Anbefalte innlegg

Merker at det tar mye lengere tid å få varm motor når det er en 10-15 minus ute med utkobla EGR.... (har 20 min kjøretur til jobben og den blir knapt varm på den turen)

 

Er det noen tips eller trix til hvordan man kan få tempen fortere opp på, som om EGR var tilkoblet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker at det tar mye lengere tid å få varm motor når det er en 10-15 minus ute med utkobla EGR.... (har 20 min kjøretur til jobben og den blir knapt varm på den turen)

 

Er det noen tips eller trix til hvordan man kan få tempen fortere opp på, som om EGR var tilkoblet?

 

Dekk til radiatoren med papp. Fungerer overraskende bra. Pleier som regel å ha det slik så lenge det er under 5 minusgrader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke sett på kupévarme før motoren har blitt varm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke sett på kupévarme før motoren har blitt varm

 

Hvertfall ikke før den har blitt litt varm.

Er jo faktisk mange som tror at det blir fortest varmt ved å sette på full varme, og trinn 4 på vifta.

Da blir det aldri varmt og man sitter midt i en storm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men en dieselbil går seg jo varm også om den går på tomgang, og fjerner man returen på eksosen så går den jo fortere 'kald'.

vurderer faktisk å sette på returen nå for vinteren selv, for så å blende igjen på sommeren....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men en dieselbil går seg jo varm også om den går på tomgang, og fjerner man returen på eksosen så går den jo fortere 'kald'.

vurderer faktisk å sette på returen nå for vinteren selv, for så å blende igjen på sommeren....

 

Jo høyere virkningsgrad i motoren jo mindre energitap til varme. Har selv opplevd flere TDi motorer som bruker lenger tid på å bli varm etter chipping enn rett før. Og en mer effektiv motor vil vi vel ha? :)

 

Blokkér luftgjennomstrømningen til radiator hvis det er så kaldt at du er nødt til det. Ikke varm opp kupéen før motoren har fått opp temperaturen en god del (du kan se hvor mye varme du stjeler ved å skru på full guff ved f.eks. 70grader, motoren kan faktisk kjøles ned igjen bare pga. kupévifta.) Er det kaldt ute så har du som regel nok klær på deg til å kunne vente litt før du fyrer opp til sauna temperatur i bilen. ;)

 

PS. En liten analog: Hvis du fryser blir du sikkert fortere varm ved å blande inn kroppstemperert tarmgass i lufta du puster inn, men er det bra for deg? Det er akkurat dette EGR ventilen gjør med motoren i bilen din. : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil bil, men jeg byttet ut hele EGR ventilen på min 03 BMW 520d med et nytt rør.

 

motoregr2.jpg

 

EGR ventilen var full av skit og bilen fuska under 2000 rpm.

 

Nå går den som en drøm! Null fusking og mere kraft.

 

På denne er eksosreturen blendet, og røret har ingen hindringer.

 

6062_1.JPG

 

 

Til VAG 1,9 tdi finnes denne:

e490_1.JPG

 

Den har heller ingen interne hindringer som den originale EGR ventilen har.

 

noen som vet om denne passer på 2.0TDI også?

sendte mail til det firmaet men fikk ett litt rart svar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS. En liten analog: Hvis du fryser blir du sikkert fortere varm ved å blande inn kroppstemperert tarmgass i lufta du puster inn, men er det bra for deg? Det er akkurat dette EGR ventilen gjør med motoren i bilen din. : haha :

 

Haha... dritbra.. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS. En liten analog: Hvis du fryser blir du sikkert fortere varm ved å blande inn kroppstemperert tarmgass i lufta du puster inn, men er det bra for deg? Det er akkurat dette EGR ventilen gjør med motoren i bilen din. : haha :

 

Hehe:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sammen med blokkering av EGR må det da også være en ide`å sette en oljecatch tank på veivhusventilasjonen? Eller går ikke denne inn i innsuget på en 1,9 tdi? Da slipper man oljedamp som gjør at sot blir til guffe!? (ser jo bildet av en 1,9tdi over), så en oljecatch tank på den slangen dere ser der burde vel være alfa omega?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på 3 ting....

 

1. På det røret man kan erstatte EGR ventilen på.... sitter det et lite hull som er vist med rød pil under her:

Det står jo at den i hovedsak kun passer 130 hk og 150 hk. Nå har jeg 101 hk utgaven (ATD) og har ikke noe som skal inn på det hullet der (tror jeg) Må dette tettes på noe vis da?

 

Vil tro at det kanskje er rør-dimmensjonen eller innfestingen som gjør at dette passer på 130 og 150hk.

