Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Tenkte bare og komme med et lite innspill til veivhusventilasjonen.

 

Hovedgrunnen til at det blir tatt i bruk en catch tank er faktisk effektmessig og ikke bare fancy.

Oljedampen fra veivhuset (som normalt blir tilbakeført innsug\filterhus) er ganske forurensende for innsugsluften.

Dette medfører faktisk en reduksjon av oktan-verdien til suppa på 4-5%. Et enkelt regnestykke gir da 98 en effektiv oktan verdi på ca 93-94. Da kan en jo selv tenke seg til rasultatet om en kjører på 91-92 som utg. punkt (usa etc..).

 

Vi er vel ganske heldige her på berget som fortsatt får 98 på pumpa!!

 

I tillegg så får en jo en liten ekstra bonus med en catch tank, renere filter!

 

En annen liten ting verdt og nevne i samme slengen er at co\nox-verdien synker merkbart ved fjærning av ventilasjonen fra innsuget. Noe for de som har trimmet over evne med høye verdier som resultat av en noe fet blanding ;) , og skal på EU kontr.!!!

 

Se det, det var det jeg visste!! Må ha tank, ja! Ikke har jeg trimmet over evne, men har defekt lambda,termostat, veivhusvent slangen er høl i, så co verdiene flyr litt, tror jeg..

 

Og sammen med resten av oppkoplingen, så tror jeg dette blir sinnsykt bra!

 

Rune, der står en lang, gripende utredning om dette på Pitstop dev. sine sider. Der står alt dette med oktan tall som flyter rundt i motoren, osv...;)

 

Men er tanken riktig på hvordan tenkt å kople opp saken? En slange til veivhus vent, andre til fri luft/event. filter?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste grunnen til og ha selve catch\oppsamlings tanken, er jo for og slippe oljesøl og gris.

Så om en monterer tank, så er det altså viktig at "dampen" har fritt løp ut. Og at det ikke er mulighet for mottrykk...samt at evt olje blir liggende igjen i tanken.

 

En annen ting og tenke på er jo at denne dampen ikke munner ut i nærheten av luft inntak for coupe vifta....de fleste er vel med på denne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen slår vel denne catchtanken?

 

sikkert flere som har sett den men..

 

honeyclose.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Artig løsning!

 

Fet tank. Legger jo bare dampen til å komme opp i motorrommet, på motsatt side av luftfilteret, eller nede i fangeren, bak att ev gitterne, eller der omkring. Men da er i allefall planen om hvordan montering skal foregå grei. Tenken var riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg har erfart at ved og legge utluftningen i motor-rommet, så ved f.eks stopp\kø\rødt lys etc. kom dampen inn i coupe via vifta. Hva med og kjøre den ut i innerskjerm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke helt funnet ut av det enda..men det er jo en plan. Finner nok ut av noe. Er det noen som vet hvor jeg får tak i K&N rense sett, eller King Dragon rense sett her i kristianby??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekte litt med tanken på og kjøre den ut i wastegate røret etter wastegaten. Men blir vel litt drygt det:eek:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Lekte litt med tanken på og kjøre den ut i wastegate røret etter wastegaten. Men blir vel litt drygt det:eek:

 

Wastegate? Er vell ikke det på G60, er det??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke det!

Sett inn en snurre, så blir det nok aktuelt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Wilthil

Tror nok ikke det!

Sett inn en snurre, så blir det nok aktuelt!

 

Var det jeg tenkte..ble nesten litt forvirret her, jeg ;)

 

Blir nok bare kopling rett i en catch, så får mann se om snurre er noe som kunne blitt aktuellt etterhvert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.