Anbefalte innlegg

Veit ikkje det nei, men min 2004 mod er reg seint i 2003 og jeg fikk feilmelding når jeg prøvde å blende EGR.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikkje det nei, men min 2004 mod er reg seint i 2003 og jeg fikk feilmelding når jeg prøvde å blende EGR.....

 

Motorkode har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt brukt EGR-ventil selges etter utbytting til rent rør : fis :

1.jpg

2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det samma system på bensin biler? f.eks 1.8 litern til Audi? Eller er dette noe kun TDi motorene har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som vet om det vil bli feilmelding på en 2005 A4 B7 1.9 TDI 115 hk hvis man blender ventilen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som vet om det vil bli feilmelding på en 2005 A4 B7 1.9 TDI 115 hk hvis man blender ventilen??

 

Har prøvd på min, får opp glødelampe i intrumentet ganske umiddelbart. Den får for lite luft da luftspjellet åpner som om det skal komme retur eksos istedet for luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man fjerne hele EGR ventilen uten å få feilmelding?

Min EGR ventil er sliten nå.. lekker veldig... Så da kunne jeg tenkt meg og fjernet hele driten egentlig..

 

er forresten en 2004 Passat 1.9tdi 131hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man fjerne hele EGR ventilen uten å få feilmelding?

Min EGR ventil er sliten nå.. lekker veldig... Så da kunne jeg tenkt meg og fjernet hele driten egentlig..

 

er forresten en 2004 Passat 1.9tdi 131hk

 

Tvilsomt. Eneste som visstnok går an er å fjerne egr "check" greia i softwaren til bilen. Jeg skulle likt å visst/sett bilder av hvordan de som har samme bil som oss (passat) har klart å lure den varsellampa ved å blende på manifoild og slange m/enveis kuleventil og filter i enden. Hva som brukes og hvordan. Man må jo benytte seg av det egr røret som er det fra før, kappe det av og hobbymekke en slange inn på det avkappede røret men hvilken slange kan brukes mtp varme? Hvor får man tak i enveis kuleventil? Og ikke minst... vil det fungere?! Er jo litt kjipt å kappe det tynne egr røret så funker det ikke, da får man ikke akkurat satt egr på plass igjen...

 

Nei, ekke lett dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tror dere at motoren skal greie å suge til seg luft inn fra noen annen plass enn eksosmanifolden (luftfilterboks eller friluft) når det aldri er vakuum i innsuget? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter: Jeg har 0 peil på dette..

 

Men EGR ventilen min lekker skikkelig, og kjedelig å bruke rundt 2000,- på søppel... :)

 

Derfor jeg lurte på om det var mulig å fjerne den..

 

tenkte på om denne kunne ertatte den:

 

http://cgi.ebay.co.uk/Forge-VW-90-130-PD-EGR-Valve-Replacement-Pipe-FMEGRRPS-/250718445105?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a5ffbde31

 

evt denne:

 

http://cgi.ebay.co.uk/Allard-EGR-delete-Pipe-Golf-Seat-Skoda-Breather-Tank-/170591622133?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27b80d93f5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når er det EGR åpner? Er den åpner under belastning, eller kun på tomgang? Under belastning vil vel overtrykket prøve å komme seg ut gjennom EGR ventilen og ned i eksosen? Og med kun et filter på den stussen så vil den vel blåse ut overtrykket og ikke inn i innsuget?

 

Satte hvertfall på et slikt Allard rør på Golfen til kona nå i helga. EGR ventilen var ikke så grisete som jeg ville tro etter 158 000km, men det var en god del seig, klissete olje inni der. Tok ikke av innsuget, men pirka godt inni der med en skrutrekker og sugde ut alt med en støvsuger. Merket vel ikke noe forskjell, 101hk blir jo ikke noe racer uansett ;) Men føler motoren går renere og har det bedre, får også se om det slutter å dryppe olja fra intercooleren ved mye småkjøring.

 

Shudder ventilen utgjorde ikke ikke noe med tanke på ettertenning etter å ha skrudd av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tror dere at motoren skal greie å suge til seg luft inn fra noen annen plass enn eksosmanifolden (luftfilterboks eller friluft) når det aldri er vakuum i innsuget? ;)

Hvordan kommer det da det luft inn i motoren vist den ikke "suger" inn luft?

Jo den suger inn luft fra luftfilteret,poenget er jo at du skal hente "falsk" luft gjenomm EGRen ifra nettopp luftfilteret så det går mindre luft mengde igjenom luftmengdemåleren.

 

EGR stenger når turboen lader,så du må ha en fungerende og tett EGR.

 

For å få dette til å fungere så bør du nesten ha VAG-COM og sammenlingne verdiene før og etter ombygging og justere så du får rett flow over LMM/EGRen..Flowen justerer du feks. med forskjellig slange lengde/størrelse inn til EGRen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kommer det da det luft inn i motoren vist den ikke "suger" inn luft?

Jo den suger inn luft fra luftfilteret,poenget er jo at du skal hente "falsk" luft gjenomm EGRen ifra nettopp luftfilteret så det går mindre luft mengde igjenom luftmengdemåleren.

 

Det vil alltid være høyere trykk i innsugsmanifold i forhold til luftfilterboksen eller fra ett åpent ekstra filter så luft kan ikke bli "dratt" inn den veien. EGR funker fordi eksostrykk vil være høyere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva lager dette trykket da? Motoren bruker luft så det vil være et svakt vakum,tenk på en diesel motor uten turbo..

Det er snakk om når motoren går på tomgang,så jeg ser ikke helt for meg hvordan du kan få overtrykk i innsugsmanifoilen,for da stemmer det du skriver..