Skulle det derimot passe på innsuget ditt, ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bruke dette.

Det uttaket kan du bruke til turbotrykk-føler f.eks. eller du kan som du sier selv, blende det. det har ingen original-funksjon.

 

2. Skal den vakumventilen som sitter ved siden/under EGR ventilen bare fjernes hvis man erstatter EGR med et slikt rør? Vakumventilen er forøvring avbildet av en annen her i post #88 på side 2, men kan slenge ved bildet som var postet:

 

Ja, denne ventilen sitter fast på denne delen sammen med EGR, og er en stop-solonoid, som lukker et spjeld da du skrur av tenningen og stopper luft-tilførsel inn til motor. Men motoren din vil stoppe uansett når du skrur av tenningen. ved normale tilfeller, har du ikke bruk for denne, så den kan fjernes og slangen blindes.

 

3. Der vakumslangen gikk inn på toppen av EGR klokka blir det jo naturlig nok værende igjen en liten tapp der slangen satt. Skal denne bare stå "åpen" uten å tettes på noe vis?

 

Du kan tette den ja slik at den ikke blir fylt med støv og dritt, men er ikke noe must.

:)

 

sammen med blokkering av EGR må det da også være en ide`å sette en oljecatch tank på veivhusventilasjonen? Eller går ikke denne inn i innsuget på en 1,9 tdi? Da slipper man oljedamp som gjør at sot blir til guffe!? (ser jo bildet av en 1,9tdi over), så en oljecatch tank på den slangen dere ser der burde vel være alfa omega?

 

Joda, ingen dum ide dette. man vil slippe olje og klin i intercooler og rør med dette.

Men koks-belegget som danner seg i innsuget er i hovedsak på grunn av eksosen som blandes med luft.

Men fullt mulig det blir bedre av å ha en catch-tank også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg gjordt dette på min bil også via vagcom og den soter betraktlig mindre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg gjordt dette på min bil også via vagcom og den soter betraktlig mindre ;)

 

Er ikke mye du får justert ned med vag-com før du når grensen for adaption value. Blokker fysisk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal dra på Møller og bestille blinddekslene, og få fjernet dritten. Har fri motorvarmer så dette med varme på vinteren bør ikke by på de store problemene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle skal gjøre ditt og datt for at motoren skal bli bedre og leve lengre. Men ingen som bruker motorvarmer altså? Ser noen lurer på hvordan man skal få varmen fort når den er kald... En skikkelig kaldstart i maange minus regnes omtrent som 10000 kjørte km...

 

Men finns det noe blende"kit" til min 1.9tdi 90hk? 01mod Caddy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR - Exhaust gas recirculation

 

EGR er alltid i større og mindre grad tilstade i sylinderladningen, ettersom ventiloverlappet ved top dead centre ikkje alltid klarer å "scavenge"- rense ut alle molekyla i sylinderladningen (mindre med overlada motor). Dette er ikkje nødvendigvis negativt, då ein auka del eksosgass er med på å redusere NOx utsleppa frå motoren, ved å senke totaltemperaturen på sylindermassen (mindre frisk luft å forbrenne = lågare forbrenningstemp).

 

NOx og CO2 er to motpolar; høg temp = høg NOx = låg CO2 ; låg temp = låg NOx = Høgare CO2. Dette er gjort som eit reint miljøtiltak frå produsenten si side. Ein kan enkelt seie at motoren ikkje vert optimal på korkje CO2 eller NOx utslepp.

 

Om ein blokkerer EGR ventilen/kanalen vil ein få ein motor med mindre sot, då det er mindre partikklar som ikkje reagerer med drivstoffet i forbrenninga (ein slags inert-gass (reagerer ikkje i forbreninga). . Sot er det same som dråpepartikkar som ikkje forstøver. Det er det som gjer at ein ikkje ser sotet i samme grad.

 

Ved ein eventuell blokkering av EGR vil ein få ein TDI i såkalla "Hi-NOx" utgåve, dette grunna høgare peak temperatur. Dette har staten førebels ikkje noko regelverk for på personbilar(men i skip o.l er det komme på plass eit begrensande regelverk med skatteinnbetaling). Nye lastebil/buss motorar er konstruert slik at dei er lagt opp for høg NOx (høg ytelse), men dette hentar ein tilbake med ammoniakktilsetjing i eksoskanalen (ad-blue) som omdannar NOxen til vatn og nitrogen. Ein kan då la motoren gå mot optimal ytelse utan EGR.

