stål-mot-stål kontakt. Såklart har oljekvaliteten noe å si tenker jeg, men sålenge bilen har fulgt serviceskjema som er satt av Volkswagen AG så burde det ha holdt. Dette er noe de skal ha tilgang til.

Det er ingen tvil at disse motorene er bygd for å gå i dass, og føler at Norges importør ikke tar på seg ansvar. De har heller ikke hørt om hvor dårlig 2.5tdi V6 er trossalt...

Jeg ville nok sørget for en god dialog med Meca, som tok reperasjonen og spurte hvorfor de kun gikk utifra 1 av 4 feilkoder. Såklart feiler folk, vi er alle bare mennesker men feilkoder er der for å kunne gå fram riktig. Selv føler jeg at det ikke har skjedd.

Dog, når man ser på bildet av kjedet så ser man klart og tydelig at her har det blitt slitt på "flaten" i tilegg. Så det er da tydelig at hva hen "strammer" eller lignende den glir på, ikke er bygd for jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver i første post at motoren ikke vil starte.

Gikk den rundt når dere forsøkte å starte ?

 

Jeg antar at Møller har foretatt en visuell inspeksjon av ventiler og stempler, f.eks. via tennplugg hullene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Som jeg har forstått det (har endel kjeder på jobb som vi bytter ofte pga "strekk") så strekker ikke et kjede seg. Du har lenkene som gnager mot hverandre. Det må være noe klaring så det ikke er helt stivt. Olje skal da gjøre at det ikke blir stål-mot-stål kontakt. Såklart har oljekvaliteten noe å si tenker jeg, men sålenge bilen har fulgt serviceskjema som er satt av Volkswagen AG så burde det ha holdt. Dette er noe de skal ha tilgang til.

Det er ingen tvil at disse motorene er bygd for å gå i dass, og føler at Norges importør ikke tar på seg ansvar. De har heller ikke hørt om hvor dårlig 2.5tdi V6 er trossalt...

Jeg ville nok sørget for en god dialog med Meca, som tok reperasjonen og spurte hvorfor de kun gikk utifra 1 av 4 feilkoder. Såklart feiler folk, vi er alle bare mennesker men feilkoder er der for å kunne gå fram riktig. Selv føler jeg at det ikke har skjedd.

Dog, når man ser på bildet av kjedet så ser man klart og tydelig at her har det blitt slitt på "flaten" i tilegg. Så det er da tydelig at hva hen "strammer" eller lignende den glir på, ikke er bygd for jobben.

 

Har nå vært i møte med Møller bil Haugesund og de sier selv at hadde de "bare" byttet sensor med de feilkodene og motoren senere havarerte ville de stått ansvarlige for skaden. Vi tar saken nå videre til Meca verkstedet. De får ta dette på forsikringen.. 

 

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Du skriver i første post at motoren ikke vil starte.

Gikk den rundt når dere forsøkte å starte ?

 

Jeg antar at Møller har foretatt en visuell inspeksjon av ventiler og stempler, f.eks. via tennplugg hullene.

 

Vel.. her er jeg usikker da det var min 18 år gamle sønn som satt bak rattet. trolig har han startet musikken (høyt) for så å startet bilen.. eller forsøkt å starte.
Han bekrefter at bilen stod i ro og fikk ikke respons fra motor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredag var jeg innom MECA-verkstedet. Der fikk jeg snakke med Daglig leder som var midt oppi en annen sak med kjedestrekk på en BMW. 
Uten å sitere direkte fikk jeg følelsen av at småmotorer i Audi og BMW var noe drittmotorer. Nuff said

 

Møller Haugesund sier helt klart at MECA-verkstedet har gjort feil og må ta kostnaden, MECA-verkstedet sier at Audi er kjent med problemet og Møller må ta kostnaden. Vel,. da er vi like langt! Men, jeg har ingen problemer å forstå at dette er en kingig sak for alle parter. Enkleste var at Audi gikk selv inn å fikset opp i rotet.. da vi alle vet at de er kjent med svakheten, men benekter all kjennskap til det.

 

Da jeg spurte om sensorbytte, fikk jeg vite at dette var vanlig prosedyre ved slike feilmeldinger. Vis bilen kom tilbake med samme feil ville en vurdere å bytte sensor enda en gang. 
Det er her jeg reagerer.. Det blir som for en elektriker å bytte sikring i el.skapet ditt uten å gjøre rede for hva som er årsaken til at sikringen går.


Men, en ting er sikkert. Vi er ikke ferdige med denne saken. Nå er det blitt en prinsippsak!
Derfor vil vi ta saken for forbrukerrådet og dokumenter blir sendt de snarrest. Hele saken blir også lagt ut offentlig, så alle som ønsker det kan få innsyn i saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

 

Da jeg spurte om sensorbytte, fikk jeg vite at dette var vanlig prosedyre ved slike feilmeldinger. Vis bilen kom tilbake med samme feil ville en vurdere å bytte sensor enda en gang. 
Det er her jeg reagerer.. Det blir som for en elektriker å bytte sikring i el.skapet ditt uten å gjøre rede for hva som er årsaken til at sikringen går.