At du kanskje har et mindre vakum i innsuget siden turboen sviver har ikke noe å si da du ikke har overtrykk..

 

Har du ikke overtrykk så har du vakum så lenge motoren forbruker luft..Self. ikke vacumet en bensin motor har men like fullt vacum..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva lager dette trykket da? Motoren bruker luft så det vil være et svakt vakum,tenk på en diesel motor uten turbo..

Det er snakk om når motoren går på tomgang,så jeg ser ikke helt for meg hvordan du kan få overtrykk i innsugsmanifoilen,for da stemmer det du skriver..

At du kanskje har et mindre vakum i innsuget siden turboen sviver har ikke noe å si da du ikke har overtrykk..

 

Har du ikke overtrykk så har du vakum så lenge motoren forbruker luft..Self. ikke vacumet en bensin motor har men like fullt vacum..

 

Er ikke bare ved tomgang EGR opererer. Har du logget signalet fra map sensoren noen gang? Har du sett vakuum?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg har fått med meg så oppererer EGR så lenge det ikke er overtrykk,og stenger når du har overtrykk.Åpener den vist du har overtrykk så forsvinner jo dette ut i eksosen da du ikke har 1+ bar på eksos anlegget..

Så lenge stemplene drar inn luft så vil di hente denne luften fra en plass,så da ha du en flow av luft inn i innsugs manifoilen,å kalle det vacum blir vel feil..

 

Folk testet dette og det fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpener den vist du har overtrykk så forsvinner jo dette ut i eksosen da du ikke har 1+ bar på eksos anlegget..

 

Eksostrykket gjennom ett gt15 eller gt17 eksoshus overstiger LETT 1+bar ;) Faktisk så er EGR en av grunnene til at det er valgt så små turboer.

 

Men ja, EGR opererer ikke ved full belastning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får denne over til denne siden iom den forsvant i diskusjonen :)

 

Petter: Jeg har 0 peil på dette..

 

Men EGR ventilen min lekker skikkelig, og kjedelig å bruke rundt 2000,- på søppel... :)

 

Derfor jeg lurte på om det var mulig å fjerne den..

 

tenkte på om denne kunne ertatte den:

 

http://cgi.ebay.co.uk/Forge-VW-90-130-PD-EGR-Valve-Replacement-Pipe-FMEGRRPS-/250718445105?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a5ffbde31

 

evt denne:

 

http://cgi.ebay.co.uk/Allard-EGR-delete-Pipe-Golf-Seat-Skoda-Breather-Tank-/170591622133?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27b80d93f5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å fjerne, får du feilkode så får du bare finne en løsning på det da. Trenger ikke ta alle sorgene på forskudd ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki da får jeg bestille en slik :)

 

Men noen som har funnet en måte å fjerne feilkodene som kommer med EGR delete?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De må fjernes i mapen, finnes tunere som kan gjøre det men virker ikke veldig utbredt desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, vet du om noen i Norge(gjerne på østlandet) som kan klare dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte dette Allard røret og fikk det montert sist uke. Men tenker så at den shudder ventilen inne i EGR ventilen kanskje er kjekk med tanke på at bilen har gått snart 160 000 og tilstanden på turbo er ukjent. Hvis bare jeg skulle brukt den hadde det ikke vært noe stress, men med tanke på at den er konebilen er jeg litt skeptisk til hvordan kona ville reagert ved en eventuel runaway.

 

Har derfor planer om å sette tilbake EGR ventilen, men blokkere eksosen inn i EGRen. Har renset den og fått vekk alt griseriet, så forskjellen i flowen i denne og Allard røret kan ikke være stor.

 

Kjøpte derfor disse dekslene og pakningene på torsdag.

 

038 131 925: 32,20 kr inkl 15% rabatt

038 131 925 A: 32,20 kr inkl 15% rabatt

 

028 131 547 F: 20,13 kr inkl 15% rabatt

028 131 547 G: 20,13 kr inkl 15% rabatt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte dette Allard røret og fikk det montert sist uke. Men tenker så at den shudder ventilen inne i EGR ventilen kanskje er kjekk med tanke på at bilen har gått snart 160 000 og tilstanden på turbo er ukjent. Hvis bare jeg skulle brukt den hadde det ikke vært noe stress, men med tanke på at den er konebilen er jeg litt skeptisk til hvordan kona ville reagert ved en eventuel runaway.

 

Har derfor planer om å sette tilbake EGR ventilen, men blokkere eksosen inn i EGRen. Har renset den og fått vekk alt griseriet, så forskjellen i flowen i denne og Allard røret kan ikke være stor.

 

 

Er ikke noe inn i dette.. Hva har den shudder ventilen som hensikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ventilen stenger av for av for luften i noen få senkunder etter at man har skrudd av motoren. Ved eventuell runaway vil den stå lukket lenger for å hindre at det kommer luft inn i motoren.

 

Hvis man demonterer EGR ventilen og man merker at bilen går i noen sekunder etter at man har vridd om nøkkelen så er det nok smart å ikke demontere EGR ventilen og fjerne shudder spjeldet. Da kan det tyde på oljelekkasje noe sted. Runaway skjer som regel hvis turboen takker for seg og lekker motorolje inn i innsuget. Så hvis du vet at turboen er bra så skal det ikke være noe stress.

 

038 131 925 og 028 131 547 F er forøvrig feil til ATD motoren.

Den motoren skal ha 2 stk 038 131 925 og 2 stk 028 131 547 G

 

e0481e2f.jpg?t=1295878463

6f4162a7.jpg?t=1295879689

db49b89c.jpg?t=1295879718

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.