 

Sjølv har eg blokka flensen mellom eksosmanifoil og stigerøret opp til EGR ventilen. Det skal også seiast at ein ideel blokking burde blokke den øvre flensen også, då ein unngår trykkstøt frå overladertrykket ned i overføringsrøret. Motoren fungerer fint, men det tek om mogleg endå lenger tid å få den driftsvarm om vinteren (EGR auker temp i oppstartsfasen), og ein må difor vere litt snill med motoren før den er god og varm. Dette gjeld ein AFN utan dieselvarmar. Responsen er litt betre all over, men merka dette best den tida motoren var "juster opp litt.." før.

 

mvh Ingebrigt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke mye du får justert ned med vag-com før du når grensen for adaption value. Blokker fysisk ;)

 

nei, det er sant det. men fungerer inntil videre ihvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle skal gjøre ditt og datt for at motoren skal bli bedre og leve lengre. Men ingen som bruker motorvarmer altså? Ser noen lurer på hvordan man skal få varmen fort når den er kald... En skikkelig kaldstart i maange minus regnes omtrent som 10000 kjørte km...

 

De må da tåle såpass disse VAG motorene :P

 

Har en firmabil (nonvag) som er 10år nå , den har ikke sett mye motorvarme akkurat :P

Og motoren er 100% , ingen tegn til slitasje.:) (bank i bordet;) ) den gamle 2.8liter`n går perfekt etter 240000km med ymse anlegg`s bruk ;)

SÅ hvis du mener at en kladstart regnes som 10000km , har firmabilen min gått 3000000km :D

 

(Men jeg bruker motorvarmer på mine egne motorer da )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, det er sant det. men fungerer inntil videre ihvertfall :)

 

Hørt noe om at 04-> ikke liker blokkert egr, at den da viser feil på motorsyrning eller lign.

 

Kona har en 05 modell, har ikke blokkert denne pga redesl for at det skal bli noe kluss.

 

Kunne tenkt meg å blokkere på min 05 2.0 tdi også, men er redd jeg får samme feilmld der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De må da tåle såpass disse VAG motorene :P

 

Har en firmabil (nonvag) som er 10år nå , den har ikke sett mye motorvarme akkurat :P

Og motoren er 100% , ingen tegn til slitasje.:) (bank i bordet;) ) den gamle 2.8liter`n går perfekt etter 240000km med ymse anlegg`s bruk ;)

SÅ hvis du mener at en kladstart regnes som 10000km , har firmabilen min gått 3000000km :D

 

(Men jeg bruker motorvarmer på mine egne motorer da )

 

Det er vel satt litt på spissen. Men det sliter..

Er ikke akkurat kult å dra av gårde med kald diesel, høres ut som et pukkverk... heh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lekkasje på egr-kjøleren, så nå har jeg koblet kjølevannet utenom denne, og blokkert røret fra eksos til egr med blindplater. Hvis det blir feilmelding pga dette, kan den da deaktiveres med vag-com?

Er en 04 Touran 2,0tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk delenr på delene jeg trengte av Petter.. Kjøpte på Møller for 200kr med rabatt. Blenda alt på caddy'n og gjorde reint innsug og røret inn på innsuget... Det hjalp greit ja.. Soter mindre å :)

IMG_0069.JPG

IMG_0064.jpg

IMG_0067.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var bedritent ja.. Men ble så fint atte :D Fint når ting ser orginalt ut med delenr å hele pakka..heh

Skal få laget et rustfritt rør isteden for den "ventilklumpen" som sitter der..

IMG_0064.jpg

IMG_0076.jpg

IMG_0074.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg testet bilen, og det virker så langt mye bedre enn før. Har ikke fått noen feilmeldinger, og jeg slipper å bruke 3800 på ny egr-kjøler. :)

 

Jeg var sikker på toppakningen var gått, så jeg hadde kjøpt inn pakningsett og begynt på jobben da jeg fikk tips om å sjekke egr-kjøleren. Trykktestet den og den lakk som bare det. Koblet vannslangene til denne sammen, og laget blindlokk av rørflensene til egr-røret. Hadde innsuget av og rengjorde det også, -kunne sikkert asfaltert en kvadratmeter av gårdsplassen med det jeg fikk ut...

 

Det jeg merker under kjøring er mye bedre respons, mindre svartrøyk, og en irreterende kvinelyd som har vært der ved mellomgass er nå helt borte!:)

 

Så til alle som lurer på å fjerne dette på sin bil, -Få det gjort! Egr er djevelen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så til alle som lurer på å fjerne dette på sin bil, -Få det gjort! Egr er djevelen!

 

Ja det var det da. Har spurt før uten svar men spør gjerne igjen. Hvem har lyst til å fjerne EGR og rense innsuget på Poloen? Og hvor mye skal du event ha for det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.