 

Her mener jeg du er inne på noe viktig. Å fortsette å bytte sensor på noe som åpenbart kan tyde på kjedestrekk på en motortype som er kjent for det er jo helt på tryne. 

Hvertfall uten å kontrollere det! 

 

Vis du har en skriftlig melding fra møller om at prosedyre hos dem er å sjekke/bytte kjede ved denne feilkoden, så har du en god sak mot Meca.

Noe sak mot Audi tror jeg du skal se langt etter, hvertfall så lenge du har fått ett forvarsel i form av motorlampe og verksted har valgt en enkel løsning på problemet som har ført til havari. 

 

Kronisk skeptisk til verksteder og liker å gjøre ting selv, på den måten kan jeg bare skylde på meg selv om det går til helvette🙈 Ser behovet for å bruke verksted, men da liker jeg merkeverksted, ikke fordi de gjør noe bedre jobb, men de sitter ihvertfall på det meste av kunnskap om den bilmodell og har sine prosedyrer ved forskjellige feil. Bil er ikke bil når det kommer til å skru og ingen kan sitte på all kunnskap om alle bilmerker👍🏻

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Her mener jeg du er inne på noe viktig. Å fortsette å bytte sensor på noe som åpenbart kan tyde på kjedestrekk på en motortype som er kjent for det er jo helt på tryne. 

Hvertfall uten å kontrollere det! 

 

Vis du har en skriftlig melding fra møller om at prosedyre hos dem er å sjekke/bytte kjede ved denne feilkoden, så har du en god sak mot Meca.

Noe sak mot Audi tror jeg du skal se langt etter, hvertfall så lenge du har fått ett forvarsel i form av motorlampe og verksted har valgt en enkel løsning på problemet som har ført til havari. 

 

Kronisk skeptisk til verksteder og liker å gjøre ting selv, på den måten kan jeg bare skylde på meg selv om det går til helvette🙈 Ser behovet for å bruke verksted, men da liker jeg merkeverksted, ikke fordi de gjør noe bedre jobb, men de sitter ihvertfall på det meste av kunnskap om den bilmodell og har sine prosedyrer ved forskjellige feil. Bil er ikke bil når det kommer til å skru og ingen kan sitte på all kunnskap om alle bilmerker👍🏻

 

Jeg har sittet noen timer i motorrommet på en 82' Opel Record å skrudd mange år siden.. men, er fullstendig "noob" på nyere maskiner.. Skulle gjerne ha hatt mere kunnskap, men kjøper heller tjenesten fra fagfolk. 

 

Den beste løsningen er et forlik med Tollaksen (MECA) hvorav de tar dette på "tabbeforsikringen". Men, de vil ikke ta på seg at de har gjort noe feil.. Som de selv sier "vi ville bare byttet sensoren igjen og igjen". Er enig at dette høres helt på tryne. 

Slikt gjør at jeg er skeptisk å anbefale dette verkstedet!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er klagen ihht til Forbrukerrådet ferdig skrevet og sendes verkstedet i morgen. 
Her har vi så mye dokumentasjon og "sitater" etter samtaler at de skal vanskelig kunne komme seg løs fra ansvaret.

Jeg skal bare ha det sagt at dette verkstedet virker svært profesjonelle, mange skryter av at de er faglig dyktige. Jeg vurderte lenge å etablere serviceavtale med min egen Audi hos de, men nå er jeg usikker om det er forsvarlig.
Tror det blir Auto-Proff Haugesund som får jobben. De skriver selv på nettsiden sin at de har 3 års garanti på reparasjon og deler. Det gjør ikke MECA!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vorsprung durch Technik

Imponert at du ikke gir opp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Imponert at du ikke gir opp!

 

Jo, takker for det! Det har gitt oss endel håp at Møller Bil selv sier at Meca verksted har gjort feil. Nå venter vi bare på nytt svar fra verkstedet som blir grunnlaget for saken ihht Forbrukerkjøpsloven. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet har fortsatt ikke hentet vårt rekommanderte brev og jeg har benyttet advokat via LO/Fellesforbudet for å sjekke lovteksten.

 

Brevet er å anse som levert uansett! Saken går videre og mottaker kan i noen tilfeller få ekstra konsekvenser som følge av å ikke hente brev de har mottatt varsel om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så gamle brukte biler pleier å bli solgt med forbehold om "i den stand den er ved besiktigelse og prøvekjøring" (ref kjøpslovens § 19). Da kan kjøper kun hevde mangel på kjøpet dersom du har gitt feil opplysninger om tilstanden, om selger har holdt tilbake opplysninger om tilstanden eller "tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. "

 

I ditt tilfelle, kan man kanskje hevde at tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med slik at selger har helt eller delvis ansvar her?

 

Forøvrig finnes det en samletråd med diverse omkring reklamasjon: 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken ovenfor Tollaksen Auto har fått sin slutt. Forbrukerrådet har meglet i vår sak og selv om verkstedet aldri vedkjente seg skyld i saken ble vi enig om en erstatning til eier av bilen; min sønn. Beløpet er nå mottatt og vi kan se å bli kvitt bilen og se oss etter en ny.

 

Har i denne tiden saken har pågått mottatt en rekke henvendelser, både fra folk som har lest denne tråden, og folk som har hørt om saken på folkemunne. Flere har advart oss.. maybe to late! Og andre har hatt andre klager på verkstedet. 

 

Vi har hørt mye bra om Nonslid Bil, opprinnelig fra Skjold, men etablerte nylig verksted på Frakkagjerd. Og så har vi Autoproff i Haugesund. De skriver i det minste på sine nettsider hvilke garantier som gjelder for kunden. Dette synes jeg er svært viktig!!

 

Min sønn ønsker seg selvsagt en ny Audi og vi tar gjerne imot tips og/eller tilbud.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre at det ordnet seg til slutt!

Ang ny bil så er det ikke noe hemmelighet at de små bensinmotorene til vag sliter med div sykdommer, det gjelder samtlige opp til 2.0tfsi med litt forskjellig type feil. 

Diesel motorene er langt bedre, men krever dog at du kjører de gode og varme innimellom, viss ikke soter de partikkelfilter og egr. Også her finnes det problem motorer, bla noen generasjoner 2.0tdi i B7 som slet med oljepumpehavari!

Uansett lykke til på biljakten!:)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ordnet seg. Kjøpte for 1,5 år siden en 2009 A3 1,4 tsi( gått 123tusen da) til min sønn. Men denne hadde vært inne på Audi og fått dette ordnet. Fikk med kvitteringen som var på over 20 tusen. Så håper dette ikke blir noe problem for oss. Men når motoren startes så tikker det litt ekstra i noen få sekunder før den blir stille. Da jeg sjekket dette så fikk jeg beskjed om at dette var som det skulle være. Stemmer det? Skal bytte olje ved 15t km i framtiden. Dette longlife greiene tør jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Bra det ordnet seg. Kjøpte for 1,5 år siden en 2009 A3 1,4 tsi( gått 123tusen da) til min sønn. Men denne hadde vært inne på Audi og fått dette ordnet. Fikk med kvitteringen som var på over 20 tusen. Så håper dette ikke blir noe problem for oss. Men når motoren startes så tikker det litt ekstra i noen få sekunder før den blir stille. Da jeg sjekket dette så fikk jeg beskjed om at dette var som det skulle være. Stemmer det? Skal bytte olje ved 15t km i framtiden. Dette longlife greiene tør jeg ikke.

 

Bilen til min sønn hadde også vært inne for bytting av registerkjede+strammere noen år tidligere.. Så, dette gir ingen garanti på at det ikke kan skje igjen. Jeg ville vært veldig skeptisk til de motorene. 
Tollaksen Auto som skulle utbedret feilen på bilen til min sønn fortalte meg at svakhet med registerkjede var et kjent fenomen med samtlige 1,4l FSI motorer fra Audi, Volkswagen, Skoda og faktisk BMW. (kun muntlig sitat..)


Som tidligere beskrevet i denne tråden var det ingen enkel oppgave å måle svakhet, eller slitasje. Selv Møller Haugesund fikk flydd inn spesialist fra Oslo for å se på min sønns bil. (bilder i tråden)

Møller Haugesund sa selv at havariet kunne vært unngått om Tollaksen Auto hadde gjort som de burde. 

Vi tar ingen kjangs på flere slike motorer! PS! Har selv 1,8l TFSI, men har fått den friskmeldt.. pheww..

 
 
lagt til 2 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Godt å høre at det ordnet seg til slutt!

Ang ny bil så er det ikke noe hemmelighet at de små bensinmotorene til vag sliter med div sykdommer, det gjelder samtlige opp til 2.0tfsi med litt forskjellig type feil. 

Diesel motorene er langt bedre, men krever dog at du kjører de gode og varme innimellom, viss ikke soter de partikkelfilter og egr. Også her finnes det problem motorer, bla noen generasjoner 2.0tdi i B7 som slet med oljepumpehavari!

Uansett lykke til på biljakten!:)

 


Du sier soting på partikkelfilter, men jeg hører også flere som fjerne filteret. Men, det er vel kanskje pga mer power. eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjæring av partikkelfilter gir både litt mer effekt og mindre trøbbel så det kan nok anbefales. Det måles heller ikke NOX på EU, så det er vanskelig å oppdage, men kvalifiserer vel egentlig til 2er feil🙈

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel ha trodd at Audi hadde fikst problemet med bedre nye deler her men....

 Min sønns A3 gikk jo 120 tusen før det ble problem med den. Så lite som guttungen kjører så tipper jeg bilen har blitt spiker før det skjer igjen: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bytte motor til over 100.000kr (fabrikksny) da det var brukt orginal reim og deler. Ble konstantert at det var noe feil med reima. Dette gikk på dele garanti. Dette var på en gammel t5 1.9tdi grevling bilen hadde 300.000km rusten som fy og sikkert ikke verdt mer enn 20.000kr 😂 han lo litt selv for nå måtte han ta rusta så den holdt 300.000km til 😂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.